Ervaringen met aannemers

Komend half jaar zullen we met zo'n 5 aannemers in zee gaan.
3 offertes zijn al ondertekend, voor 1 project (zonnepanelen) heb ik nu een aantal bedrijven aangeschreven, en een aannemer (voor schrijnwerk) heb ik nog niet gecontacteerd maar wordt mij ten zeerste aangeraden door 3 vrienden die allemaal al meermaals op hem beroep hebben gedaan. Dus tenzij zijn offerte overdreven duur zou zijn, zal ik ook met hem werken.

Over een dik half jaar zal ik hier nog eens posten, hopelijk als tevreden mens en niet als mens op de rand van een zenuwinzinking...

Geen klagen over de aannemers eigenlijk.
Via een binnenhuisarchitect werd een eerste schrijnwerker aangesteld om de balken te bekijken en de vloer te nivelleren van het eerste verdiep. Bleek iets meer werk dan ingeschat maar werd allemaal probleemloos een paar dagen later ingepland. Architect deed ook de coördinatie met de parketlegger en heeft dan nog iemand laten komen om het plafond van het gelijkvloers te herstellen (oud plafond -ja nog met paardenhaar- en antieke moluren), was wat beschadigd geraakt door de werken erboven. Maar we wisten dat het risico daarop heel reëel was.
Dan twee kamers laten behangen, was ook iemand van zijn woord. Enkel de chauffages waren niet volledig waterdicht opnieuw aangesloten maar dat hebben ze dan een paar dagen later komen opnieuw doen.
Zonnepanelen ook in orde gebracht door een kerel met een eenmanszaak. Superscherpe offerte en geïnstalleerd op een paar weken.
Tuinaannemer heeft maanden vertraging opgelopen met het natte weer maar toen er in januari een korte window was hebben ze hier de voortuin volledig komen aanleggen. Altijd heel heldere en tijdige communicatie over de vertragingen.

Normaal komt in januari de schrijnwerker uit mijn eerste bericht hier een grote wandkast plaatsen, denk dat we de offerte deze week gaan tekenen.

Dusja, heb hier best veel volk over de vloer gehad en heb eigenlijk over niemand klachten. Zijn zeker niet allemaal de goedkoopste offertes geweest, en de architect zal ook wel zijn marge genomen hebben, maar ben vooral blij dat we geen problemen hebben zoals het hier in dit topic vol van staat. Ook opvallend: niet dat wij daar specifiek om vragen maar de enige die hier gewerkt heeft die niet Nederlands als moedertaal had was het hulpje van de kerel van de zonnepanelen, diegene die de panelen op het dak legde terwijl de kerel zelf de elektriciteit aan het doen was. En die sprak dan wel gewoon Frans.
Maakt de communicatie over wat je wil en wat je verwacht, en eventuele ad hoc bijsturingen (heb de tuinaannemer nog een extra wachtbuis laten steken voor fiber bijvoorbeeld) wel een pak makkelijker.

Ik vrees dat dat standaard is, zeker bij dakwerkers. Ze zijn ook hard afhankelijk van het weer en het laatste jaar hebben ze daar toch ook geen geluk mee. Lijkt me sterk dat je een deftige dakwerker gaat vinden die sneller kan komen dan diegene waarbij je al lang op de wachtlijst staat.
Toen we hier ons dak gingen herdoen had ik in juni 2019 de dakwerker laten komen offerte maken. Hij had een jaar of 7-8 er voor het dak gedaan van mijn eerste huis en dat was op een week na stipt gestart en zijn werk was ook gewoon goed. Hij had me toen ingepland op september 2019, verzet naar november 2019, verzet naar maart 2020 en uiteindelijk gestart in juli 2020, maar achteraf geen seconde spijt er van dat ik het geduld heb opgebracht.
Hier iets gelijkaardigs.

- Oktober 2022 dakwerker langsgeweest.
- December 2022 1e offerte gekregen (dakwerker moest lang wachten op prijs van zijn leverancier)
- April 2023 aan vraag MijnVerbouwLening goedgekeurd, zij vroegen aanpassingen aan de offerte (specifiekere vermelding van isolatiewaarden)
- Juni 2023 aangepaste offerte gekregen
- Juli 2023 offerte getekend (Toen zei hij "Dit zal iets worden voor april (2024) denk ik , als alles wat meezit".)
- Juli 2024 mailde ik hem voor een update over wanneer hij zou kunnen starten en om te vragen of hij de afbraak van asbestdak er kon bijdoen. Ik had oorspronkelijk aangegeven dit zelf te doen. Maar hij is daar niet voor erkend en zag het niet goed zitten. We zouden ook de premie mislopen dus we hebben daarvoor iemand anders gezocht. Toen zei hij ook dat zijn planning door het slechte weer serieus was opgeschoven (begrijpelijk). Nieuwe schatting was begin september 2024.
- Augustus 2024. Afspraak met afbreker was ze week van september. Ik mailde hem dat door, maar zijn planning was nog opgeschoven tot oktober 2024.

Dus zelf zeil op dak proberen leggen, maar dat was een fiasco (zie ergernissentopic). Mijn vrouw heeft hem dan gebeld of hij wou langskomen voor dat zeil er deftig op te leggen.
Het is nu al een tijdje deftig weer, dus ik had alles er al afgehaald zodat de zon er mooi kon op schijnen en alles kon uitdrogen.
Gisteren is hij hier geweest en heeft dat zeil er opgelegd.

Dan heeft hij ook gezegd dat hij de 28e de leveringsdatum gaat krijgen van zijn leverancier. Van zodra hij dat materiaal heeft komt hij dan af.

Dus, tussen 1e contact en de uiteindelijke werken zit al minstens 2 jaar. Ik had toen direct gezegd dat het via die MijnVerbouwLening ging gaan en dat die nog moest aangevraagd en goedgekeurd worden wat lang kon duren. Daarom was er ook geen haast bij.
Hij is ook altijd wel communicatief geweest dus het is zeker niet dat hij ons in het ongewisse laat.
Maar van alle werken ivm die MijnVerbouwLening is zijn werk het enige dat nog moet gebeuren, en voor mijn gemoedsrust ga ik blij zijn als dat allemaal achter de rug is. (Leuke is natuurlijk wel dat we die lening maar moeten beginnen afbetalen eens alle facturen ingediend zijn, en in december vervalt een andere lening die we hadden van een gelijkaardig bedrag, dus het komt wel mooi uit eigenlijk)

Die dakwerker is hier vrij bekend/populair in de regio en heeft dus een heel drukke agenda.

8j geleden heeft diezelfde dakwerker hier een ander dak vernieuwd. Toen we indertijd de offerte getekend hadden zei hij dat hij ergens half mei zou beginnen en op 16 mei is hij effectief begonnen.

Dus int kort: het duurt allemaal heel lang door verschillende omstandigheden, maar ik heb er niet echt problemen mee.

Zit met een dilemma en wil graag eens wat input verzamelen. Voor onze renovatie hebben wij offerte voor warmtepomp + vloerverwarming opgevraagd bij een lokale gekende technieker die zijn zaak opgericht heeft in september 2022.
Hebben deze persoon gezien en kwam zeer goed over, heel wat ervaring,..kortom een goed buikgevoel.
Bij initiële offertes was alles ok, prijs zat wel goed (maar ook niet extreem/zorgwekkend goedkoop) en ook geen inhoudsplicht.

Enkele weken later, vergelijkingen gedaan, willen we de offerte goedkeuren..we checken inhoudsplicht: Rood voor inhoudsplicht FOD Financiën.
Wij spreken de technieker daarover aan dat we dit gezien hebben en dat dit ons wat zorgen baart. Waarna we vragen, moesten we toch verder gaan, of het okee is om zonder voorschotten te werken maar geleverd werk te factureren.

De technieker antwoord dat de inhoudsplicht komt door een groot project dat niet betaald wegens faillissement. En dat dit later deze week normaal van de baan is.
Maar hij heeft geen probleem met het feit om zonder voorschotten te werken en begrijpt onze terughoudendheid.

Wat zouden jullie doen in dit geval? Wachten tot inhoudsplicht terug op groen springt? Gewoon samenwerking aangaan? Of gewoon de zoektocht opnieuw starten?

Hier een vervelende situatie met een aannemer voor het plaatsen van een liner in het zwembad.

Situatie: Eind augustus vorig jaar kochten we een huis met een zwembad en de vorige eigenaar had reeds het plaatsen van een nieuwe liner nog vastgelegd (op zijn kosten). De liner zou in september geplaatst worden. Uiteindelijk is die plaatsing niet kunnen doorgaan en wanneer we eind maart in het huis trokken was er dus nog geen nieuwe liner in het zwembad.

De aannemer had beloofd de plaatsing voor de zomer te doen rond mei-juni. We hoorden niets en informeerden bij de vorige eigenaar die contact met hem zocht en hij maakt dan steeds nieuwe beloftes die hij tot op heden nog steeds niet waargemaakt heeft. Ik heb de aannemer na een tijdje rechtstreeks gecontacteerd en ook dan maakt hij beloftes dat de plaatsing zeker nog in juli ging gebeuren. Hij sprak een ‘voorlopige’ datum af, waarna hij 2 dagen hiervoor afgezegd heeft. Voornaamste excuus is het slechte weer die zijn planning steeds in de war brengt.

Ondertussen zijn we dus halfweg augustus en is de plaatsing nog steeds niet gebeurd. Vanochtend kreeg ik volgend bericht : “Sorry. Maar ik heb nog geen idee. Vorige maand nog tegenslagen gehad. Accident meegemaakt. En nu is alles op een hoop. Ik snap dat het wachten vervelend is. Mijn excuses.”

Mijn geduld geraakt een beetje op maar ik weet niet goed hoe hier mee om te gaan. Ik heb zelf geen overeenkomst met de aannemer, de vorige eigenaar heeft een overeenkomst en die heeft hem blijkbaar ook reeds op voorhand betaald in de hoop dat de plaatsing snel zou gebeuren.

We kunnen het zwembad wel gebruiken op dit moment dus dat is geen issue. We hebben wel langer gewacht om het zwembad te openen en proper te maken voor de zomer omdat we hem verwachtten en dan het zwembad toch leeg moest lopen.
Vandaag komt er eindelijk een einde aan deze soap. Na vorige zomer heeft de vorige eigenaar van ons huis zich serieus kwaad gemaakt en wou de zwembadman een datum vastleggen. Ons leek het niet nuttig om voor de winter nog een nieuwe liner te laten plaatsen dus hadden we een afspraak eind maart 2025. (Bestelling en betaling liner augustus/september 2023!)

Een zwembad legen is een beetje een gedoe, de laatste paar centimeter dan toch die de dompelpomp laat staan, maar we waren klaar wanneer hij zou komen plaatsen eind maart. Toen bleek dus dat de staat van het zwembad niet goed genoeg was om te kunnen plaatsen. (epoxy of verflaag waar putten in zaten). Dat was voor mij net geen zenuwinzinking toen kan ik wel zeggen. Opnieuw geen plaatsing dus.

De vorige eigenaar gaf de plaatser de opdracht iemand te zoeken om het zwembad dan degelijk voor te bereiden. Ook dat sleepte weer weken aan zonder info zodat de vorige eigenaar dan maar enkele werkmannen van zijn eigen schildersbedrijf heeft ingeschakeld om dit te doen. Wanneer dit in orde was hebben we de zwembadman opnieuw enkele weken moeten stalken, maar kijk ze zijn op dit moment aan het plaatsen. (Al zal ik pas helemaal gerust zijn wanneer we effectief opnieuw kunnen plonsen)

Gisteren airco's laten plaatsen. Bij het opruimen nadien gezien dat de bovenkant van een kast beschadigd is.. (kast van 1,5maand oud)

Onmiddelijk vertegenwoordiger gestuurd incl foto's
Vandaag mail + foto's naar de onderneming

Krijg ik een mail terug dat op basis van de huidige info ze niet kunnen vaststellen hoe de schade is ontstaan en ik geen melding heb gemaakt bij oplevering 😅

Enkele weken geleden is ons plat dak gerenoveerd door de dakwerker, zal om zo'n 40m² gaan. Men heeft de bestaande roofing gebruikt en daarbovenop geïsoleerd en nieuwe toplaag. Hellingsgraad richting de afvoer lijkt visueel in orde, zowel in de breedte als in de lengte.

Nu na de laatste regenbui deze paasvakantie viel me op dat er een plas water (+- 4m²) blijft staan net voor de waterafvoer. Deze lijkt in een kuil op het dak vast te liggen en vanaf een bepaald waterniveau geraakt deze niet meer tot aan de afvoer:
- Net voor de afvoer is er een kleine ophoging
- De kuil van de plas is op z'n diepst 2cm, maar de rest is 1cm of minder diep.
De enige manier waarop dit water weggeraakt, is verdamping. Op zonnige dagen duurt het 48u eer deze volledig weg is.

We hebben gekozen voor zo'n witte SBS toplaag, wat het verdampen natuurlijk vertraagd. Mijn vraag is nu vooral of dit op lange termijn problemen zal geven of de levensduur sterk zal verminderen?
Visueel is het niet fantastisch, maar ik zit natuurlijk ook niet heel de dag naar mijn dak te kijken (behalve de afgelopen week dan).

Terug
Bovenaan