Energieleveranciers

Als ik zie op mijnenergie.be zijn de kortingen (vast deel en procentueel op verbruik) identiek. Het "goedkopere" is puur te wijten aan de indicatieve kwh prijs voor de komende 12 maanden (in december staat de prijs toevallig erg laag, in andere jaren was dat peperduur).

Herroepen en terug inschrijven gaat voor je wss hetzelfde aangeboden contract geven (afhankelijk van welke derde partij je kiest of rechtstreeks bij Luminus voor de kortingen).

Als ik zie op mijnenergie.be zijn de kortingen (vast deel en procentueel op verbruik) identiek. Het "goedkopere" is puur te wijten aan de indicatieve kwh prijs voor de komende 12 maanden (in december staat de prijs toevallig erg laag, in andere jaren was dat peperduur).

Herroepen en terug inschrijven gaat voor je wss hetzelfde aangeboden contract geven (afhankelijk van welke derde partij je kiest of rechtstreeks bij Luminus voor de kortingen).
Bij mij op mijn vast contract is het prijsverschil tussen die van vorige maand en die van deze maand miniem. 0.0x cent goedkoper per kwh voor dagtarief, 0.0x cent duurder per kwh voor nachttarief.

Niet de moeite om te herroepen.

De homewizard app heeft een grafische update gekregen. Ziet er wel leuk uit met dat huisje en de energiestromen.

Heb nog eens een gascontract bij engie aangevraagd, nu is de EAN nummer toch al juist, maar nog steeds mijn vorig huis als verbruiksadres. Correspondentieadres en adres voor meterkaart (heb digitale meter, dus niet van belang) zijn dan wel juist.
Ondertussen ook al 3 profielen in mijn engie... Die IT systemen trekken toch op niks.
Waarom doen die niet een simpele check met Fluvius, daar staat wel alles juist en bij Luminus (huidig contract ook).

De homewizard app heeft een grafische update gekregen. Ziet er wel leuk uit met dat huisje en de energiestromen.

Wellicht als je een homewizard batterij hebt dat die er ook in komt. Dan begint het op iets te trekken.

Home Assistant is zo fancy niet, maar daar kan je wel de laadpaal, thuisbatterij en andere verbruikers inzetten. Als overzicht is dat wel een pak makkelijker.

Ben eindelijk van Luminus naar Engie gestapt voor aardgas (3,6 vs 5,4c/kWh). Luminus hing vrij snel aan de telefoon wat ze konden betekenen zodat ik blijf. De prijs van engie matchen was niet mogelijk en dus een kort gesprek... :).

Ben eindelijk van Luminus naar Engie gestapt voor aardgas (3,6 vs 5,4c/kWh). Luminus hing vrij snel aan de telefoon wat ze konden betekenen zodat ik blijf. De prijs van engie matchen was niet mogelijk en dus een kort gesprek... :).

Zij bellen nog zelf. Ik ga van Engie naar Eneco en krijg deze mail:

Wij werden op de hoogte gebracht dat je een andere leverancier gekozen hebt voor de levering van jouw energie.

We vinden het jammer dat je ons als klant verlaat. Waarschijnlijk doe je deze overstap omdat je een betere prijs aangeboden werd?

Klanten contacteren ons regelmatig om zeker te zijn of het aanbod van de andere leverancier voordeliger is. Vaak merken we dat dit niet het geval is. Meer dan 65% van de klanten die ons opbellen, beslissen om toch klant te blijven bij ENGIE.

Wil je 100% zeker zijn?
Bel ons op het gratis nummer...

Als ze zo weinig moeite willen doen 😅

Wat zijn de ervaringen met al die kleine spelers op de energie markt? Ik had vroeger de gewoonte om vaak van contract te wisselen maar ben daar ondertussen al even mee gestopt. Ondertussen merk ik dat ik precies véél te veel betaal bij Eneco maar ik zie op de V-test amper "klassieke" spelers. Belvus, Octa, Frank, Bolt, Elegant, Energie.be Mega (zaten die niet in slechte papieren?), wat zijn de ervaringen hier met die kleine spelers?

Mijn eindafrekening was in oktober, heeft dat impact?

Wat zijn de ervaringen met al die kleine spelers op de energie markt? Ik had vroeger de gewoonte om vaak van contract te wisselen maar ben daar ondertussen al even mee gestopt. Ondertussen merk ik dat ik precies véél te veel betaal bij Eneco maar ik zie op de V-test amper "klassieke" spelers. Belvus, Octa, Frank, Bolt, Elegant, Energie.be Mega (zaten die niet in slechte papieren?), wat zijn de ervaringen hier met die kleine spelers?

Mega komt hier nooit meer binnen, zelfs al zouden ze de helft goedkoper zijn dan de rest. Onjuiste facturen en enorme rompslomp om er van af te raken waren onze ervaring.
Dan bij ecopower gegaan, nu bij ernergyvision. Bij beiden eigenlijk geen problemen en relatief vlotte klantendienst.

Je eindafrekening gaat waarschijnlijk gewoon veranderen van datum, zolang je geen promo meer hebt lopen die pas gegeven wordt na 12 maand, moet je daar geen rekening meer mee houden.

Van promo's gesproken, doen energie leveranciers mee aan de "solden"? Anders wacht ik nog tot in januari.
Geen idee of dat promo's aangepast worden bij zo'n dingen. Veel van die kleinere spelers hebben altijd een korting die ze in het eerste jaar geven op voorwaarde dat je dat jaar volledig uit doet. Bij black friday zag je ook wel reclame voor hun deals, maar die bleken gewoon de standaardkortingen te zijn.

Mega komt hier nooit meer binnen, zelfs al zouden ze de helft goedkoper zijn dan de rest. Onjuiste facturen en enorme rompslomp om er van af te raken waren onze ervaring.
Dan bij ecopower gegaan, nu bij ernergyvision. Bij beiden eigenlijk geen problemen en relatief vlotte klantendienst.

Je eindafrekening gaat waarschijnlijk gewoon veranderen van datum, zolang je geen promo meer hebt lopen die pas gegeven wordt na 12 maand, moet je daar geen rekening meer mee houden.
MEGA is megaSLECHT
Octa+ vind ik nog wel ok.

Bij black friday zag je ook wel reclame voor hun deals, maar die bleken gewoon de standaardkortingen te zijn.
Niet altijd .. vorig jaar was er een goeie black friday deal. Het is gewoon ne promo zoals een ander. De ene is beter dan de andere, of hetzelfde, of slechter ..

De grote spelers (bv. Engie, Luminus) doen elk jaar wel behoorlijke kortingen om nieuwe klanten aan te trekken, waarmee ze voor 1 jaar vaak interessanter worden dan de concurrentie. Loont zeker de moeite om naast de V-test ook op mijnenergie te kijken waar soms kortingen op staan die je in de V-test niet te zien krijgt (ik vermoed samenwerking tussen mijnenergie en die leveranciers).

De klachtenindicator van de VREG geeft een idee van welke leveranciers buitensporig veel klachten krijgen, zeker als ze een paar kwartalen na elkaar slecht scoren. Dat zijn ook de sterren die je in de V-test naast de leverancier ziet staan.
https://www.vlaamsenutsregulator.be/klachtenindicator-dashboard

Te kleine leveranciers die zelf geen energie produceren, neem ik sowieso niet want die lopen het meeste risico als er nog eens een wiel af loopt in de energiemarkt (bv. Mega dat tijdens de energiecrisis van 2022 bijna failliet ging)

Mag ik eens een domme vraag stellen.

Ik zit bij energie.be en was eigenlijk zo blij van het contact dat ik erbij ben gebleven ondanks dat ik 2j geleden ergens anders 50-100 EUR kon besparen. Nu heb ik dus de voorbije 2j niet gekeken en ik zie nu op mijn tariefkaart dat ik 5,03 ce/kwh gas betaal ....

Ik kan op de website kiezen om een ander tarief te nemen , namelijk vast aan 4,55c€/kwh of variabel 3,38c€/kwh ...

Mijn vraag, gebeurt die wijziging zomaar kosteloos ?
Bijkomende vraag, kan ik dit op elk moment herzien ? Stel dat binnen een maand de kosten met 0,30c€/kwh zakken, waarom zou je niet constant wijzigen ?

Mag ik eens een domme vraag stellen.

Ik zit bij energie.be en was eigenlijk zo blij van het contact dat ik erbij ben gebleven ondanks dat ik 2j geleden ergens anders 50-100 EUR kon besparen. Nu heb ik dus de voorbije 2j niet gekeken en ik zie nu op mijn tariefkaart dat ik 5,03 ce/kwh gas betaal ....

Ik kan op de website kiezen om een ander tarief te nemen , namelijk vast aan 4,55c€/kwh of variabel 3,38c€/kwh ...

Mijn vraag, gebeurt die wijziging zomaar kosteloos ?
Bijkomende vraag, kan ik dit op elk moment herzien ? Stel dat binnen een maand de kosten met 0,30c€/kwh zakken, waarom zou je niet constant wijzigen ?

Je zit niet bij energie.be. Je zit bij een energieleverancier waar energie.be u geholpen heeft om destijds een deal te maken.
Die wijziging gebeurt zo goed als kosteloos. Zie opmerking.
Je kan op elk moment herzien.

Waarom zou je niet constant wijzigen, zie opmerking.

OPMERKING:
Je sluit een contract af voor een termijn. Vroeger waren er contractbreukkosten. Die zijn in het verleden afgeschaft. Men heeft even geopperd om die terug in te voeren omdat tijdens de crisis het gemak om te kunnen switchen het moeilijk maakten voor sommige energieleveranciers. En het gemak dat consumenten konden switchen voor hen pijnlijk was. Aangezien zij natuurlijk energie hebben aaangekocht om te voldoen aan hun behoeften. Tegen de prijs waaraan ze het hebben vastgelegd. In een normale markt is dat geen probleem. In een snel wijzigende markt wel. Wat ook de reden was waarom energieleveranciers op een bepaald moment geen vaste contracten meer aanboden. Omdat ze dat risico niet wilden of konden dekken.

ECHTER: er is niet echt zoiets als een boeteclausule op dit moment. ECHTER de vaste kost kan echter wel op die manier gezien worden. Bij sommige wordt die verrekend prorata (soms pas in het 2de jaar) maar niet het eerste. Bij anderen betaal je die ongeacht wanneer je switched. Het meest opportune is dan ook om te switchen wanneer uw contract eindigt. Niet ervoor niet erna. Dit om die korting altijd te kunnen scoren.

Ik heb ook een tijdje er niet op gekeken. Aangezien het verschil beperkt was. Maar met 30% korting op de kostprijs van elektriciteit door de actie... dat is te groot om dat niet te wijzigen. Zeker omdat de basiskost ook nog eens lager was dan mijn contract.

Je zit niet bij energie.be. Je zit bij een energieleverancier waar energie.be u geholpen heeft om destijds een deal te maken.
Die wijziging gebeurt zo goed als kosteloos. Zie opmerking.
Je kan op elk moment herzien.

Waarom zou je niet constant wijzigen, zie opmerking.

OPMERKING:
Je sluit een contract af voor een termijn. Vroeger waren er contractbreukkosten. Die zijn in het verleden afgeschaft. Men heeft even geopperd om die terug in te voeren omdat tijdens de crisis het gemak om te kunnen switchen het moeilijk maakten voor sommige energieleveranciers. En het gemak dat consumenten konden switchen voor hen pijnlijk was. Aangezien zij natuurlijk energie hebben aaangekocht om te voldoen aan hun behoeften. Tegen de prijs waaraan ze het hebben vastgelegd. In een normale markt is dat geen probleem. In een snel wijzigende markt wel. Wat ook de reden was waarom energieleveranciers op een bepaald moment geen vaste contracten meer aanboden. Omdat ze dat risico niet wilden of konden dekken.

ECHTER: er is niet echt zoiets als een boeteclausule op dit moment. ECHTER de vaste kost kan echter wel op die manier gezien worden. Bij sommige wordt die verrekend prorata (soms pas in het 2de jaar) maar niet het eerste. Bij anderen betaal je die ongeacht wanneer je switched. Het meest opportune is dan ook om te switchen wanneer uw contract eindigt. Niet ervoor niet erna. Dit om die korting altijd te kunnen scoren.

Ik heb ook een tijdje er niet op gekeken. Aangezien het verschil beperkt was. Maar met 30% korting op de kostprijs van elektriciteit door de actie... dat is te groot om dat niet te wijzigen. Zeker omdat de basiskost ook nog eens lager was dan mijn contract.
Wat bedoel je precies met 'net als je contract eindigt' ? Een contract loopt toch steeds door dus hoe zou je dat in praktijk doen ?

Thanks voor de info trouwens

Ik zit nu bij Luminus met een vast tarief.
Na de V-test te doen raadt men mij Eneco en Engie voornamelijk aan met variabel tarief.
Na het bekijken van de berekeningen zitten er ook enkel promo's bij waardoor het toch wel veel scheelt op jaar. (+/- 300/jaar)
Dit geeft wel een vertekend beeld doordat het vooral de promo's zijn die het aantrekkelijk maken om de veranderen en niet echt de tariefprijs.

Ikzelf sta niet echt te springen voor een variabel tarief.
Heeft iemand hier een inzicht in?

Opmerking: Zelfs met vast tarief kom ik ook uit bij Eneco en Engie.

Terug
Bovenaan