ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Met het risico een domme vraag te stellen.. Over welke 'lijst' hebben jullie het juist? :)
Zie Kinxton zijn post op voorgaande pagina... de links staan er bij.
Lijst van fondsen die in België geregistreerd staan en dus onder 1,32% vallen ipv 0,12% die voor niet BE geregistreerde ETF's geld.

Tis zo ver - Saxo Autoinvest ingesteld als aanvulling op portefeuille:
  • 78% Ishares MSCI World
  • 10% Ishares MSCI EM IMI
  • 7% Ishares MSCI World Small Cap
  • 5% Ishares Edge MSCI World Momentum

Is een low volatility tracker een goed alternatief voor beleggen in obligaties ?
Ik heb me onlangs ingekocht in de MSCI World Minimum Volatility (IE00B8FHGS14).
Die is genoteerd in USD dus heb ik nog steeds een wisselkoers risico.
Misschien kan ik beter een tracker genoteerd in € nemen ?

Waarom die verdeling? Waarom niet alles in IMI?
Hij is een stock picker in hart en nieren. Het is een grote aanpassing om dan gewoon maar 1 aandeel te moeten kopen 😜
Eerlijkheidshalve wist ik zelfs niet van het bestaan af van deze - maar zou evengoed gekund hebben, hoofdreden voor het opstarten is eigenlijk zorgen dat er ten allen tijde wordt geïnvesteerd. Ik heb wel een handvol ETF's maar die zijn nauwelijks aangevuld - staan dan wel zeer donkergroen maar bescheiden in omvang.

Het is dus effectief wel de bedoeling om deze autoinvest gewoon te laten lopen - daarvoor is het uiteindelijk ook bedoeld.

• 10% Ishares MSCI EM IMI
Ik heb al lang niet naar ETF's gekeken gezien ik meer een stock picker ben, uit interesse eens even dat fonds bekeken en vind het eigenlijk weer zo'n fonds waarvan de naam de lading totaal niet (meer?) dekt.

Focus is op zogezegd opkomende markten, maar als je dan geografisch gaat kijken zit je voor 48.67% in twee mature markten (Taiwan + Zuid-Korea), plus voor de rest blijf je in die regio plakken met nog eens 19.20% in China. Voor 2/3de Oost-Azië wat ergens logisch is want rest van niet-Westerse wereld niet veel soeps.

Ok op zich geen probleem. Dan eens gekeken naar de sectorverdeling. Daar blijk je voor 41.2% in IT te zitten en nog eens 17.5% in finance. Of dat klopt daar kan je nog vragen bij stellen want ik zie dat Alibaba bv onder de categorie "luxe-consumentengoederen" valt ipv IT. Dus quasi 2/3de gaat naar IT en finance.

En als je dan naar de posities gaat kijken dan blijkt 12.95% in TSMC te zitten, 7.45% in Samsung en 5.75% in SK Hynix. Dus meer dan een kwart van je geld in amper drie bedrijven.

Is een low volatility tracker een goed alternatief voor beleggen in obligaties ?
Ik heb me onlangs ingekocht in de MSCI World Minimum Volatility (IE00B8FHGS14).
Die is genoteerd in USD dus heb ik nog steeds een wisselkoers risico.
Misschien kan ik beter een tracker genoteerd in € nemen ?

Hangt er een beetje vanaf wat je van obligaties verwacht? Als het hogere zekerheid is dat je geen verlies gaat lijden (tenzij de obligatie-uitgever failliet gaat), heb je die zekerheid niet bij een low volatility tracker, evenmin als bij een andere tracker.

Wisselkoers risico heb je sowieso, een tracker in € bestaat nog altijd uit bedrijven die in $ genoteerd zijn. Je ziet het niet, maar de omrekening van $ naar € zal even veel invloed hebben op de waarde van je portefeuille. Dat wisselkoers risico kan je enkel uitschakelen door de hedged variant van een ETF te kopen, maar dat zal je sowieso geld kosten. Op lange termijn zou ik minder wakker liggen van wisselkoersrisico, dat zal in vergelijking met het rendement van een goed gekozen ETF over die periode toch beperkt zijn.

Die specifieke low volatility tracker is de laatste ~5 jaar minder volatiel dan een brede markt tracker (zoals IWDA) maar haalt ook een lager rendement, en op zijn bestaansduur van ruim 10 jaar heeft hij toch een even grote maximum crash gekend als bv. IWDA.
Dus zelf vind ik het zo'n beetje een mossel-noch-vis niche tracker: je loopt nog altijd even veel risico tijdens een echte beurscorrectie, maar je geeft wel een pak rendement op om gedurende normalere jaren minder schommelingen te krijgen.
My 2 cents:
- ofwel wil je meer kapitaalsgarantie en kan je beter kijken naar veilig gekozen obligaties (geen obligaties in falende bedrijven of landen met een zeer labiele economie)
- ofwel wil je op langere termijn meer rendement waar op korte tot middellange termijn meer risico aan vast houdt
Zo'n beetje half tussenin mikken, levert imho teveel nadelen en te weinig voordelen.

Had het niet over de poster zijn plan maar puur over die specifieke ETF.
Dat begrijp ik maar ik denk niet dat er mensen zijn die 100% in EMIM zitten... EMIM dient meestal voor een klein beetje spreiding naast IWDA/SWRD. In die context is het niet echt een probleem dat 1/8ste van je exposure in die ETF in TSMC zit. Uiteindelijk zit je in IWDA en SWRD ook met een heel top heavy concentratie over een zeer klein aantal bedrijven tov de volledige index (en je portefeuille).

Maar ik snap het betoog wel van je post... dat je dit nog bezwaarlijk echt Emerging Markets kan noemen. Dat je voor EM ETF procentueel meer exposure verwacht aan pakweg Brazilië, India, Afrika... aan de andere kant zitten die zaken er tot op zekere hoogte ook wel in, enkel is de markt kapitalisatie van die zaken gewoon relatief klein.

EMIM wordt door de band genomen rond de 10-12% aangehouden omdat dat de markt kapitalisatie reflecteert. Knikker de TSMC's & Samsung van de wereld eruit en ipv 10-12% neem je misschien nog 3-4% op een écht EM ETF om een correcte relatie te krijgen tot markt kapitalisatie.

Hangt er een beetje vanaf wat je van obligaties verwacht? Als het hogere zekerheid is dat je geen verlies gaat lijden (tenzij de obligatie-uitgever failliet gaat), heb je die zekerheid niet bij een low volatility tracker, evenmin als bij een andere tracker.

Wisselkoers risico heb je sowieso, een tracker in € bestaat nog altijd uit bedrijven die in $ genoteerd zijn. Je ziet het niet, maar de omrekening van $ naar € zal even veel invloed hebben op de waarde van je portefeuille. Dat wisselkoers risico kan je enkel uitschakelen door de hedged variant van een ETF te kopen, maar dat zal je sowieso geld kosten. Op lange termijn zou ik minder wakker liggen van wisselkoersrisico, dat zal in vergelijking met het rendement van een goed gekozen ETF over die periode toch beperkt zijn.

Die specifieke low volatility tracker is de laatste ~5 jaar minder volatiel dan een brede markt tracker (zoals IWDA) maar haalt ook een lager rendement, en op zijn bestaansduur van ruim 10 jaar heeft hij toch een even grote maximum crash gekend als bv. IWDA.
Dus zelf vind ik het zo'n beetje een mossel-noch-vis niche tracker: je loopt nog altijd even veel risico tijdens een echte beurscorrectie, maar je geeft wel een pak rendement op om gedurende normalere jaren minder schommelingen te krijgen.
My 2 cents:
- ofwel wil je meer kapitaalsgarantie en kan je beter kijken naar veilig gekozen obligaties (geen obligaties in falende bedrijven of landen met een zeer labiele economie)
- ofwel wil je op langere termijn meer rendement waar op korte tot middellange termijn meer risico aan vast houdt
Zo'n beetje half tussenin mikken, levert imho teveel nadelen en te weinig voordelen.

In tijden van shit gaan de correlaties naar 100% (lees: alles naar beneden). Als je low risk zaken wil, kun je beter een emmertje saaie aandelen kopen van het type TINC. 5% netto, gaat traagjes en gestaag naar boven.

Dat begrijp ik maar ik denk niet dat er mensen zijn die 100% in EMIM zitten... EMIM dient meestal voor een klein beetje spreiding naast IWDA/SWRD. In die context is het niet echt een probleem dat 1/8ste van je exposure in die ETF in TSMC zit. Uiteindelijk zit je in IWDA en SWRD ook met een heel top heavy concentratie over een zeer klein aantal bedrijven tov de volledige index (en je portefeuille).

Maar ik snap het betoog wel van je post... dat je dit nog bezwaarlijk echt Emerging Markets kan noemen. Dat je voor EM ETF procentueel meer exposure verwacht aan pakweg Brazilië, India, Afrika... aan de andere kant zitten die zaken er tot op zekere hoogte ook wel in, enkel is de markt kapitalisatie van die zaken gewoon relatief klein.

EMIM wordt door de band genomen rond de 10-12% aangehouden omdat dat de markt kapitalisatie reflecteert. Knikker de TSMC's & Samsung van de wereld eruit en ipv 10-12% neem je misschien nog 3-4% op een écht EM ETF om een correcte relatie te krijgen tot markt kapitalisatie.

De discussie of je 80/20 IWDA/EMIM of whatever slightly different tracker moet nemen in slightly different verhouding is serieus na de komma werken. Het maakt werkelijk geen fluit uit of je 80/20 70/30 90/10 IWDA/<iets anders brede tracker> pakt. Die overlappen qua inhoud wsch 95% en correlatie is zo goed als 100%. En de performance van het verleden is geen blablablabla weet je wel.

Het is simpel. Alle brede trackers zijn overweight aan AI (TSMC, ASML, Micron, NVIDIA, MSFT, .... you name it; aangezien die samen 50-100T (? just throwing out numbers) market cap of zo zijn tegenwoordig). There is no escaping. Als je je daarvoor wil indekken (ttz minder AI exposure wil) moet je IWDA + Berkshire gaan of IWDA + Ackermans of IWDA + specifieke tracker zonder AI. EMIM of IWDA of zo ontwijken omdat er specifieke bedrijven overweight zijn, zal je bij een alternatief brengen dat een collega overweight heeft. Als je specifieke bedrijven wil ontwijken, moet je je niet met ETFs bezighouden denk ik dan.

Terug
Bovenaan