Ik vraag me nu al jaren af, of het effectief beter verschil is tussen de 2 soorten voor de motor.
Dit staat vandaag op WinWin VRT:
Mijn garage zegt het eigenlijk omgekeerd: Euro 98 beter is voor nieuwe motoren en minder verbruikt...
Ik tankt dan nog meestal bij Shell, is 1,70€/L meestal
Praat het me uit mijn hoofd en zeg dat Euro95 ook goed is voor mijn auto
Wat is jullie mening erover?
Dit staat vandaag op WinWin VRT:
Euro 95 versus Euro 98
Wie rondrijdt met een benzinewagen, of een hybridewagen die onder andere op benzine rijdt, krijgt aan een tankstation de keuze tussen twee types benzine: Euro 95 (E10) en Euro 98 (E5). Als je enkel naar de prijs kijkt, dan is die keuze snel gemaakt: Euro 95 is steevast de goedkopere optie. Maar kan je in sommige gevallen tóch beter voor Euro 98 kiezen? Of heeft Euro 98 geen nut meer?
"Euro 98 kan wel degelijk nog nut hebben", vertelt Rylant. "Euro 95 bevat 10 procent bio-ethanol en is daardoor goedkoper. Voor moderne wagens is dit de standaard en perfect voldoende. Euro 98 bevat dan weer maar 5 procent bio-ethanol en heeft doorgaans een hoger octaangehalte. Dat is vaak beter voor oudere motoren en voertuigen die lang stilgestaan hebben, omdat die de motor schoner houdt en minder schadelijk is doordat het minder bio-ethanol bevat', vertelt de woordvoerder van Traxio. "Veel bestuurders kunnen dus besparen op benzine door systematisch Euro 95 te tanken. Maar zeker als je wagen of motor het specifiek voorschrijft, tank je best Euro 98."
Mijn garage zegt het eigenlijk omgekeerd: Euro 98 beter is voor nieuwe motoren en minder verbruikt...
Ik tankt dan nog meestal bij Shell, is 1,70€/L meestal

Praat het me uit mijn hoofd en zeg dat Euro95 ook goed is voor mijn auto

Wat is jullie mening erover?