ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Ik zit balls deep in US tech fondsen dus vanaf nu ergens anders in investeren.
Etfs aangekocht in goud, uranium, defense en semiconductor.
Want semiconductor is niet tech related en goud staat niet of ATH?

Als je een soort van anti-tech aankoop wil doen waarom dan niet gewoon BRK-B oid? Die zitten toch meer in klassiekere takken van de economie?

dan was dit wel een heel domme vraag :laugh:
Houd er wel rekening mee dat de onderliggende aandelen die noteren op andere beurzen (zoals SP500 bedrijven) in USD noteren en dat je dat dus wel zal zien in je rendement als de dollar fluctueert. Maar over de lange termijn maakt dat eigenlijk weinig uit.

Een saxo beginnersvraagje hier

Ik wil geld overschrijven van mn huisbank crelan naar mijn saxo rekening
1)Welke naam kies ik bij het overschrijven? Ik krijg de melding dat naam niet overeen komt met de iban rekening bij crelan

2) is de rekening nummer naar waar je geld stort uniek?

3) waar schrijf je uw klant nummer? Gewoon bij mededeling veronderstel ik? 🤓

1)Welke naam kies ik bij het overschrijven? Ik krijg de melding dat naam niet overeen komt met de iban rekening bij crelan

Voor storting zie ik in mijn Saxo twee opties. Bij de klassieke overschrijving krijg ik BIC, IBAN en mijn klantnummer om te vermelden.
De rekening waar ik op stort is nog van Binck Bank nv (BE945...)

1. Uw eigen naam (Voornaam Achternaam)
2. Ja
3. Bij de mededeling

bedankt. Uiteraard mn eigen naam 🤓

Is er een verschil tussen de verschillende beurzen?
Etf x van nederland of duitsland bijvoorbeeld?

Laatst bewerkt:

Hoogstwaarschijnlijk net hetzelfde. Het ene gewoon in Amsterdam, het andere in Frankfurt.

Ik weet niet hoe het zit bij Saxo maar sommige brokers rekenen wel kosten aan per beurs waar je actief bent. Het kan dus wel verstandig zijn van altijd dezelfde beurs te nemen.
DeGiro rekent bv €2,5/jaar aan per beurs (m.u.v. "thuisbeurzen": Brussel & Amsterdam)

Laatst bewerkt:

Je stort op rekening van hun, dacht ik. Geeft die dan geen melding dat er Binckbank nv zou moeten staan ipv jouw naam? Door de referentie komt het op jouw account te staan - dat dus goed nazien, stort 1 EUR ofzo om te testen anders?

Awel ik dacht het ook. Maar met morgo7e zijn info benk verder. Het is uiteindelijk natuurlijk uw eigen rekening op je eigen naam.
Ik heb zojuist een test storting gedaan. Op mijn naam de iban dat ik ontvangen heb en als refferentie mn klant nummer

Liquiditeit / spread is soms interessanter op de ene beurs, maar voor buy and hold en de grote ETFs maakt dat normaal niet veel uit.

Hoe kan ik m'n vader nog overtuigen, die op pensioen is, nog als zelfstandige (buiten België) verder werkt met meerdere bedrijven, vastgoed (meerdere woningen, commerciëel vastgoed, terreinen e.d.), overtuigen om bv. toch in een ETF te beleggen, die bv. op naam staat van bv. z'n jongste kinderen of eigen naam? (De oudste hebben eigenlijk niks meer nodig :rolleyes:)

Zijn argument is: Ik heb geen interesse in al die bankproducten waar je geen vat op hebt, ik koop product x voor €1 en verkoop het voor €2, daar verdien ik meer mee dan zo'n ETF... :rolleyes: 😂 En al de winsten koopt hij opnieuw producten mee, om zo steeds containers met voorraadproducten te hebben die onderweg zijn, en gelukkig meestal al verkocht zijn. Af en toe stroomt er wat naar een spaarrekening, of in de plaats daarvan beslist hij in één klap een huis te laten bouwen die dan verhuurd zal worden.

Nu wil hij voor al z'n kinderen een huis bouwen op een stuk grond naast het zijne, en ons dat schenken, terwijl we niet echt geïnteresseerd zijn...

Maar eens hij echt uitgeblazen zal zijn en echt zal stoppen met werken, zie ik al gebeuren dat hij alles wat opgebouwd werd met z'n bedrijven, voor een appel en een ei verkocht zal worden, omdat de waarde van z'n bedrijven niet goed aangetoond kan worden, en vastgoed verkocht moet worden, om de levensstijl die hij had, z'n laatste levensjaren nog wat verder te zetten.

Hoe kan ik m'n vader nog overtuigen, die op pensioen is, nog als zelfstandige (buiten België) verder werkt met meerdere bedrijven, vastgoed (meerdere woningen, commerciëel vastgoed, terreinen e.d.), overtuigen om bv. toch in een ETF te beleggen, die bv. op naam staat van bv. z'n jongste kinderen of eigen naam? (De oudste hebben eigenlijk niks meer nodig :rolleyes:)

Zijn argument is: Ik heb geen interesse in al die bankproducten waar je geen vat op hebt, ik koop product x voor €1 en verkoop het voor €2, daar verdien ik meer mee dan zo'n ETF... :rolleyes: 😂 En al de winsten koopt hij opnieuw producten mee, om zo steeds containers met voorraadproducten te hebben die onderweg zijn, en gelukkig meestal al verkocht zijn. Af en toe stroomt er wat naar een spaarrekening, of in de plaats daarvan beslist hij in één klap een huis te laten bouwen die dan verhuurd zal worden.

Nu wil hij voor al z'n kinderen een huis bouwen op een stuk grond naast het zijne, en ons dat schenken, terwijl we niet echt geïnteresseerd zijn...

Maar eens hij echt uitgeblazen zal zijn en echt zal stoppen met werken, zie ik al gebeuren dat hij alles wat opgebouwd werd met z'n bedrijven, voor een appel en een ei verkocht zal worden, omdat de waarde van z'n bedrijven niet goed aangetoond kan worden, en vastgoed verkocht moet worden, om de levensstijl die hij had, z'n laatste levensjaren nog wat verder te zetten.
Ik zou nooit direct financieel advies geven aan mijn ouders met het oog op mijn eigen erfenis, zeker niet als nog er broers en zussen bij betrokken zijn.

Ge hebt uitgelegd wat jij verstandig zou vinden en die mens wilt dat niet. Daar stopt het hé. Het is niet alsof die in een scam trapt en er een interventie nodig is.

Ik sluit me aan bij @Destel .

Daarnaast zou ik als oudste kind hélemaal niet opgezet zijn met iemand binnen het gezin die afkomt bij mijn vader of moeder "ja, zet u rekening maar op de jongste kinderen, want die oudste heeft het toch niet nodig". Ik hoop dat ge zelf beseft hoe dat overkomt? Elk gelijk is toch gewoon de gezonde basis als ge een beetje overeen wil blijven komen.

Als je hem iets wil aanraden, kijk naar het DBI stelsel ofzoiets. Het feit dat je daar quasi niets op betaalt is voor een zelfstandige meestal een grote troef.
En ik zou ook actief streven naar een beheerde portefeuille om achteraf te vermijden dat er iets fout loopt en iedereen naar elkaar begint te wijzen.

Hier is er een portefeuille in onverdeeldheid waar mijn moeder elk jaar geld van kan opvragen, maar die al op onze naam staat. Die wordt gewoon beheerd door onze bank. Het verlies aan rendement is mij minder waard dan de opbrengst aan gemoedsrust en vrede binnen ons gezin..

En tot slot, als u pa het wil/moet opleven om zijn levensstijl verder te zetten is het ook gewoon zijn goed recht éh. De erfenis is wat overschiet. Ik hoop dat ik mijn kinderen veel mee kan geven later, maar ik ga op mijn pensioen niet thuis blijven zitten met lauwe koffie en boterhammen om toch maar wat meer over te houden. Als ik het er nog goed van wil nemen doe ik het gewoon dan 🤷‍♂️

Terug
Bovenaan