Energieleveranciers

Mega kan mij niet véél maken lijkt mij? Ik betaal voor gas nu 40€/maand (helaas kan ik het bedrag niet meer verlagen, smeerlapjes). Ik heb vorige maand nog een tussentijdse factuur betaald dus de eindafrekening -begin januari- gaat nooit meer zijn dan 180€.

Ik heb ook nog een promo lopen van 180€. Ze mogen straks die vergeten mee te rekenen of met éénder welk excuus afkomen, dan betaal ik alleen de eindfactuur als deze méér bedraagt dan 180€. (wat niet gaat zijn). Hooguit verlies ik dan enkele tientjes.

Tussentijdse factuur
Analoge meter is weggehaald, die meterstand is doorgegeven aan Luminus want de digitale is gewoon op 0 gestart.
Smeerlapkes. Maar is wat ze doen wel correct? Je moet toch gewoon 1 jaar klant blijven om van de promo te genieten?

Laatst bewerkt:
Smeerlapkes. Maar is wat ze doen wel correct? Je moet toch gewoon 1 jaar klant blijven om van de promo te genieten?
Ik ben nog steeds klant hoor. Alleen in 2 periodes. Èèn van 10 maanden met analoge meter en èèn van 2 maanden met digitale meter.
Ik heb niet gevraagd om die digitale meter of de bijhorende tussentijdse factuur.
Ik heb hun wel gevraagd of ik recht had op mijn korting op de tussentijdse factuur en dat is mij bevestigd. Anders had ik de plaatsing van de digitale meter gewoon uitgesteld met 2 maand 🙂

nu komen ze af dat ik de korting niet krijg omdat het geen 11 maanden is, en of ik ze nog krijg krijg ik geen reactie op

Met die hoge gasprijzen vroeg ik me volgend af.
Hoe berekent een leverancier de prijs bij mensen zonder digitale meter. Er is toch totaal geen zicht op verbruiksgegevens gecorreleerd met tijd?

De gasprijzen stijgen en mensen gaan de verwarming wat uitstellen/lager zetten of andere manieren zoeken om de woning te verwarmen. Finaal gaat een electrabel of consoorten gewoon totaal cijfer krijgen op het einde van het jaar met het totale verbruik. Hoe verrekenen ze dit dan correct? Ik kan me voorstellen dat de prijzen wel wat zullen zakken.

Hoe berekent een leverancier de prijs bij mensen zonder digitale meter. Er is toch totaal geen zicht op verbruiksgegevens gecorreleerd met tijd?

De gasprijzen stijgen en mensen gaan de verwarming wat uitstellen/lager zetten of andere manieren zoeken om de woning te verwarmen. Finaal gaat een electrabel of consoorten gewoon totaal cijfer krijgen op het einde van het jaar met het totale verbruik. Hoe verrekenen ze dit dan correct? Ik kan me voorstellen dat de prijzen wel wat zullen zakken.
Was dit niet zo wat nattevingerwerk waar ze uw verbruik aan de hand van gemiddeldes, verspreiden over het jaar?

Ze gebruiken "gemiddelde" gebruiksprofielen, en die zijn bij wet vastgelegd:

Vorig jaar in oktober is een contract van onbepaalde duur bij Eneco gestart met garantie op vaste prijs voor 1 jaar.
Ik zou dus verwachten dat ze dit nu zo snel mogelijk willen aanpassen aan de huidige hogere prijzen.
Was even aan het nalezen of ze dit stilzwijgend kunnen doen of mij iets moeten laten weten en vond het volgende op hun site:

Bij een wijziging van de contractvoorwaarden of tarieven in jouw nadeel bij een Contract van onbepaalde duur, brengen wij
jou hiervan ten minste twee maanden vóór de vankrachtwording van de wijzigingen, schriftelijk per brief of per e-mail op
de hoogte. Je kunt deze wijzigingen weigeren door, kosteloos en zonder enige schadevergoeding, conform de procedure
beschreven in artikel 3 het Contract op te zeggen.

https://cdn.eneco.be/downloads/nl/b2c/acq/salescontract.pdf

Ik heb nog niets gehoord wat ik vreemd vind.
Iemand die een idee heeft waar ik mij aan kan verwachten?

Voorlopig kijk ik de kat nog even uit de boom.

Vorig jaar in oktober is een contract van onbepaalde duur bij Eneco gestart met garantie op vaste prijs voor 1 jaar.
Ik zou dus verwachten dat ze dit nu zo snel mogelijk willen aanpassen aan de huidige hogere prijzen.
Was even aan het nalezen of ze dit stilzwijgend kunnen doen of mij iets moeten laten weten en vond het volgende op hun site:

Bij een wijziging van de contractvoorwaarden of tarieven in jouw nadeel bij een Contract van onbepaalde duur, brengen wij
jou hiervan ten minste twee maanden vóór de vankrachtwording van de wijzigingen, schriftelijk per brief of per e-mail op
de hoogte. Je kunt deze wijzigingen weigeren door, kosteloos en zonder enige schadevergoeding, conform de procedure
beschreven in artikel 3 het Contract op te zeggen.

https://cdn.eneco.be/downloads/nl/b2c/acq/salescontract.pdf

Ik heb nog niets gehoord wat ik vreemd vind.
Iemand die een idee heeft waar ik mij aan kan verwachten?

Voorlopig kijk ik de kat nog even uit de boom.
Ik denk dat zij er alles aan gaan proberen te doen om hun contracten te honoreren.

Zo'n opzegging is namelijk een enorme "hit" op het marktvertrouwen in die energieleverancier.

Mijn garantie op die vaste prijs was wel maar voor 1 jaar dus ik wist op voorhand dat ze dit nadien konden verhogen.
Online zie ik wel nog altijd mijn tariefkaart van vorig jaar staan.

Voor mij goed natuurlijk maar ik weet gewoon niet goed hoe dit normaal verloopt bij contract van onbepaalde duur.
Bij contract bepaalde duur moeten zij sowieso op voorhand iets voorstellen als ik het goed heb.

Langs andere kant stopt na 1 jaar nu de korting die ik via mijnernergie had gekregen dus ze zullen nu sowieso meer verdienen aan mij dan ervoor.
Maar zelf zonder korting ben ik beter af met mijn oude tarieven dan de huidige prijzen.

Normaal was ik van plan om na 1 jaar te wijzigen naar andere leverancier met promotie maar dat is nu dus niet interessant.

Jij mag geen standen in tussentijd zelf ingeven.
En of jij overwintert in Spanje of niet daar trekken ze zich niets van aan. Dat is voor u dan pech.
Hoezo? Ik kan bij bijvoorbeeld Engie elke maand mijn verbruik doorgeven hoor.
Ik heb wel géén idee in hoeverre ze daar echt rekening mee houden?

En ja ze komen dan zelf ook nog een keertje het opmeten tijdens de tussentijdse en definitieve afrekening.

Een leverancier mag geen facturen opstellen op basis van gegevens van de klant maar enkel op basis van gegevens van de netbeheerder.
Dus worst case -zonder digitale meter- kan je dan in praktijk véél meer (of véél minder) moeten betalen dan je werkelijk verbruik? Ook al kan je je verbruik 100% bewijzen dat heeft NUL waarde voor de wetgeving?

Dat is ergens wel ironisch.

Dus worst case -zonder digitale meter- kan je dan in praktijk véél meer (of véél minder) moeten betalen dan je werkelijk verbruik? Ook al kan je je verbruik 100% bewijzen dat heeft NUL waarde voor de wetgeving?

Er is toch elk jaar een meteropname? Ik snap het probleem niet.

Dit jaar zouden er opeens veel meer mensen in Spanje overwinteren en dan in april bij terugkomst drieduizend taarten bakken in hun gasoven, als iedereen met analoge meter het zo zou mogen doen.

Van wat je zelf ingeeft is er helemaal geen bewijs natuurlijk. Ook niet als je het jaarlijks doorgeeft maar daar worden door de netbeheerder checks op gedaan indien de meterstand verdacht is. Wie denkt slim te zijn en quasi geen verbruik door te geven voor deze winter zal snel een meteropnemer aan zijn deur hebben.

Er is toch elk jaar een meteropname? Ik snap het probleem niet.
Onderstaande is een beetje kort door de bocht qua berekeningen echter stel je verbruik voor gas is 10000 Kwh per jaar en je hebt een variabel contract + nog GEEN digitale meter

Dit is wat je gemiddeld verbruikt hebt en wat de gemidddelde prijzen waren
Jan - maart: 1000 Kwh - 15cent per Kwh (Je zit in je buitenverblijf in Spanje)
April - juni: 3000 Kwh - 10 cent per Kwh
Juli - sept: 3000 Kwh - 5 cent per Kwh
Okt - dec: 3000 Kwh - 12 cent per Kwh

Je daadwerkelijk verbruik = 1000 x 0,15 + 3000 x 0,1 + 3000 x 0,05 + 3000 x 0,12 = 150 + 300 + 150 + 360 = 960€
Echter dit is helemaal NIET de factuur die je energieleverancier jou zal voorschotelen. :)

De energieleverancier gaat dan de gemiddelde verbruikersprofielen bekijken en uw prijs daarop berekenen.
Ik ken de cijfers niet vanbuiten maar stel dat dit voor bovenstaande periodes 45% - 10% - 10% - 35% is
Dan zal dit de prijs zijn die de energieleverancier u zal aanreken =
4500 x 0,15 + 1000 x 0,1 + 1000 x 0,05 + 3500 x 0,12 = 675 + 100 + 50 + 420 = 1245€

Met andere woorden: een verschil van maar liefst 285€ tov je werkelijk verbruik.

Dit is nu een extreem geval (zie ook het antwoord van parabellum als voorbeeld) maar bovenstaand scenario is -in theorie alvast- wel mogelijk. ;)

Laatst bewerkt:
Onderstaande is een beetje kort door de bocht qua berekeningen echter stel je verbruik voor gas is 10000 Kwh per jaar en je hebt een variabel contract + nog GEEN digitale meter

Dit is wat je gemiddeld verbruikt hebt en wat de gemidddelde prijzen waren
Jan - maart: 1000 Kwh - 15cent per Kwh (Je zit in je buitenverblijf in Spanje)
April - juni: 3000 Kwh - 10 cent per Kwh
Juli - sept: 3000 Kwh - 5 cent per Kwh
Okt - dec: 3000 Kwh - 12 cent per Kwh

Je daadwerkelijk verbruik = 1000 x 0,15 + 3000 x 0,1 + 3000 x 0,05 + 3000 x 0,12 = 150 + 300 + 150 + 360 = 960€
Echter dit is helemaal NIET de factuur die je energieleverancier jou zal voorschotelen. :)

De energieleverancier gaat dan de gemiddelde verbruikersprofielen bekijken en uw prijs daarop berekenen.
Ik ken de cijfers niet vanbuiten maar stel dat dit voor bovenstaande periodes 45% - 10% - 10% - 35% is
Dan zal dit de prijs zijn die de energieleverancier u zal aanreken =
4500 x 0,15 + 1000 x 0,1 + 1000 x 0,05 + 3500 x 0,12 = 675 + 100 + 50 + 420 = 1245€

Met andere woorden: een verschil van maar liefst 285€ tov je werkelijk verbruik.

Dit is nu een extreem geval (zie ook het antwoord van parabellum als voorbeeld) maar bovenstaand scenario is -in theorie alvast- wel mogelijk. ;)
Zelfs bij digitale meter stuurt de netbeheerder maar 1x per jaar uw meterstanden door naar de energieleverancier. Of ze gedetailleerd zijn per maand betwijfel ik.

Enfin, had ik eens gelezen. Maar dat is dan niet zo?

Zelfs bij digitale meter stuurt de netbeheerder maar 1x per jaar uw meterstanden door naar de energieleverancier. Of ze gedetailleerd zijn per maand betwijfel ik.

Enfin, had ik eens gelezen. Maar dat is dan niet zo?
Ge kunt gemakkelijk via apps uw verbruik live/per dag/ per week/ per maand zien.
Dan moeten de leveranciers toch al die info ook realtime hebben.

Zie bv de nieuwe app van Engie.

Terug
Bovenaan