Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Als je gewoon IWDA/SWRD of om het even wat van hun suggestielijst koopt, valt dat echt wel mee. Tenzij je natuurlijk in hele kleine sommen belegt. Zelf het voorbije jaar ongeveer 36k aan IWDA/SWRD gekocht, 127,5 euro aan broker fees betaald.. Da's nog geen 0,3% op het totaal.Pokkeduur, Bolero...blij met IBKR, lijkt wat moeilijk, maar dat is het niet.
Zie opmerking @Puni hierboven. Gezien de thread we inzitten, is het een realistische situatie dat men enkel ETF's koopt van de ETF playlist.Pokkeduur, Bolero...blij met IBKR, lijkt wat moeilijk, maar dat is het niet.

| Bolero bedrag | Bolero % | IBKR bedrag | IBKR % | |
250 € | 2,50 € | 1,00% | 1,25 € | 0,50% |
1.000 € | 5,00 € | 0,50% | 1,25 € | 0,13% |
2.500 € | 7,50 € | 0,30% | 1,25 € | 0,05% |
10.000 € | 15,00 € | 0,15% | 5,00 € | 0,05% |
20.000 € | 30,00 € | 0,15% | 10,00 € | 0,05% |
30.000 € | 45,00 € | 0,15% | 15,00 € | 0,05% |
40.000 € | 50,00 € | 0,13% | 20,00 € | 0,05% |
50.000 € | 50,00 € | 0,10% | 25,00 € | 0,05% |
60.000 € | 50,00 € | 0,08% | 30,00 € | 0,05% |
70.000 € | 50,00 € | 0,07% | 35,00 € | 0,05% |
En momenteel heb je ook MeDirect natuurlijk, die in het broker topic niet eens in de poll staat want is pas sinds eind augustus interessant geworden en sindsdien dus ook populair.Bolero was ik nog vergeten, maar daarmee heeft hij dan toch de top-3
CSPX voor ons, SPYL voor de kinderen. Wij hebben steeds CSPX gekocht, SPYL is een nieuwere tracker en noteert heel wat lager dus handig voor kleinere bedragen (+ voor ons persoonlijk ook om de portfolio's gescheiden te houden onder één account).Welke acc s&p 500 nemen jullie op degiro en waarom?
Ik zie verschillende mogelijkheden.
Tot nu toe enkele jaren enkele iwda gekocht maar mijn 16 jarige zoon mag ook wat beleggen onder mijn account en hij koos voor de S&P500
Pokkeduur, Bolero...blij met IBKR, lijkt wat moeilijk, maar dat is het niet.
IBKR hier met een totaal van 35 buy/sell orders tussen 2024/08 en 2025/08, voor een totaal aantal van 4186 aandelen in ETF's:Als je gewoon IWDA/SWRD of om het even wat van hun suggestielijst koopt, valt dat echt wel mee. Tenzij je natuurlijk in hele kleine sommen belegt. Zelf het voorbije jaar ongeveer 36k aan IWDA/SWRD gekocht, 127,5 euro aan broker fees betaald.. Da's nog geen 0,3% op het totaal.
| Description | Transaction Type | Symbol | Quantity | Price | Gross Amount | Commission | Net Amount |
| AMUNDI PRME ALL CTRY WLD ACC | Buy | WEBN | 1000,00 | 9,406 | -9406,00 | -5,02 | -9411,02 |
| Description | Transaction Type | Symbol | Quantity | Price | Gross Amount | Commission | Net Amount |
| ISHARES CORE EM IMI ACC | Buy | EMIM | 100,00 | 31,052 | -3105,20 | -1,67 | -3106,87 |
<>blij met IBKR, lijkt wat moeilijk, maar dat is het niet.
Uw eerste info klopt al niet, ge moet niet naar Belgium scrollen maar Germany voor WEBN sinds die op XETRA getrade wort (die IBIS2 dus) en Netherlands voor EMIM sinds dat Euronext AMS (AEB) is... Commissions zijn per stock exchange, niet voor het land waar gij in zit. Ik gebruik IBKR niet eens en zelfs ik weet dat...Meer info over hun tarieven (scroll down naar Belgium):
En dan is het blijkbaar zo makkelijk dat je zelf niet begrijpt hoe ze aan hun commission komen'k Begrijp niet hoe ze aan 1,67 geraken

Dit was inderdaad mijn punt, voor een passieve belegger is dat verschil compleet irrelevant.Dus we gaan neuten over een eenmalige - wat is het - 10 of 20 euro op een 10000 aankoop. Hopelijk zet je je order geen centje te hoog of word je geen centje gepakt op de spread want dan ben je evengoed 10 euro kwijt op 100 IWDAs bv...
Kosten zijn belangrijk, maar voor PASSIVE investing maakt dat echt geen fluit uit. Zeker als je dan later begint te neuten over gebrek aan automatisatie kosteninhoudingen etc.
Komt nog bij dat de Bolero app qua gebruiksgemak echt wel fantastisch is.Ge hebt gelijk, had inderdaad niet door dat het land van de exchange enkel onder het land in kwestie stond. Onder verschillende landen vind je ook hier en daar dezelfde exchanges terug (met soms al dan niet de landcode erachter, bv. België heeft CHIXEN, Italië CHIXIT. Maar CBOE EU/ DXE komt bijna bij alle EU landen voor. Had me voor WEBN dus gebaseerd op CBOE EU/ DXE, denkende dat dit hetzelfde zou zijn voor IBIS/XETRA/...Uw eerste info klopt al niet, ge moet niet naar Belgium scrollen maar Germany voor WEBN sinds die op XETRA getrade wort (die IBIS2 dus) en Netherlands voor EMIM sinds dat Euronext AMS (AEB) is... Commissions zijn per stock exchange, niet voor het land waar gij in zit. Ik gebruik IBKR niet eens en zelfs ik weet dat...
't Gaat om transacties van in 2024, en 't kan ook perfect zijn dat die tarieven intussen veranderd zijn éh.En dan is het blijkbaar zo makkelijk dat je zelf niet begrijpt hoe ze aan hun commission komen![]()

IWDA of SWRD, eventueel gecombineerd met IEMA.Welke ETF's nemen jullie zoal, die niet onder de Belgische hoge TOB van 1,32% vallen, maar eerder onder de lagere tarieven?
Want ben me er nu wat in aan het verdiepen maar bots helaas bij een aantal van de betere ETF's op het feit dat de belastingregime's nogal verschillen, op basis van of ze in België of elders in de EER geregistreerd zijn, en dat gaat toch om een significant verschil uiteindelijk.
Relatief nieuw, iets hoger risico door toevoeging emerging markets (al toont 2025 misschien aan dat dat net een lager risico isWebn hoor ik veel op reddit, maar hier dan weer niet?
), zit niet in de ETF playlist van Bolero en zat voor de wijziging niet in de kernselectie degiro. En is hier de laatste maanden ook al meermaals aan bod gekomen (doe gewoon eens een search op webn), net zoals bv SPYY die ook EM toevoegt.Dat is ieder zijn voorkeur. De ETF's inclusief emerging markets zijn natuurlijk ideaal voor mensen die gewoon willen aankopen zonder nadenken.Het grote voordeel van te beleggen in 2 ETF’s in mijn ogen dat je zelf uw verdeelsleutel kan bepalen.
Die 80/20 of 90/10 zijn vuistregels. Maar de afgelopen 6 maanden presteert een emerging markets beter dan een developed.
Hier is het gros naar EMIM gevloeid al bijna 8 maanden. Denk dat het nu gegroeid is naar meer dan 30% verhouding.
Maar ook dat is ieder zijn voorkeur.Dat is ieder zijn voorkeur. De ETF's inclusief emerging markets zijn natuurlijk ideaal voor mensen die gewoon willen aankopen zonder nadenken.
Nu enkel EM aankopen omdat ze beter doen, doe ik ook niet. Want mijn horizon ligt ver en dan maken zo'n schommelingen niet uit. En je kan evengoed anders redeneren en dit jaar met momenten developed als koopje aanzienMaar ook dat is ieder zijn voorkeur.
Had ik die regel maar gekend vooraleer ik er aan begon!En een goede regel is wel om aan te kopen voor iets echt stijgt
Die regel heb ik niet gevonden bij de hangmatbelegger hoorEn een goede regel is wel om aan te kopen voor iets echt stijgt, na dat het gestegen is ben je, zoals men in het Vlaams zegt, te laat.