ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik ben het zat dat de ETF's die ik aan het aankopen was maandelijks tot driemaandelijks bij DEGIRO qua kosten ineens verdrievoudigd zijn in prijs of blijkbaar aan een slechtere spread (wegens een intermediaire partner TDG) komen.

Naar welke andere broker stap ik best over? Medirect? Saxo? Ik wil niet op meerdere platformen blijven zitten.
Is dat écht zo? Ik heb recent steekproefsgewijs een aantal zaken vergeleken tussen Tradegate en andere beurzen, tijdens de openingsuren van de beurzen zit er op die spread geen verschil voor zover ik toen kon zien, buiten beursuren is iets anders maar om 20:00 's avonds kan je op Euronext bv tout court niks verhandelen.

Ik weet niet in wat voor grootorde je aankoopt maar "verdrievoudigd" is wel een stevig dysfemisme voor "€2 extra". Als dat echt zo'n probleem is, dan stap je naar Medirect over, daar zijn de transactiekosten voor ETF's €0 en krijg je €100 terug per getransfereerde lijn tot een max van €500/life als ik het goed heb.
Keytrade betaald ook terug maar is duurder kwa transactiekosten denk ik. Quasi alle andere brokers vergoeden de transferkosten met transactiecredit dat binnen de x maand op moet zijn dus die kan je ook allemaal schrappen want dat is waardeloos voor iemand die héél af en toe eens een transactie doet met een minimale kost.

Laatst bewerkt:
...

Is er iemand die weet wanneer dit kaartenhuisje in elkaar zakt en dan ook nog exact hoe ver het in elkaar gaat zakken? Waarschijnlijk kan je via TA ergens op de Nikkei index 30 jaar geleden ofzo wel een patroon vinden dat gaat "voorspellen" exact wat, hoe en wanneer het gaat gebeuren :tongue:

Bedoel je dit patroon? Het probleem met die patronen is dat ze vaak na de feiten boven gehaald worden en dan vind je altijd wel een gepast patroon van 1 of andere markt dat toevallig past met de huidige omstandigheden.

Een beetje als het weer van vandaag uitleggen door de weerkaarten van de afgelopen week te vergelijken met historische weerkaarten die tot gelijkaardig weer geleid hebben... De predictieve waarde is zeer twijfelachtig.

1764689868033.png

Is dat écht zo? Ik heb recent steekproefsgewijs een aantal zaken vergeleken tussen Tradegate en andere beurzen, tijdens de openingsuren van de beurzen zit er op die spread geen verschil voor zover ik toen kon zien, buiten beursuren is iets anders maar om 20:00 's avonds kan je op Euronext bv tout court niks verhandelen.

Op zich stoort die spread me niet eens, ik ben toch niet van plan die ETF's de eerste 10 jaar te verkopen.

Ik weet niet in wat voor grootorde je aankoopt maar "verdrievoudigd" is wel een stevig dysfemisme voor "€2 extra". Als dat echt zo'n probleem is, dan stap je naar Medirect over, daar zijn de transactiekosten voor ETF's €0 en krijg je €100 terug per getransfereerde lijn tot een max van €500/life als ik het goed heb.
Keytrade betaald ook terug maar is duurder kwa transactiekosten denk ik. Quasi alle andere brokers vergoeden de transferkosten met transactiecredit dat binnen de x maand op moet zijn dus die kan je ook allemaal schrappen want dat is waardeloos voor iemand die héél af en toe eens een transactie doet met een minimale kost.

dit stoort me wél, dysfemisme ja, maar € 2 is € 2.
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Ik doe een maandelijkse aankoop voor mezelf, 3 maandelijks voor een fonds voor m'n petekindje.
Ik zie dat dus als € 32 die ik betaal per jaar waar ik zelf toch 3 keer van naar de frituur zou kunnen gaan zelfs na de stijgende btw.

Dus ja, weet dat het "klein" geld is, maar ik zie overstappen wel zitten, en wil gerust ook een grotere transfer doen en dan weer een paar maanden niet. Vind het ook storend dat ik bij Degiro plots dezelfde ETF bij 2 beurzen ga moeten kopen als ik de lagere transactiekost wil. Ze hebben mij naar daar "gelokt" met € 1 per transactie uiteindelijk.

Ik ben x aantal jaren aan het hangmat beleggen, ook al van voor mijn huwelijk.
Gehuwd onder standaard contract (wettelijk) maar met enige wijziging: winsten uit beleggingen blijven apart. Reden: ik had beleggingen, vrouw niet.
Wijzig ik dit best vanwege de komende meerwaardebelasting (anders kan ik niet 2x 10 k in rekening brengen?)

dank alvast

Ik ben x aantal jaren aan het hangmat beleggen, ook al van voor mijn huwelijk.
Gehuwd onder standaard contract (wettelijk) maar met enige wijziging: winsten uit beleggingen blijven apart. Reden: ik had beleggingen, vrouw niet.
Wijzig ik dit best vanwege de komende meerwaardebelasting (anders kan ik niet 2x 10 k in rekening brengen?)

dank alvast
Dus je zou kapitaal dat je expliciet niet in de gemeenschap wou (om het af te schermen van uw vrouw dus) nu tóch in de gemeenschap gaan steken gewoon om een 10% belasting op de meerwaarde van dat kapitaal te dodgen terwijl je zelf "50% gaat wegschenken aan de andere aandeelhouder van de gemeenschap"? :unsure:

Dus je zou kapitaal dat je expliciet niet in de gemeenschap wou (om het af te schermen van uw vrouw dus) nu tóch in de gemeenschap gaan steken gewoon om een 10% belasting op de meerwaarde van dat kapitaal te dodgen terwijl je zelf "50% gaat wegschenken aan de andere aandeelhouder van de gemeenschap"? :unsure:
goede opmerking. Winsten zouden dan inderdaad gemeenschappelijk worden (toch vanaf wanneer het nieuwe stelsel ingaat). Eerder bekomen niet; de 50% naar vrouw kant is relatief aangezien er nu ook kinderen in zijn.
ik denk er inderdaad nog eens over na.
ik vraag mij eigenlijk ook af of de fiscus zicht heeft op mijn 'originele' huwelijkscontract; vermoedelijk als ze onderzoek doen, wel.

Wat is je tegenargument?
Informeren over wat je koopt, waar je aan begint en wat de risico’s zijn.
Zomaar kopen omdat iemand op het internet het zegt is vaak niet de beste optie.

Allemaal goed en wel dat ongeïnformeerd beleggen vanuit die hangmat. Tot er is een fameuze correctie van sommige hoog gewaardeerde bedrijven en de cijfers in het rood gaan. Dan zal het af te wachten zijn hoeveel er dan nog comfortabel in de hangmat zullen liggen.

Allemaal goed en wel dat ongeïnformeerd beleggen vanuit die hangmat. Tot er is een fameuze correctie van sommige hoog gewaardeerde bedrijven en de cijfers in het rood gaan. Dan zal het af te wachten zijn hoeveel er dan nog comfortabel in de hangmat zullen liggen.
Je mist het hele punt van indexing (of "hangmatbeleggen") vrees ik. Op termijn kan je die correcties met moeite nog terugzien op een grafiek.

goede opmerking. Winsten zouden dan inderdaad gemeenschappelijk worden (toch vanaf wanneer het nieuwe stelsel ingaat). Eerder bekomen niet; de 50% naar vrouw kant is relatief aangezien er nu ook kinderen in zijn.

Als je de winsten al expliciet hebt afgeschermd en het originele kapitaal prive zat, was er blijkbaar reden/wens om dat apart te houden. En nu plots wil je alles in de gemeenschap gooien voor die kleine fiscale winst, vreemd.

Mij lijkt het evident dat je enkel kunt genieten met 2 van de fiscale vreugde als je met 2 de effectenrekening bezit waar de winsten geboekt worden. Dus dat zou willen zeggen dat je madam 50% van de beleggingen heeft. Als je in zat met haar grip op de winst, zul je zeker comfortabel zijn met haar grip op het kapitaal...

ik denk er inderdaad nog eens over na.
ik vraag mij eigenlijk ook af of de fiscus zicht heeft op mijn 'originele' huwelijkscontract; vermoedelijk als ze onderzoek doen, wel.

1 uittreksel van je effectenrekening is genoeg om te zien of het op je eigen naam staat of op beide namen... Banken zijn voor evidente redenen niet onnozel en laten daar niet eenvoudig mee foefelen. Ook binnen het huwelijk zijn er schenking en splitsingstaxen. Je kunt niet zomaar 100 of 200k van je prive vermogen in de gemeenschap steken met een rechterklikje.

Ik heb een prive Bolero rekening en 1 die op beide namen staat. Interne transfers tussen die 2 gaan al niet gemakkelijk. Je kunt een rekening van 1 rekeninghouder ook niet zomaar omzetten naar iets met 2 namen. Dus los van de idiotie om iets wat je niet wilde delen vroeger nu wel de helft weg te schenken aan de madam om 1000 euro belastingvoordeel te vangen, zal dat in praktijk niet zo simpel zijn.

Je zult merken dat ik maar matig enthousiast ben over de constructie. Zoals altijd is het credo "fiscale overwegingen moeten secundair zijn tgo het initiele doel van de constructie". Geen rare toestanden doen voor een klein fiscaal dingetje.

Ik hoop dat je door hebt dat je per jaar max 1000 euro extra hoopt te vangen met het risico dat ze met de helft van JOUW kapitaal weg is. JOUW kapitaal dat je expliciet en doordacht op voorhand volledig wou afschermen van de gemeenschap, tot de winst van je beleggingen zelfs.

Noot: Ik ben niet expliciet tegen dingen in de gemeenschap gooien, ik heb het zelf wel gedaan. Zelfs stukken van voor het huwelijk en stukken zelfs van voor de relatie. Al de dividenden en huurinkomsten van mijn prive dingen komen in de gemeenschap toe. De splitsing van de dagelijkse kosten is ook niet 50/50. De grote kosten worden meestal ook disproportioneel door mij betaald. Indien nodig door wat gemeenschappelijk of prive aandelen te sneuvelen. Maar ik heb dan natuurlijk niet van in het begin van de relatie mijn vermogen volledig afgeschermd van de madam. Integendeel.

Vergeet niet om me te bellen als je wil panick sellen. Cege is altijd open for business om IWDA in te slaan.

Heel die zever van big7 en IWDA valuering en we all gonna die en weet ik veel wat. Big7 is wat, 25%. Als die allemaal naar 0 gaan, staat IWDA 25% lager. De kans dat die allemaal naar 0 gaan is 0. De kans dat die -50% gaan, is wat, 1% ? Dus wat is het echte risico van big tech op IWDA ? Dat we 10% zakken. Cry me a river. Er is meer in de wereld dan big tech en AI.

Al die big tech staat ook "maar" dubbel zo hoog als 4-5y geleden. Toen er bijlange nog geen sprake was van AI. Dus waarom die plots structureel en simultaan zouden terugvallen veel verder dan dat, mij een mysterie. En Nvidia, ja, Nvidia. Die zijn ook maar 5% of zo. Zelfs als die al hun AI dollars verliezen (en dus 80% of zo zakken), is dat ook maar 3-4% van IWDA.

Dus al die doemberichten zijn allemaal overdreven. De bubbel zal ooit wel uit elkaar knallen. En dan gaan we 12m bleiten. Ale, "we", exclusief mezelf. En dan gaan we weer verder naar boven zoals de voorbije 300y of zo.

Je mist het hele punt van indexing (of "hangmatbeleggen") vrees ik. Op termijn kan je die correcties met moeite nog terugzien op een grafiek.

Je mist de essentie van mijn post.
Het gaat er niet om dat ik niet weet wat beleggen in een indexfonds inhoudt.
Het gaat erom dat velen die ingestapt zijn louter op het feit dat het simpel is, gegarandeerd rendement geeft en gewoon moeten kopen wat een persoon op internet zegt, niet weten wat de effectieve risico’s zijn.

Ja het kan zich herstellen, en het zal zich ook herstellen. Maar al die hangmatbeleggers beseffen vaak niet dat dit ook effectief kan.
En dat hun opgebouwde hangmatrendement ineens fors lager staat, mogelijks op een moment dat ze dat geld deels of heel nodig hebben.

Het gaat mij dus niet om het beleggen in indexfondsen. Het gaat mij over de term hangmatbeleggen en de manier waarop het voorgesteld wordt. Hoe het verkocht wordt aan mensen.

Als je nog niet het verschil kent tussen accumulerend en kapitaliserend, ja sorry maar lees u eerst wat in voor je uw geld in een ETF pompt.

Vergeet niet om me te bellen als je wil panick sellen. Cege is altijd open for business om IWDA in te slaan.

Heel die zever van big7 en IWDA valuering en we all gonna die en weet ik veel wat. Big7 is wat, 25%. Als die allemaal naar 0 gaan, staat IWDA 25% lager. De kans dat die allemaal naar 0 gaan is 0. De kans dat die -50% gaan, is wat, 1% ? Dus wat is het echte risico van big tech op IWDA ? Dat we 10% zakken. Cry me a river. Er is meer in de wereld dan big tech en AI.

Al die big tech staat ook "maar" dubbel zo hoog als 4-5y geleden. Toen er bijlange nog geen sprake was van AI. Dus waarom die plots structureel en simultaan zouden terugvallen veel verder dan dat, mij een mysterie. En Nvidia, ja, Nvidia. Die zijn ook maar 5% of zo. Zelfs als die al hun AI dollars verliezen (en dus 80% of zo zakken), is dat ook maar 3-4% van IWDA.

Dus al die doemberichten zijn allemaal overdreven. De bubbel zal ooit wel uit elkaar knallen. En dan gaan we 12m bleiten. Ale, "we", exclusief mezelf. En dan gaan we weer verder naar boven zoals de voorbije 300y of zo.

Lees vooral hierboven. Ik weet perfect waar ik aan begonnen ben en waarmee ik bezig ben.
In april heb ik gewoon extra bijgekocht, je weet wel toen al het rendement van een jaar tijd ineens weg was.
Het moment dat velen het Spaans benauwd kregen en sommige zelfs verkocht hebben.

Los daarvan is het wel gewoon zo dat big tech een risico vormt en een grote impact kan hebben op de beurzen.
Maar daar kan je niet veel aan doen. Maar een gewaarschuwd man en voorbereid man is er 2 waard.
Want velen zien een ETF als een super veilige optie, een spaarboekje met een veel groter rendement. Wat het in goede beursjaren ook is, maar laat ons niet voorbijfietsen aan het feit het nog altijd een beleggingsproduct met de daar bijbehorende risico’s is.

Vandaar ook dit forum om elkaar te helpen en tips te geven toch? Ik heb hier al zeer veel nuttige info op korte tijd verkregen mits ik zo goed als onwetend was over ETF's. Info die je ook niet van onze digitale vriend krijgt trouwens. Zaken zoals beurstaks berekent hij gewoon fout door geen rekening te houden met registratie in België of niet.
Voorlopig heb ik nog niets gekocht, maar de selectie is volledig veranderd tov het eerste idee en dat is dankzij de kennisdeling in deze forumsectie 👍🏻

Je mist de essentie van mijn post.
Het gaat er niet om dat ik niet weet wat beleggen in een indexfonds inhoudt.
Het gaat erom dat velen die ingestapt zijn louter op het feit dat het simpel is, gegarandeerd rendement geeft en gewoon moeten kopen wat een persoon op internet zegt, niet weten wat de effectieve risico’s zijn.
Oprechte vraag: wat is informeren dan? Als ik eens vlug klik op die site, is het een toegevoegd iets voor een boek. En is het de bedoeling (en heel simpel afgeschermd op de site) dat je pas aan de modelportefeuilles kan als je het boek gelezen hebt. Dat lijkt mij toch al de eerste stap tot informeren... Je moet ergens beginnen en dat lijkt mij op zich geen slecht startpunt voor mensen die enkel dat willen doen.

En komt totaal niet overeen met je laatste post. Ook geen idee wat er in het boek staat, maar het vette dat je daar zegt wordt al weerlegd op de site:
Ohja, en blijkbaar is het ook volgens hun niet zo gegarandeerd:

Dusja, jij mist de essentie van dat boek/die site duidelijk. Want nergens spreken ze over gegarandeerd of moeten kopen; en ze geven aan dat er effectief risico's zijn. Iets wat ik op 2min doorhad door gewoon eens door te klikken en diagonaal te lezen...

Vandaar ook dit forum om elkaar te helpen en tips te geven toch? Ik heb hier al zeer veel nuttige info op korte tijd verkregen mits ik zo goed als onwetend was over ETF's. Info die je ook niet van onze digitale vriend krijgt trouwens. Zaken zoals beurstaks berekent hij gewoon fout door geen rekening te houden met registratie in België of niet.
Voorlopig heb ik nog niets gekocht, maar de selectie is volledig veranderd tov het eerste idee en dat is dankzij de kennisdeling in deze forumsectie 👍🏻
Mag ik nog een bijkomende tip geven dan? Begin met aankopen... :tongue: maakt niet uit hoe groot het bedrag is maar begin er gewoon aan, kweek die gewoonte van maandelijks een stukje te kopen. Je gaat merken dat eens je die eerste 2-3keer gekocht hebt dat het nadien gewoon automatisme is en je er nog veel minder over gaat nadenken dan je de afgelopen weken waarschijnlijk al gedaan hebt :smile:

Oprechte vraag: wat is informeren dan?

U informeren doe je door breder te gaan dan enkel maar die enkele bron.
Door wijder info te vergaren.
Als ik eens vlug klik op die site, is het een toegevoegd iets voor een boek. En is het de bedoeling (en heel simpel afgeschermd op de site) dat je pas aan de modelportefeuilles kan als je het boek gelezen hebt. Dat lijkt mij toch al de eerste stap tot informeren... Je moet ergens beginnen en dat lijkt mij op zich geen slecht startpunt voor mensen die enkel dat willen doen.

Maar dat is ook de basis waarop dit gestoeld is.
Geld verdienen uit mensen die 0,0 weten van beleggen, en die naar u toe lokken door het zeer eenvoudig en laagdrempelig voor te stellen.
Want vergis u niet, dit is geen vrijwilligerswerk, die is geen onbezoldigde info, dit is gewoon een verdienmodel zoals er meerdere zijn.

“Je doet het vanuit uw hangmat, volg de handleiding die ik opstel en zie het geld binnenkomen”. Zorgeloos beleggen, hoe simpel kan het wel niet zijn!

En komt totaal niet overeen met je laatste post. Ook geen idee wat er in het boek staat, maar het vette dat je daar zegt wordt al weerlegd op de site:
Ohja, en blijkbaar is het ook volgens hun niet zo gegarandeerd:

Dusja, jij mist de essentie van dat boek/die site duidelijk. Want nergens spreken ze over gegarandeerd of moeten kopen; en ze geven aan dat er effectief risico's zijn. Iets wat ik op 2min doorhad door gewoon eens door te klikken en diagonaal te lezen...

Ze bieden een modelportefeuille en bespreken de voordelen van beleggen via hun strategie, vanuit de hangmat.
Dus goed op zijn minst werken ze sturend. En ja ze duiden ook dat er bepaalde risico’s zijn.
Maar minimaliseren ook zeer snel, “het is normaal dat je schrik hebt, dat is niet erg. Maar je hoeft geen schrik te hebben! Alles komt goed, kijk maar naar het verleden, alles gaat terug omhoog. Binnen 20 jaar zal je zien dat we gelijk hadden”.

Wat ze zeggen is geen klinkklare onzin, er zit zeker waarheid in. Maar heel de perceptie schetsen dat het enkel maar een kwestie van inkopen van brede fondsen en wachten is, en dat je buiten enkele basistermen geen kennis of interesse nodig hebt, dat is gewoon foutief als je ook effectief return wil uit uw belegging.

Terug
Bovenaan