Ervaringen met aannemers

Ah het waren alle afmetingen. De aannemer heeft nooit metingen gedaan en puur gegokt. Hij schreef in de offerte 9 x 4 m ofzo iets en het was maar 8 x 3.5 m. Dit dan voor alle afmetingen.

En voor de volledigheid, hij heeft zelf op zijn offerte de volgende tekst gezet:
De hoeveelheden is een raming , na de werken kan er tegensprekelijk worden na gemeten de eenheids prijzen die zijn vast indien er geen te grote schommelingen doen aan de aankoop prijzen van de te gebruiken materialen .

Laatst bewerkt:
Maar is u huis dan ne meter korter? Of klopte enkel zijn prijs niet?
Hij verbouwt een oude woning, en de gerealiseerde afmetingen van de uitbouw kloppen voor zover ik het begrijp.

Maar de aannemer had in zijn offerte alles ingeschat met eenheidsprijzen, en rekende dan op de eindfactuur overdreven hoeveelheden van alle gebruikte materialen aan om op een sluwe manier de prijs op te drijven. Per "toeval" werden bijvoorbeeld ook grotere maten van stenen als eenheidsprijs gebruikt, terwijl er in realiteit een maat kleiner en dus goedkoper werd gebruikt.

Lees de vorige pagina's van dit topic maar eens door als je het verhaal in detail wil kennen, want deze farce duurt al bijna een jaar.

Laatst bewerkt:
Maar is u huis dan ne meter korter? Of klopte enkel zijn prijs niet?

Hij verbouwt een oude woning, en de gerealiseerde afmetingen van de uitbouw kloppen voor zover ik het begrijp.

Maar de aannemer had in zijn offerte alles ingeschat met eenheidsprijzen, en rekende dan op de eindfactuur overdreven hoeveelheden van alle gebruikte materialen aan om op een sluwe manier de prijs op te drijven. Per "toeval" werden bijvoorbeeld ook grotere maten van stenen als eenheidsprijs gebruikt, terwijl er een realiteit een maat kleiner en dus goedkoper werd gebruikt.

Lees de vorige pagina's van dit topic maar eens door als je het verhaal in detail wil kennen, want deze farce duurt al bijna een jaar.
De werkelijke afmetingen kloppen, maar idd, de aannemer heeft gewoon zijn geschatte afmetingen van de offerte gebruikt als werkelijke afmetingen terwijl deze er naast zaten.

Effe de meetstaten delen, dat zal waarschijnlijk helpen:

Ha een 'leuke' thread om ook eens in te posten :)

Wij hebben een aannemer voor de tuin aangesproken vorig jaar. In ... de late zomer oid. Die ging vorig jaar nog komen. Tuin ophogen, gras zaaien. Bewust via aannemer omdat ik dacht 'dan moet ik het niet doen'. Redelijke prijs, direct getekend na een aanpassing.

Vorig jaar is er VEEL regen gevallen. ik versta dat, want het heeft echt weken/maanden geregend, quasi non-stop. Ondetussen beloven dat hij maart komt, april, dan mei. Nu hebben we hem gezegd dat hij niet meer moet komen als hij zich niet laat horen. Ik ben benieuwd wat het zal worden, maar verwacht geen woord meer. Op zich mega vervelend want de kleine NOG een zomer zonder tuin waarschijnlijk, langs de andere kant mag ik het nu ook zelf doen en misschien nog wat geld uitsparen. Het ambetante is alleen dat grond vinden die wordt gelost op een manier die hier zou lukken niet evident is precies. Soit, we zoeken verder.
Hebben wij dezelfde aannemer? :support:
Terrible. t Is hier dan nog ne maat. Al meermaals gezegd dat hij gewoon een realistische datum moet opgeven waarop hij hier zal staan en alles afwerken. Tevergeefs helaas.

Hebben wij dezelfde aannemer? :support:
Terrible. t Is hier dan nog ne maat. Al meermaals gezegd dat hij gewoon een realistische datum moet opgeven waarop hij hier zal staan en alles afwerken. Tevergeefs helaas.
De onze is ondertussen geweest. We hebben gezegd dat hij niet meer moest komen als we hem niet hoorden binnen de week. Ineens kon hij dan binnen 2 weken beginnen. Dan nog wat miscommunicatie tussen hem en een onderaannemer maar bon, ondertussen hebben we een maand gras en ga ik het de 1e keer afrijden dit weekend.

Op zich goed werk geleverd, maar die communicatie... geen enkele aannemer kan dat. Er zou beter iemand een dienst opstarten waarbij bv 1 persoon communicatie verzorgt voor een poule aannemers.
Als iemand dit leest: voor 10% aandelen mag je mijn idee hebben :lol:

De onze is ondertussen geweest. We hebben gezegd dat hij niet meer moest komen als we hem niet hoorden binnen de week. Ineens kon hij dan binnen 2 weken beginnen. Dan nog wat miscommunicatie tussen hem en een onderaannemer maar bon, ondertussen hebben we een maand gras en ga ik het de 1e keer afrijden dit weekend.

Op zich goed werk geleverd, maar die communicatie... geen enkele aannemer kan dat. Er zou beter iemand een dienst opstarten waarbij bv 1 persoon communicatie verzorgt voor een poule aannemers.
Als iemand dit leest: voor 10% aandelen mag je mijn idee hebben :laugh:
wij hebben hetzelfde voorgehad met onze tuinaannemer. Daar is uiteindelijk vorige week het gazon ingezaaid (werk (incl nog wat verhardingen e.d.) was vorig jaar in november toegekend).
Maar ge moogt ook niet uit het oog verliezen hoe enorm hard tuinaannemers de voorbije 10 maanden gehinderd zijn door het weer. Dat heeft bijna non-stop geregend waardoor die niet verder konden doen en dus een gigantische achterstand opbouwden.

Nuja, zijn verantwoordelijkheid om open te communiceren naar zijn klanten natuurlijk. Want data blijven beloven en niet nakomen wekt inderdaad alleen maar frustratie, terwijl het niet noodzakelijk slechte wil is.

Het is puur omdat er geen gevolgen voor hen zijn als ze niet opdagen. Wat ga je doen contract verbreken? Plotseling zijt gij den boeman.

Ik heb zonet het antwoord van de advocaat gekregen.

Zij gaan alsnog niet in op het eerste minnelijke voorstel (dak laten voor wat het is), waarschijnlijk omdat hij de "reparatie" zelf zal doen en uiteraard ditmaal wel met de werkelijk kost van alles i.p.v. de kosten die hij aanrekent aan klanten. Begrijpelijk ergens. Het verschil is voor hen nog net iets te groot om het zo te laten.

Wat me meer stoort is de toon van de advocaat die letterlijk onwaarheden in de mail zet. Het achterbakse toch steeds weer van die advocaten. Dit is dus de druppel voor mij.

Ik had nog ergens de (naïeve wss) hoop dat de advocaat niet de advocaat ging uithangen, maar helaas, de vriendelijkheid stopt bij deze. Al laten weten aan de expert dat ik geen direct contact meer wens te onderhouden met de tegenpartij.

Ik ga waarschijnlijk akkoord met een bepaald bedrag EN dat hij het dak doet waar ik natuurlijk dan lekker de irritante klant kan uithangen. Ik kan ook nog zien hoe ik dit wat verder kan laten uitlopen om hem op kosten te jagen. Het zal te zien zijn hoe de expert zijn rapport opstelt en wat de rechtsbijstand adviseert.

Het is puur omdat er geen gevolgen voor hen zijn als ze niet opdagen. Wat ga je doen contract verbreken? Plotseling zijt gij den boeman.
In mijn geval was 100% te betalen na oplevering, dus het was niet bepaald in zijn voordeel dat hij de werken bleef rekken. Zeker gezien het stuk dat hij in het voorjaar wel al deed bijna 25k€ waard is.

De enige macht die je als klant hebt is voldoende grote schijven die pas te betalen zijn bij oplevering. Want bij grote achterstand gaat een aannemer uiteraard cherry picken van waar hij het snelst de grootste bedragen gaat kunnen innen als hij het daar even gaat afwerken. (niet noodzakelijk in volgorde van wie al het langste wacht)

Tenzij hij een werk heeft ontvangen dat meer opbrengt en dat hij liever doet. Dan schuift hij u verder op en gij als brave burger blijft het nemen. Op een gegeven moment duurt het te lang waardoor ge misschien hem in gebreke gaat stellen. En als dat allemaal niets uithaalt, dan stopt het daar. ge verbreekt het contract en kunt ne nieuwen gaan zoeken. Gij moet dan maar uw planning aanpassen en eventueel meerprijs betalen omdat ge een ander moet zoeken die meer kan aanrekenen, etc.
Hij daarentegen heeft gewoon kunnen blijven verder doen zoals altijd zonder gevolgen of kosten, want de bouw kent geen recidive en emotionele schade bestaat niet.

Ik zou het zo lang mogelijk rekken (inflatie aan openstaand saldo laten knagen) en toch proberen weigeren dat die zelf nog aan dat dak komt. Die gaat u sowieso een loer willen draaien dan.

Daar speel ik dus mee. Het is steeds zo frustrerend dat ze willen doen alsof we hier niet met mensen bezig zijn. Alsof den aannemer na al dat gepruts plotseling beter werk zal lever. Ik heb letterlijk de contact info van twee andere personen die ook in betwisting zitten met hem. Maar neen. Dat kan niet, na decennia te prutsen is de volgende keer zeer zeker wel goed.

Bv. gisteren ook nog, hij erkent dat hij geen fundering heeft voorzien voor een steunpaal en dat deze in de betonplaat is gegoten terwijl zowel ZIJN architect als de expert erkende dat dit verkeerd is en dat er een soort fundering moest voorzien worden. Ik heb wel foto's dat er geen fundering is, maar die hebben ze natuurlijk niet gezien.

Daar speel ik dus mee. Het is steeds zo frustrerend dat ze willen doen alsof we hier niet met mensen bezig zijn. Alsof den aannemer na al dat gepruts plotseling beter werk zal lever. Ik heb letterlijk de contact info van twee andere personen die ook in betwisting zitten met hem. Maar neen. Dat kan niet, na decennia te prutsen is de volgende keer zeer zeker wel goed.

Bv. gisteren ook nog, hij erkent dat hij geen fundering heeft voorzien voor een steunpaal en dat deze in de betonplaat is gegoten terwijl zowel ZIJN architect als de expert erkende dat dit verkeerd is en dat er een soort fundering moest voorzien worden. Ik heb wel foto's dat er geen fundering is, maar die hebben ze natuurlijk niet gezien.
Ah hoeveel keer hoor je het niet "ik doe dat al 25 jaar". Ja ok, maar dan doe je het al 25 jaar verkeerd. Of van die boerkes die nog vasthouden aan truuken van 40 jaar geleden die al 20 jaar niet meer relevant zijn.

Ik zou die vent alleszins ook niet meer aan mijn dak laten komen. Of een onafhankelijke expert laten aanstellen die tijdens en na de werken controleert of alles conform is.

Hier een vervelende situatie met een aannemer voor het plaatsen van een liner in het zwembad.

Situatie: Eind augustus vorig jaar kochten we een huis met een zwembad en de vorige eigenaar had reeds het plaatsen van een nieuwe liner nog vastgelegd (op zijn kosten). De liner zou in september geplaatst worden. Uiteindelijk is die plaatsing niet kunnen doorgaan en wanneer we eind maart in het huis trokken was er dus nog geen nieuwe liner in het zwembad.

De aannemer had beloofd de plaatsing voor de zomer te doen rond mei-juni. We hoorden niets en informeerden bij de vorige eigenaar die contact met hem zocht en hij maakt dan steeds nieuwe beloftes die hij tot op heden nog steeds niet waargemaakt heeft. Ik heb de aannemer na een tijdje rechtstreeks gecontacteerd en ook dan maakt hij beloftes dat de plaatsing zeker nog in juli ging gebeuren. Hij sprak een ‘voorlopige’ datum af, waarna hij 2 dagen hiervoor afgezegd heeft. Voornaamste excuus is het slechte weer die zijn planning steeds in de war brengt.

Ondertussen zijn we dus halfweg augustus en is de plaatsing nog steeds niet gebeurd. Vanochtend kreeg ik volgend bericht : “Sorry. Maar ik heb nog geen idee. Vorige maand nog tegenslagen gehad. Accident meegemaakt. En nu is alles op een hoop. Ik snap dat het wachten vervelend is. Mijn excuses.”

Mijn geduld geraakt een beetje op maar ik weet niet goed hoe hier mee om te gaan. Ik heb zelf geen overeenkomst met de aannemer, de vorige eigenaar heeft een overeenkomst en die heeft hem blijkbaar ook reeds op voorhand betaald in de hoop dat de plaatsing snel zou gebeuren.

We kunnen het zwembad wel gebruiken op dit moment dus dat is geen issue. We hebben wel langer gewacht om het zwembad te openen en proper te maken voor de zomer omdat we hem verwachtten en dan het zwembad toch leeg moest lopen.

Ik sta op het punt om twee grote offertes te ondertekenen bij dezelfde aannemer, qua prijszetting zit ie goed en mijn architect heeft er al positieve ervaring mee. Maar ik zie hier in zijn offerte-voorwaarden volgende zin staan "Alle gefactureerde bedragen zijn steeds eisbaar en de klant verzaakt uitdrukkelijk aan zijn recht de opschorting van zijn betalingsverbintenissen in te roepen op grond van onvolledigheid, gebrekkigheid of laattijdigheid der werken of leveringen.". Dat doet bij mij alle alarmbellen afgaan eerlijk gezegd. Is dit een echte red flag, of is dit een courante praktijk?

Ik sta op het punt om twee grote offertes te ondertekenen bij dezelfde aannemer, qua prijszetting zit ie goed en mijn architect heeft er al positieve ervaring mee. Maar ik zie hier in zijn offerte-voorwaarden volgende zin staan "Alle gefactureerde bedragen zijn steeds eisbaar en de klant verzaakt uitdrukkelijk aan zijn recht de opschorting van zijn betalingsverbintenissen in te roepen op grond van onvolledigheid, gebrekkigheid of laattijdigheid der werken of leveringen.". Dat doet bij mij alle alarmbellen afgaan eerlijk gezegd. Is dit een echte red flag, of is dit een courante praktijk?
Ik zou het niet tekenen met die voorwaarden moet ik zeggen. Hier is geen enkele aannemer met zo'n clausule. Wel de algemene 'bij geschillen is rechtbank x of y bevoegd", maar dat is het dan ook.

Die zin schrappen, paraferen, en offerte ondertekenen? Lijkt mij op het eerste zich manifest in strijd met de consumentenwetgeving.

Terug
Bovenaan