Ervaringen BMW G20/G21 330i/330e

ikbenben

Well-known member
Crowdfunder FE
Mijn interesse begint te groeien voor een 330e te kopen van een jaar of 2/3 oud.
Het idee van een PHEV lijkt mij wel ideaal in mijn situatie, kort woon/werk verkeer dus geschikt voor op batterij te rijden, benzine rijden indien nodig.
Ik woon op een appartement en heb een stopcontact in de garage waar ik in principe kan laden.

Zijn er hier mensen die dit model hebben en wat zijn jullie ervaringen ermee?

Ik heb een G20 gehad, wel 330i ipv 330e.
Een kleine 100.000km mee gereden en nooit problemen mee gehad of iets dat stuk is gegaan.

Heel fijne wagen om mee te rijden, wel nogal hard qua vering (wel 19inch met run flat)
Zetels zitten goed, infotainment is makkelijk te gebruiken, ook meer dan vlot genoeg in dagelijks verkeer

Op zoek naar een touring of Berline? Berline moet je rekening houden met de kleinere kofferklep.

Hoeveel is je woonwerk verkeer in km?

Zelf een G21 318i in bezit, voorlopig heel tevreden. Een 320e is eigenlijk een 318i qua motor met batterij, 330e is 320i + batterij. Ik heb een vriend met een 320e LCI (bedrijfswagen) en die is ook wel heel tevreden heb ik de indruk.

Als je voor een M-Sport gaat, wel opletten voor hardere vering, zeker in combinatie met grotere velgen en runflats. Ik heb om die reden de gewone Sportline gekozen met 18" zonder runflat en dat rijdt heel comfortabel eigenlijk. Stoelen ook prima, net als infotainment en algemeen rijgevoel. Waar ik wel al opmerkingen over las en wat ik ook kan beamen is dat er niet al teveel op de automatische bak wordt geremd, de remmen in het algemeen kunnen misschien in het algemeen ook beter (al kwam ik ook wel van veel lichtere Golf, dus wat wennen ook). Met de M-Sport heb je wel iets grotere remmen.

De e-versies hebben wel meer gewicht en kleinere koffer, anderzijds heb je natuurlijk wel meer 'boost' af en toe natuurlijk. Aankoopprijzen zijn wel hoger, dus je moet denk al heel plichtsbewust laden om er voordeel uit te halen denk ik (tenzij je eventueel de auto in een zaak inbrengt waardoor die interessanter is dan benzine?) Hybride brengt ook wel mogelijk grotere reparatiekosten mee als iets aan dat systeem stukgaat, wat bij BMW natuurlijk niet mals is.

Ik heb een G20 gehad, wel 330i ipv 330e.
Een kleine 100.000km mee gereden en nooit problemen mee gehad of iets dat stuk is gegaan.

Heel fijne wagen om mee te rijden, wel nogal hard qua vering (wel 19inch met run flat)
Zetels zitten goed, infotainment is makkelijk te gebruiken, ook meer dan vlot genoeg in dagelijks verkeer

Op zoek naar een touring of Berline? Berline moet je rekening houden met de kleinere kofferklep.

Hoeveel is je woonwerk verkeer in km?
Wat ik gezien heb op youtube reviews werd aangeraden om de adaptieve ophanging te nemen omdat M-Sport idd nogal hard kan zijn.

Ik vind de berline wel mooier maar de Touring heeft dan wel het voordeel van een grotere en gemakkelijker toegankelijke koffer te hebben.
Dus het maakt niet uit, beide zijn goed. Afhankelijk van prijs/uitrusting/kilometerstand zal de beslissing dan gebeuren.

Woon/werk verkeer +-15km enkel met deels binnenwegen en deels autostrade.
De e-versies hebben wel meer gewicht en kleinere koffer, anderzijds heb je natuurlijk wel meer 'boost' af en toe natuurlijk. Aankoopprijzen zijn wel hoger, dus je moet denk al heel plichtsbewust laden om er voordeel uit te halen denk ik (tenzij je eventueel de auto in een zaak inbrengt waardoor die interessanter is dan benzine?) Hybride brengt ook wel mogelijk grotere reparatiekosten mee als iets aan dat systeem stukgaat, wat bij BMW natuurlijk niet mals is.
Ik vind ze precies nogal meevallen qua prijs op de occasiemarkt, vandaar ook mijn interesse. De i is soms zelfs duurder dan de e.
Hybride kan idd hogere reparatiekosten meebrengen maar dit is ondertussen al de zoveelste generatie van BMW dus die zou toch al vrij betrouwbaar moeten zijn.
Ik doe trouwens niet zoveel kilometers op een jaar. Mijn huidige wagen wordt in maart 9 jaar en heb nog maar net de 80k aangetikt.

Op Facebook is er ook een groep "BMW G20/G21 groep - Nederland/België" waar je eventueel wat ervaringen kan opvragen.

Opgelet: lagere prijzen kunnen ook betekenen dat eventuele risico's op reparaties al meegerekend zijn daarin :)
Ik doe ook maar max 12 000 km per jaar maar het laadgedeelte sprak me niet echt aan. Het laden aan je gewoon stopcontact zal ook veel trager gaan, mogelijk ook minder veilig dus misschien nog de kosten voor een laadstation in rekening nemen ook (en evt. hogere capaciteitstarief).

Op Facebook is er ook een groep "BMW G20/G21 groep - Nederland/België" waar je eventueel wat ervaringen kan opvragen.

Opgelet: lagere prijzen kunnen ook betekenen dat eventuele risico's op reparaties al meegerekend zijn daarin :)
Ik doe ook maar max 12 000 km per jaar maar het laadgedeelte sprak me niet echt aan. Het laden aan je gewoon stopcontact zal ook veel trager gaan, mogelijk ook minder veilig dus misschien nog de kosten voor een laadstation in rekening nemen ook (en evt. hogere capaciteitstarief).
Lagere prijzen als in tussen de 35k en 40k. Wel met lage kilometerstand.
De "gewone" 330i valt blijkbaar toch ook in deze prijsklasse, net eens gekeken.

Gewoon stopcontact laden zou rond de 5u duren, wat meer dan voldoende is.

Enfin, een i is eventueel ook een optie al vraag ik mij af dat ik dan beter niet gewoon mijn huidige wagen houd.
Het is dat ik na al die jaren een beetje meer nood heb aan meer comfort aka automatisch rijden oa.

Ik heb me in juni een 330i LCI m-sport aangeschaft.
Bewust niet voor de 330e gegaan omdat ik deze toch niet kan opladen (appartement).
Heeft ook niet de adaptieve ophanging maar ik vind nu niet dat deze hard is (18" zonder run flat).
Tot nu nog geen klachten.

Als ik ergens over moet klagen:
  • De verplichte snelheidswaarschuwing op alle nieuwe wagens. Wel makkelijk uit te schakelen.
  • Dat standaard de adaptieve cruisecontrol geactiveerd wordt ipv de gewone.
  • Dat de collision warning soms in bochten geactiveerd werd als er auto's aan de buitenkant geparkeerd stonden waardoor de auto plots ook hard remde. Heb dit nu op het minste gezet en is niet meer voorgevallen. (Was altijd op dezelfde plaats)
  • Lane assist kan ook wel eens gek doen maar is ook wel volledig uit te schakelen

Ik begin toch wat te twijfelen om eventueel toch voor de gewone 330i te gaan. Op langere termijn is het risico op hoge kosten toch wel kleiner.
Een 330i LCI, wel spijtig dat die "maar" 245pk meer heeft ipv de 258pk. Hoezeer dit merkbaar is heb ik geen idee van.

@slash

De klachten die je opsomt komen eigenlijk bij veel recentere wagens voor, dit heb ik op mijn 2017 Civic ook al. Enkel de snelheidswaarschuwing staat niet standaard aan.

Wat is een reëel verbruik hiervan? Hoe zit het met geluidsisolatie, vooral op de autostrade dan? Wat zijn de gemiddelde kosten voor een klein en groot onderhoud?

Verbruik zal wat afhangen van je rijstijl en ritten natuurlijk. Ik zit nu op 7.2 met redelijk wat binnenwegen en weinig autostrade, een 330i zal wel makkelijk meer dan 8 liter slurpen. Het pk-verschil met de pre-LCI zal je weinig voelen denk ik. Ik heb 'maar' 156 pk en niet te klagen meestal, geen bom natuurlijk maar komt goed mee in het verkeer. Een 330i is natuurlijk een klasse hoger. Weet wel dat - afhankelijk van wat je komt, Civic? - het snelheidsgevoel wel wat lager zal liggen omdat die auto meer isoleert etc, zachter rijdt...

Geluidsisolatie zal idem zijn bij 320i en 318i en echt prima hoor, geen zorgen over maken. Onderhoud nog niet gehad maar ik ga niet bij de dealer. Hou rekening met flushing van de ZF-bak rond de 6 jaar of 100 000 km, ook al is het niet verplicht.

Verbruik zal wat afhangen van je rijstijl en ritten natuurlijk. Ik zit nu op 7.2 met redelijk wat binnenwegen en weinig autostrade, een 330i zal wel makkelijk meer dan 8 liter slurpen. Het pk-verschil met de pre-LCI zal je weinig voelen denk ik. Ik heb 'maar' 156 pk en niet te klagen meestal, geen bom natuurlijk maar komt goed mee in het verkeer. Een 330i is natuurlijk een klasse hoger. Weet wel dat - afhankelijk van wat je komt, Civic? - het snelheidsgevoel wel wat lager zal liggen omdat die auto meer isoleert etc, zachter rijdt...

Geluidsisolatie zal idem zijn bij 320i en 318i en echt prima hoor, geen zorgen over maken. Onderhoud nog niet gehad maar ik ga niet bij de dealer. Hou rekening met flushing van de ZF-bak rond de 6 jaar of 100 000 km, ook al is het niet verplicht.
Ik rijd ook voornamelijk binnenwegen en weinig autostrade en mijn verbruik met de Civic ligt ook daar rond (7,2L/100km).
Snelheidsgevoel is niet belangrijk, ik wil vooral relaxter rijden.

Al testrit gedaan? Want BMW rijdt wel nerveuzer dan andere merken door zijn sportievere afstelling.
Al is dat imo maar een nadeel als je heel veel autostrade doet.
Idd, lang bmw gehad, nu volvo v60 en rijdt toch een pak ´rustiger´.

Andere merken ook een optie of enkel op zoek naar bmw 3?

Al testrit gedaan? Want BMW rijdt wel nerveuzer dan andere merken door zijn sportievere afstelling.
Al is dat imo maar een nadeel als je heel veel autostrade doet.
Nee, nog niet. Ik ben nog maar aan het informeren en heb nog geen concrete plannen.
Ik ken wel de eigenschappen van een 3-serie. Dat is net wat het een interessante wagen maakt voor mij, de balans tussen sportiviteit en comfort.
Met comfort bedoel meer het geheel. Ik wil een automaat, de degelijkheid van een premium, relatief stil interieur, goede zetels, entertainment en functies die goed en snel werken,...
Mijn 2017 Civic is een goede wagen, daar niet van, maar ik wil net dat ietsje meer (en dan heb ik het niet over vermogen).
Idd, lang bmw gehad, nu volvo v60 en rijdt toch een pak ´rustiger´.

Andere merken ook een optie of enkel op zoek naar bmw 3?
Een V60 is minder mijn ding maar ik vind het wel een mooie wagen!

Mercedes is minder mijn ding en een A4 vind ik saaier + ik wil geen fwd meer maar een rwd of 4x4.

Heb lang met een 330e (G20 pre LCI) gereden, en was een leuke wagen.
Vermogen van een 330i zal zeker voldoende zijn, echter wel een heel andere koppelcurve, in de 330e heb je dat extra "instant" koppel van de elektromotor waardoor alles wat vinniger aanvoelt. Totaal prestaties zullen niet verschillen, of toch zeer weinig, die extra power tijdens Xtraboost (292 PK voor max 10 seconden) wordt min of meer opgesoupeerd door het hogere gewicht.
Met veel binnenwegen en een rustige rijstijl, gecombineerd met korte ritten, ga je hoofdzakelijk elektrisch rijden. Verbruik zal dan ook navenant laag zijn.
Van het ogenblik je op de autostrade zit rij je meestal op je ICE motor (benzinemotor neemt over aan 110km/h tenzij je hem in EV mode zet).
Ik zat met pakweg 60% elektrisch/40% benzine op minder dan 5l/100km gemiddeld, redelijk sportieve rijstijl.

Rijden is alles wat BMW is natuurlijk, ook naar comfort toe, ik had de M-sport met runflats, maar gecombineerd met de adaptive vering was dat nog steeds voldoende comfortabel. Dubbel glas etc zorgde ervoor dat het stil was binnen, bij normaal vlot rijden hoor je zelfs de benzinemotor niet aanspringen.
In sportmode en stevig gassen wel natuurlijk, dan wordt ook de tweede uitlaatpijp opengezet!

Heb er wel een paar keer kleine probleempjes mee gehad, maar niets met de aandrijflijn, en die kleine dingetjes heb ik nu ook al voorgehad met mij i4-M50 (internetverbinding weg, dus geen remote app en telkens melding dat het noodbelsysteem niet meer werkte).
Bij mij, sinds nieuwe wagens, altijd snel onder garantie opgelost.

Als ik een minpunt moet geven, bij koud weer en lage snelheid wordt de benzinemotor niet gebruikt, als je dan eens plots volgas gaat, heb je slechts gereduceerd vermogen daar het systeem de motor wil beschermen tot hij voldoende warm staat!

Wat is een reëel verbruik hiervan? Hoe zit het met geluidsisolatie, vooral op de autostrade dan? Wat zijn de gemiddelde kosten voor een klein en groot onderhoud?
Ik zit rond een verbruik van 8,3-8,8l. Dit is wel zeer veel start-stop verkeer (verkeerslichten en dan optrekken tot 90/130). Op autostrade zal het gemiddelde rond de 6l zitten gok ik.

Als ik een minpunt moet geven, bij koud weer en lage snelheid wordt de benzinemotor niet gebruikt, als je dan eens plots volgas gaat, heb je slechts gereduceerd vermogen daar het systeem de motor wil beschermen tot hij voldoende warm staat!
Zelfs bij warm weer zou dat best niet gedaan worden, maar ik vermoed dat ze dat een acceptabele trade off vinden om de bestuurder er niet te veel last van te laten ondervinden.

Zelfs bij warm weer zou dat best niet gedaan worden, maar ik vermoed dat ze dat een acceptabele trade off vinden om de bestuurder er niet te veel last van te laten ondervinden.
Inderdaad, koud weer was ool wel wat een eufemisme, alles onder 20°C is voor mij al wreed koud 😁

Heb lang met een 330e (G20 pre LCI) gereden, en was een leuke wagen.
Vermogen van een 330i zal zeker voldoende zijn, echter wel een heel andere koppelcurve, in de 330e heb je dat extra "instant" koppel van de elektromotor waardoor alles wat vinniger aanvoelt. Totaal prestaties zullen niet verschillen, of toch zeer weinig, die extra power tijdens Xtraboost (292 PK voor max 10 seconden) wordt min of meer opgesoupeerd door het hogere gewicht.
Met veel binnenwegen en een rustige rijstijl, gecombineerd met korte ritten, ga je hoofdzakelijk elektrisch rijden. Verbruik zal dan ook navenant laag zijn.
Van het ogenblik je op de autostrade zit rij je meestal op je ICE motor (benzinemotor neemt over aan 110km/h tenzij je hem in EV mode zet).
Ik zat met pakweg 60% elektrisch/40% benzine op minder dan 5l/100km gemiddeld, redelijk sportieve rijstijl.

Rijden is alles wat BMW is natuurlijk, ook naar comfort toe, ik had de M-sport met runflats, maar gecombineerd met de adaptive vering was dat nog steeds voldoende comfortabel. Dubbel glas etc zorgde ervoor dat het stil was binnen, bij normaal vlot rijden hoor je zelfs de benzinemotor niet aanspringen.
In sportmode en stevig gassen wel natuurlijk, dan wordt ook de tweede uitlaatpijp opengezet!

Heb er wel een paar keer kleine probleempjes mee gehad, maar niets met de aandrijflijn, en die kleine dingetjes heb ik nu ook al voorgehad met mij i4-M50 (internetverbinding weg, dus geen remote app en telkens melding dat het noodbelsysteem niet meer werkte).
Bij mij, sinds nieuwe wagens, altijd snel onder garantie opgelost.

Ik vind de 330e wel een heel goed compromis als je niet volledig elektrisch wilt gaan rijden maar toch er een aantal voordelen van wilt hebben.
Het enigste dat mij er steeds een beetje dwars aan ligt is de complexere aandrijflijn en als er kosten aan zijn dat deze vrij hoog kunnen zijn, dat heb je natuurlijk veel minder bij een klassieke ICE wagen, en hoe betrouwbaar is het geheel op langere termijn (want ik zie kosten voor een nieuwe batterij van 5 à 7000€).

Ik ken wel de eigenschappen van een 3-serie. Dat is net wat het een interessante wagen maakt voor mij, de balans tussen sportiviteit en comfort.
Met comfort bedoel meer het geheel. Ik wil een automaat, de degelijkheid van een premium, relatief stil interieur, goede zetels, entertainment en functies die goed en snel werken,...
Mijn 2017 Civic is een goede wagen, daar niet van, maar ik wil net dat ietsje meer (en dan heb ik het niet over vermogen).

Een V60 is minder mijn ding maar ik vind het wel een mooie wagen!

Mercedes is minder mijn ding en een A4 vind ik saaier + ik wil geen fwd meer maar een rwd of 4x4.

Dat geheel sprak mij ook aan en je zult zeker alles vinden wat je zoekt. Onlangs nog even met een 20 jaar oude vervangwagen (ook BMW weliswaar) moeten rijden en dan apprecieer je je eigen wagen nog meer. Ik rij ook soms met de V60 van mijn vriendin (oud model) en hoewel dat ook goed zit, stuurt een BMW toch een flink sterk scherper zonder dat het overdreven nerveus wordt.

Heb mijn gedacht ondertussen op de 330i LCI gezet, prijs max 40k met zo weinig mogelijk kilometers. (Wel eerst nog eens gaan informeren hoeveel ik voor mijn Civic kan krijgen in overname.)
Het aanbod momenteel zijn grotendeels wel tourings heb ik gezien.

Terug
Bovenaan