Stel je voor dat je vandaag een portfolio hebt, inclusief meerwaarden, van 100k. Als je vandaag (of voor 31/12/2025) verkoopt, dan ben je geen meerwaardebelasting verschuldigd. Als je niet zou verkopen en de koers staat op 01/01/2026 plots 30% lager, alleen al om van 70k terug naar 100k te gaan, dus break-even met het eerdere moment waarop je verkocht kon hebben, dan ben je al 3k meerwaardebelasting verschuldigd. Je bent in dat geval dus meerwaardebelasting verschuldigd op tot voor 01/01/2026 vrijgestelde meerwaarden. Transitiesysteem maakt niets uit aangezien het in dit geval gaat om reeds opgebouwde winst (maw. ingekocht aan een vermoedelijk lagere gemiddelde prijs).Van wat ik tot nu toe gelezen heb, wordt het verplicht Fifo. (Je gaat zeker niet zelf kunnen kiezen. Dat gaat tegen het principe dat de bank iets kan inhouden. Impliceert dat de bank weet wat die moet inhouden en dat gaat niet met een principe waar je zelf de waarderingsmethode zou kiezen.)
Maar ik snap niet waarom je zo gefocaliseerd bent rond de meerwaarde belasting.
- we staan op 1 januari (aanzienlijk) lager: plots meerwaardebelasting verschuldigd op historische meerwaarden, daarna ook nog eens op de meerwaarden vanaf break-even.
1. Ik snap de logica daar niet van?
2. Er zou een transitiesysteem. Als je aankan tonen dat je een hogere aankoopprijs hebt gehad in de twee jaar voor 1.1.2026 dus wat is het probleem.
3. Je vergeet aankoop en verkoopkosten. Stel verkoop 100k + aankoop 70k. TOB, broker,... Tel eens uit aan kosten (en de opportuniteitskost hiervan. Het verloren geld aan TOB brengt niets meer op wat toch heel nefast is met passief beleggen op lange termijn.)
TOB (0.12%) en brokerkosten (€1-€3 ongeacht order size bij Degiro) zijn verwaarloosbaar
.Amai, wordt nog leuk, eens een transactieoverzicht proberen maken van alle aankopen dan. Maar aangezien 01/01/2026 als referentiepunt wordt genomen neem ik aan dat FIFO voor historische aankopen van geen belang is en dat die aankopen toch allemaal gelijk zullen worden gesteld aan de koers van 01/01/2026?