Ah ja, ik dacht dat jij al airco's had. My mistake.
Koeling zit er bij mij ook bij.
En ja, zou wel kunnen dat wij iets groter wonen (240 m², incl leefkelder)
Btw, nu je toch ventiloconvectoren vermeldt... Ik zit een beetje in de jus met die ventiloconvectoren (leefkelder). Sinds de geboorte van onze 2de dochter (eind mei 2025), ben ik met mijn bureau naar de kelder verhuisd. Tijdens de zomer was dit aangenaam, nu in de winter aan de koude kant. Met momenten, zoals nu, amper 18,5 graden. We hebben hier ventiloconvectoren hangen (Jaga Vertiga Hybrid, verwarmen op lage temperatuur + koelen), maar die doen, op wat zoemen na, eigenlijk niets. Na wat ChatGPT-gedoe zou de aanvoertemperatuur (nu 28 - 35 graden) hoger moeten zijn om warmte te voelen (35 - 45 graden). Maar als ik die hoger zet, wordt het op het gelijkvloers ook veel warmer (23 à 24 graden), ook al staat die thermostaat maar op 21,5. Het vreemde is dat mijn eerste verdieping hier niets van ondervindt. Ik zou het eigenlijk nog eens moeten testen, want weet zelfs niet of de kelder uiteindelijk ook echt warmer werd.
En een hogere aanvoertemperatuur = hoger verbruik. Beetje gek om te verwarmen tot bv 45 graden om er dan voor gelijkvloers en verdiep koud water bij te kletsen om te zakken naar 28 à 35 graden). Maar bon, zo werkt een warmtepomp blijkbaar als je 2 aparte aanvoertemperaturen hebt.
Een oplossing zou zijn om de ventielen van het gelijkvloers dichter te draaien waardoor er minder watercirculatie is en het minder warm wordt. Maar in de zomer zou ik die dan weer open moeten draaien om te koelen. Iets wat ik eigenlijk wil vermijden.
Hetzelfde, maar toch anders, geldt eigenlijk voor de aparte verwarming in de badkamer. We hebben daar vloerverwarming, maar ook een extra verwarming (met boost). Door de lage temperatuur wordt die chauffage amper warm, zelfs handdoeken die erover hangen drogen amper sneller. De boost-functie wordt wel gebruikt om te warmen (vooral voor de kinderen), maar de rest van de verwarming hangt er dus weinig tot niets te doen. Die staat wel op dezelfde kring als de hele verdieping.
Mijn vraag gaat nu dus vooral over die ventiloconvectoren in mijn kelder. Geen goedkoop gerief, maar het doet eigenlijk niks.
Wat is jouw ervaring hiermee? VVW en ventiloconvectoren? Hoe heb jij dit ingesteld/afgeregeld?
(we zitten misschien wel in de verkeerde thread

)