parabellum
Well-known member
Komend half jaar zullen we met zo'n 5 aannemers in zee gaan.
3 offertes zijn al ondertekend, voor 1 project (zonnepanelen) heb ik nu een aantal bedrijven aangeschreven, en een aannemer (voor schrijnwerk) heb ik nog niet gecontacteerd maar wordt mij ten zeerste aangeraden door 3 vrienden die allemaal al meermaals op hem beroep hebben gedaan. Dus tenzij zijn offerte overdreven duur zou zijn, zal ik ook met hem werken.
Over een dik half jaar zal ik hier nog eens posten, hopelijk als tevreden mens en niet als mens op de rand van een zenuwinzinking...
Geen klagen over de aannemers eigenlijk.
Via een binnenhuisarchitect werd een eerste schrijnwerker aangesteld om de balken te bekijken en de vloer te nivelleren van het eerste verdiep. Bleek iets meer werk dan ingeschat maar werd allemaal probleemloos een paar dagen later ingepland. Architect deed ook de coördinatie met de parketlegger en heeft dan nog iemand laten komen om het plafond van het gelijkvloers te herstellen (oud plafond -ja nog met paardenhaar- en antieke moluren), was wat beschadigd geraakt door de werken erboven. Maar we wisten dat het risico daarop heel reëel was.
Dan twee kamers laten behangen, was ook iemand van zijn woord. Enkel de chauffages waren niet volledig waterdicht opnieuw aangesloten maar dat hebben ze dan een paar dagen later komen opnieuw doen.
Zonnepanelen ook in orde gebracht door een kerel met een eenmanszaak. Superscherpe offerte en geïnstalleerd op een paar weken.
Tuinaannemer heeft maanden vertraging opgelopen met het natte weer maar toen er in januari een korte window was hebben ze hier de voortuin volledig komen aanleggen. Altijd heel heldere en tijdige communicatie over de vertragingen.
Normaal komt in januari de schrijnwerker uit mijn eerste bericht hier een grote wandkast plaatsen, denk dat we de offerte deze week gaan tekenen.
Dusja, heb hier best veel volk over de vloer gehad en heb eigenlijk over niemand klachten. Zijn zeker niet allemaal de goedkoopste offertes geweest, en de architect zal ook wel zijn marge genomen hebben, maar ben vooral blij dat we geen problemen hebben zoals het hier in dit topic vol van staat. Ook opvallend: niet dat wij daar specifiek om vragen maar de enige die hier gewerkt heeft die niet Nederlands als moedertaal had was het hulpje van de kerel van de zonnepanelen, diegene die de panelen op het dak legde terwijl de kerel zelf de elektriciteit aan het doen was. En die sprak dan wel gewoon Frans.
Maakt de communicatie over wat je wil en wat je verwacht, en eventuele ad hoc bijsturingen (heb de tuinaannemer nog een extra wachtbuis laten steken voor fiber bijvoorbeeld) wel een pak makkelijker.