Energieleveranciers

Amai, vandaag nog es de berekening gemaakt met dezelfde verbruikscijfers.

Engie komt nu op 166 euro uit voorhetzelfde. Komt dat door de gedaalde nettarieven? Kan toch bijna niet? En is de stroom nu niet heel duur in de winter normaal gezien aangezien er niks van overschot van zon is.

Wat zou het risico zijn van nu al terug van Luminus naar Engie te gaan (die 100 euro welkomstkorting kwijt zeker?)

Op de site van Engie staat dat ze simulaties doen op basis van de verwachte energieprijzen, niet de huidige maandprijzen:
Voor de offerte hanteren wij de verwachte energieprijzen voor de komende 12 maanden om de jaarprijs voor variabele contracten in te schatten.

Voor de dalende nettarieven voor elektriciteit was er maar sprake van €20 per jaar besparing voor een gemiddeld gezin, een verschil van ~€15/maand zal dus eerder komen door lagere verwachte toekomstige elektriciteitsprijzen.

De voorbije dagen (en ook vandaag) steeg de gasprijs.
Stijgt de elektriciteit normaal gezien mee?
Voor elektriciteit zit ik nog op Basicfix maart 2024 en ik weet niet goed of ik op Basicfix januari (staat iets hoger dan Basicfix maart 2024) of februari/maart 2026 moet gokken.

is het de moeite om effectief nog in te tekenen op vast gas ipv van variabel nu?

Is je eigen inschatting he. De surplus die je betaalt voor een vaste prijs is in elk geval serieus kleiner geworden (hoewel dit ongetwijfeld weer zal veranderen met de fiches van februari).
Ik heb eind december nog ingetekend op een nieuwe vaste prijs. Mijn break-even point ligt bij een marktprijs rond de 32 euro. En de best estimate daarvan zit nu rond de 33 euro voor het resterende deel van 2026.

Voor elektriciteit zit ik nog op Basicfix maart 2024 en ik weet niet goed of ik op Basicfix januari (staat iets hoger dan Basicfix maart 2024) of februari/maart 2026 moet gokken.
Ik heb die ook nog.
Op 15 januari heb ik wel een mail gekregen van Luminus om te zeggen dat in maart mijn huidig contract afloopt, daarin hebben ze al de tarieven gezet die ik bij het nieuwe contract zou hebben. Ga ik dan deze hebben of gaan ze mij de tarieven van maart dan aanrekenen?

Ik heb die ook nog.
Op 15 januari heb ik wel een mail gekregen van Luminus om te zeggen dat in maart mijn huidig contract afloopt, daarin hebben ze al de tarieven gezet die ik bij het nieuwe contract zou hebben. Ga ik dan deze hebben of gaan ze mij de tarieven van maart dan aanrekenen?
Die mail heb ik ook gekregen.
De tarieffiche vermeld 'januari 2026' dus dan zou je intekenen op de prijs van januari.

Dat zou niet slecht zijn. Die liggen een beetje in lijn met de vorige prijzen van maart '24.
Inderdaad. Nu februari in zicht komt is het een gok om te wachten op de prijzen van februari (die zijn mogelijk gestegen) of toch intekenen op de prijs van januari.
Is er iemand die een zicht heeft op wat de elektriciteitsprijzen gaan doen in februari? Volgen ze de stijging van de gasprijs?

Inderdaad. Nu februari in zicht komt is het een gok om te wachten op de prijzen van februari (die zijn mogelijk gestegen) of toch intekenen op de prijs van januari.
Is er iemand die een zicht heeft op wat de elektriciteitsprijzen gaan doen in februari? Volgen ze de stijging van de gasprijs?
Sluit contract af?

Herroep contract indien prijzen beter zijn ?
14 dagen herroepingsrecht.

Eindelijk mijn afrekening van de gas gekregen:
Van 1/5/2025 tem 1/1/2026 heb ik 2398kWh verbruikt en de kostprijs is 261,60 euro ofwel 9,16c/kWh all-in. Mijn nieuw gascontract is 1,8c/kWh goedkoper, dus we komen uit rond de 7,5c/kWh voor 2026. (distributie zakt, maar er komt een CO2-taks geloof ik). Ale, ga in elk geval geen investering doen in een warmtepomp hiervoor.

Als je variabel gaat maakt dat sowieso zeer weinig uit. Elektriciteit volgt de prijs van de duurste component, volgens mij is dat nog altijd gas.
Als het kritisch is doen wat Renegade zegt, heb dat ook al gedaan.

En gas is gestegen, maar nog altijd goed koper dan verleden jaar deze tijd, mensen moeten niet zo snel panikeren.

als we data bekijken zien we een lichte opwaartste trend in de elektriciteit. Bron

Iemand ervaringen met Octa+?
Voor gas hebben we -net zoals voor elek- de Luminus BasicFix van maart of februari 2024. Oude prijs is 6,42 cent/kwh met een vaste vergoeding van 17,09. Octa+ zou voor één jaar 3,89 cent/kwh zijn met een vaste vergoeding van €65/jaar. Voorstel Luminus is 5,06 maar dan voor twee jaar.

Voor elek is het bij octa+ 11,37/kwh en bij Luminus 14,55, maar Luminus heeft een (iets) hogere injectievergoeding. We zijn onlangs verhuisd naar een huis met een 20-tal zonnepanelen en een thuisbatterij dus vergelijking/simulatie verbruik tegenover vorig jaar heeft weinig zin vrees ik.

Voor gas hebben we -net zoals voor elek- de Luminus BasicFix van maart of februari 2024. Oude prijs is 6,42 cent/kwh met een vaste vergoeding van 17,09. Octa+ zou voor één jaar 3,89 cent/kwh zijn met een vaste vergoeding van €65/jaar. Voorstel Luminus is 5,06 maar dan voor twee jaar.

Voor elek is het bij octa+ 11,37/kwh en bij Luminus 14,55, maar Luminus heeft een (iets) hogere injectievergoeding. We zijn onlangs verhuisd naar een huis met een 20-tal zonnepanelen en een thuisbatterij dus vergelijking/simulatie verbruik tegenover vorig jaar heeft weinig zin vrees ik.
ik heb niet zo'n goede ervaring met de klantendienst (lange wachttijd, weinig professioneel), maar dat is persoonlijk. Het kan misschien beter zijn ondertussen. Hun Ecoflux product behoren met de kortingen tot de goedkoopste van de markt. ik zie bvb nu dat Ecoflux prijzen hanteren van 14,05 en 11.74. dus heel dicht bij wat je hier vermeldt.

Toch relatief veel klachten ten op zichte van de meeste leveranciers:
https://www.vlaamsenutsregulator.be/klachtenindicator-dashboard

Zegt niets over de oorzaak van de klachten, maar het is toch een meetbare indicatie, voor wat het waard is. Octa+ beweegt zo ergens tussen Mega en Engie in qua grootte-orde.

Iemand enig idee of dit ok is vandaag de dag?
Voor mij is dit Latijn :)

Elektriciteit
Huidig contract:
Luminus BasicFix Pro Online Elektriciteit
Nieuw contract:
Luminus BasicFix Pro Online Elektriciteit
Type tarief: vastType tarief: vast

Duurtijd: twee jaar

Energieprijs tweevoudige meter:
Piekuren: 0,13733 €/kWh
Daluren: 0,11260 €/kWh

Vaste vergoeding: 25 €/jaar

Geïnjecteerde energie van uw zonnepanelen
Vergoeding tweevoudige meter:
Piekuren: 0,04752 €/kWh
Daluren: 0,01977 €/kWh
Tariefformule tweevoudige meter:
Piekuren: 0,000794 * Belpex M INJ - 0,010500
Daluren: 0,000414 * Belpex M INJ - 0,010500

Index: maandelijks

Energieprijs tweevoudige meter:
Piekuren: 0,14440 €/kWh
Daluren: 0,11637 €/kWh

Vaste vergoeding: 25 €/jaar

Geïnjecteerde energie van uw zonnepanelen
Vergoeding tweevoudige meter:
Piekuren: 0,02503 €/kWh
Daluren: 0,02503 €/kWh
Tariefformule tweevoudige meter:
Piekuren: 0,000498 * Belpex M INJ - 0,011377
Daluren: 0,000498 * Belpex M INJ - 0,011377

Index: maandelijks

Gas
Huidig contract:
Luminus BasicFix Pro Online Pro Gas
Nieuw contract:
Luminus BasicFix Pro Online Pro Gas
Type tarief: vastType tarief: vast

Energieprijs: 0,05526 €/kWh

Vaste vergoeding: 20 €/jaar

Energieprijs: 0,04469 €/kWh

Vaste vergoeding: 20 €/jaar

Iemand enig idee of dit ok is vandaag de dag?
Voor mij is dit Latijn :)
...

Kan je niet voor het gemak je verbruikscijfers uit MyFluvius opladen in de V-Test en/of op Mijnenergie en hen het rekenwerk laten doen wat dat nieuwe Luminus contract dan per jaar kost en hoe het vergelijkt met andere vaste en variabele contracten op de markt?

En dus ook een terugdraaiende teller met zonnepanelen?

Want dan zou ik me niet teveel bezig houden met die minieme tariefverschillen :unsure:

Terug
Bovenaan