ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Van wat ik tot nu toe gelezen heb, wordt het verplicht Fifo. (Je gaat zeker niet zelf kunnen kiezen. Dat gaat tegen het principe dat de bank iets kan inhouden. Impliceert dat de bank weet wat die moet inhouden en dat gaat niet met een principe waar je zelf de waarderingsmethode zou kiezen.)

Maar ik snap niet waarom je zo gefocaliseerd bent rond de meerwaarde belasting.

- we staan op 1 januari (aanzienlijk) lager: plots meerwaardebelasting verschuldigd op historische meerwaarden, daarna ook nog eens op de meerwaarden vanaf break-even.
1. Ik snap de logica daar niet van?
2. Er zou een transitiesysteem. Als je aankan tonen dat je een hogere aankoopprijs hebt gehad in de twee jaar voor 1.1.2026 dus wat is het probleem.
3. Je vergeet aankoop en verkoopkosten. Stel verkoop 100k + aankoop 70k. TOB, broker,... Tel eens uit aan kosten (en de opportuniteitskost hiervan. Het verloren geld aan TOB brengt niets meer op wat toch heel nefast is met passief beleggen op lange termijn.)
Stel je voor dat je vandaag een portfolio hebt, inclusief meerwaarden, van 100k. Als je vandaag (of voor 31/12/2025) verkoopt, dan ben je geen meerwaardebelasting verschuldigd. Als je niet zou verkopen en de koers staat op 01/01/2026 plots 30% lager, alleen al om van 70k terug naar 100k te gaan, dus break-even met het eerdere moment waarop je verkocht kon hebben, dan ben je al 3k meerwaardebelasting verschuldigd. Je bent in dat geval dus meerwaardebelasting verschuldigd op tot voor 01/01/2026 vrijgestelde meerwaarden. Transitiesysteem maakt niets uit aangezien het in dit geval gaat om reeds opgebouwde winst (maw. ingekocht aan een vermoedelijk lagere gemiddelde prijs).

TOB (0.12%) en brokerkosten (€1-€3 ongeacht order size bij Degiro) zijn verwaarloosbaar :p.

Amai, wordt nog leuk, eens een transactieoverzicht proberen maken van alle aankopen dan. Maar aangezien 01/01/2026 als referentiepunt wordt genomen neem ik aan dat FIFO voor historische aankopen van geen belang is en dat die aankopen toch allemaal gelijk zullen worden gesteld aan de koers van 01/01/2026?

Gewoon laten staan, wie weet wat het fiscale landschap binnen 5-10-20 jaar is...

En als je het toch echt nodig hebt en verkoopt, kan je ook zorgen dat je net onder de 10K (met jaarlijkse indexering) meerwaarde zit om vrijgesteld te zijn.

Lees ook : https://vrtnws.be/p.y3WjMwyEn

Of is dat al veranderd?

Gvd Trump met z'n vredeprocessen, Defense ETF aan het zakken lol. Terwijl het nog volop oorlog is in UA. Alsof de investeerders denken dat na Palestina ook plots de oorlog in Oekraïne zal stoppen dankzij Trump...

Of is er wat anders aan de hand? WEBN en EMIM ook naar beneden.

Jawel, China tariff increase, hoera.
Zal wel weer recoveren.

Stel je voor dat je vandaag een portfolio hebt, inclusief meerwaarden, van 100k. Als je vandaag (of voor 31/12/2025) verkoopt, dan ben je geen meerwaardebelasting verschuldigd. Als je niet zou verkopen en de koers staat op 01/01/2026 plots 30% lager, alleen al om van 70k terug naar 100k te gaan, dus break-even met het eerdere moment waarop je verkocht kon hebben, dan ben je al 3k meerwaardebelasting verschuldigd. Je bent in dat geval dus meerwaardebelasting verschuldigd op tot voor 01/01/2026 vrijgestelde meerwaarden. Transitiesysteem maakt niets uit aangezien het in dit geval gaat om reeds opgebouwde winst (maw. ingekocht aan een vermoedelijk lagere gemiddelde prijs).

TOB (0.12%) en brokerkosten (€1-€3 ongeacht order size bij Degiro) zijn verwaarloosbaar :p.

Amai, wordt nog leuk, eens een transactieoverzicht proberen maken van alle aankopen dan. Maar aangezien 01/01/2026 als referentiepunt wordt genomen neem ik aan dat FIFO voor historische aankopen van geen belang is en dat die aankopen toch allemaal gelijk zullen worden gesteld aan de koers van 01/01/2026?

Als je al op voorhand zou weten dat je de koers 30% lager zou zijn op 1 januari 2026, dan zou je nu verkopen onafhankelijk of er een meerwaardetaks is of niet. :p

Ik blijf het maar een rare kronkel vinden.

en daarmee alle historische meerwaarden uit te cashen gezien de volgende mogelijke scenario's:
op 1 januari wordt er toch een foto genomen?
en als de prijs op 1 januari lager is dan je aankoopwaarde kon je daar ook iets mee doen... maar ik ben het kwijt =]

verkopen om meerwaarde te realiseren speelt dus niet mee.

My two cents:

De indexen vergelijken met Dot com is volgens mij niet helemaal correct om 2 redenen:

1) Eind jaren 90 gingen gigantisch veel internet shitbedrijven publiek. Nu blijven veel meer AI bedrijven private (er is gewoon veel meer VC & private capital beschikbaar) en zit de AI bubbel meer in de private markten. Er zijn nog maar weinig "AI pure plays" publiek gegaan (Coreweave is bv. een goed voorbeeld van eentje dat wel publiek is). Het kan wel zijn dat VC hun holdings beginnen te dumpen in de publieke markten indien ze voelen dat er een einde zou komen aan de extreme AI waarderingen.

2) De heavyweights in de indexen zijn veel meer dan AI en zijn allemaal sterke bedrijven (ex-AI), terwijl tijdens de dotcom piek de Nasdaq bijna volledig bestond uit bedrijven die extreem afhankelijk waren van het opkomende internet en de infrastructuur daaromtrent. Als ik nu naar de top 10 S&P 500 kijk zijn enkel Nvidia & Broadcom sterk afhankelijk van AI.

Uiteraard zal de markt corrigeren indien er een sterke terugval komt in AI CAPEX en de ROI op de reeds gedane investeringen slecht of zelfs negatief blijkt, maar dat gaat geen -70% zijn zoals de Nasdaq in 2000-2002.

Kent iemand een goede money market ETF in EUR om op korte termijn kleine som geld te beleggen tegen laag risico?
of is het sap de kool niet waard?

Kent iemand een goede money market ETF in EUR om op korte termijn kleine som geld te beleggen tegen laag risico?
of is het sap de kool niet waard?
Een ETF en korte termijn is als water en vuur.

Je kan altijd proberen met een defense ETF. Koop na een moment dat Trump vrede gepredikt heeft, dan zakt het wat met 1%, en verkoop wanneer 'm toch weer de beloofde raketten aan Oekraiëne zal leveren en Rusland weer maar eens het NATO luchtruim geschonden heeft... Dan is het weer omhoog gegaan met 1%. Simpel.

Ik had heel vroeg gekocht, en heb nu 80+% return erop. Alleen is het de moeite niet om er extra in te pompen want ik zie het niet naar 100+% gaan.

Wat is tegenwoordig de consesus ivm een all world etf? Wat kopen jullie? Ik heb voor mijn kinderen een rekening geopend met als enige doel ETFs verzamelen

Wat is tegenwoordig de consesus ivm een all world etf? Wat kopen jullie? Ik heb voor mijn kinderen een rekening geopend met als enige doel ETFs verzamelen
Ik weet niet of er veel consensus is. Een deel zal IWDA/SWRD+EMIM (~90/10) volgen, een deel laat EMIM volledig voor wat het is en gaat zuiver voor developed markets. FWIA van hierboven is een quasi 1op1 alternatief voor VWCE, ik vermoed aan 0,12% ipv 1,32% maar wel maar ~8% van de size van VWCE. Een groter fonds is op papier meer liquide & kan een kleine spread hebben maar of dat echt zo belangrijk is met deze fondswaardes is nog maar de vraag.

Of het in de long run allemaal heel veel gaat uit maken ga je waarschijnlijk pas weten als het te laat is :tongue:

In before S&P500 is all you need :unsure:

Ben helemaal geen kenner, maar op verschillende online platformen lees ik dat WEBN wel zeer aantrekkelijk is? ( WEBN & chill )
Als iedereen VWCE (hogere TOB en ook TER) en andere Amerikaanse ETF eindelijk eens aan de kant legt voor WEBN, dan zal die ook verder kunnen groeien. Fund size voor de accumulerende nog aan de lage kant maar de distribuerende zit al aan 2,2 miljard, vs 25,3 miljard EUR van bv. VWCE.
Er is nog een grote weg te gaan.

Als iedereen VWCE (hogere TOB en ook TER) en andere Amerikaanse ETF eindelijk eens aan de kant legt voor WEBN, dan zal die ook verder kunnen groeien. Fund size voor de accumulerende nog aan de lage kant maar de distribuerende zit al aan 2,2 miljard, vs 25,3 miljard EUR van bv. VWCE.
Er is nog een grote weg te gaan.
Maakt de fundsize in deze grootteorde eigenlijk uit in de praktijk? Beiden zijn grote ETF's en liquide genoeg lijkt mij.

Om zo weinig mogelijk impact te hebben van een potentiële AI bubble burst ben ik aant overwegen om in healthcare te stappen, nl. Xtrackers MSCI World Health Care UCITS ETF 1C (XDWH). Voor of tegenstanders ?

Om zo weinig mogelijk impact te hebben van een potentiële AI bubble burst ben ik aant overwegen om in healthcare te stappen, nl. Xtrackers MSCI World Health Care UCITS ETF 1C (XDWH). Voor of tegenstanders ?
Bubbels timen loopt statistisch gezien niet goed af. Blijven investeren in de s&p 500 en een hedge nemen als je van mening bent dat je positie te groot is, lijkt mij een betere strategie

De ultieme blowoff van AI is weldra op komst. Geen burst.

Bubbels timen loopt statistisch gezien niet goed af. Blijven investeren in de s&p 500 en een hedge nemen als je van mening bent dat je positie te groot is, lijkt mij een betere strategie
Of gewoon voor een bredere ETF (genre IWDA, SWRD,...) gaan. Is nog altijd +- 60% US exposure maar dekt eigenlijk de volledige developed market.

Terug
Bovenaan