ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Pokkeduur, Bolero... 🙄 blij met IBKR, lijkt wat moeilijk, maar dat is het niet.
Als je gewoon IWDA/SWRD of om het even wat van hun suggestielijst koopt, valt dat echt wel mee. Tenzij je natuurlijk in hele kleine sommen belegt. Zelf het voorbije jaar ongeveer 36k aan IWDA/SWRD gekocht, 127,5 euro aan broker fees betaald.. Da's nog geen 0,3% op het totaal.

Zie opmerking @Puni hierboven. Gezien de thread we inzitten, is het een realistische situatie dat men enkel ETF's koopt van de ETF playlist.

Daarboven is de prijs-structuur van Bolero veel transparanter dan IBKR. Kan je deze lijst eens aanvullen met de transactiekosten bij IBKR voor IWDA op Euronext AMS aan te kopen? Want ik geraak er niet aan uit op de site. Ik heb ingevuld wat ik denk dat het is maar 🤷‍♂️

Bolero bedragBolero %IBKR bedragIBKR %
250 €​
2,50 €​
1,00%​
1,25 €​
0,50%​
1.000 €​
5,00 €​
0,50%​
1,25 €​
0,13%​
2.500 €​
7,50 €​
0,30%​
1,25 €​
0,05%​
10.000 €​
15,00 €​
0,15%​
5,00 €​
0,05%​
20.000 €​
30,00 €​
0,15%​
10,00 €​
0,05%​
30.000 €​
45,00 €​
0,15%​
15,00 €​
0,05%​
40.000 €​
50,00 €​
0,13%​
20,00 €​
0,05%​
50.000 €​
50,00 €​
0,10%​
25,00 €​
0,05%​
60.000 €​
50,00 €​
0,08%​
30,00 €​
0,05%​
70.000 €​
50,00 €​
0,07%​
35,00 €​
0,05%​

En dan natuurlijk ook het gemak van een Belgische rekening te hebben en u niks/weinig te moeten aantrekken van het aangeven van huidige en toekomstige belastingen. Zeker voor mensen die sporadisch een ETF kopen, is dat voor velen dat klein verschil per transactie wel waard...

Bolero was ik nog vergeten, maar daarmee heeft hij dan toch de top-3
En momenteel heb je ook MeDirect natuurlijk, die in het broker topic niet eens in de poll staat want is pas sinds eind augustus interessant geworden en sindsdien dus ook populair.

Welke acc s&p 500 nemen jullie op degiro en waarom?
Ik zie verschillende mogelijkheden.
Tot nu toe enkele jaren enkele iwda gekocht maar mijn 16 jarige zoon mag ook wat beleggen onder mijn account en hij koos voor de S&P500
CSPX voor ons, SPYL voor de kinderen. Wij hebben steeds CSPX gekocht, SPYL is een nieuwere tracker en noteert heel wat lager dus handig voor kleinere bedragen (+ voor ons persoonlijk ook om de portfolio's gescheiden te houden onder één account).

Dus we gaan neuten over een eenmalige - wat is het - 10 of 20 euro op een 10000 aankoop. Hopelijk zet je je order geen centje te hoog of word je geen centje gepakt op de spread want dan ben je evengoed 10 euro kwijt op 100 IWDAs bv...

Kosten zijn belangrijk, maar voor PASSIVE investing maakt dat echt geen fluit uit. Zeker als je dan later begint te neuten over gebrek aan automatisatie kosteninhoudingen etc.

Als je gewoon IWDA/SWRD of om het even wat van hun suggestielijst koopt, valt dat echt wel mee. Tenzij je natuurlijk in hele kleine sommen belegt. Zelf het voorbije jaar ongeveer 36k aan IWDA/SWRD gekocht, 127,5 euro aan broker fees betaald.. Da's nog geen 0,3% op het totaal.
IBKR hier met een totaal van 35 buy/sell orders tussen 2024/08 en 2025/08, voor een totaal aantal van 4186 aandelen in ETF's:

54,59 euro commissie.

En dan nog is het 15 euro teveel die 6,25 euro moest zijn, omdat ik in 2024 eerst enkele try-out transacties aan 't doen was op Fixed Rate Pricing vs de goedkopere Transparent Volume-Tiered Pricing.

Moest dus maar 45,84 euro commissie zijn.

Meer info over hun tarieven (scroll down naar Belgium):

Trade voorbeeld 1 (IBIS2):
DescriptionTransaction TypeSymbolQuantityPriceGross AmountCommissionNet Amount
AMUNDI PRME ALL CTRY WLD ACCBuyWEBN
1000,00​
9,406​
-9406,00​
-5,02
-9411,02​

Broker Fee: 9406*0,05% = 4,703
Exchange Fee: 9406*0,0000295 = 0,277477
Clearing Fee: 0,03
TOTAAL: 5,010477 EUR

VS Fixed pricing:
Broker Fee: 9406*0,10% = 9,406 EUR

Trade voorbeeld 1 (AEB):
DescriptionTransaction TypeSymbolQuantityPriceGross AmountCommissionNet Amount
ISHARES CORE EM IMI ACCBuyEMIM
100,00​
31,052​
-3105,20​
-1,67
-3106,87​

Broker Fee: 3105,20*0,05% = 1,5526
Exchange Fee: 3105,20*0,0060= 0,186312
Clearing Fee: 0,10
TOTAAL: 1,838912 EUR
'k Begrijp niet hoe ze aan 1,67 geraken, maar in 2024 waren de tarieven misschien wat goedkoper...

blij met IBKR, lijkt wat moeilijk, maar dat is het niet.
<>
Meer info over hun tarieven (scroll down naar Belgium):
Uw eerste info klopt al niet, ge moet niet naar Belgium scrollen maar Germany voor WEBN sinds die op XETRA getrade wort (die IBIS2 dus) en Netherlands voor EMIM sinds dat Euronext AMS (AEB) is... Commissions zijn per stock exchange, niet voor het land waar gij in zit. Ik gebruik IBKR niet eens en zelfs ik weet dat...
'k Begrijp niet hoe ze aan 1,67 geraken
En dan is het blijkbaar zo makkelijk dat je zelf niet begrijpt hoe ze aan hun commission komen :P

Dus we gaan neuten over een eenmalige - wat is het - 10 of 20 euro op een 10000 aankoop. Hopelijk zet je je order geen centje te hoog of word je geen centje gepakt op de spread want dan ben je evengoed 10 euro kwijt op 100 IWDAs bv...

Kosten zijn belangrijk, maar voor PASSIVE investing maakt dat echt geen fluit uit. Zeker als je dan later begint te neuten over gebrek aan automatisatie kosteninhoudingen etc.
Dit was inderdaad mijn punt, voor een passieve belegger is dat verschil compleet irrelevant. :) Komt nog bij dat de Bolero app qua gebruiksgemak echt wel fantastisch is.

Uw eerste info klopt al niet, ge moet niet naar Belgium scrollen maar Germany voor WEBN sinds die op XETRA getrade wort (die IBIS2 dus) en Netherlands voor EMIM sinds dat Euronext AMS (AEB) is... Commissions zijn per stock exchange, niet voor het land waar gij in zit. Ik gebruik IBKR niet eens en zelfs ik weet dat...
Ge hebt gelijk, had inderdaad niet door dat het land van de exchange enkel onder het land in kwestie stond. Onder verschillende landen vind je ook hier en daar dezelfde exchanges terug (met soms al dan niet de landcode erachter, bv. België heeft CHIXEN, Italië CHIXIT. Maar CBOE EU/ DXE komt bijna bij alle EU landen voor. Had me voor WEBN dus gebaseerd op CBOE EU/ DXE, denkende dat dit hetzelfde zou zijn voor IBIS/XETRA/...

En dan is het blijkbaar zo makkelijk dat je zelf niet begrijpt hoe ze aan hun commission komen :p
't Gaat om transacties van in 2024, en 't kan ook perfect zijn dat die tarieven intussen veranderd zijn éh.
Maar wat blijkt, als ik het herbereken, ook met recente transacties, kom ik ook uit op verschillen.

En voor sommige trades rekent IBKR enkel maar hun commissie aan zonder exchange fees erbovenop...
Dus ze absorberen sommige exchange fees in hun commissie i.p.v. het erbovenop aan te rekenen.
Ik vermoed dat dit komt door IB SmartRouting en hun prijsafspraken met exchanges, ook al heb je tiered pricing, dan nog betaal je in bepaalde gevallen geen exchange fees (tot zover het grotendeel van m'n transacties).

Netjes, komt dus nog wat extra goedkoper uit dan hun officiële tarieven, ook al gaat het om niet zo heel veel verschil...

M'n redenen om bij een internationale broker zoals IBKR klant te zijn, is omwille van m'n verhuis naar 't buitenland, zodat ik niet vast zit aan een Belgische broker, die dan ook nog eens direct alle belastingen gaat afromen i.p.v. ik ze zelf in de personenbelasting kan toevoegen/recupereren, zoveel werk is dat nu ook niet, en voor enkele honderden euros per jaar die anders wegvloeien naar een Belgische broker, doe ik het met alle plezier zelf 😎

Welke ETF's nemen jullie zoal, die niet onder de Belgische hoge TOB van 1,32% vallen, maar eerder onder de lagere tarieven?
Want ben me er nu wat in aan het verdiepen maar bots helaas bij een aantal van de betere ETF's op het feit dat de belastingregime's nogal verschillen, op basis van of ze in België of elders in de EER geregistreerd zijn, en dat gaat toch om een significant verschil uiteindelijk.

Welke ETF's nemen jullie zoal, die niet onder de Belgische hoge TOB van 1,32% vallen, maar eerder onder de lagere tarieven?
Want ben me er nu wat in aan het verdiepen maar bots helaas bij een aantal van de betere ETF's op het feit dat de belastingregime's nogal verschillen, op basis van of ze in België of elders in de EER geregistreerd zijn, en dat gaat toch om een significant verschil uiteindelijk.
IWDA of SWRD, eventueel gecombineerd met IEMA.

Webn hoor ik veel op reddit, maar hier dan weer niet?
Relatief nieuw, iets hoger risico door toevoeging emerging markets (al toont 2025 misschien aan dat dat net een lager risico is :P), zit niet in de ETF playlist van Bolero en zat voor de wijziging niet in de kernselectie degiro. En is hier de laatste maanden ook al meermaals aan bod gekomen (doe gewoon eens een search op webn), net zoals bv SPYY die ook EM toevoegt.

Komt ook ongeveer overeen met wat sommigen doen en zelf in SWRD/IWDA + EMIM/IEMA (met een 80/20, 90/10 of 88/12 verhouding).

Het grote voordeel van te beleggen in 2 ETF’s in mijn ogen dat je zelf uw verdeelsleutel kan bepalen.
Die 80/20 of 90/10 zijn vuistregels. Maar de afgelopen 6 maanden presteert een emerging markets beter dan een developed.
Hier is het gros naar EMIM gevloeid al bijna 8 maanden. Denk dat het nu gegroeid is naar meer dan 30% verhouding.

Het grote voordeel van te beleggen in 2 ETF’s in mijn ogen dat je zelf uw verdeelsleutel kan bepalen.
Die 80/20 of 90/10 zijn vuistregels. Maar de afgelopen 6 maanden presteert een emerging markets beter dan een developed.
Hier is het gros naar EMIM gevloeid al bijna 8 maanden. Denk dat het nu gegroeid is naar meer dan 30% verhouding.
Dat is ieder zijn voorkeur. De ETF's inclusief emerging markets zijn natuurlijk ideaal voor mensen die gewoon willen aankopen zonder nadenken.

Nu enkel EM aankopen omdat ze beter doen, doe ik ook niet. Want mijn horizon ligt ver en dan maken zo'n schommelingen niet uit. En je kan evengoed anders redeneren en dit jaar met momenten developed als koopje aanzien ;) Maar ook dat is ieder zijn voorkeur.

En dan heb je ikken, met zowel WEBN als EMIM, omdat in WEBN nog altijd 60%+ USA in zit, door EMIM erbij te nemen geef ik meer gewicht in EM, die zoals men kon zien, toch wel belangrijk worden...

Dat is ieder zijn voorkeur. De ETF's inclusief emerging markets zijn natuurlijk ideaal voor mensen die gewoon willen aankopen zonder nadenken.

Nu enkel EM aankopen omdat ze beter doen, doe ik ook niet. Want mijn horizon ligt ver en dan maken zo'n schommelingen niet uit. En je kan evengoed anders redeneren en dit jaar met momenten developed als koopje aanzien ;) Maar ook dat is ieder zijn voorkeur.

Schommelingen zijn 1 ding.
Maar het is gewoon zo dat de emerging markets steeds belangrijker en belangrijker gaan worden.
De trend die je nu ziet, die kan zich wel eens tot een heel verre horizon gaan voortzetten.
Het idee van koopjes doen is ook niet correct, het is de growth die belangrijk is. Je bent niks met licht dalende of traag stijgende koersen als de growth ook niet hoog is.

En een goede regel is wel om aan te kopen voor iets echt stijgt, na dat het gestegen is ben je, zoals men in het Vlaams zegt, te laat.

En een goede regel is wel om aan te kopen voor iets echt stijgt, na dat het gestegen is ben je, zoals men in het Vlaams zegt, te laat.
Die regel heb ik niet gevonden bij de hangmatbelegger hoor :sarcastic:
Chance ook, want dat als "regel" aanzien is de grootste zever in pakskes dat ik de laatste pagina's hier al gelezen heb...

Terug
Bovenaan