Energieleveranciers

Ik ben een nieuw contract aangegaan op 1december. (Comfyflex). Als ik vandaag overstap naar vast loop ik 100 eur welkomstkorting mis. Iedereen die tussen okt en dec een nieuw contract is gestart met welkomstkorting zou de afweging kunnen doen.

Vaste prijs = (profiel * futures prijs) + risicopremie + marge + financieringskost

Profielkost zal ongeveer verdubbeld zijn. Risicopremie en financieringskost stijgen bij hogere prijzen en volatiliteit.
Je zal al een èrg laag verbruik moeten hebben om slechter uit te komen door nu te switchen

Daarnet gekeken op mijnenergie en kan mijn nieuw contract voor gas niet laten starten op 1/11 (is nog te vroeg). Ga wachten tot deze zomer om een nieuw vast contract te nemen en te kijken hoe de prijzen dan zijn. Anders ben ik mijn welkomstbonus bij Engie kwijt (55€ en zo'n anderhalve cent per kwh). Of wat denken jullie?

Ik las dit :

Marginale prijsvorming: Omdat aardgascentrales vaak als laatste worden ingeschakeld om aan de vraag te voldoen, bepaalt hun kostprijs (gas +
-emissierechten) de elektriciteitsprijs op de groothandelsmarkt.

Maar zoals je zegt, geen idee wat daar de effectieve impact van is. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat men vroeg om de prijzen voor hernieuwbare energie los te koppelen van de gasprijzen, maar ik vind het nu nergens meer terug... :(

Het is een beetje belachelijk dat de gasprijs zo zwaar doortelt, terwijl dat het kleinste aandeel van de energie is. Zeker in de zomermaanden zal dat verwaarloosbaar zijn. Maar zware subsidies is de enige manier om die rendabel te houden.

Daarnet gekeken op mijnenergie en kan mijn nieuw contract voor gas niet laten starten op 1/11 (is nog te vroeg). Ga wachten tot deze zomer om een nieuw vast contract te nemen en te kijken hoe de prijzen dan zijn. Anders ben ik mijn welkomstbonus bij Engie kwijt (55€ en zo'n anderhalve cent per kwh). Of wat denken jullie?

Bij engie is uw korting per kWh normaal gezien pro-rata, kijk uw contract na. Dus je legt bij vervroegd contract aangaan slechts 55 euro in de weegschaal (minder dan 5 euro/maand eh, met 10c/kWh stijging is dat een gemiddeld verbruik van slechts 50kWh per maand om dat al af te kunnen dekken. Ik veronderstel dat je wel meer verbruikt per maand dan dat.
Je kan nu een een vast contract aangaan en als de prijzen niet ontploft zijn in April dat nog snel annuleren. Er is geen risico in feite.

Voor uw aardgascontract:
- Een unieke korting van 185,50 euro inclusief btw, toegekend via een creditnota na 12 maanden energielevering, op voorwaarde dat alle facturen tijdig werden betaald .
- Spaart u 2,54 eurocent inclusief btw per verbruikte kWh extra op uw regularisatiefactuur.

Die korting van 2,54 eurocent per kWh krijg ik dan ook als ik nu al na 4 maanden wegga? Het enige wat ik verlies is de korting van 185,50 euro?

Ben momenteel aan het kijken naar het contract van energyvision 3 jaar voor elektriciteit.
Door de korting van 300€ komt de kost gelijk voor het eerste jaar met dat van het sociaal tarief. En zo te zien kan ik het laten ingaan tot in 2027... het lijkt mij dan ook de ideale manier om sowieso gedekt te zijn tot ver in 2027.

En daar het een contract is van 3 jaar is het een buffer als de prijzen verder stijgen voor een significante termijn.
Is opzegbaar op elk moment, met enkel de vaste kost als kost. Hetgeen mij 75€ kost.

Prijs voor elektriciteit is niet de goedkoopste, maar zeer zeker niet de duurste. En met het eerste jaar heb je een gegarandeerde korting van 300€...

Maar ik weet niet in welke mate Energyvision robuust is om niet failliet te gaan als het nog zo een paar jaar door gaat...
ik kom ook uit op energyvision als goedkoopste. Ik zit momenteel sinds januari bij dats24 met variabel contract maar denk dat ik dat makkelijk kan opzeggen, alleen 50€ korting die ik dan mis.

Hier ook maar even de promo van Luminus laten zitten voor wat het is, en omgezet naar de BasicFix'en, smerig dat die niet standaard in de voorstellen naar boven komt, en je ze alsnog naar een MaxxFlex/BasicFlex willen laten gaan.

BasicFix is 16,1 c/kWh piek en 12,82c/kWh dal. Zou voor mijn huidig verbruik uitkomen op 1382 euro/jaar. Iemand een idee wat de BELPEX vandaag staat?

Heb eens gekeken wat een stijging van BELPEX x 3 (200 dus) zou betekenen voor mijn elektriciteitsprijs (contract tot december 2026)
elektriciteit-2026.png

In mijn geval betekend een BELPEX x3 in het eerste jaar slechts een prijsstijging van 50%. Het is eerder daarna natuurlijk (weet niet of die formule blijft gelden, dat hoeft niet volgens mij), heb ook geen idee wat de BELPEX gaat doen/staat. De gas is zowat verdubbeld tov Q3 2025 (waar mijn BELPEX referentie op staat), dus BELPEX x 3 zal het voorlopig nog niet zijn....

Het voordeel, mijn thuisbatterij gaat sneller terugverdient zijn dan gedacht.

Laatst bewerkt:
Ik heb na mijn overstap naar Energyvision een voorstel ontvangen van Engie Easy vast, komend van Engie flow. Iets lagere tarieven (12,16 dag en 9,12 nacht na korting) en vaste kost die wegvalt. Maar mijn gebruik zou al gigantisch moeten stijgen om die 300 euro aan vaste korting bij Energyvision te kloppen.

Nu ik injecteer op jaarbasis sowieso al meer dan ik afneem en sinds kort is er nog een thuisbatterij bij gekomen dus elektriciteitsafname zou eigenlijk alleen maar verder afnemen (pun intended).

BasicFix is 16,1 c/kWh piek en 12,82c/kWh dal. Zou voor mijn huidig verbruik uitkomen op 1382 euro/jaar. Iemand een idee wat de BELPEX vandaag staat?

Heb eens gekeken wat een stijging van BELPEX x 3 (200 dus) zou betekenen voor mijn elektriciteitsprijs (contract tot december 2026)
elektriciteit-2026.png

In mijn geval betekend een BELPEX x3 in het eerste jaar slechts een prijsstijging van 50%. Het is eerder daarna natuurlijk (weet niet of die formule blijft gelden, dat hoeft niet volgens mij), heb ook geen idee wat de BELPEX gaat doen/staat. De gas is zowat verdubbeld tov Q3 2025 (waar mijn BELPEX referentie op staat), dus BELPEX x 3 zal het voorlopig nog niet zijn....

Het voordeel, mijn thuisbatterij gaat sneller terugverdient zijn dan gedacht.

BELPEX zou ik hiervoor niet direct checken, dat zijn de prijzen van de volgende dag. Er is momenteel ook gewoon nog geen bevoorradingsprobleem aangezien die schepen er even over doen voor ze hier toekomen, maar die komen er wel aan als dit blijft aanslepen tot volgend stookseizoen.

Focus u eerder op ENDEX (https://www.elexys.be/insights/ice-endex-belgian-power-base) die véél verder in de toekomst gaat. Komend najaar en winter zit daar toch rond 120. Met een vast energiecontract van rond de 12 a 13c zit je dus alleszins zeker niet verkeerd en ingedekt in geval het echt fout zou lopen.

Laatst bewerkt:
Ik heb na mijn overstap naar Energyvision een voorstel ontvangen van Engie Easy vast, komend van Engie flow. Iets lagere tarieven (12,16 dag en 9,12 nacht na korting) en vaste kost die wegvalt. Maar mijn gebruik zou al gigantisch moeten stijgen om die 300 euro aan vaste korting bij Energyvision te kloppen.

Nu ik injecteer op jaarbasis sowieso al meer dan ik afneem en sinds kort is er nog een thuisbatterij bij gekomen dus elektriciteitsafname zou eigenlijk alleen maar verder afnemen (pun intended).

BELPEX zou ik hiervoor niet direct checken, dat zijn de prijzen van de volgende dag. Er is momenteel ook gewoon nog geen bevoorradingsprobleem aangezien die schepen er even over doen voor ze hier toekomen, maar die komen er wel aan als dit blijft aanslepen tot volgend stookseizoen.

Focus u eerder op ENDEX (https://www.elexys.be/insights/ice-endex-belgian-power-base) die véél verder in de toekomst gaat. Komend najaar en winter zit daar toch rond 120. Met een vast energiecontract van rond de 12 a 13c zit je dus alleszins zeker niet verkeerd en ingedekt in geval het echt fout zou lopen.

Maar endex heeft multiplayer 0, die telt in mijn berekening niet mee. Mss omdat ik 100% groene stroom heb.

Ik heb op 2 maart een Luminus basic fix contract getekend voor gas.
Op dit contract stond een startdatum van 6 maart (kon geen datum kiezen), maar gasketel wordt pas op 9 april geplaatst. Ik had al eens via Luminus chat gevraagd of die startdatum een probleem was, maar ze hebben bevestigd dat de startdatum niet uitmaakt omdat het om een nieuwe aansluiting ging. Zodra de meter openstaat starten ook de voorschotten.

Maar... Ik kan er nu toch ook wel van uitgaan dat ik wel degelijk het maart tarief heb he? Of kunnen ze dit plots naar april kicken? (Probeer ook te chatten met Luminus maar blijkbaar veel wachtenden voor mij).

Ik heb op 2 maart een Luminus basic fix contract getekend voor gas.
Op dit contract stond een startdatum van 6 maart (kon geen datum kiezen), maar gasketel wordt pas op 9 april geplaatst. Ik had al eens via Luminus chat gevraagd of die startdatum een probleem was, maar ze hebben bevestigd dat de startdatum niet uitmaakt omdat het om een nieuwe aansluiting ging. Zodra de meter openstaat starten ook de voorschotten.

Maar... Ik kan er nu toch ook wel van uitgaan dat ik wel degelijk het maart tarief heb he? Of kunnen ze dit plots naar april kicken? (Probeer ook te chatten met Luminus maar blijkbaar veel wachtenden voor mij).

Zal gewoon contract maart zijn.

Iemand een voorspelling wat er prijzen voor elektriciteit gaat gebeuren? Ik heb sinds januari 2026 een Luminus basic flex contract en vraag me af of ik beter switch naar basic fix. Maar ik kan zo niet goed inschatten of heel die Iran toestand ook invloed heeft op elektriciteit of alleen gas. Niemand kan het hier uiteraard voorspellen maar jullie hebben precies toch altijd wel meer kennis over die dingen...

Heb geen zonnepannelen. Wel elektrische auto.

Iemand een voorspelling wat er prijzen voor elektriciteit gaat gebeuren? Ik heb sinds januari 2026 een Luminus basic flex contract en vraag me af of ik beter switch naar basic fix. Maar ik kan zo niet goed inschatten of heel die Iran toestand ook invloed heeft op elektriciteit of alleen gas. Niemand kan het hier uiteraard voorspellen maar jullie hebben precies toch altijd wel meer kennis over die dingen...

Heb geen zonnepannelen. Wel elektrische auto.
Dit zijn de gemiddelde dagprijzen: https://data.nordpoolgroup.com/auct...R&aggregation=DailyAggregate&deliveryAreas=BE

Nu hebben we veel zon en wind, dus de prijzen zijn OK. Ik vermoed dat het in de zomer ook wel OK zal zijn wegens veel hernieuwbare energie. Tegen volgende winter is het misschien wel een probleem. Misschien ook niet...

Heb er tijdje terug lang over zitten twijfelen, maar uiteindelijk toch overgeschakeld vanaf mei 2026 naar energyvision met tariefkaart van januari.

Voor elektriciteit 10 jaar vast aan 10.60 eurocent per kWh voor eerste 1800 kWh (exact onze afname met panelen en batterij). En voor gas vast 3.45 eurocent per kWh voor een jaar.

Leek ergens dwaas eerst, maar hou van zekerheden. Feeling lucky now…

Ik verhuis dus binnen anderhalve week, eerste maal dat ik zelf alles moest regelen. Alsool energie en gas (bij Engie).

Maar... De vorige huurster is er uit getrokken op 15/3 en ik trek er in vanaf 1/4. Datum op het overnamecontract was 15/3. Ik heb deze datum geweigerd bij Engie en aangegeven dat ik pas op 1/4 verhuis. Vandaag krijg ik mail dat het contract start op 20/3. Ik wil uiteraard niet betalen voor deze 11 dagen, want ik heb geen idee wat er momenteel in het appartement gebeurd. Wat zouden jullie doen?

Ik verhuis dus binnen anderhalve week, eerste maal dat ik zelf alles moest regelen. Alsool energie en gas (bij Engie).

Maar... De vorige huurster is er uit getrokken op 15/3 en ik trek er in vanaf 1/4. Datum op het overnamecontract was 15/3. Ik heb deze datum geweigerd bij Engie en aangegeven dat ik pas op 1/4 verhuis. Vandaag krijg ik mail dat het contract start op 20/3. Ik wil uiteraard niet betalen voor deze 11 dagen, want ik heb geen idee wat er momenteel in het appartement gebeurd. Wat zouden jullie doen?
Als het leegstaat is er ook geen verbruik. Dit gaat echt over peanuts. Sop is de kolen niet waard imo.

Laatst bewerkt:

Datum van overnamecontract = datum dat de oude huurder stopt en de nieuwe huurder overneemt.
Uw energieleverancier heeft daar voor de rest helemaal niks mee te maken en die gaan het effectief verbruik sowieso op iemand moeten verhalen. Volgens dat overnamecontract ben jij dat...

Val er desnoods uw immo makelaar of de eigenaar mee lastig dat je daar niet mee akkoord gaat, maar betwijfel dat het om een noemenswaardig bedrag gaat. De mogelijke goodwill van de eigenaar zal met dat soort zaken ook al direct onder 0 zakken nog voor je zelfs er bent in getrokken. Is dat het waard?

Heb je in tussentijd al de sleutels ontvangen om al dingen te kunnen verhuizen als het toch al leeg staat, of is dat pas op 1 april zelf? Want als dat het geval is dan heb je ook niet veel reden meer tot klagen imo.

Datum van overnamecontract = datum dat de oude huurder stopt en de nieuwe huurder overneemt.
Uw energieleverancier heeft daar voor de rest helemaal niks mee te maken en die gaan het effectief verbruik sowieso op iemand moeten verhalen. Volgens dat overnamecontract ben jij dat...

Val er desnoods uw immo makelaar of de eigenaar mee lastig dat je daar niet mee akkoord gaat, maar betwijfel dat het om een noemenswaardig bedrag gaat. De mogelijke goodwill van de eigenaar zal met dat soort zaken ook al direct onder 0 zakken nog voor je zelfs er bent in getrokken. Is dat het waard?

Heb je in tussentijd al de sleutels ontvangen om al dingen te kunnen verhuizen als het toch al leeg staat, of is dat pas op 1 april zelf? Want als dat het geval is dan heb je ook niet veel reden meer tot klagen imo.
Ik verhuis zelf pas 1 april. Ik besef ook wel dat, als het leegstaat, het niks voorstelt. Maar voor hetzelfde geld is de verhuurder daar momenteel wat aan het opknappen op mijn kosten.

Of een wietplantage die klaar is op twee weken :unsure:

Terug
Bovenaan