Energieleveranciers

Switch naar Engie vast gedaan. Gevraagd voor start vanaf 01/09/2026. Zo heb ik men korting bij luminus nog volledig

Geen kans dat ze die dan nog weigeren moesten de prijzen de pan uit swingen? Of dat ze vast gewoon niet meer aanbieden zoals bij de energiecrisis van 22?

Geen kans dat ze die dan nog weigeren moesten de prijzen de pan uit swingen? Of dat ze vast gewoon niet meer aanbieden zoals bij de energiecrisis van 22?
Ze zullen altijd wel kleine lettertjes achter de hand hebben om de prijs aan te passen zolang het contract niet gestart is, maar ik zie persoonlijk enkel de kleinere energiemaatschappijen dat in realiteit ook doen. De grotere hebben voldoende marge om wat verlies te slikken en doen liever aan klantenbinding volgens mij.

In verband met het kiezen voor een contract nu om te starten in oktober-november:
In de kleine lettertjes staat dat een contract dient te starten binnen de 4 maand. Anders hebben ze recht om af te zien van de promoties en kortingen en kunnen ze een contract weigeren of een tegenvoorstel doen?
Alsook: de korting van luminus geldt voor nieuwe klanten. Ik ben er al klant voor elektriciteit. Ben ik dan geen nieuwe klant meer (of wordt hier niet naar gekeken daar dit over een nieuw product gaat)?

In verband met het kiezen voor een contract nu om te starten in oktober-november:
In de kleine lettertjes staat dat een contract dient te starten binnen de 4 maand. Anders hebben ze recht om af te zien van de promoties en kortingen en kunnen ze een contract weigeren of een tegenvoorstel doen?
Alsook: de korting van luminus geldt voor nieuwe klanten. Ik ben er al klant voor elektriciteit. Ben ik dan geen nieuwe klant meer (of wordt hier niet naar gekeken daar dit over een nieuw product gaat)?
Ik ben ook al klant bij Luminus (variabel contract), dus ik ga bewust, zoals elk jaar, naar een andere leverancier nu. Zonder korting zijn energiecontracten niet zo interessant, dus Maxxfix afsluiten is niet echt een goede optie voor mij. Nieuw product betekent niet nieuwe klant bij mijn weten.

We zullen binnenkort wel zien of ze een nieuw voorstel doen omdat het contract verder dan 4 maand in de toekomst start. Als dat gebeurt, zie ik op dat moment wel wat het meest interessante is. Nu m'n huidige korting opgeven vind ik sowieso geen slimme zet, dus dit is de enige optie die me een beetje zekerheid geeft naar de toekomst toe zonder me +- 170 euro aan korting te kosten in m'n huidig contract.

heb een goedkoop tarief vast gast tem januari 2027
heb een goedkoop variabel tarief van energy knights- groepsaankoop Elektriciteit Variabel - juni 2025 (€ 1.489,28 per jaar)
goedkoopste vast ( € 1.726,27 per jaar)
mijn verbruik is grootste deel laden wagen thuis die ik aan creg terugbetaald krijg.

nog interessant voor electriciteit om vast te nemen?

heb een goedkoop tarief vast gast tem januari 2027
heb een goedkoop variabel tarief van energy knights- groepsaankoop Elektriciteit Variabel - juni 2025 (€ 1.489,28 per jaar)
goedkoopste vast ( € 1.726,27 per jaar)
mijn verbruik is grootste deel laden wagen thuis die ik aan creg terugbetaald krijg.

nog interessant voor electriciteit om vast te nemen?
Kunnen wij niet voorspellen hé.

Kijk naar uw tariefkaart. Zoek de formule die vermeld staat en bepaalt wat de prijzen zijn. Vul in die formule de cijfers in die je kan verwachten op basis van de stijging en kijk wat dat geeft voor het reële tarief dat je gaat mogen betalen indien die stijging persistent is.

Als je echter dat van juni 2025 hebt, dan heb je waarschijnlijk in juli het contract aangegaan, en rekening houdende dat het maart is, is het mogelijk om over te stappen naar Luminus 2j contract, denk ik, en die vaste zekerheid te hebben. Je kan waarschijnlijk ook daar eens simuleren wat dat zou geven in uw geval voor uw verbruik naar jaarkost.

Al blijft het natuurlijk koffiedik kijken. Mij lijkt de zekerheid van prijs een interessant iets. Maar is aan u om te bepalen in welke mate je daar happy mee bent. En of je ook uw gascontract wil vastleggen voor 2j ipv tot januari 2027... en in welke mate dat de prijs verschilt.

Maar jij bent degene die bepaalt hoe belangrijk jij die zekerheid vindt. En in welke mate jij overweg kan indien die factuur van variabel 2500€ zou worden volgend jaar of 1100€...

Begin april zal de energiecomponent van aardgas (zoals algemeen verwacht) opnieuw stijgen op de tariefkaarten. Maar hoe sterk precies? En is dat eigenlijk betrouwbaar in te schatten?

Ik heb zelf een voorzichtige poging gedaan, maar corrigeer me gerust als ik ergens een denkfout maak.

Via ICE kan je de contractprijzen opvolgen. Alleen is de vertaalslag van die contractprijzen naar de uiteindelijke tarieven niet één-op-één, wat het geheel wat complexer maakt.

Kort samengevat: op basis van de huidige gegevens lijkt het erop dat de prijs in april richting 7,5 c/kWh evolueert.

Heeft iemand hier al gelijkaardige analyses gedaan, bijvoorbeeld op basis van historische data, om tot een meer onderbouwde inschatting te komen?

Waarom zou je daar je tijd insteken? Ofwel ga je deze maand nog vast, ofwel blijf je variabel.
Ik ben een nieuw contract aangegaan op 1december. (Comfyflex). Als ik vandaag overstap naar vast loop ik 100 eur welkomstkorting mis. Iedereen die tussen okt en dec een nieuw contract is gestart met welkomstkorting zou de afweging kunnen doen.

Vast elektriciteitscontract afgesloten bij EnergyVision met startdatum 1 oktober. Hedge tegen de onzekerheid van LNG leveringen uit het midden oosten, en mogelijke verdere escalatie.

Tot eind september zijn we grotendeels zelfvoorzienend en zetten we gemiddeld gezien meer op het net dan we afnemen. Ons huidig Engie Flow contract is daar qua injectie sowieso interessanter.

Ik ben ondertussen 3jaar denk bij dezelfde energie leverancier, omdat ik te lui was om te veranderen.

Heb nu gekeken, om te veranderen naar vast, via oijn energie,voor 2 jaar, en alle berekeningen komen 30€ per maand goedkoper uit dan het variabel contract dat ik nu heb.

Is het dan zo nadelig als je nooit van leverancier veranderd?

Ik ben ondertussen 3jaar denk bij dezelfde energie leverancier, omdat ik te lui was om te veranderen.

Heb nu gekeken, om te veranderen naar vast, via oijn energie,voor 2 jaar, en alle berekeningen komen 30€ per maand goedkoper uit dan het variabel contract dat ik nu heb.

Is het dan zo nadelig als je nooit van leverancier veranderd?
Hangt er een beetje van af, ik heb 4 jaar bij Ecopower gezeten omdat ze goedkoper bleven dan de rest, zelfs met welkomstkortingen, nu ga ik mijn contract bij EnergyVision ook nog even houden (2e jaar) doordat hun "eerste 1800kwh vast" in mijn geval op 9.10 staat en ze dus ook interessant blijven. Wie nu intekent krijgt 10.60 voor die eerste 1800 vast dacht ik.
Gewoon elk jaar vergelijken, of eens je langer dan een jaar bij dezelfde zit zelfs elk half jaar. Meestal is het interessant door welkomskortingen, maar je kan dus wel soms effectief beter langer bij dezelfde blijven.

Heeft iemand zich al ingeschreven in de Bolt/Plenty samenwerking? Er hangt een aandeel aan vast maar voor de rest ziet het er toch goed uit? Ze zijn het goedkoopst met mijn profiel voor vast aardgas en dynamisch voor elektriciteit.

Ik heb nu een variabel contract gas bij Octa sinds 1 december 2025. Ik heb nog een welkomskorting en korting van 2,5 cent/kWh als ik een jaar klant ben.

Die 2,5 cent korting komt tot nu toe overeen met 220 euro.

Wat zou ik doen?
Best gewoon vast contract aangaan nu de prijzen (met korting ) 3,7 c/kWh zijn en gewoon afgelopen winter maar zonder korting?
Best voor korting en zekerheid gaan voor aankomende winter?

Die 200 euro verlies...

Ligt er maar net aan of je die zekerheid wilt. Je verbruikt om en bij de 13000kWh/jaar?
Reken uit wat de prijs mag stijgen om verlies te doen.

Ik heb minder verlies, denk 50 euro, maar heb dat er maar bij genomen voor een 2-jarig vast contract waarvan het eerste jaar goedkoper is dan het contract dat ik had afgesloten in December (door welkomstkorting).

Aangezien aardgas een component is in de energieprijs gaat deze sowieso stijgen wss. Heb enkel geen idee voor hoeveel die meetelt
Ik las dit :

Marginale prijsvorming: Omdat aardgascentrales vaak als laatste worden ingeschakeld om aan de vraag te voldoen, bepaalt hun kostprijs (gas +
-emissierechten) de elektriciteitsprijs op de groothandelsmarkt.

Maar zoals je zegt, geen idee wat daar de effectieve impact van is. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat men vroeg om de prijzen voor hernieuwbare energie los te koppelen van de gasprijzen, maar ik vind het nu nergens meer terug... :(

Bon, hier overgestapt naar Engie Easy fixed. Vast tarief vanaf 1/6/2026.
Is wel maar voor een jaar. Ik zit namelijk bij hen :p.

Terug
Bovenaan