Energieleveranciers

Eergisteren gewisseld via mijnenergie. Broer op hetzelfde moment via hen, naar dezelfde leverancier. bij hem is het al lang in orde, ik hoor niets. Bij leverancier geven ze aan niets ontvangen te hebben, en de broker is niet beschikbaar. Ik heb maar een mail afgevoerd, maar ik begin er toch wat voor te vrezen...
Ik gisteren via mijnenergie naar Engie. Kort nadien bevestigingsmail van ME met de melding dat ik binnen 3d bevestiging krijg van Engie. Wat afwachten dus denk ik..?

Paniek voor niets ? Prijzen lijken mee te vallen en variabel is amper omhoog.
Je sluit dat contract niet af voor de prijzen van April. Je sluit dit af voor de langere termijn. Het is een verzekering.
De prijzen voor nieuwe variabele contracten zijn wel significant gestegen. Net zoals de prijzen voor nieuwe vaste contracten. Al is Energyvision op die stijging de uitzondering, voor zolang het duurt.

Met de kortingen die ik had op mijn huidig vast contract ben ik beter af als die 9.x cent van hierboven. Met de kortingen die ik afgesloten heb bij dat contract van energyvision ben ik volgend jaar ook nog beter af als de prijs nu. Al komt dat dan grotendeels door de korting van 300€ die met mijn beperkt verbruik aan elektriciteit de hogere prijs per kwh compenseert.

Ook grappig dat als je in maart overgeschakeld bent naar vast, dit pas ingaat op 1/5. Bij Totalenergies toch.
Dus ze kletsen er toch een maand nog 35% bij snel 🤦‍♂️
Daar is toch niets raars aan ? Er is nu eenmaal een behandelingstermijn om die overgang correct te maken. Dus zit je voor die termijn nog op uw vorig contract. En dat is dan volgens de regels van uw huidig contract. Is dat variabel dan stijgt die prijs mee.
Je wenst nu ook niet dat je tgv een issue zonder stroom terecht komt. En zo raar is een behandelingstermijn nu ook niet.
Voor de rest sluit je een contract af vanaf een bepaalde datum, maar is dit aan de voorwaarden van het moment van het afsluiten van het contract. Dus op uw nieuw contract kletst men er niets extra bij.

Gisteren telefoon gehad van Engie, ze hebben gezien dat ik na 15 jaar overschakel. Ineens bieden ze me dezelfde prijzen aan als EnergyVision als ik bij hen bleef. Deze prijzen heb ik bij hen nergens gezien in de contracten. Dit zegt toch veel dat we allemaal gewoon veel te veel betalen, waar je ook zit. Ik heb geweigerd. Dan hadden ze die tarieven maar vroeger moeten geven

Neen, is altijd zonder uw korting.

Ja zag het ook dat daar weinig is aangepast (13,x cent/kwh). Al heeft men wel 100€ van de welkomstkorting afgedaan. Komt mij over alsof ze marktaandeel proberen te kopen.

Basicfix : 20,18 15,94 (significante stijging - was initieel iets van een 15/13 als ik mij nog goed herinner)
Easyfix : 20,197 17,176 (was gelijkaardig, dus 15/14)

Nieuw variabel contract van engie en Luminus is duurder dan het vaste tarief van Energyvision... en het vaste contract van vorige maand.

Heb het niet bekeken voor gas.
Dat "marktaandeel kopen" heeft ook niet lang geduurd, als ik naar de vaste gas kijk is dat gegaan van ik dacht 4.77 cent naar 6.32 cent.

Gisteren telefoon gehad van Engie, ze hebben gezien dat ik na 15 jaar overschakel. Ineens bieden ze me dezelfde prijzen aan als EnergyVision als ik bij hen bleef. Deze prijzen heb ik bij hen nergens gezien in de contracten. Dit zegt toch veel dat we allemaal gewoon veel te veel betalen, waar je ook zit. Ik heb geweigerd. Dan hadden ze die tarieven maar vroeger moeten geven
1 april éh.

Eergisteren gewisseld via mijnenergie. Broer op hetzelfde moment via hen, naar dezelfde leverancier. bij hem is het al lang in orde, ik hoor niets. Bij leverancier geven ze aan niets ontvangen te hebben, en de broker is niet beschikbaar. Ik heb maar een mail afgevoerd, maar ik begin er toch wat voor te vrezen...
Ik gisteren via mijnenergie naar Engie. Kort nadien bevestigingsmail van ME met de melding dat ik binnen 3d bevestiging krijg van Engie. Wat afwachten dus denk ik..?
Ik wil jullie niet ontmoedigen, maar zoals eerder aangegeven kon mijnenergie.be niet volgen. Bij familieleden van mij was er juist niets in orde gekomen via mijnenergie.be en ze hebben dan maar rechtstreeks bij de leverancier een contract afgesloten. Als de leverancier niets binnen heeft gekregen vorige maand, denk ik niet dat ze die prijzen van vorige maand nog gaan honoreren.

Ik heb contact gehad met de energieleverancier en die gaf aan dat het idd behoorlijk fout liep bij de broker. Ze geven het nog een week om alles door te krijgen en dan kan ik hen opnieuw contacteren en zullen ze het handmatig invoeren (startdatum pas de 20ste). Ik heb daar schriftelijke bevestiging van dus als ze het niet honoreren, stap ik naar de ombudsman :cautious: Ik reken er idd niet op dat ze nog iets krijgen van de broker

injecteren met een dynamisch contract en thuisbatterij is een goudmijn nu.

elke dag mijn batterij leeggooien aan 15-20 cent per kwh en daarna gratis opladen met de zon of met negatieve tarieven rond de middag of in het weekend. love it.

mij gaan ze niet liggen hebben met die fomo, ik ben zelfvoorziend tot half november lol

elke dag mijn batterij leeggooien aan 15-20 cent per kwh en daarna gratis opladen met de zon of met negatieve tarieven rond de middag of in het weekend. love it.

mij gaan ze niet liggen hebben met die fomo, ik ben zelfvoorziend tot half november lol
Jawadde, wanneer geven ze zulke injectievergoeding dan

Ik hoop voor hem om 7h 's ochtends want om 18h moet ge ze niet dumpen als de nacht nog volgt.
Op 22 maart stond de prijs heel even negatief, de rest van maart is die niet negatief geweest. Overdrijven is ook een kunst.

Zijn die negatieve tarieven dan zo negatief dat ze de kosten van het net voldoende mitigeren

Zijn die negatieve tarieven dan zo negatief dat ze de kosten van het net voldoende mitigeren
Nee helemaal niet. Zonder dat energieleveranciers hun formule erop loslaten wat prijs wat ophoogt.
Was het 0,01 of 0,02 cent negatief. Reken daar nog u netkosten van 15cent erbij kan je bedrogen uitkomen om dat daarna te verpatsen aan 15cent bvb.

Opladen dan en zelf gebruiken daarentegen kan wel interessant zijn, want dan is hetgeen je betaalt per kWh lager.
Want 's avonds kan kale prijs 0,15cent ofzo zijn.

Elektriciteit vast is toch ook serieus de hoogte ingegaan.
Mijn contract vorige maand afgesloten voor Engie fix was 175 euro, nu 242.95/maand

Jawadde, wanneer geven ze zulke injectievergoeding dan
injectie = afname prijs - nettarieven - klein beetje marge.

Ik hoop voor hem om 7h 's ochtends want om 18h moet ge ze niet dumpen als de nacht nog volgt.
Op 22 maart stond de prijs heel even negatief, de rest van maart is die niet negatief geweest. Overdrijven is ook een kunst.
hangt van dag tot dag af en of er ge net-balanceert moet worden of niet etc.

meestal idd rond 7-8u s'ochtends de rest van mijn batterij dumpen en vaak zet die savonds tijdens de piekmomenten ook nog wat op het net, soms dumpt die nog heel de batterij leeg rond 21-22u als er veel wind is en de energieprijzen snachts rond de 0 hangen. maar dat is minder rendabel, tenzij er onbalans is natuurlijk.

deze week al enkele uren gehad waar onbalans tegen de 45 cent per kwh zat. goede dagen :D

injectie zit ik aan 7 cent gemiddeld ytd en afname 9 cent gemiddeld ( btw inc maar geen nettarieven).

met een variabele zou dat 3,5 cent zijn en rond de 14 cent voor afname. ik vind dat toch een serieus verschil ze.

om 08:00 ongeveer SI = -616 MW en prijs = €593/MWh. Dat is ruwweg €0,593 per kWh.

dat bedrag - marge van de BRP ( flexio/lifepowr) is wat je krijgt bovenop de actuele injectieprijs.

1775204037529.png

Laatst bewerkt:
Elektriciteit vast is toch ook serieus de hoogte ingegaan.
Mijn contract vorige maand afgesloten voor Engie fix was 175 euro, nu 242.95/maand

bij de meesten is dat significant gestegen ja. Er is redelijk wat onzekerheid.
De prijzen van variabel van deze maand bij de grote spelers voor een nieuw contract was de prijs van een vast contract vorige maand. Goed wetende dat je op die vaste contracten als je vroeger had afgesloten ook kortingen had kunnen krijgen van 20-31% of zo. Waar men vorige maand al in de omvang van die voordelen aan het knippen was EN dat er nu nog significant is bijgekomen.

Als je van 15 cent richting 20 cent gaat is dat een 30% die erbij komt. Als je de afgeschafte korting van 20 - 30% neemt dan zit je aan een stijging van 40+%.
175 -> 242,95/ maand is 39+% stijging ;).

Ik blijf het dan ook straf vinden dat energyvision nog altijd de prijs van 13 cent aanbiedt... voor elektriciteit...

Ik hoop echt niet dat die zich nu aan het verslikken zijn. Ik zou graag hebben dat ze mij die prijs volgend jaar en binnen 3 jaar nog kunnen geven :p.

Nu bon, bij maxflex 2j variabel zat je zonder die korting van 31% in februari ook niet aan zo'n lage prijs... (17,18 13,63) wat zich dan rechttrekt door de normaliter lagere te verwachten prijzen in vb de zomermaanden.
Al was de comflex een pak goedkoper...

Ja, met netbalancering krijgt ge wel iets meer wellicht, maar is niet gewoon handelen met dynamische tarieven. Daarvoor moet je al een abbonement hebben en EMS om daaraan te kunnen meedoen. Dat moet je dan ook in uw meenemen in uw winstberekening.

Dit zijn mijn tarieven in eurocent bij Eneco zon en wind flex (incl. BTW). Ik krijg daar 5.1eurocent/kWh korting en mijn vaste kost valt ook weg. Bij de meeste dynamische formules zit je nog met een vrij hoge vaste kost.

EnecoAfnameInjectie
September
5,98​
2,72​
Oktober
7,09​
3,76​
November
8,33​
4,76​
December
8,09​
4,68​
Januari
10,70​
6,77​
Februari
8,11​
4,66​
Maart
9,13​
5,33​

Ja, met netbalancering krijgt ge wel iets meer wellicht, maar is niet gewoon handelen met dynamische tarieven. Daarvoor moet je al een abbonement hebben en EMS om daaraan te kunnen meedoen. Dat moet je dan ook in uw meenemen in uw winstberekening.

Dit zijn mijn tarieven in eurocent bij Eneco zon en wind flex (incl. BTW). Ik krijg daar 5.1eurocent/kWh korting en mijn vaste kost valt ook weg. Bij de meeste dynamische formules zit je nog met een vrij hoge vaste kost.

EnecoAfnameInjectie
September
5,98​
2,72​
Oktober
7,09​
3,76​
November
8,33​
4,76​
December
8,09​
4,68​
Januari
10,70​
6,77​
Februari
8,11​
4,66​
Maart
9,13​
5,33​
ja heb die dan ook niet meegenomen in mijn berekening omdat dat allemaal een enorm gekloot is om uit te rekenen. krijg van die netbalancering pakweg 30-40 euro per maand extra uitbetaald.

wel mooei tarieven, je zal een goede korting gekregen hebben. mijn injectie is wel een pak beter , maar afname ligt ongeveer gelijk zie ik.

ik gebruik deze voor dynamic contracten te vergelijken.

Je gaat hier heel veel mensen in de war brengen door over dynamische contracten te spreken maar dan screenshots over de onbalansmarkt te posten. Voor alle duidelijkheid: de spread die je op je screenshot toont kan je niet valoriseren met een standaard dynamisch contract.

Terug
Bovenaan