kinxton
Active member
Het is inderdaad PITA, die ambtenaren en politiekers die al die zever uitvinden ook.ok, staat duidelijk in die lijst.
Wat een gedoe toch :-(
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het is inderdaad PITA, die ambtenaren en politiekers die al die zever uitvinden ook.ok, staat duidelijk in die lijst.
Wat een gedoe toch :-(

Zie Kinxton zijn post op voorgaande pagina... de links staan er bij.Met het risico een domme vraag te stellen.. Over welke 'lijst' hebben jullie het juist?![]()
Tis zo ver - Saxo Autoinvest ingesteld als aanvulling op portefeuille:
- 78% Ishares MSCI World
- 10% Ishares MSCI EM IMI
- 7% Ishares MSCI World Small Cap
- 5% Ishares Edge MSCI World Momentum
Hij is een stock picker in hart en nieren. Het is een grote aanpassing om dan gewoon maar 1 aandeel te moeten kopenWaarom die verdeling? Waarom niet alles in IMI?

Waarom die verdeling? Waarom niet alles in IMI?
Eerlijkheidshalve wist ik zelfs niet van het bestaan af van deze - maar zou evengoed gekund hebben, hoofdreden voor het opstarten is eigenlijk zorgen dat er ten allen tijde wordt geïnvesteerd. Ik heb wel een handvol ETF's maar die zijn nauwelijks aangevuld - staan dan wel zeer donkergroen maar bescheiden in omvang.Hij is een stock picker in hart en nieren. Het is een grote aanpassing om dan gewoon maar 1 aandeel te moeten kopen![]()
Je weet wat te doen vanaf nustaan dan wel zeer donkergroen maar bescheiden in omvang.

Ik heb al lang niet naar ETF's gekeken gezien ik meer een stock picker ben, uit interesse eens even dat fonds bekeken en vind het eigenlijk weer zo'n fonds waarvan de naam de lading totaal niet (meer?) dekt.
- 10% Ishares MSCI EM IMI
* Een kwart van 10% van je geld...Dus meer dan een kwart van je geld in amper drie bedrijven.
Had het niet over de poster zijn plan maar puur over die specifieke ETF.* Een kwart van 10% van je geld...
Is een low volatility tracker een goed alternatief voor beleggen in obligaties ?
Ik heb me onlangs ingekocht in de MSCI World Minimum Volatility (IE00B8FHGS14).
Die is genoteerd in USD dus heb ik nog steeds een wisselkoers risico.
Misschien kan ik beter een tracker genoteerd in € nemen ?
Dat begrijp ik maar ik denk niet dat er mensen zijn die 100% in EMIM zitten... EMIM dient meestal voor een klein beetje spreiding naast IWDA/SWRD. In die context is het niet echt een probleem dat 1/8ste van je exposure in die ETF in TSMC zit. Uiteindelijk zit je in IWDA en SWRD ook met een heel top heavy concentratie over een zeer klein aantal bedrijven tov de volledige index (en je portefeuille).Had het niet over de poster zijn plan maar puur over die specifieke ETF.
Is een beter en goedkoper alternatief voor VWCE/IWDA.Wat denken jullie van WebN
Hangt er een beetje vanaf wat je van obligaties verwacht? Als het hogere zekerheid is dat je geen verlies gaat lijden (tenzij de obligatie-uitgever failliet gaat), heb je die zekerheid niet bij een low volatility tracker, evenmin als bij een andere tracker.
Wisselkoers risico heb je sowieso, een tracker in € bestaat nog altijd uit bedrijven die in $ genoteerd zijn. Je ziet het niet, maar de omrekening van $ naar € zal even veel invloed hebben op de waarde van je portefeuille. Dat wisselkoers risico kan je enkel uitschakelen door de hedged variant van een ETF te kopen, maar dat zal je sowieso geld kosten. Op lange termijn zou ik minder wakker liggen van wisselkoersrisico, dat zal in vergelijking met het rendement van een goed gekozen ETF over die periode toch beperkt zijn.
Die specifieke low volatility tracker is de laatste ~5 jaar minder volatiel dan een brede markt tracker (zoals IWDA) maar haalt ook een lager rendement, en op zijn bestaansduur van ruim 10 jaar heeft hij toch een even grote maximum crash gekend als bv. IWDA.
Dus zelf vind ik het zo'n beetje een mossel-noch-vis niche tracker: je loopt nog altijd even veel risico tijdens een echte beurscorrectie, maar je geeft wel een pak rendement op om gedurende normalere jaren minder schommelingen te krijgen.
My 2 cents:
- ofwel wil je meer kapitaalsgarantie en kan je beter kijken naar veilig gekozen obligaties (geen obligaties in falende bedrijven of landen met een zeer labiele economie)
- ofwel wil je op langere termijn meer rendement waar op korte tot middellange termijn meer risico aan vast houdt
Zo'n beetje half tussenin mikken, levert imho teveel nadelen en te weinig voordelen.
Dat begrijp ik maar ik denk niet dat er mensen zijn die 100% in EMIM zitten... EMIM dient meestal voor een klein beetje spreiding naast IWDA/SWRD. In die context is het niet echt een probleem dat 1/8ste van je exposure in die ETF in TSMC zit. Uiteindelijk zit je in IWDA en SWRD ook met een heel top heavy concentratie over een zeer klein aantal bedrijven tov de volledige index (en je portefeuille).
Maar ik snap het betoog wel van je post... dat je dit nog bezwaarlijk echt Emerging Markets kan noemen. Dat je voor EM ETF procentueel meer exposure verwacht aan pakweg Brazilië, India, Afrika... aan de andere kant zitten die zaken er tot op zekere hoogte ook wel in, enkel is de markt kapitalisatie van die zaken gewoon relatief klein.
EMIM wordt door de band genomen rond de 10-12% aangehouden omdat dat de markt kapitalisatie reflecteert. Knikker de TSMC's & Samsung van de wereld eruit en ipv 10-12% neem je misschien nog 3-4% op een écht EM ETF om een correcte relatie te krijgen tot markt kapitalisatie.