Je mist het hele punt van indexing (of "hangmatbeleggen") vrees ik. Op termijn kan je die correcties met moeite nog terugzien op een grafiek.
Je mist de essentie van mijn post.
Het gaat er niet om dat ik niet weet wat beleggen in een indexfonds inhoudt.
Het gaat erom dat velen die ingestapt zijn louter op het feit dat het simpel is, gegarandeerd rendement geeft en gewoon moeten kopen wat een persoon op internet zegt, niet weten wat de effectieve risico’s zijn.
Ja het kan zich herstellen, en het zal zich ook herstellen. Maar al die hangmatbeleggers beseffen vaak niet dat dit ook effectief kan.
En dat hun opgebouwde hangmatrendement ineens fors lager staat, mogelijks op een moment dat ze dat geld deels of heel nodig hebben.
Het gaat mij dus niet om het beleggen in indexfondsen. Het gaat mij over de term hangmatbeleggen en de manier waarop het voorgesteld wordt. Hoe het verkocht wordt aan mensen.
Als je nog niet het verschil kent tussen accumulerend en kapitaliserend, ja sorry maar lees u eerst wat in voor je uw geld in een ETF pompt.
Vergeet niet om me te bellen als je wil panick sellen. Cege is altijd open for business om IWDA in te slaan.
Heel die zever van big7 en IWDA valuering en we all gonna die en weet ik veel wat. Big7 is wat, 25%. Als die allemaal naar 0 gaan, staat IWDA 25% lager. De kans dat die allemaal naar 0 gaan is 0. De kans dat die -50% gaan, is wat, 1% ? Dus wat is het echte risico van big tech op IWDA ? Dat we 10% zakken. Cry me a river. Er is meer in de wereld dan big tech en AI.
Al die big tech staat ook "maar" dubbel zo hoog als 4-5y geleden. Toen er bijlange nog geen sprake was van AI. Dus waarom die plots structureel en simultaan zouden terugvallen veel verder dan dat, mij een mysterie. En Nvidia, ja, Nvidia. Die zijn ook maar 5% of zo. Zelfs als die al hun AI dollars verliezen (en dus 80% of zo zakken), is dat ook maar 3-4% van IWDA.
Dus al die doemberichten zijn allemaal overdreven. De bubbel zal ooit wel uit elkaar knallen. En dan gaan we 12m bleiten. Ale, "we", exclusief mezelf. En dan gaan we weer verder naar boven zoals de voorbije 300y of zo.
Lees vooral hierboven. Ik weet perfect waar ik aan begonnen ben en waarmee ik bezig ben.
In april heb ik gewoon extra bijgekocht, je weet wel toen al het rendement van een jaar tijd ineens weg was.
Het moment dat velen het Spaans benauwd kregen en sommige zelfs verkocht hebben.
Los daarvan is het wel gewoon zo dat big tech een risico vormt en een grote impact kan hebben op de beurzen.
Maar daar kan je niet veel aan doen. Maar een gewaarschuwd man en voorbereid man is er 2 waard.
Want velen zien een ETF als een super veilige optie, een spaarboekje met een veel groter rendement. Wat het in goede beursjaren ook is, maar laat ons niet voorbijfietsen aan het feit het nog altijd een beleggingsproduct met de daar bijbehorende risico’s is.