Energieleveranciers

Deze zomer een nieuw vast contract getekend voor gas en elektriciteit bij Luminus via Mijn Energie (denk ik).

Er was toen een degelijke korting als je een jaar klant bleef, korting wordt dus pas toegepast bij afrekening slotfactuur in juli 2026, vroeg uitstappen = geen korting.

Voor gas kom ik zo voor het eerste jaar voor een verbruik van 5000kWh uit op 3,75 cent per kWh voor de kosten eigen aan de leverancier (vaste kosten, energiekost, kortingen), distributiekosten en dergelijke moeten nog worden toegevoegd maar die zijn toch overal hetzelfde.

Elektriciteit was ook niet slecht, maar nudat er binnen een dikke maand een elektrische wagen aankomt heb ik in oktober het contract van Luminus al stopgezet en ingetekend op Empower van Engie, ik was voordien ook klant bij Engie maar omdat ik in de zomer even was geswitched naar Luminus kreeg ik terug de nieuwe klant korting van 6,56 cent per kWh.

Puur voor de energie is dat 8,75 cent in piekuren, 4,55 cent in daluren en 1,75 cent in superdaluren in november. Incl taksen en distributiekosten komt dat neer op respectievelijk 20,23, 16,03 en 13,23 cent per kWh.

Als ik rekening houdt met een afname van 5.000kWh (is nog wat gokken wat impact wagen zal zijn) voegen de vaste kosten databeheer, vaste vergoeding Engie en capaciteitstarief van 5kWh nog eens 7,7 cent toe aan die prijs. All in dus respectievelijk 27,95, 23,75 en 20,95 cent per kWh. De piekprijs is al niet slecht, maar als ik dan nog eens 75% van mijn verbruik tijdens de superdaluren kan leggen (opladen wagen) zal de gemiddelde kost per kWh echt wel mooi zijn.

In het kort: het kan zeker interessant zijn om af en toe eens rond te kijken.

Puur voor de energie is dat 8,75 cent in piekuren, 4,55 cent in daluren en 1,75 cent in superdaluren in november. Incl taksen en distributiekosten komt dat neer op respectievelijk 20,23, 16,03 en 13,23 cent per kWh.
Hoe kan je de prijzen voor de maand november al kennen als de maand nog niet voorbij is?

Wat in je tarieffiche van november staat, is een voorbeeld met de indexen van oktober. De Index waarde was in oktober 75,15€/MWh. We zitten voor oktober nu rond de 86.5euro/MWh. Met nog 3 dagen te gaan zal dat nog niet zoveel meer veranderen.

De kleine lettertjes van de tariefkaart van oktober:
De prijs voor elektriciteit wordt maandelijks geïndexeerd. De indexatieparameter is het rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse
quoteringen Day Ahead EPEX SPOT Belgium (hierna EPEXDAM) tijdens de maand van levering. De dagelijkse quoteringen EPEXDAM
worden uitgedrukt in €/MWh. De waarde van EPEXDAM van de lopende maand is pas gekend aan het einde van de maand. Ter
informatie, de weergegeven prijzen worden berekend op basis van de laatst gekende waarde van EPEXDAM (Oktober 2025 : 75,15€/MWh)

In ieder geval lijken het wel stevige prijzen met korting er bij. Zou eens moeten kijken wat het bij mij is nu ik bij Eneco zit.

Laatst bewerkt:
@langun Zit daar BTW enzo bij?

Gemiddelde prijs capaciteitspiek = 53 euro/kW excl BTW, voor 5kW is dat 265 euro excl BTW. Gemiddelde afnametarief = 6,39c/kWh

Per kWh voor5000kWh afname:
- Capaciteitspiek : 5,3c
- Databeheer: 0,2712c
- afnametarief: 6,39c
- bijdrage energiefonds: 2,3712c
- bijzondere accijns: 4,932242c (eerste 100kWh telt niet, daarom marginaal lagere prijs dan 5,0329c)
- Bijdrage op de energie: 0,2042c
- kosten groene stroom: 1,17c
- kosten WKK: 0,42c

De gemiddelde bijdragen incl capaciteitstarief zijn excl BTW dus 21,05 en niet 7,7c all-in. Het kan afhankelijk van je gebied iets goedkoper danwel duurder zijn maar het is aan 5000kWh per jaar wel veel duurder dan 7,7c. Als je met 7,7c/kWh gaat rekenen ga je wel eens verschieten denk ik,

edit:
Verkeerd gelezen, je trekt die uit elkaar maar telt ze wel op.

Laatst bewerkt:
Hoe kan je de prijzen voor de maand november al kennen als de maand nog niet voorbij is?

Wat in je tarieffiche van november staat, is een voorbeeld met de indexen van oktober. De Index waarde was in oktober 75,15€/MWh. We zitten voor oktober nu rond de 86.5euro/MWh. Met nog 3 dagen te gaan zal dat nog niet zoveel meer veranderen.

De kleine lettertjes van de tariefkaart van oktober:
De prijs voor elektriciteit wordt maandelijks geïndexeerd. De indexatieparameter is het rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse
quoteringen Day Ahead EPEX SPOT Belgium (hierna EPEXDAM) tijdens de maand van levering. De dagelijkse quoteringen EPEXDAM
worden uitgedrukt in €/MWh. De waarde van EPEXDAM van de lopende maand is pas gekend aan het einde van de maand. Ter
informatie, de weergegeven prijzen worden berekend op basis van de laatst gekende waarde van EPEXDAM (Oktober 2025 : 75,15€/MWh)

In ieder geval lijken het wel stevige prijzen met korting er bij. Zou eens moeten kijken wat het bij mij is nu ik bij Eneco zit.
Ik ging er foutief vanuit dat het een formule was waar de prijs bepaald werd begin van de maand, de tarieven haalde ik van de Engie site die aangeeft wat mijn tarief is voor deze maand, blijkt dus inderdaad een inschatting te zijn ipv de echte prijs.

Bedankt voor de rechtzetting! Maar nog steeds interessant ;)

Dit staat in het contract:

De prijs voor elektriciteit wordt maandelijks geïndexeerd. De indexatieparameter is het rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse quoteringen Day Ahead EPEX SPOT Belgium (hierna EPEXDAM) tijdens de maand van levering. De dagelijkse quoteringen EPEXDAM worden uitgedrukt in €/MWh. De waarde van EPEXDAM van de
lopende maand is pas gekend aan het einde van de maand. Ter informatie, de weergegeven prijzen worden berekend op basis van de laatst gekende waarde van EPEXDAM (September 2025 : 63,60 €/MWh). De historiek van de EPEXDAM waarden is raadpleegbaar op engie.be. De geschatte jaarlijkse parameter EPEXDAM bedraagt 85,54 €/MWh voor deze maand volgens de VREG methodologie: https://www.vreg.be/nl/faq/berekening-variabele-energieprijzen-de-v-testr

@langun Zit daar BTW enzo bij?

Gemiddelde prijs capaciteitspiek = 53 euro/kW excl BTW, voor 5kW is dat 265 euro excl BTW. Gemiddelde afnametarief = 6,39c/kWh

Per kWh voor5000kWh afname:
- Capaciteitspiek : 5,3c
- Databeheer: 0,2712c
- afnametarief: 6,39c
- bijdrage energiefonds: 2,3712c
- bijzondere accijns: 4,932242c (eerste 100kWh telt niet, daarom marginaal lagere prijs dan 5,0329c)
- Bijdrage op de energie: 0,2042c
- kosten groene stroom: 1,17c
- kosten WKK: 0,42c

De gemiddelde bijdragen incl capaciteitstarief zijn excl BTW dus 21,05 en niet 7,7c all-in. Het kan afhankelijk van je gebied iets goedkoper danwel duurder zijn maar het is aan 5000kWh per jaar wel veel duurder dan 7,7c. Als je met 7,7c/kWh gaat rekenen ga je wel eens verschieten denk ik,

edit:
Verkeerd gelezen, je trekt die uit elkaar maar telt ze wel op.
Ik had dus inderdaad alle kosten opgeteld die effectief per kWh zijn, ongeacht hoeveel kWh je afneemt (federale accijns heb ik wel meegerekend, omdat ik vrij zeker ben dat ik niet boven 20.000kWh ga gaan) en die 7,7c is de kosten die ik sowieso heb ongeacht hoeveel ik verbruik (met een capaciteitspiek van 5kWh) uitgesmeerd over een geschat verbruik van 5000kWh.

Ik reken geen energiekost + 7,7c, anders zou het inderdaad een zeer pijnlijke afrekening kunnen worden 😅

Laatst bewerkt:
Ik ging er foutief vanuit dat het een formule was waar de prijs bepaald werd begin van de maand, de tarieven haalde ik van de Engie site die aangeeft wat mijn tarief is voor deze maand, blijkt dus inderdaad een inschatting te zijn ipv de echte prijs.

Bedankt voor de rechtzetting! Maar nog steeds interessant ;)

Dit staat in het contract:

Ik had dus inderdaad alle kosten opgeteld die effectief per kWh zijn, ongeacht hoeveel kWh je afneemt (federale accijns heb ik wel meegerekend, omdat ik vrij zeker ben dat ik niet boven 20.000kWh ga gaan) en die 7,7c is de kosten die ik sowieso heb ongeacht hoeveel ik verbruik (met een capaciteitspiek van 5kWh) uitgesmeerd over een geschat verbruik van 5000kWh.

Ik reken geen energiekost + 7,7c, anders zou het inderdaad een zeer pijnlijke afrekening kunnen worden 😅
Ik heb het eens nagekeken en dat zijn wel scherpe tarieven met die 5,5cent/kWh korting gezien ik ook vooral 's nachts laad. Eneco is ingegaan op 17 november voor mij, dus ik ga het eens in detail bekijken dit weekend en misschien switch ik terug. Eerst eens zien wat de impact zal zijn op injectie enzo.

Eneco gaf ook een vaste korting van 100euro en Engie maar 21.25euro, dus die moet ik er ook even inrekenen.

Ik heb het eens nagekeken en dat zijn wel scherpe tarieven met die 5,5cent/kWh korting gezien ik ook vooral 's nachts laad. Eneco is ingegaan op 17 november voor mij, dus ik ga het eens in detail bekijken dit weekend en misschien switch ik terug. Eerst eens zien wat de impact zal zijn op injectie enzo.

Eneco gaf ook een vaste korting van 100euro en Engie maar 21.25euro, dus die moet ik er ook even inrekenen.
Als je kan laden via de Smart app krijg je nog eens 1,5cent korting per kWh.

Luminus comfiflex nog eens bekeken, maar nu zag ik dit staan:

De vaste kortingen € 155 + € 150 + € 20 kennen we toe 12 maanden na startdatum via een cashback, op voorwaarde dat er geen achterstallige betalingen zijn en het contract nog van kracht is.

Stel ik sluit een contract af vanaf 01.01.2026
En volgend jaar in oktober/november sluit ik een nieuw af bij bv. Engie met startdatum vanaf 01.01.2027
Is het contract dan nog van kracht? Lijkt mij iets waar ze over kunnen discussiëren

Luminus comfiflex nog eens bekeken, maar nu zag ik dit staan:

De vaste kortingen € 155 + € 150 + € 20 kennen we toe 12 maanden na startdatum via een cashback, op voorwaarde dat er geen achterstallige betalingen zijn en het contract nog van kracht is.

Stel ik sluit een contract af vanaf 01.01.2026
En volgend jaar in oktober/november sluit ik een nieuw af bij bv. Engie met startdatum vanaf 01.01.2027
Is het contract dan nog van kracht? Lijkt mij iets waar ze over kunnen discussiëren
niet discutabel. Het antwoord is Ja, het contract is vervuld. Dat doen trouwens de meesten hier (inclusief ikzelf). Dit is ook de beste manier om zoveel mogelijk kortingen te vangen. Elk jaar op vervaldatum switchen. Dus ruim voordien (minstens 30 dagen) de switch initiëren.

Ik heb persoonlijk in augustus de switch voorzien voor 1/12 Waarbij het jaar daarvoor het contract begonnen ben eind november.

niet discutabel. Het antwoord is Ja, het contract is vervuld. Dat doen trouwens de meesten hier (inclusief ikzelf). Dit is ook de beste manier om zoveel mogelijk kortingen te vangen. Elk jaar op vervaldatum switchen. Dus ruim voordien (minstens 30 dagen) de switch initiëren.

Ik heb persoonlijk in augustus de switch voorzien voor 1/12 Waarbij het jaar daarvoor het contract begonnen ben eind november.
Ja ik doe het ook wel zo, elk jaar (of sneller) opzeggen en wisselen om de korting mee te pikken.

Maar ik dacht dat zij konden zeggen "uw contract is opgezegd dus niet voldaan aan de voorwaarden"

Vandaag gas en elektriciteit overgeschakeld naar Engie. Kom van Eneco en Luminus. Met promo's zou dat toch een aanzienlijke korting moeten zijn weer.

Overgestapt van luminus naar engie. Had een vast contract bij luminus voor 2 jaar. Ik kreeg een (welkomstkorting) en 15% korting per kWh gedurende 12 maanden, wat toen de meest voordelige keuze was... Heb nu na 14 maanden het contract opgezegd en veranderd naar engie easy fixed. Met de overstap en promo's een korting van €370 per jaar volgens mijnenergie.

De nieuwe nettarieven staan online:

Capaciteitstarief wordt een tikje duurder (minimaal), maar ik zie een verlaging van 0,01 euro / kWh voor afnametarief.
Als het goed is mag het ook gezegd worden

Laatst bewerkt:
Ik ben ook overgeschakeld naar Engie Empower. Zat hier ook nog met het Luminus BasicFix contract van Maart 24. Ondertussen is er een digitale meter gezet en is er een EV van t werk bijgekomen. Ik laadt wel niet zo heel vaak thuis maar met een prijs in de superdaluren van 11,508c€/kWh en de beloning van 1,5c€/kWh kan ik alleen maar profijt doen door hem elke nacht eraan te hangen in de toekomst. Krijg momenteel 35c€/kWh terug betaald. Met accijnzen en distributie etc betaal ik rond de 20c€/kWh dus maak ongeveer 15c€/kWh profijt. Das toch 12 euro per "volle tank".

Ook op de gasprijs ga ik vooruit, van 5,94 c€/kWh naar 5,041 (zonder de korting). In totaal sparen we, aan 2 tankbeurten per maand zo'n 65 euro uit, gasprijs erbij geteld.

Laatst bewerkt:
Ik ben ook overgeschakeld naar Engie Empower. Zat hier ook nog met het Luminus BasicFix contract van Maart 24. Ondertussen is er een digitale meter gezet en is er een EV van t werk bijgekomen. Ik laadt wel niet zo heel vaak thuis maar met een prijs in de superdaluren van 11,508c€/kWh en de beloning van 1,5c€/kWh kan ik alleen maar profijt doen door hem elke nacht eraan te hangen in de toekomst. Krijg momenteel 35c€/kWh terug betaald. Met accijnzen en distributie etc betaal ik rond de 20c€/kWh dus maak ongeveer 15c€/kWh profijt. Das toch 12 euro per "volle tank".

Ook op de gasprijs ga ik vooruit, van 5,94 c€/kWh naar 5,041 (zonder de korting). In totaal sparen we, aan 2 tankbeurten per maand zo'n 65 euro uit, gasprijs erbij geteld.
Reken je uzelf nu niet rijker dan het is? Bij een prijs van 11,5 cent per kWh zal je eerder naar de 25 cent gaan met taksen erbij.
Je vergeet ook de wkk en groene stroom prijs die je betaald ( bij engie in dit geval uw korting)

Hoe denk je ook uw auto te laden? je zou nog eens kunnen verschieten van de prijs van de capaciteitspiek.

Reken je uzelf nu niet rijker dan het is? Bij een prijs van 11,5 cent per kWh zal je eerder naar de 25 cent gaan met taksen erbij.
Je vergeet ook de wkk en groene stroom prijs die je betaald ( bij engie in dit geval uw korting)

Hoe denk je ook uw auto te laden? je zou nog eens kunnen verschieten van de prijs van de capaciteitspiek.
Ik laadt aan 3kwh. Tussen 1 en 7 dus 18kwh. 4 nachten en k heb een volle auto. Dus die piek valt wel mee. En in praktijk laadt ik ook wel meer dan 2 keer in de maand.

Bij een scheiding, waar het energiecontract op onze beide naam stond. Ben ik dan een nieuwe klant mocht ik bij dezelfde leverancier gaan? :unsure:
Alsook, op mijn energie vragen ze een klantnummer, maar dat heb ik toch niet als nieuwe klant?

Edit: en als ik op engie.be een startdatum wil selecteren kan ik pas eind volgende december selecteren, welk contract heb ik dan tussen nu en die datum? :rofl:
Wat een vage nest is dat eigenlijk.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan