Euro 95 vs Euro 98

Jonas89

Active member
Platinum Trophy
Ik vraag me nu al jaren af, of het effectief beter verschil is tussen de 2 soorten voor de motor.

Dit staat vandaag op WinWin VRT:

Euro 95 versus Euro 98​

Wie rondrijdt met een benzinewagen, of een hybridewagen die onder andere op benzine rijdt, krijgt aan een tankstation de keuze tussen twee types benzine: Euro 95 (E10) en Euro 98 (E5). Als je enkel naar de prijs kijkt, dan is die keuze snel gemaakt: Euro 95 is steevast de goedkopere optie. Maar kan je in sommige gevallen tóch beter voor Euro 98 kiezen? Of heeft Euro 98 geen nut meer?
"Euro 98 kan wel degelijk nog nut hebben", vertelt Rylant. "Euro 95 bevat 10 procent bio-ethanol en is daardoor goedkoper. Voor moderne wagens is dit de standaard en perfect voldoende. Euro 98 bevat dan weer maar 5 procent bio-ethanol en heeft doorgaans een hoger octaangehalte. Dat is vaak beter voor oudere motoren en voertuigen die lang stilgestaan hebben, omdat die de motor schoner houdt en minder schadelijk is doordat het minder bio-ethanol bevat', vertelt de woordvoerder van Traxio. "Veel bestuurders kunnen dus besparen op benzine door systematisch Euro 95 te tanken. Maar zeker als je wagen of motor het specifiek voorschrijft, tank je best Euro 98."

Mijn garage zegt het eigenlijk omgekeerd: Euro 98 beter is voor nieuwe motoren en minder verbruikt...
Ik tankt dan nog meestal bij Shell, is 1,70€/L meestal :crazy:

Praat het me uit mijn hoofd en zeg dat Euro95 ook goed is voor mijn auto :p

Wat is jullie mening erover?

Euro95 is goed voor jouw auto.

Enige keren dat ik 98 tank is in Frankrijk, waar het prijsverschil tussen de 2 vaak te verwaarlozen is.

Ik vraag me nu al jaren af, of het effectief beter verschil is tussen de 2 soorten voor de motor.

Dit staat vandaag op WinWin VRT:

Mijn garage zegt het eigenlijk omgekeerd: Euro 98 beter is voor nieuwe motoren en minder verbruikt...
Ik tankt dan nog meestal in Shell, is 1,70€/L meestal :crazy:

Praat het me uit mijn hoofd en zeg dat Euro95 ook goed is voor mijn auto :p

Wat is jullie mening erover?
Zover ik weet is dat hoger octaangetal enkel nuttig voor motoren die met een hogere compressie werken, veelal sportievere wagens (zonder turbo). Tenzij je met iets exotisch of een oldtimer rijdt zou ik gewoon 95 tanken omdat dit geen verschil zal geven.

Misschien dat het verbruik van 98 verwaarloosbaar lager ligt omdat de verbrandingswarmte van ethanol lager is, en je zo dus iets meer 95 verbruikt, maar dat gaat volgens mij nooit de meerprijs waard zijn.

Laatst bewerkt:
Sinds mijn garagist mij uitleg had gegeven hoe 98 beter was voor de motor was ik ook overgestapt. :unsure:

Ik kreeg vorig jaar te horen:
"soms eens mixen, goed voor de motor"

familielid zijn dan;
"duurder maar op langere termijn (km) beter voor het verbruik en motor"

Ik tankt dan nog meestal bij Shell, is 1,70€/L meestal :crazy:
Ik volg alle bovenstaande comments, maar ga hier toch even op inpikken. Alle comments hierboven gaan vooral over prijs, maar als ik dat zo zie is het niet echt een drijfveer :P

Maar als je het puur financiëel wilt bekijken: hier in de buurt is de goedkoopste 95 €1,439/l & 98 €1,599/l. Super+ is dus 11% duurder. Doe de test eens hé, als uw verbruik geen 11% hoger ligt met 95, dan ben je beter af bij 98 te blijven.

Maar dat zijn natuurlijk algemene stellingen. Ik rij al 200k+ km met enkel 95 en dat doet weinig aan mijn motor. Andere wagens/motors gaan er misschien anders mee om. Als je een concreter antwoord wilt, zal je ook moeten zeggen waarmee je rijdt; zoals hierboven al gezegd kan 98 soms wel aangeraden zijn.

Zover ik weet is dat hoger octaangetal enkel nuttig voor motoren die met een hogere compressie werken, veelal sportievere wagens. Tenzij je met iets exotisch of een oldtimer rijdt zou ik gewoon 95 tanken omdat dit geen verschil zal geven.

Misschien dat het verbruik van 98 verwaarloosbaar lager ligt omdat de verbrandingswarmte van ethanol lager is, en je zo dus iets meer 95 verbruikt, maar dat gaat volgens mij nooit de meerprijs waard zijn.
Bij de Hyundai i30N was dat meetbaar zo'n 10% meerverbruik bij 95. Laat 98 nu ook zo'n 10% meer kosten...
Dus in praktijk was het een nuloperatie voor die wagen. Maar het gaat heel wagenafhankelijk zijn.

edit: wat @the_fox dus zegt

Onze garagist zei dat het geen verschil uitmaakte toen wij onze benzinewagen kochten. Gewoon minstens 95. Maar je hoort dan ook de ene tegenover de andere mens. De ene zegt eens mengelen, de andere af en toe eens 98 tanken, nog een andere 98 is enkel voor oudere wagens... Etc.
Ik heb paar langere periodes van aantal tankbeurten met 98 gereden afgewisseld met weer een periode 95 en dan weer periode 98. En uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het qua verbruik het prijsverschil niet waard was. Wagen is 10 jaar oud, we zullen nog moeten bezien wat het voor de performance en levensduur van de motor betekent, maar tot hiertoe geen problemen mee gehad.

Bij mij zeggen ze dat het wel degelijke een verschil maakte algemeen voor het merk (mazda). Maar ik tank toch ook gewoon 95…

voor de Clio (67kw) gewoon 95. Bij aanschaf van de motor (kawa versys 650) zei de zaakvoerder dat het beter is om 98 te nemen, alhoewel volgens het boekske 95 ook mag. Dus daar doe ik wel 98 in.

Ik ben van mening: als er zoveel twijfel en onenigheid is over of iets beter is of niet, zal het zo'n verschil ook wel niet maken. Het enige wat mogelijk issues zou kunnen geven is de ethanol bij oldtimers die daar niet op voorzien zijn. Zelf nog nooit 98 getankt en nooit issues met 95 gehad, zowel in auto, motor als grasmaaier.

Enkel (sport)auto's die afgesteld staan voor 98 zullen er echt profijt uithalen vermoed ik. Maar dan wordt het ook zo voorgeschreven door de fabrikant.

98 is zuiverder waardoor je minder kans op afzetting hebt in de carburateur. Voor de grasmaaier koop ik altijd 98 omdat dat ding nu eenmaal langere periodes stil staat.

Gewone Euro 95-benzine (E10) bevat 10% ethanol, wat vocht aantrekt en na verloop van tijd de rubberen en plastic onderdelen van je grasmaaier kan aantasten. Euro 98 bevat veel minder of geen ethanol, waardoor het veel stabieler is en beter geschikt voor langdurige opslag.

Mij werd een keer verteld dat Euro 95 zuiniger is dan de 98, maar dat die laatste dan weer beter presteert. Ik tank dus al 4 jaar gewoon 95, en rij enkel korte afstanden (~10 km/dagelijks, quasi nooit buiten zone 50). Maar blijkbaar is dus de Euro 95 noch zuiniger noch beter voor mijn motor.

Als ik het uitreken, scheelt het mij ongeveer 6 euro per tankbeurt 95 v 98, en het is toch vrij uitzonderlijk dat ik meer dan 1x per maand dien te tanken. Misschien toch maar overschakelen op 98, of alleszins maandje het ene, maandje het andere.

Lang stilstaan, oldtimer of specifiek voorgeschreven door fabrikant => 98. Ook voor hybrides/CNG is 98 in veel gevallen interessanter omdat de benzinetank minder vaak gevuld zal worden.
Al de rest 95.

Op enkele uitzonderingen na, zullen merkbare verschillen vooral tussen de oren zitten.

Hier enkel 98 - werd me aangeraden door de tuner omwille van stage 1.
Klopt, kan ik bevestigen, en ook een meetbaar verschil op de vermogensbank.
Wagen die zijn waardes niet haalde op 95 deed dit bij een volgende run en met exact dezelfde mapping wel op 98.
Maar het is ook enkel maar bij max. belasting dat je er performance gewijs voordeel uit haalt. Over levensduur durf ik geen uitspraken doen, maar
met 370pk uit een 2 liter blok stage 1 (of hoger) ga je idd. best voor 98.

Oudere motoren best ook 98. Ik heb nog een VFR800 van het laatste bouwjaar uit het pre-VTEC tijdperk (2001) en die krijgt van mij altijd 98 te drinken en staat intussen op 72000km.

Terug
Bovenaan