ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik zal wel zien. In principe zal de economie door AI slechter worden (minder jobs) maar zal dat na een paar jaar wel terug loskomen. Met nieuwe AI jobs bijvoorbeeld. Dus we zien wel, voorlopig ga ik niets doen. Mijn 80k spaargeld brengt ook nog altijd €1500 op per jaar.
Economie <> stock market. Het is niet omdat AI een deel van de job market zou vernietigen dat dit ook direct en onmiddelijk negatieve gevolgen hoeft te hebben voor de stock market. AI kan ook zorgen voor enorme efficiency gains en verlaagde loonkost waardoor bedrijven aan veel hogere marges kunnen opereren en dus meer waard worden. Het is niet omdat er een paar duizenden mensen ergens in de goot belanden dat ze daar op Wall Street rechtstreeks de gevolgen van gaan voelen.

Ik heb het wel degelijk over het feit dat hij 80K heeft en dan 500 euro per kwartaal wil beleggen. Daar ga je niet mee groeien tov je volledig kapitaal.

En ja iedereen moet ergens beginnen maar 100 euro beleggen, daarop heb je al veel te hoge kosten om er nog positief uit te komen. Dan kan je beter wat gaan flexijobben tot je 1000 euro hebt en daar mee verder bouwen.
Zelfs maar 1x IWDA met pakweg €1 of €2,5 kosten is toch redelijk snel positief qua rendement? Ik ben zelf 5 jaar geleden begonnen met zo’n lage bedragen, het was simpelweg hetgeen ik kon missen, en het heeft er voor gezorgd dat tegen wanneer ik een wat groter aantal IWDA bij elkaar had gespaard, ik er niet zo bezorgd meer om was bij elke dip.

Zelfs maar 1x IWDA met pakweg €1 of €2,5 kosten is toch redelijk snel positief qua rendement? Ik ben zelf 5 jaar geleden begonnen met zo’n lage bedragen, het was simpelweg hetgeen ik kon missen, en het heeft er voor gezorgd dat tegen wanneer ik een wat groter aantal IWDA bij elkaar had gespaard, ik er niet zo bezorgd meer om was bij elke dip.
Natuurlijk, maar het duurt misschien ietsje langer eer je rendement hebt. Als 1 stuk IWDA 100 euro kost en je 1-2,5€ kosten hebt zal je op termijn nog meer opbrengst hebben , maar je zal wel meer kwijt zijn aan transactiekosten dan wanneer je elke keer voor 5 stuks of meer koopt, maar het zal beter zijn dan niet beleggen.

Interessante discussie want ik heb toen ook getwijfeld tussen lump sum dumpen of DCA waarbij ik toen gevonden had dat het eerste een betere optie was 70% van de tijd ofzo. Dus toen heb ik vrolijk een groot bedrag in IWDA gestoken. Ergens in januari 2025. Begin april stond ik op -20%.

Hier en daar wel een beetje bijgekocht om mijn gemiddelde omlaag te krijgen waardoor ik na ongeveer 6 maanden break even was. Achteraf gezien is een half jaar "verliezen" niet lang en de dip niet eens zo diep maar dat heeft me wel overtuiging gegeven om ook gewoon te blijven vasthouden als het wat minder gaat. In mijn geval was in de 30% te zitten dat het niet goed is om lump sum te kiezen alvast ook geen grote ramp. Natuurlijk gaat dat anders zijn als je maanden of misschien zelfs jarenlang negatief staat.

Ik zou waarschijnlijk nog zeggen van er een deel meteen in te steken en een deel achter de hand te houden om verspreid in te kopen wanneer het toch wat lager zou staan erna.
Idem :D. Maar eigenlijk zitten we weer binnen de 70% want YTD is positief :p.

Ik volg deze thread niet op de voet, dus misschien is het al aan bod gekomen, maar wat zijn jullie gedachten over AI bubble?

Zit nu voor 73% in MSCI World, voor 9,5% in MSCI EM en voor 11,5% in Vanguard S&P 500.
Vooral die laatste lijkt me sterk af te hangen van bedrijven die zwaar in AI zitten, maar MSCI World ook wel.

Misschien kan ik beter gaan diversifiëren naar andere ETFs?
Welke zijn interessant die niet van AI bedrijven afhangen?

Ik volg deze thread niet op de voet, dus misschien is het al aan bod gekomen, maar wat zijn jullie gedachten over AI bubble?

Zit nu voor 73% in MSCI World, voor 9,5% in MSCI EM en voor 11,5% in Vanguard S&P 500.
Vooral die laatste lijkt me sterk af te hangen van bedrijven die zwaar in AI zitten, maar MSCI World ook wel.

Misschien kan ik beter gaan diversifiëren naar andere ETFs?
Welke zijn interessant die niet van AI bedrijven afhangen?
Maak het u niet moeilijk, je hebt al genoeg diversificatie. Ik zou gewoon Iwda blijven kopen en af en toe EMIM 90/10 ofzo

Maak het u niet moeilijk, je hebt al genoeg diversificatie. Ik zou gewoon Iwda blijven kopen en af en toe EMIM 90/10 ofzo
Ik betwijfel dat toch.
Heb daarnaast nog eens 2x hetzelfde bedrag staan in enkele fondsen bij 2 banken en cash.
Volgend jaar komt er nog eens winst uit de zaak, maar het voelt niet goed om die ook in MSCI World te steken.

Ik vrees toch dat alle winst van de voorbije jaren onderuit gaat gaan als het wordt zoals met de .com bubble of de 2008 crisis.

Ik betwijfel dat toch.
Heb daarnaast nog eens 2x hetzelfde bedrag staan in enkele fondsen bij 2 banken en cash.
Volgend jaar komt er nog eens winst uit de zaak, maar het voelt niet goed om die ook in MSCI World te steken.

Ik vrees toch dat alle winst van de voorbije jaren onderuit gaat gaan als het wordt zoals met de .com bubble of de 2008 crisis.

Ja, en dan nadien gaat het terug naar boven. Staan we hoger of lager dan 2001 of 2008 ? Wat is de relevantie van het pad tussen de start en de finish ?

Ik betwijfel dat toch.

En ook dat zijn we te boven gekomen...

Moet eerlijk bekennen dat ik ook nog wel 100k cash heb staan dat ik nergens durf in te steken. Had nog redelijk wat rente bij Keytrade, maar dat is nu weg.

Ik betwijfel dat toch.

Dan moet je in cash blijven. Diversificatie in andere ETF's gaat weinig uithalen.

Ook dat lijkt me een diversificatie die het woord niet waard is. Het is niet alsof EMIM plots naar boven zal gaan als de wereld naar beneden gaat en vice versa. Ja, ze gaan misschien aan andere snelheden naar boven of beneden, maar dan is 10% veel te weinig. Dan moet je 50/50 doen.

Maak het je gemakkelijk. Ik heb vb 50% IWDA, 25% berkshire, 25% Ackermans. Waarom?
- Gedeeltelijk voor de fun.
- Omdat IWDA tech heavy is en ik wat oerdegelijke old school US economy accenten wil met Berkshire
- Omdat ik in Belgie/Europa woon en Ackermans wil

Maakt het allemaal veel uit, niet echt, want het beweegt allemaal redelijk synchroon. Hou ik me bezig met die percentages te optimaliseren ? Nope. Kan zijn dat het eens 40 30 30 of 60 20 20 of whatever variatie is.

Ook dat lijkt me een diversificatie die het woord niet waard is. Het is niet alsof EMIM plots naar boven zal gaan als de wereld naar beneden gaat en vice versa. Ja, ze gaan misschien aan andere snelheden naar boven of beneden, maar dan is 10% veel te weinig. Dan moet je 50/50 doen.
Ik wou gewoon VWCE wat repliceren. Dus 10 percent EMIM om nog wat meer gediversifieerd te zijn dan enkel IWDA...

Ik betwijfel dat toch.

Besef wel dat als de Amerikaanse beurs zou onderuit gaan door een crash in AI waarderingen, dat ook de andere regio's (Europa, Emerging Markets) een grote duik zullen nemen. Dus diversifiëren in andere ETF's zorgt niet echt voor meer veiligheid.
De bedrijven in de S&P500 halen 30-35% van hun omzet buiten Amerika, omgekeerde cijfers zijn lastiger te vinden maar Europese en Emerging Markets bedrijven halen ook zo'n grootte-orde van hun omzet in Amerika.

De kans bestaat wel dat je crash daardoor minder diep wordt of je portefeuille iets sneller recupereert maar dan beslis je zelf bepaalde regio's een hoger gewicht toe te kennen wat in stabiele beursjaren meestal betekent dat je gaat underperformen. Dus zeker geen garantie dat de combinatie van een paar stabiele beursjaren en 1 crash persé gunstiger uitkomt voor ETF's met minder/geen Amerikaanse aandelen.

Met de komende meerwaardebelasting in het achterhoofd ben ik aan het overwegen om binnenkort (ok, hopelijk geen slechte timing met de zoveelste Trump zever :p) mijn portfolio en daarmee alle historische meerwaarden uit te cashen gezien de volgende mogelijke scenario's:

Verkopen voor 1 januari, situatie vanaf 1 januari:
- we staan op 1 januari hoger en dan loop ik winst mis, meerwaarden starten wel pas echt vanaf het nieuwe inkoopmoment
- we staan op 1 januari lager, positief want ik koop gewoon terug lager in

Niet verkopen voor 1 januari, situatie vanaf 1 januari:
- we staan op 1 januari hoger: geen probleem, enkel meerwaarden verschuldigd vanaf die koers
- we staan op 1 januari (aanzienlijk) lager: plots meerwaardebelasting verschuldigd op historische meerwaarden, daarna ook nog eens op de meerwaarden vanaf break-even

Mijn oorspronkelijke idee was dat niet verkopen en lager staan op 1 januari eigenlijk veruit de meeste ongunstige situatie was: dan zou ik namelijk ineens heel wat meerwaardebelasting verschuldigd zijn bij een grote drop van pakweg 30% en de gezamenlijke vrijstelling van dat jaar zou dan al verspild zijn aan de "winsten" van terug break-even te staan.

Maar als je het even narekent dan lijkt niet verkopen toch de beste optie: stel, je hebt een portfolio van 100k en we hebben pech en staan op 1 januari toch 30% lager, om van die 70k terug naar 100k te gaan heb je dan 30k meerwaarden waarop 10% dus 3k meerwaardebelasting is verschuldigd. Om beter af te zijn dan die 3k meerwaardebelasting moet je eigenlijk maar iets meer dan 3% winst maken op die 100k de komende maanden. Ik denk persoonlijk dat de kans dat je 3% winst maakt vele malen groter is dan dat we in januari 30% lager gaan staan.

Hebben jullie hier ook al over nagedacht? Wat is jullie strategie?

Het jaarlijks realiseren van de vrijgestelde meerwaarden lijkt me wel een heel gedoe te zijn, is er al beslist of meerwaarden worden bepaald adhv FIFO/LIFO of als we daar een vrije keuze in mogen maken? Gaat nogal iets geven qua administratie 🙈

Met de komende meerwaardebelasting in het achterhoofd ben ik aan het overwegen om binnenkort (ok, hopelijk geen slechte timing met de zoveelste Trump zever :p) mijn portfolio en daarmee alle historische meerwaarden uit te cashen gezien de volgende mogelijke scenario's:

Verkopen voor 1 januari, situatie vanaf 1 januari:
- we staan op 1 januari hoger en dan loop ik winst mis, meerwaarden starten wel pas echt vanaf het nieuwe inkoopmoment
- we staan op 1 januari lager, positief want ik koop gewoon terug lager in

Niet verkopen voor 1 januari, situatie vanaf 1 januari:
- we staan op 1 januari hoger: geen probleem, enkel meerwaarden verschuldigd vanaf die koers
- we staan op 1 januari (aanzienlijk) lager: plots meerwaardebelasting verschuldigd op historische meerwaarden, daarna ook nog eens op de meerwaarden vanaf break-even

Mijn oorspronkelijke idee was dat niet verkopen en lager staan op 1 januari eigenlijk veruit de meeste ongunstige situatie was: dan zou ik namelijk ineens heel wat meerwaardebelasting verschuldigd zijn bij een grote drop van pakweg 30% en de gezamenlijke vrijstelling van dat jaar zou dan al verspild zijn aan de "winsten" van terug break-even te staan.

Maar als je het even narekent dan lijkt niet verkopen toch de beste optie: stel, je hebt een portfolio van 100k en we hebben pech en staan op 1 januari toch 30% lager, om van die 70k terug naar 100k te gaan heb je dan 30k meerwaarden waarop 10% dus 3k meerwaardebelasting is verschuldigd. Om beter af te zijn dan die 3k meerwaardebelasting moet je eigenlijk maar iets meer dan 3% winst maken op die 100k de komende maanden. Ik denk persoonlijk dat de kans dat je 3% winst maakt vele malen groter is dan dat we in januari 30% lager gaan staan.

Hebben jullie hier ook al over nagedacht? Wat is jullie strategie?

Het jaarlijks realiseren van de vrijgestelde meerwaarden lijkt me wel een heel gedoe te zijn, is er al beslist of meerwaarden worden bepaald adhv FIFO/LIFO of als we daar een vrije keuze in mogen maken? Gaat nogal iets geven qua administratie 🙈

Van wat ik tot nu toe gelezen heb, wordt het verplicht Fifo. (Je gaat zeker niet zelf kunnen kiezen. Dat gaat tegen het principe dat de bank iets kan inhouden. Impliceert dat de bank weet wat die moet inhouden en dat gaat niet met een principe waar je zelf de waarderingsmethode zou kiezen.)

Maar ik snap niet waarom je zo gefocaliseerd bent rond de meerwaarde belasting.

- we staan op 1 januari (aanzienlijk) lager: plots meerwaardebelasting verschuldigd op historische meerwaarden, daarna ook nog eens op de meerwaarden vanaf break-even.
1. Ik snap de logica daar niet van?
2. Er zou een transitiesysteem. Als je aankan tonen dat je een hogere aankoopprijs hebt gehad in de twee jaar voor 1.1.2026 dus wat is het probleem.
3. Je vergeet aankoop en verkoopkosten. Stel verkoop 100k + aankoop 70k. TOB, broker,... Tel eens uit aan kosten (en de opportuniteitskost hiervan. Het verloren geld aan TOB brengt niets meer op wat toch heel nefast is met passief beleggen op lange termijn.)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan