Energieleveranciers

Snel betalen en volgende keer krijg je het toch terug via creditnota, zeker al omdat het lijkt dat er ergens iets niet klopt met meterstanden van jouw kant.

Als je op de budgetmeter situatie komt, kom je daar niet snel van terug. Dus ik zou er alles aan doen om dit te vermijden.

Ik begrijp ook niet zo goed dat je een punt wil maken bij Eneco, aangezien alles van meterstanden bij Fluvius ligt (en je dat waarschijnlijk heel goed weet ook).

Als het een vast contract van april is, was het waarschijnlijk altijd een slecht idee geweest om dat te nemen.
Als het een vast contract van maart is, is er waarschijnlijk niet echt een grote reden. Die vaste contracten lagen zo dicht bij de variabele contract prijzen dat het weinig uitmaakt. En het Iran verhaal is nog niet gedaan.

Laatst bewerkt:
Bon, vast contract herroepen?

Waarom zou je dat nu al doen? Ik zou niet denken dat je een vast contract genomen hebt om je in te dekken tijdens de warmere maanden van het jaar waarin je weinig verbruikt, maar meer uit zekerheid voor de herfst/winter van 2026?

En zoals het nu loopt, kan het even goed binnen een week of binnen een maand weer grote kermis zijn tussen de VS en Iran.

Als de prijzen niet enorm instorten blijf ik gewoon op mijn Engie vast voor 1 jaar van maart. Die prijzen waren echt dicht in de buurt van het variabele dat ik al had. Enkel de injectie is va 4c naar 2.71 cent gegaan, terwijl ik op dagen zoals vandaag wel 30kwh injecteer. Maar so be it.

Laatst bewerkt:
Neen, je hebt eerder gezegd dat je dit naar je leverancier hebt gestuurd. Maar de meterstand moet je aan je netbeheerder communiceren. Daar krijg je een uitnodiging voor en dan kan je dat op hun website invullen, en eens om de x aantal jaar komt een controleur zelf de meterstand opnemen.

Je leverancier gaat geen foto's van meterstanden accepteren omdat zij zelf afgerekend worden door de netbeheerder op die geschatte meterstand. Het is dus enkel de netbeheerder die dit kan oplossen, niet de leverancier.

Iets zegt me dat je ooit iemand aan de deur hebt gehad om de meterstand op te nemen, maar dat je niet thuis was of die niet binnengelaten hebt. En dat je ook niet bent ingegaan op de latere oproep om een afspraak te maken om de meterstand manueel te laten opnemen?

Bij installatie digitale meter gaat sowieso de eindstand van je analoge meter doorgestuurd worden naar de netbeheerder (en uiteindelijk ook de leverancier). Echter zit je al redelijk ver in de procedure tot afsluiten meter waardoor ik denk dat je beter gewoon de factuur betaalt, om nadien dan het gros via een credit note terug te krijgen. Geen idee of je nog makkelijk uit systeem budgetmeter gaat geraken eens je daar inzit.
Ik heb volgende week een afspraak voor een digitale teller, gemaakt in december trouwens toen ik een brief van Fluvius kreeg.

Factuur betalen.

Toch nu het zo laat is. Het is Fluvius die die schatting gemaakt heeft.
Normaliter had je contact moeten opnemen met fluvius door de schatting die ze gemaakt hebben. En met hen moeten discussiëren over die schatting met de gegevens etc die je had. Dan had je een kans gehad dat men dat zou rechtzetten, eneco kan dit niet rechtzetten aangezien het Fluvius is die hen de effectieve waardes doorgeeft. En Eneco daar niets aan kan en mag veranderen.

Hetgeen dat je te veel betaald hebt, krijg je de volgende keer gewoon terug.
Laat het wel duidelijk zijn dat Fluvius ook gewoon kan zeggen op dat moment, nope ik blijf bij mijn schatting. Maar zoals gezegd, de volgende keer wordt dit dan in orde gesteld.

Deze procedure wordt vooral toegepast wanneer je hen geen toegang hebt verschaft tot de meter. Zij hebben de wettelijke verplichting om om de, ik dacht, 4 jaar een visuele inspectie te doen.
Ik mag doodvallen als het niet waar is, ik heb geen uitnodiging gekregen hiervoor. Maar kom, mijn proces is hier al gemaakt zie ik.

Ik mag doodvallen als het niet waar is, ik heb geen uitnodiging gekregen hiervoor. Maar kom, mijn proces is hier al gemaakt zie ik.
Natuurlijk is uw proces niet gemaakt. Fluvius kan zich ook altijd vergist hebben. Maar de feiten zijn wel dat dit in normale omstandigheden het geval is. Uitzonderingen bestaan.

De belangrijkste boodschap was om gewoon de factuur te betalen. Ik zie geen alternatieve oplossingen die u een snellere oplossing garanderen met de minste brol.

ik "haal die dingen niet door elkaar"

dat is één samenhangend geheel. deel van het contract https://www.energyknights.be/optima

wat doe je als je handelt op de onbalans markt? injecteren.

Grafiekjes en cijfers van de laatste dagen? Van jouw installatie natuurlijk, niet van het net. Geinteresseerd om te zien of het algoritme je batterij al had volgestoken voor de extreem negatieve prijzen: i.e. geeft het algoritme voorkeur aan zekere (lagere) opbrengst of onzekere (hogere) opbrengst.

Grafiekjes en cijfers van de laatste dagen? Van jouw installatie natuurlijk, niet van het net. Geinteresseerd om te zien of het algoritme je batterij al had volgestoken voor de extreem negatieve prijzen: i.e. geeft het algoritme voorkeur aan zekere (lagere) opbrengst of onzekere (hogere) opbrengst.
Geen tijd om grafiekjes te posten momenteel , maar dat is eigenlijk heel voorspelbaar. Als die update van de app er is zal ik dat eens doen.

Hij dumpt die batterij leeg op het duurste moment van de ochtend en de overschot als de panelen beginnen opwekken. Dus vandaag injecteert die tot rond 11u, dan begint ev te laden op enkel zonne energie , en de batterij traag op te laden tot tegen 16u. Dan gooit die tegen 20u wat op het net als er te verdienen is met netbalancering, indien niet dan houd die zoveel mogelijk batterij om de nacht door te komen. De overschot dumpt die dan morgenvroeg op het duurste moment en blijft injecteren tot de prijs weer negatief is.

Vandaag is eigenlijk een ideale dag. De enige injectie is aan 15-17 cent gebeurd en de rest gaat in de wagen.

Ze doen trouwens elke maand webinars waar ze alles in detail uitleggen.

Met zoveel grafiekjes en cijfers als je wilt

Laatst bewerkt:
Geen tijd om grafiekjes te posten momenteel , maar dat is eigenlijk heel voorspelbaar. Als die update van de app er is zal ik dat eens doen.

Hij dumpt die batterij leeg op het duurste moment van de ochtend en de overschot als de panelen beginnen opwekken. Dus vandaag injecteert die tot rond 11u, dan begint ev te laden op enkel zonne energie , en de batterij traag op te laden tot tegen 16u. Dan gooit die tegen 20u wat op het net als er te verdienen is met netbalancering, indien niet dan houd die zoveel mogelijk batterij om de nacht door te komen. De overschot dumpt die dan morgenvroeg op het duurste moment en blijft injecteren tot de prijs weer negatief is.

Gaat mij vooral over hoe ze anticiperen. Case in point: maandag.
Negatieve prijzen vanaf +- 11 uur. Maar enorm negatieve prijzen vanaf 13:45 tot 14:45.

Houdt het algoritme rekening met de mogelijkheid dat de onbalansprijzen nog veel negatiever worden later op de dag: op een bepaald moment kan hij laden aan -1000€/MWh maar wie dan zijn batterij al volsteekt, en zonnepanelen heeft die niet afschakelbaar zijn, is dan later op het net aan het injecteren aan -15000€/MWh. Of houdt het algoritme daar rekening mee en is er steeds een 'veiligheid' zodat de batterij niet volledig volgeladen wordt om te anticiperen op nog extremere prijzen.

Gaat mij vooral over hoe ze anticiperen. Case in point: maandag.
Negatieve prijzen vanaf +- 11 uur. Maar enorm negatieve prijzen vanaf 13:45 tot 14:45.

Houdt het algoritme rekening met de mogelijkheid dat de onbalansprijzen nog veel negatiever worden later op de dag: op een bepaald moment kan hij laden aan -1000€/MWh maar wie dan zijn batterij al volsteekt, en zonnepanelen heeft die niet afschakelbaar zijn, is dan later op het net aan het injecteren aan -15000€/MWh. Of houdt het algoritme daar rekening mee en is er steeds een 'veiligheid' zodat de batterij niet volledig volgeladen wordt om te anticiperen op nog extremere prijzen.
Je mengt onbalans en day ahead door elkaar.

Van de stroomprijs weet je elke dag op voorhand al exact hoeveel elk kwartier gaat kosten.

Van onbalans ( net balancering) heb je een prognose en de moment zelf een effectieve berekening. Maar onbalans is ook iets dat in the moment gebeurt.

Dus als jij een relatief stabiel patroon hebt je verbruik gaat die dat 99% goed doen. Zijn je gewoonten all over de place is dat misschien nog 90%.

Bij mij is onze ev iets dat heel onvoorspelbaar is. Ik steek die in als mijn vrouw niet moet werken of als het goed weer is. Die Emsen weten ook niet of er nu nog 6 kWh in je auto kan of 60, noch wanneer je die gaat aansluiten. Als die dan ‘s ochtends alles begint te injecteren aan 12 cent en 2u later steek je je auto in de laadpaal dan kan het natuurlijk zijn dat die van het net neemt om bij te laden ( als je dat zo instelt ) en betaal je uiteraard uw 12-16 cent nettarieven als de prijs -3 cent is en dan heb je uiteraard een paar eurocent verlies gedaan.

Idem met onbalans, als een centrale stilvalt , kan het zijn dat die begint te injecteren aan negatief tarief want die prijzen liggen al vast van de dag er voor , maar toch is er energietekort. Toch kom je op het einde van de rit met winst uit de bus op die “vreemde” keuzes.

Je mag er eigenlijk niet van uitgaan dat zo een ems 100% juist handeld. Als 80% van de acties winstgevend zijn gaat dat al een pak beter zijn dan wat je zelf zou doen.

Maar om op uw vraag te antwoorden : als je omvormer niet kan curtailen en om 11u is de prijs -1cent en om 14u -12 cent , dan gaat die idd de batterij laden om 14u en om 11u injecteren.

Je mengt onbalans en day ahead door elkaar

Ik weet maar al te goed wat wat is, alleen is het mij nog steeds niet helemaal duidelijk op welk tarief jij nu zit. Heb even op die website gaan rondklikken en jij zal dus ePOWR tariff hebben. Als ik op de link op hun website klik krijg ik echter...pagina offline (https://www.lifepowr.io/nl/blogs/the-new-epowr-tariff-from-lifepowr-)

Hoewel ik me wel kan inbeelden wat de structuur is: jouw basis is een dynamisch tarief gebaseerd op day-ahead prijzen. Waarbij er een extra component is waarbij je toelating geeft om flexibel om te gaan met je grote verbruikers (laadpaal), productie (zonnepanelen) en/of stockage (thuisbatterij). En waarbij de opbrengst daarvan gedeeld wordt tussen u en de operator.

Als ik tijd heb eens naar zo'n webinar kijken maar ik vermoed dat die redelijk op de vlakte blijven over de technische details, algoritmes etc.

Ik weet maar al te goed wat wat is, alleen is het mij nog steeds niet helemaal duidelijk op welk tarief jij nu zit. Heb even op die website gaan rondklikken en jij zal dus ePOWR tariff hebben. Als ik op de link op hun website klik krijg ik echter...pagina offline (https://www.lifepowr.io/nl/blogs/the-new-epowr-tariff-from-lifepowr-)

Hoewel ik me wel kan inbeelden wat de structuur is: jouw basis is een dynamisch tarief gebaseerd op day-ahead prijzen. Waarbij er een extra component is waarbij je toelating geeft om flexibel om te gaan met je grote verbruikers (laadpaal), productie (zonnepanelen) en/of stockage (thuisbatterij). En waarbij de opbrengst daarvan gedeeld wordt tussen u en de operator.

Als ik tijd heb eens naar zo'n webinar kijken maar ik vermoed dat die redelijk op de vlakte blijven over de technische details, algoritmes etc.

Je hebt idd epowr (onbalans) en Rpowr(FCR balancering) Rpower krijg je van flexio uitbetaald , epowr van je energieleverancier.

Voor de rest is dat hetzelfe dynamisch tarief van EK als hun gewoon contract maar met iets betere marges in je voordeel omdat jij er voor zorgt dat ze minder boetes betalen voor onbalans.

ik waarschuw hier al langer voor.

als je op zo'n prijsvergelijk website, met een vals email adres, een contract aangaat op iemand waar je mee in ruzie ligt, kan je perfect, door gewoon zijn of haar adres gegevens in te geven, een nieuw duur contract afsluiten voor die persoon.

vroeger moest je nog je EAN nummers ingeven, maar nu volstaat meestal gewoon je adres, en die energievergelijk site's vinden automatisch je EAN's.

criminieel toch.

ik waarschuw hier al langer voor.

als je op zo'n prijsvergelijk website, met een vals email adres, een contract aangaat op iemand waar je mee in ruzie ligt, kan je perfect, door gewoon zijn of haar adres gegevens in te geven, een nieuw duur contract afsluiten voor die persoon.

vroeger moest je nog je EAN nummers ingeven, maar nu volstaat meestal gewoon je adres, en die energievergelijk site's vinden automatisch je EAN's.

criminieel toch.

Ik ben vorige maand overgeschakeld via aanbieders en ik heb toch wel mijn EAN nummer moeten doorgeven en in het verleden bij mijnenergie net hetzelfde

Als bompa Jos natuurlijk van contract wilt wisselen en domweg 2 nummertjes omdraait kan jij ook pech hebben als dat jou EAN zou zijn

Ik ben vorige maand overgeschakeld via aanbieders en ik heb toch wel mijn EAN nummer moeten doorgeven en in het verleden bij mijnenergie net hetzelfde

Als bompa Jos natuurlijk van contract wilt wisselen en domweg 2 nummertjes omdraait kan jij ook pech hebben als dat jou EAN zou zijn
Ewel ik niet, de laatste keer ik overstapte. maar idd, zou toch verplicht moeten vind ik.
Bij een huis lukt dit (meestal) niet maar in een appartementblok? Zeker bij de wat oudere onbeveiligde blokken met de meters in een gemeenschappelijk kelden? Easy peasy.

Ik wandel het appartementgebouw binnen van Jan bij wie ik in onmin leef.

Ik doe het kelderdeurke open (99% kans dat het niet op slot is), ik wandel tot aan de meterinstallatie en ik noteer Jan zijn EAN nummer. :tongue:
En ik ga Jan nadien kloten tot op het bot. Ik heb nu zijn naam, addres, EAN nummer. Ik heb nu 'voldoende gegevens' van Jan.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan