ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Werd bij IWDA aan €100 ook gezegd, intussen is het alleen maar verder ATH gegaan en halen we binnenkort €110, hoe lang ga je wachten?
In april hebben we wel even een crash gehad naar 85.
Maar ik zou ook niet rekenen op een crash maar gewoon al beginnen met beleggen als ge 80K te investeren hebt. Niemand weet of het morgen gaat crashen of wanneer IWDA op 200€ staat. En dan mag het nog 40% crashen en dan staat het nog hoger dan nu.

Dat gemiddelde is wel over vele jaren heen bekeken hè. Het is ook zeer realistisch dat er negatieve jaren tussen zitten.

Iedereen ziet hier nu die laatste jaren van ongelofelijke beurswinsten, maar dat was niet altijd zo!
Niet zeker wat je hier wilt zeggen? Die 7% is uiteraard inclusief negatieve jaren, in Horse zijn geval gaat het ook echt over een termijn van 10j+ dus dan kan je wel spreken over het gemiddelde rendement.

Die ZPRP, vergeet dat maar. Teveel focus op EU vastgoed, terwijl de grootste bedrijven ervan toch al in WEBN zitten.

EMIM, ongelooflijk maar best wel deftige onverwachte performance, dankzij Trump zeker?

Niet zeker wat je hier wilt zeggen? Die 7% is uiteraard inclusief negatieve jaren, in Horse zijn geval gaat het ook echt over een termijn van 10j+ dus dan kan je wel spreken over het gemiddelde rendement.
Omdat je laat uitschijnen dat elk jaar 7% omhoog zal gaan. Maar als je al je geld in 1 jaar er in gooit, kan het zijn dat je net een negatief jaar meemaakt.
Vandaar dat je met grote bedragen ook gewoon over meerdere jaren kan DCA'en.

Omdat je laat uitschijnen dat elk jaar 7% omhoog zal gaan. Maar als je al je geld in 1 jaar er in gooit, kan het zijn dat je net een negatief jaar meemaakt.
Discussie is hier al meerdere keren langs gekomen en gewoon onjuist. Statistisch is het beter om alles in één keer op de beurs te smijten. ETF performance is niks meer dan statistiek en zodra je daar begint aan te twijfelen kan je beter naar andere assets beginnen kijken.

Stel je erft een ETF van 100k ga je die dan ook liquideren en terug beginnen aankopen over een bepaalde periode? Er zijn verschillende redenen waarom dit geld maar het voorbeeld illustreert het misschien nog het best (dat hier al een paar keer werd aangehaald).

Werd bij IWDA aan €100 ook gezegd, intussen is het alleen maar verder ATH gegaan en halen we binnenkort €110, hoe lang ga je wachten?
Omdat er nen hoop mensen zijn die €100 als een soort psychologische grens zaken wat bij ETF's non-sense is want die dingen volgen gewoon de onderliggende markten. Bij een aandeel kunnen ronde bedragen soms weerstand geven maar bij ETF's is dat geen factor.

Ok, om het dan af te ronden zal ik €500 per kwartaal investeren en zien hoe het evolueert. Ik neem dan een van deze twee:
Mag ik even advocaat van de duivel spelen? Waarom máár €500/kwartaal?

Je hebt €25k om te investeren? Je gaat dat op de beurs zetten aan een ratio van €2000/jaar? DCA spreiden over 12,5 jaar is imo redelijk waanzinnig. Tenzij het echt de bedoeling is van nu even je tenen te dippen om dan over 6 maand/een jaar het bedrag stevig te verhogen en op de krikken naar €5-10k/jaar.

Zeker met nog eens €55k extra spaargeld behind moet je niet echt naar veel kijken lijkt mij. Als je nu aggresiever begint aan te kopen en den boelt zakt over een half jaar ineen zit je sowieso nog een enorme cash reserve waarmee je dan weer een gouden aankoopmogelijkheid hebt...

Discussie is hier al meerdere keren langs gekomen en gewoon onjuist. Statistisch is het beter om alles in één keer op de beurs te smijten. ETF performance is niks meer dan statistiek en zodra je daar begint aan te twijfelen kan je beter naar andere assets beginnen kijken.

Stel je erft een ETF van 100k ga je die dan ook liquideren en terug beginnen aankopen over een bepaalde periode? Er zijn verschillende redenen hiervoor maar het voorbeeld illustreert (dat hier al een paar keer wed aangehaald) het misschien nog het best.
Dit is zo'n afgezaagde redenering. Een brand- en autoverzekering zijn -EV, waarom zou die verzekeringen afsluiten als je weet dat het statisch gezien beter is van geen te hebben? (los van het feit dat het wettelijk verplicht is). Soms is het écht ok van suboptimale EV beslissingen te nemen om blootstellingen aan bepaalde risico's te dempen...

Statistisch gezien is het ook beter van op de knop te duwen die u 50% €10M geeft en 50% €0 dan op de knop van 100% €1M. Maar zonder rechtstreekse lijn naar Marc Coucke met de vraag of hij u druk op de knop niet wil overnemen voor €4M zijn er voldoende gevallen waar een gegarandeerd miljoen perfect verdedigbaar is boven een expected €5M.

Laatst bewerkt:
Dit is zo'n afgezaagde redenering. Een brand- en autoverzekering zijn -EV, waarom zou die verzekeringen afsluiten als je weet dat het statisch gezien beter is van geen te hebben? (los van het feit dat het wettelijk verplicht is). Soms is het écht ok van suboptimale EV beslissingen te nemen om blootstellingen aan bepaalde risico's te dempen...

Statistisch gezien is het ook beter van op de knop te duwen die u 50% €10M geeft en 50% €0 dan op de knop van 100% €1M. Maar zonder rechtstreekse lijn naar Marc Coucke met de vraag of hij u druk op de knop niet wil overnemen voor €4M zijn er voldoende gevallen waar een gegarandeerd miljoen perfect verdedigbaar is boven een expected €5M.
Tja, ik baseer mij op data jij op buikgevoel. iedereen doet waar hij zich het best mee voelt maar kromme vergelijkingen maken brengen weinig meerwaarde in de discussie.

Ah ok, ik dacht dat het wel duidelijk was dat het over een gemiddelde ging en dat de beurs niet elk jaar exact met 7% stijgt :p. Als dat eerste jaar negatief is, dan is dat jammer, maar aangezien de beurs op termijn toch stijgt is dat ook geen ramp. Een garantie heb je natuurlijk nooit, gewoon wel een heel hoge kans om een mooi rendement te behalen. De S&P500 is gestegen in meer dan 70% van de jaren, bij DCA over een aantal jaren hoop je eigenlijk dat je net in die 30% zit, want anders was lump sum gewoon beter geweest.

Tja, ik baseer mij op data jij op buikgevoel. iedereen doet waar hij zich het best mee voelt maar kromme vergelijkingen maken brengen weinig meerwaarde in de discussie.
Hij baseert zich toch niet op buikgevoel? Denk dat iedereen wel beseft dat puur statistisch je de hoogste return kunt verwachten door alles er in één keer in te gooien. Daarom wilt dit niet zeggen dat dit de beste manier is voor iemand die nieuw is op de beurs. Je zou kunnen zeggen dat het voor hun gemoedsrust veel beter is om geleidelijk aan in te stappen zodat ze al wat immuun worden tegen de kleine schommelingen en dit vooral om te vermijden dat ze juist op een heel slecht moment instappen en uit paniek stoppen met beleggen. Dit mentale aspect zit niet vervat in uw statistiek, maar speelt wel een belangrijke rol.

Je interpreteert de data wel op je eigen manier.
Statistisch gezien is lump sum beter. Maar de risico's zijn wel zwaarder.
Je hebt bijvoorbeeld de kans dat je net voor een hele grote crash (zoals in 2000) lump sum gaat. Wat op dit moment ook niet onrealistisch is, gezien de gigantische bull run die we meemaken.
En in 2000 duurde het 15 jaar ofzo tegen je break even was met inflatie meegerekend.
Had je DCA gedaan, dan was dat risico een stuk meer gespreid en was je beter af.

Dus ja statistisch gezien is lump sum beter, DCA is veiliger.

Data vs buikgevoel... aub zeg en dan er gladjes aan toevoegen dat de vergelijking zogezegd niet relevant is, dan heb je het echt to-taal niet gesnapt. Jij maakt gewoon een 100% zuivere EV berekening, ik stip aan dat er naast EV nog iets als risk is. Mensen zijn geen robots.

Ik kan @Horse nu gaan aanraden: one-shot die €25k gewoon want dat is EV optimal!
En dan zakt heel den boel over 3 maand ineen, Horse haalt zijn geld volledig van de beurs en koopt nooit nog een aandeel/ETF voor de rest van zijn leven. Hoe ver spring je dan met EV optimale beslissing? :sarcastic:

500 euro per kwartaal, dat is toch een beetje triestig hé.
Of die bedragjes van 100 euro.
10% rendement, proficiat, 10 euro verdiend. Ik bedoel, waar gaat dat over?

Als ge schrik hebt om 25K in een keer te investeren doe dan nu de helft lump sum en de resterende aan 2500 per kwartaal ofzo.

't Is pas bij grotere bedragen dat het leuk wordt die procentjes te zien stijgen :woohoo:
van die 80K zou ik 60K lump sum in een ETF, en de overige 20 is voor gemoedsrust of in een dip (die er mogelijk niet snel kom want die komen enkel als je er niet op wacht) bij te kopen.

Je interpreteert de data wel op je eigen manier.
Statistisch gezien is lump sum beter. Maar de risico's zijn wel zwaarder.
Je hebt bijvoorbeeld de kans dat je net voor een hele grote crash (zoals in 2000) lump sum gaat. Wat op dit moment ook niet onrealistisch is, gezien de gigantische bull run die we meemaken.
En in 2000 duurde het 15 jaar ofzo tegen je break even was met inflatie meegerekend.
Had je DCA gedaan, dan was dat risico een stuk meer gespreid en was je beter af.

Dus ja statistisch gezien is lump sum beter, DCA is veiliger.
Het is vooral dat DCA de emotie ook wat wegpakt, niemand ziet graag al zijn spaargeld ineens halveren in een bear market.

Ik zal wel zien. In principe zal de economie door AI slechter worden (minder jobs) maar zal dat na een paar jaar wel terug loskomen. Met nieuwe AI jobs bijvoorbeeld. Dus we zien wel, voorlopig ga ik niets doen. Mijn 80k spaargeld brengt ook nog altijd €1500 op per jaar.

Wat exact hetzelfde is dan een investering van €15.000 in een ETF met 10% rendement.

Die eerste is vandaag nog een zekerheid, die tweede totaal niet.

In mijn vennootschap zit ook zo'n 50k, misschien moet ik dat er uit halen volgend jaar. Want zoals iemand hier zei, is het een goed idee om nog wat geld te hebben als het echt allemaal zou crashen. Binnen 5 jaar is mijn kantoor afbetaald en krijg ik daar privé sowieso 200k van. Uiteindelijk moet ik daar allemaal van alles mee doen.

Laat mij toe om te zeggen dat 25k in ETF vandaag de dag in mijn geval heel dom zou zijn. Vooral omdat ik niet zoveel afweet van ETF, buiten wat een paar anonieme members op een forum mij zeggen. Ik las hier op een pagina (begin van dit topic ergens) een member roepen over een zéér stérk aandeel. Ondertussen 5 jaar later staat deze aan -80% :D

Ik laat het even bezinken en bekijk het volgend jaar. Als ik nog vragen heb, kom ik hier wel eens langs.

500 euro per kwartaal, dat is toch een beetje triestig hé.
Of die bedragjes van 100 euro.
10% rendement, proficiat, 10 euro verdiend. Ik bedoel, waar gaat dat over?

Als ge schrik hebt om 25K in een keer te investeren doe dan nu de helft lump sum en de resterende aan 2500 per kwartaal ofzo.

't Is pas bij grotere bedragen dat het leuk wordt die procentjes te zien stijgen :woohoo:
van die 80K zou ik 60K lump sum in een ETF, en de overige 20 is voor gemoedsrust of in een dip (die er mogelijk niet snel kom want die komen enkel als je er niet op wacht) bij te kopen.

tss tss tss. Iederen begint klein. Er is altijd iemand met een grotere peen die je kan belachelijk maken.

60k lump sum kan een ander ook triestig vinden, he.

De absolute getallen doen er niet toe, de % wel. Als je maar 10k hebt is 10% 10%. Als je 100000000 hebt is 10% nog altijd 10%...

Ik zal wel zien. In principe zal de economie door AI slechter worden (minder jobs) maar zal dat na een paar jaar wel terug loskomen. Met nieuwe AI jobs bijvoorbeeld. Dus we zien wel, voorlopig ga ik niets doen. Mijn 80k spaargeld brengt ook nog altijd €1500 op per jaar.

Wat exact hetzelfde is dan een investering van €15.000 in een ETF met 10% rendement.

Die eerste is vandaag nog een zekerheid, die tweede totaal niet.

In mijn vennootschap zit ook zo'n 50k, misschien moet ik dat er uit halen volgend jaar. Want zoals iemand hier zei, is het een goed idee om nog wat geld te hebben als het echt allemaal zou crashen. Binnen 5 jaar is mijn kantoor afbetaald en krijg ik daar privé sowieso 200k van. Uiteindelijk moet ik daar allemaal van alles mee doen.

Laat mij toe om te zeggen dat 25k in ETF vandaag de dag in mijn geval heel dom zou zijn. Vooral omdat ik niet zoveel afweet van ETF, buiten wat een paar anonieme members op een forum mij zeggen. Ik las hier op een pagina (begin van dit topic ergens) een member roepen over een zéér stérk aandeel. Ondertussen 5 jaar later staat deze aan -80% :D

Ik laat het even bezinken en bekijk het volgend jaar. Als ik nog vragen heb, kom ik hier wel eens langs.
Zeker, in geval van een crash is een cashpositie hebben ook niet slecht. Ik heb ook nog 25K op mijn spaarboek staan voor dat geval. Ik zou dat misschien ook beter deels (de helft) in een obligatie steken of staatsbons ofzo, dan brengt het nog iets op.

Hoe groter uw cashpositie is hoe meer geld er staat te rotten dat niks opbrengt natuurlijk.

tss tss tss. Iederen begint klein. Er is altijd iemand met een grotere peen die je kan belachelijk maken.

De absolute getallen doen er niet toe, de % wel. Als je maar 10k hebt is 10% 10%. Als je 100000000 hebt is 10% nog altijd 10%...
Dat klopt maar op zich heeft topperman ook wel gelijk als horse aangeeft dat hij 25k beschikbaar heeft is 500 per kwartaal en 100 per zoveel verschillende etf's gewoon niet slim.
Als horse niets had aangegeven van beschikbaar vermogen dan zou zo'n post minder gepast zijn.

Ik heb het wel degelijk over het feit dat hij 80K heeft en dan 500 euro per kwartaal wil beleggen. Daar ga je niet mee groeien tov je volledig kapitaal.

En ja iedereen moet ergens beginnen maar 100 euro beleggen, daarop heb je al veel te hoge kosten om er nog positief uit te komen. Dan kan je beter wat gaan flexijobben tot je 1000 euro hebt en daar mee verder bouwen.

Interessante discussie want ik heb toen ook getwijfeld tussen lump sum dumpen of DCA waarbij ik toen gevonden had dat het eerste een betere optie was 70% van de tijd ofzo. Dus toen heb ik vrolijk een groot bedrag in IWDA gestoken. Ergens in januari 2025. Begin april stond ik op -20%.

Hier en daar wel een beetje bijgekocht om mijn gemiddelde omlaag te krijgen waardoor ik na ongeveer 6 maanden break even was. Achteraf gezien is een half jaar "verliezen" niet lang en de dip niet eens zo diep maar dat heeft me wel overtuiging gegeven om ook gewoon te blijven vasthouden als het wat minder gaat. In mijn geval was in de 30% te zitten dat het niet goed is om lump sum te kiezen alvast ook geen grote ramp. Natuurlijk gaat dat anders zijn als je maanden of misschien zelfs jarenlang negatief staat.

Ik zou waarschijnlijk nog zeggen van er een deel meteen in te steken en een deel achter de hand te houden om verspreid in te kopen wanneer het toch wat lager zou staan erna.

Terug
Bovenaan