Europees burgerinitiatief: “Stop Destroying Videogames”

De beste manier om uitgevers te doen stoppen met deze zaken is met je portefeuille.
[citation needed]

Serieus. dingen als prisoners dilemma, en daarnaast ook het feit dat niet elke mens van elk ding dat hij consumeert een deep dive kan doen van hoe verantwoord het is om dat te steunen. Ook zijn games voor een goed deel gericht op kinderen, die veel minder impulscontrole hebben, en ouders die wss ook weinig zijn hebben om zelfs als ze het niet willen steunen, om daar hun kind mee te benadelen....

"Vote with your wallet" wordt vaak aangehaald, maar gebeurt dit? Als er miljarden geinvesteerd worden door een hele industrie om alles een richting uit te drijven, zijn er goede voorbeelden waar klanten echt met hun portefeuille het toch de andere kant hebben uitgekregen? En is er reden om te geloven dat dit bij videogames ook kan?

En ik kan zeggen dat ik met mijn portefeuille stem in deze zaak, maar 'k mag ook eerlijk zijn dat het als een druppel op een hete plaat voelt. Mensen zouden hun ziel verkopen als ze maar wat entertainment in ruil krijgen ^^'...

Laatst bewerkt:
In mijn ogen zijt ge ook wel niet good faith aan't discussieren dan. Ge kunt idd op elk punt beginnen mierenneuken en wat oudere voorbeelden vinden van dingen die kapot gingen van voor de periode waar het echt mainstream is beginnen worden, maar wat voegt dit toe aan de discussie? Als we zeggen dat dit de voorbije 10-20 jaar volledig is beginnen mislopen, en courant geworden is. Congrats dat ge games ouder dan 20 jaar vindt die er ook onder lijden, maar dat is toch gewoon nutteloos mierenneuken?
Stop met mensen hun woorden te verdraaien en persoonlijk in de aanval te gaan!

Leest gij eigenlijk de posts? Ik antwoordde hierop:
Het probleem zit in het feit dat die games die je 25 jaar geleden gekocht hebt nu nog altijd perfect kan spelen zolang je console en disc in orde zijn.
Hoe ben ik dan aan het mierenneuken als ik dit "feit" tegenspreek met voorbeelden uit de periode dat aangehaald werd?

Stop met mensen hun woorden te verdraaien en persoonlijk in de aanval te gaan!

Leest gij eigenlijk de posts? Ik antwoordde hierop:

Hoe ben ik dan aan het mierenneuken als ik dit "feit" tegenspreek met voorbeelden uit de periode dat aangehaald werd?
Dat dat voor 99% van de games van die periode opgaat, en gij dan die 1% zoekt waar het niet opgaat... dat noemen we mierenneuken.

Dat dat voor 99% van de games van die periode opgaat, en gij dan die 1% zoekt waar het niet opgaat... dat noemen we mierenneuken.
Oei, ik dacht dat heel het initiatief daar net om draait; om die 1% die men gaat zoeken die niet meer speelbaar zijn... De games die ik oplijst staan blijkbaar ook op de wiki van SKG in de dead games list. Dus voor hun is het ook geen mierenneuken.

Oei, ik dacht dat heel het initiatief daar net om draait; om die 1% die men gaat zoeken die niet meer speelbaar zijn... De games die ik oplijst staan blijkbaar ook op de wiki van SKG in de dead games list. Dus voor hun is het ook geen mierenneuken.
.. Als die games verkocht werden is dat idd ook het probleem. 't is gewoon dat dit duidelijk recent veel meer standaard geworden is, en mierenneuken over wanneer het nu exact begonnen is niet veel bijdraagt...

Ge lijkt gewoon antagonistisch te doen zonder dat er een punt is. Als iemand zegt dat ge games van 20 jaar geleden nog kunt spelen als ge de cd hebt. Ok, er zijn een paar games van toen waar dat niet het geval is, maar dat was toen de norm. Nu is dat niet meer da norm, daarom dat het nu meer aandacht krijgt.

Mijn indruk is gewoon dat ge wat tegen de stroom in gaat zonder doel because... geen idee...een beetje trollen?

.. Als die games verkocht werden is dat idd ook het probleem. 't is gewoon dat dit duidelijk recent veel meer standaard geworden is, en mierenneuken over wanneer het nu exact begonnen is niet veel bijdraagt...

Ge lijkt gewoon antagonistisch te doen zonder dat er een punt is. Als iemand zegt dat ge games van 20 jaar geleden nog kunt spelen als ge de cd hebt. Ok, er zijn een paar games van toen waar dat niet het geval is, maar dat was toen de norm. Nu is dat niet meer da norm, daarom dat het nu meer aandacht krijgt.

Mijn indruk is gewoon dat ge wat tegen de stroom in gaat zonder doel because... geen idee...een beetje trollen?
Maar voor het burgerinitiatief is dat toch allemaal geen probleem, zolang de games in een "playable state" blijven. En zo zijn er momenteel nog maar bitterweinig die daar niet aan voldoen. En net meer oude games dan nieuwe.

Dus nu spreek je het initiatief weer tegen door, wederom, je eigen mening te komen doordrukken.

Verder heb ik die periode van 25j geleden, wederom, niet gegeven hé. Ik antwoordde op iemand die een veralgemening afdeed als feit, een veralgemening over de games van 25j geleden. Ik heb meerdere tegenvoorbeelden gegeven (ook al is er maar 1 nodig om het te ontkrachten). Waarop jij weer op je paard kruipt en in de aanval gaat (op een antwoord dat niet eens aan jou gericht was) terwijl wat ik zeg gewoon feiten zijn. Dus wie is er dwars aan het doen en persoonlijk aan het aanvallen en aan het trollen?

Newsflash: mensen kunnen andere meningen hebben, iemand die jouw mening niet deelt is daarom niet aan het trollen. En je moet anderen hun mening ook niet gaan verdraaien omdat het makkelijker is voor jou om op te antwoorden. Want dat is eerder trollen en heb je al meermaals gedaan.
Ohja, en in een discussie over feiten doet een mening er nog altijd niet toe.

Feit is dat jullie al vanaf pag. 2 tegen elkaar bezig zijn en geeneen van de twee geeft toe. Misschien is het dan ook okay om te concluderen dat beide niet te overtuigen zijn en het los te laten? Allez, als ge toch op een punt zijt beland dat je elkaar verdenkt van te trollen is er toch niets meer te winnen, I guess.

Ik verdedig dit niet met hand en tand, ik ben hier ook absoluut niet tegen consumentenrechten of andere zaken.. Ik wijs er gewoon op dat verkopen/licensies whatever altijd verkoops of licensie voorwaarden hebben, die je bij aanschaf kunt doornemen. Ben je er niet mee akkoord, koop het dan niet. De beste manier om uitgevers te doen stoppen met deze zaken is met je portefeuille.
Zoals hier eerder werd aangehaald, zijn het soort EULA's waar Ubisoft zich van bediend schering en inslag in de industrie. Quasi alle uitgevers bedienen zich ervan. Dan blijft er niet veel anders over om te kopen, als je tenminste een spel van enig budget wil. Ja, sommige indie games kunnen leuk zijn, maar RDR2 ga je niet maken met een indie budget.

En ik ben niet specifiek tegen Ubisoft, ik zie bijvoorbeeld SW: outlaws best zitten (tenminste voor de prijzen bij een steam-actie) maar dan wel alleen als ik er vertrouwen in heb dat ik het ook over 10 jaar nog kan opstarten als ik dat wil. Dit wordt steeds onzekerder door de bewuste verstrengeling met onnodige online componenten, terwijl Steam op zijn eigen al meer dan voldoende DRM is. Het is juist omdat ik spellen als Far Cry (van 1 tot 5) apprecieer, dat ik er grote problemen mee heb dat die vanop afstand uitgeschakeld (zouden) kunnen worden - ook singleplayer componenten.

Stemmen met je portefeuille is trouwens niet effectief, niet alleen omdat je amper andere keuzes krijgt als heel de industrie het doet, maar ook omdat anderen het massaal wel kopen. Kijk maar naar de "whales" en hun massale "micro"aankopen die tot macrowinsten leidden.

Dus gebruiken we andere stemmethoden, politiekers verkiezen die het zich hopelijk aantrekken en een initiatief zoals dit steunen. We hebben het geluk dat we noch in corporatistisch Amerika, noch in autoritair Rusland of China wonen. Maak dan gebruik van je rechten als Europees burger, zou ik zeggen.

Bedrijven zouden dit initiatief ook kunnen tegemoet komen door maatregelen te nemen om tenminste de singeplayer componenten van games niet moedwillig uit te schakelen. Maar dat zien ze als winstderving, want iemand die een ouder spel speelt koopt het nieuwe niet, of toch niet full price.

Of alternatief, als je echt een service moet zijn: duidelijke voorwaarden dan, x aantal jaren gegarandeerde werking en een bedrag per maand/jaar en verder geen beloften en niks "kopen". Dan is het tenminste duidelijk. Dat soort zaken mag niet in kleine lettertjes verstopt zijn.

"Vote with your wallet" wordt vaak aangehaald, maar gebeurt dit? Als er miljarden geinvesteerd worden door een hele industrie om alles een richting uit te drijven, zijn er goede voorbeelden waar klanten echt met hun portefeuille het toch de andere kant hebben uitgekregen? En is er reden om te geloven dat dit bij videogames ook kan?
Concord is een voorbeeld waar het wel werkt om masaal een game links te laten liggen. Zou dit meer gebeuren, denken uitgevers misschien wel meer na. Als alleenstaande persoon gaat dat niet veel uitmaken, als iedereen stopt met deze games te kopen, dan heb je wel invloed!
Zoals hier eerder werd aangehaald, zijn het soort EULA's waar Ubisoft zich van bediend schering en inslag in de industrie. Quasi alle uitgevers bedienen zich ervan. Dan blijft er niet veel anders over om te kopen, als je tenminste een spel van enig budget wil. Ja, sommige indie games kunnen leuk zijn, maar RDR2 ga je niet maken met een indie budget.

Stemmen met je portefeuille is trouwens niet effectief, niet alleen omdat je amper andere keuzes krijgt als heel de industrie het doet, maar ook omdat anderen het massaal wel kopen. Kijk maar naar de "whales" en hun massale "micro"aankopen die tot macrowinsten leidden.
Leuk is het niet , dat heb ik nergens beweert. Omdat het toch geaccepteerd wordt, doet iedereen het. Maar Gamen is een luxe hobby, je kan er ook voor kiezen om niet meer te gamen, hoe jammer het ook is.
Dus gebruiken we andere stemmethoden, politiekers verkiezen die het zich hopelijk aantrekken en een initiatief zoals dit steunen. We hebben het geluk dat we noch in corporatistisch Amerika, noch in autoritair Rusland of China wonen. Maak dan gebruik van je rechten als Europees burger, zou ik zeggen.

Bedrijven zouden dit initiatief ook kunnen tegemoet komen door maatregelen te nemen om tenminste de singeplayer componenten van games niet moedwillig uit te schakelen. Maar dat zien ze als winstderving, want iemand die een ouder spel speelt koopt het nieuwe niet, of toch niet full price.
Ik ben voor meer consumenten rechten, maar in mijn ogen is er een dunne grens bij het verplichten van zaken aan bedrijven. Als de EU extra zaken verplicht, hoop je dat bedrijven die nu games uitschakelen extra moeite gratis gaan doen om games speelbaar te houden, omdat Europa het afdwingt?

Ik heb liever de huidige keuze, dan nog duurdere games of een game die niet beschikbaar is in Europa , dan kan ik zelf kiezen of ik akkoord ga met het risico. Ik speel voornamelijk recente / nieuwe games, vandaar dat ik wél akkoord ga met het risico dat ik de games later niet meer kan spelen.

alternatief, als je echt een service moet zijn: duidelijke voorwaarden dan, x aantal jaren gegarandeerde werking en een bedrag per maand/jaar en verder geen beloften en niks "kopen". Dan is het tenminste duidelijk. Dat soort zaken mag niet in kleine lettertjes verstopt zijn.
Akkoord, heb ik hier ook gezegd, beter duidelijke labels ofzo als het echt moet, kost uitgevers vrij weinig moeite .

Ik heb liever de huidige keuze, dan nog duurdere games of een game die niet beschikbaar is in Europa , dan kan ik zelf kiezen of ik akkoord ga met het risico. Ik speel voornamelijk recente / nieuwe games, vandaar dat ik wél akkoord ga met het risico dat ik de games later niet meer kan spelen.
Eigl verwoordt ge hier exact waarom "de consument" het nooit gaat oplossen.

En stoort het u dan niet dat uw rechten gewoon afgenomen worden? Zolang ge maar het gevoel hebt dat het wss in uw voordeel is, dat is alles wat nodig is om uw rechten te laten vervallen?

Of alternatief, als je echt een service moet zijn: duidelijke voorwaarden dan, x aantal jaren gegarandeerde werking en een bedrag per maand/jaar en verder geen beloften en niks "kopen". Dan is het tenminste duidelijk. Dat soort zaken mag niet in kleine lettertjes verstopt zijn.
Dat is net waar ik een heilige schrik voor heb. Alles in abonnementsvormen, waarbij de macht helemaal bij de uitgevers ligt, maar het is wel heel duidelijk dat je het spel niet gekocht hebt en dus zeker helemaal geen rechten meer hebt als de uitgever ermee stopt.
Je ziet dit in zovele industrieën al komen dat ze alles naar die vorm willen krijgen. En eens ze genoeg mensen erin hebben, doen ze met de prijs wat ze willen en blijven ze het omhoog trekken, want het alternatief is doodgemaakt. Kijk naar Netflix en Gamepass, nu moesten ze nog eerst mensen lokken met goedkope prijzen om het kopen van films/games tegen te gaan.
Door dit wettelijk te maken, kan MS gewoon zeggen: het levenslang ondersteunen is niet realistisch, dus we pakken enkel de optie tot abonnement, dus betaal nu een toegangskost van €50 en daarna €5 per maand voor behoud van de toegang (oh, en een maand stoppen, is terug de volle toegangskost inleggen). In de voorgestelde vorm geen enkel probleem, en dan zou de consument daar dankbaar voor moeten zijn "want het is duidelijk". Een argument als "zo bedoelen we dit niet in de petitie", is dan leuk, maar de uitgevers zijn ook slim genoeg om het die weg uit te sturen. En dan krijg je nog het argument dat dat net is waar de gamer om heeft gevraagd als excuus van de uitgever. Ik kan hier nog verschillende vormen bedenken die perfect in deze indeling passen en die de facto veel nadeliger zijn voor de gamer (en kleinere uitgevers), en als ik die al kan bedenken, dan wees maar zeker dat de uitgevers dit ook kunnen.
En het is dan ook duidelijk dat als je een niche game na 20 jaar nog eens wil spelen, dat dit zeker niet meer kan (kijk naar de series die netflix al gewoon heeft verwijderd en niet meer, legaal, te vinden zijn). Dan wordt "Stop killing games" effectief de dood van heel wat games.

Je kan heel idealistisch zijn en zeggen dat het niet zo gaat zijn, maar er wordt continu gezocht hoe je de gamer meer kan opvolgen en geld doen spenderen. Dat gaat van online passes om de 2dehandsmarkt tegen te gaan (geflopt en deze games verkochten slechter, dus vote with your wallet werkte, en voor heel wat games werden ze eruit gepatched), tot always online (waar ook veel backlash tegen was, en dan is MS gekeerd, en hebben we veel goeds gekregen omdat ze terug marktaandeel wilden winnen). Tien jaar later zie je de industrie nog steeds die richting uit bewegen waarbij je gelukkig nog niet aan always online zit met de console, maar heel wat games wel een manier hebben gevonden om het op te leggen.
Zelfs bij lootboxes (en nu micro-transacties), waar ik geen persoonlijk voorstander van ben, werkt vote with your wallet, dus ik laat ze links liggen en als het te hard verweven is met het spel, laat ik het spel ook. Kijk bv. naar Middle Earth: Shadow of War. Omdat genoeg mensen het niet kochten, flopte het, en is het daar eruit gehaald. Dat het gelijkgesteld moest worden met gokken, stond ik volledig achter, en laat ze onder die wetgeving vallen (spijtig dat je je ID dan zal moeten koppelen aan je spel en daarmee info afgeeft, maar dat is een keuze die je zelf maakt). Maar na veel geroep is de uitwerking dat lootboxes nu verboden zijn in België. Daardoor zijn er games die ik zou willen spelen, en perfect speelbaar zijn met het negeren van de lootboxes, maar gewoon niet kan omdat ze in België niet verkocht mogen worden.

Dat is natuurlijk je recht, en daar is niemand op tegen. Maar het is omgekeerd ook mijn recht om het er niet mee eens te zijn. Het basisidee is leuk, maar de uitwerking zie ik niet als de oplossing, eerder als een versnelde weg in een richting die ik niet wil. Dus ik stem niet. Maar als je de vorige pagina's leest, wordt het niet aanvaard dat er precies toch wel wat mensen zijn die niet in deze richting stemmen, en dan moet dat beschaamd, bespot en beschimpt worden.

Dat is net waar ik een heilige schrik voor heb. Alles in abonnementsvormen, waarbij de macht helemaal bij de uitgevers ligt, maar het is wel heel duidelijk dat je het spel niet gekocht hebt en dus zeker helemaal geen rechten meer hebt als de uitgever ermee stopt.
Je ziet dit in zovele industrieën al komen dat ze alles naar die vorm willen krijgen. En eens ze genoeg mensen erin hebben, doen ze met de prijs wat ze willen en blijven ze het omhoog trekken, want het alternatief is doodgemaakt. Kijk naar Netflix en Gamepass, nu moesten ze nog eerst mensen lokken met goedkope prijzen om het kopen van films/games tegen te gaan.
Door dit wettelijk te maken, kan MS gewoon zeggen: het levenslang ondersteunen is niet realistisch, dus we pakken enkel de optie tot abonnement, dus betaal nu een toegangskost van €50 en daarna €5 per maand voor behoud van de toegang (oh, en een maand stoppen, is terug de volle toegangskost inleggen). In de voorgestelde vorm geen enkel probleem, en dan zou de consument daar dankbaar voor moeten zijn "want het is duidelijk". Een argument als "zo bedoelen we dit niet in de petitie", is dan leuk, maar de uitgevers zijn ook slim genoeg om het die weg uit te sturen. En dan krijg je nog het argument dat dat net is waar de gamer om heeft gevraagd als excuus van de uitgever. Ik kan hier nog verschillende vormen bedenken die perfect in deze indeling passen en die de facto veel nadeliger zijn voor de gamer (en kleinere uitgevers), en als ik die al kan bedenken, dan wees maar zeker dat de uitgevers dit ook kunnen.
En het is dan ook duidelijk dat als je een niche game na 20 jaar nog eens wil spelen, dat dit zeker niet meer kan (kijk naar de series die netflix al gewoon heeft verwijderd en niet meer, legaal, te vinden zijn). Dan wordt "Stop killing games" effectief de dood van heel wat games.
Dus omdat ge schrik hebt dat alles expliciet in abonnementsvorm zou komen, verkiest ge het huidige systeem waar ze dat stiekem doen, maar u de indruk geven dat ge het koopt?

Dat ge van grote uitgevers niks meer kunt "kopen" is idd een mogelijk resultaat van dit. En hopelijk dat het dan voor de consument wel een wake up call wordt van "zijt ge zeker dat ge dit wilt?", en niet nu dat we dingen "kopen" maar ze somehow toch niet bezitten.

Uw worst case scenario is gewoon het huidige scenario, maar expliciet gemaakt imo... En da's dan idd deel van de hoop, dat er dan meer mensen iets gaan hebben van "wtf", en dat indie games/gog games die ge gewoon kunt kopen plots duidelijk er bovenuitsteken, ipv dat we sommige games kopen, en andere games "kopen*"
*met kopen bedoelen we dat we het spel op eender welke moment voor eender welke reden mogen uitschakelen, en ook van u eisen dat het van uw computer verdwijnt.

Imo is het enige dat het tegenhoudt van alles abonnementsdienst te maken, dat ze ons nu games kunnen laten "kopen" zonder aan de verplichtingen dat verkopen inhoudt te voldoen. Wat dus uiteindelijk hen ook dezelfde voordelen als een service geeft: volledige controle over het product, zonder de klant te veel op stang te jagen. Zolang we niet doorhebben hoe veel alles veranderd is, des te meer ze er mee weggeraken.

Dus omdat ge schrik hebt dat alles expliciet in abonnementsvorm zou komen, verkiest ge het huidige systeem waar ze dat stiekem doen, maar u de indruk geven dat ge het koopt?
1. Ze doen het niet stiekem, je gaat hier expliciet mee akkoord, dat veel mensen niet lezen waarmee ze akkoord gaan, wie zijn schuld is dat dan? Ik vermoed dat jij vindt dat iedereen die het initiatief getekend heeft akkoord gaat met wat ze ondertekend hebben en dat die stem volledig meetelt, ongeacht of ze het volledig gelezen en begrepen hebben of niet? Terecht ook, maar waarom zou dat dan niet gelden voor andere zaken die ze aanvaarden? Enkel omdat ze dat niet willen? Spelregels gelijk voor iedereen zou ik zeggen.
2. Ja, ik verkies het huidige systeem, en de reden heb ik al uitgelegd en is veel genuanceerder dan wat ervan gemaakt worden.

Dat ge van grote uitgevers niks meer kunt "kopen" is idd een mogelijk resultaat van dit. En hopelijk dat het dan voor de consument wel een wake up call wordt van "zijt ge zeker dat ge dit wilt?", en niet nu dat we dingen "kopen" maar ze somehow toch niet bezitten.
En dan is het wetgeving en komt die wake-up call veel te laat. Vandaar dat je moet nadenken over de gevolgen voordat je vraagt zaken te implementeren. Spijt komt na de zonde, maar het gaat niet zijn dat als we dan gaan terugdraaien, dat de uitgevers plots de abonnementen laten varen, tenzij ze er extra inkomsten in zien.

Uw worst case scenario is gewoon het huidige scenario, maar expliciet gemaakt imo... En da's dan idd deel van de hoop, dat er dan meer mensen iets gaan hebben van "wtf", en dat indie games/gog games die ge gewoon kunt kopen plots duidelijk er bovenuitsteken, ipv dat we sommige games kopen, en andere games "kopen*"
*met kopen bedoelen we dat we het spel op eender welke moment voor eender welke reden mogen uitschakelen, en ook van u eisen dat het van uw computer verdwijnt.
En de definitie van wat kopen is, wordt weer uitgebreid.
Plus je komt af met "imo", wel, je mening is gewoon verkeerd, aangezien ik in het weekend nog meerdere games complete on disk gekocht heb, die je zonder enige internetconnectie gewoon volledig kan spelen en ik geen EULA heb moeten aanvaarden. Kijk op Doesitplay, en je zal zien dat de overgrote meerderheid van de physical games volledig offline speelbaar zijn zonder patch.
Dat een deel van de games dit niet kunnen (10% voor PS5) is voor mij inderdaad beter dan dat er door de wet plots de meerderheid hebben waar dit niet meer bij kan. Zakken we af naar een systeem waar meer games niet meer complete on disk zijn? waarschijnlijk, maar liever ernaar afzakken dan erin gesmeten worden.

Imo is het enige dat het tegenhoudt van alles abonnementsdienst te maken, dat ze ons nu games kunnen laten "kopen" zonder aan de verplichtingen dat verkopen inhoudt te voldoen. Wat dus uiteindelijk hen ook dezelfde voordelen als een service geeft: volledige controle over het product, zonder de klant te veel op stang te jagen. Zolang we niet doorhebben hoe veel alles veranderd is, des te meer ze er mee weggeraken.
Weeral, dit is jouw mening. En op zich is dat niet verkeerd dat er weinig verschil zit.
Maar als er zo weinig verschil in zit, waarom het dan in een wet willen? Enkel zodat dat duidelijk is, en ze nog gewoon verder kunnen doen?
Mijn mening hierin is dat het beter is als ze hier stelselmatig verder in gaan, de gamers een grens stellen (zoals in mijn vorige post aangegeven) door zaken niet te kopen en dat er een evenwicht ontstaat. Als we via de wet elke ineens tussenvorm die natuurlijk kan ontstaan afblokken, vervallen we rechtstreeks in het systeem waar de uitgever de volledige macht heeft en zich ook nog achter de wet kan verschuilen.

1. Ze doen het niet stiekem, je gaat hier expliciet mee akkoord, dat veel mensen niet lezen waarmee ze akkoord gaan, wie zijn schuld is dat dan? Ik vermoed dat jij vindt dat iedereen die het initiatief getekend heeft akkoord gaat met wat ze ondertekend hebben en dat die stem volledig meetelt, ongeacht of ze het volledig gelezen en begrepen hebben of niet? Terecht ook, maar waarom zou dat dan niet gelden voor andere zaken die ze aanvaarden? Enkel omdat ze dat niet willen? Spelregels gelijk voor iedereen zou ik zeggen.
2. Ja, ik verkies het huidige systeem, en de reden heb ik al uitgelegd en is veel genuanceerder dan wat ervan gemaakt worden.

En dan is het wetgeving en komt die wake-up call veel te laat. Vandaar dat je moet nadenken over de gevolgen voordat je vraagt zaken te implementeren. Spijt komt na de zonde, maar het gaat niet zijn dat als we dan gaan terugdraaien, dat de uitgevers plots de abonnementen laten varen, tenzij ze er extra inkomsten in zien.

En de definitie van wat kopen is, wordt weer uitgebreid.
Plus je komt af met "imo", wel, je mening is gewoon verkeerd, aangezien ik in het weekend nog meerdere games complete on disk gekocht heb, die je zonder enige internetconnectie gewoon volledig kan spelen en ik geen EULA heb moeten aanvaarden. Kijk op Doesitplay, en je zal zien dat de overgrote meerderheid van de physical games volledig offline speelbaar zijn zonder patch.
Dat een deel van de games dit niet kunnen (10% voor PS5) is voor mij inderdaad beter dan dat er door de wet plots de meerderheid hebben waar dit niet meer bij kan. Zakken we af naar een systeem waar meer games niet meer complete on disk zijn? waarschijnlijk, maar liever ernaar afzakken dan erin gesmeten worden.

Weeral, dit is jouw mening. En op zich is dat niet verkeerd dat er weinig verschil zit.
Maar als er zo weinig verschil in zit, waarom het dan in een wet willen? Enkel zodat dat duidelijk is, en ze nog gewoon verder kunnen doen?
Mijn mening hierin is dat het beter is als ze hier stelselmatig verder in gaan, de gamers een grens stellen (zoals in mijn vorige post aangegeven) door zaken niet te kopen en dat er een evenwicht ontstaat. Als we via de wet elke ineens tussenvorm die natuurlijk kan ontstaan afblokken, vervallen we rechtstreeks in het systeem waar de uitgever de volledige macht heeft en zich ook nog achter de wet kan verschuilen.
Does it play is idd wel nice. Ben wel benieuwd of alles wat er staat van toepassing gaat blijven, en niet door een of andere system update aan een console toch plots problematisch gaat worden. Maar is idd nog wel hoopvol en wat mooi tegengewicht tegen hoe erg het al dan niet is tegenwoordig.

En consumenten zelf een grens te laten stellen... Ik hoor dat regelmatig terugkomen. Ergens ben ik het er uiteraard ook enorm mee eens, maar anderzijds heb ik ook wel het gevoel dat we het vaak pas te laat merken, en eens het te laat is de boot keren is veel moeilijker.

Btw, oprecht merci voor het mooie antwoord XD. Heb hier al antwoorden gehad waar ik voor geen meter kon volgen wat ze nu eigl bedoelen en zo, en hoe zij de situatie zien, maar dat van u is heel helder, en ook een standpunt dat ik wel kan begrijpen :).

Eigl verwoordt ge hier exact waarom "de consument" het nooit gaat oplossen.
Niet als een enkelvoudige consument klopt, maar wel als meerdere samen. Wetgevingen gaan het ook niet oplossen in mijn ogen. Bedrijven zoeken altijd wegen errond, en is die weg errond beter of slechter dan de huidige situatie? Nobody knows.
En stoort het u dan niet dat uw rechten gewoon afgenomen worden? Zolang ge maar het gevoel hebt dat het wss in uw voordeel is, dat is alles wat nodig is om uw rechten te laten vervallen?
Nee, want ik weet op voorhand waar ik voor betaal. Als ik er dan voor kies om akkoord te gaan, hoef ik achteraf helemaal niet te klagen.
Als ik weet bij aanschaf dat het spel na X jaar niet meer ondersteund word, en ik vind dat OK, dan is het toch klaar? Als ik daar niet akkoord mee ben, koop ik het niet, dan hoef ik ook niet te klagen over mijn rechten.

Ik begrijp de bezorgdheden, maar ik verwijs ook nogmaals naar de Apple Lightning connector, die onder EU druk veranderd werd naar usb-C, waarbij het gelijk over de hele wereld gebeurde. De EU is nog altijd een belangrijke markt, moeilijk om volledig links te laten liggen.

Games die alleen op lootboxes draaien, en waarvan de uitgever het niet de moeite vindt om dit uit te brengen met aanpassingen om aan Belgische (of EU) wetgeving te voldoen, zijn we naar mijn mening beter kwijt dan rijk. Als je het echt wil spelen kan VPN misschien nog een oplossing brengen.

Dat er massaal naar een abonnementsmodel wordt omgeschakeld zou kunnen, maar ik denk dat dit toch een niet verwaarloosbare (negatieve) impact op de verkoop zal hebben. Games die nog wel verkocht worden - sommige uitgevers, indie, oudere games (op site zoals GOG of gewoon op schijf) - zullen hun verkoop gevoelig zien stijgen. Denk ik.

Want dat het nu openlijk is dat je eigenlijk een soort abonnement neemt in plaats van een spel koopt, ben ik toch niet mee akkoord. Er staat nog altijd een grote "buy" knop bij de meeste spellen, niet "lease" of "license" of iets dergelijks. Dat ze dit dan in kleine lettertjes, waarvan de wettelijke waarde in sommige rechtsstelsels (waaronder de EU) ter discussie staat, tegenspreken maakt het niet duidelijk.

Ikzelf heb er dus ook geen probleem mee, ik weet waarmee ik akkoord ga als ik de EULA accepteer. En ik game al sinds 1996 en heb nog nooit geen problemen gehad met enige game, zowel fysieke aankopen als digitale, om deze nog te spelen.

En bewijst eigenlijk ook dat er weinig mensen zijn die zo'n EULA lezen.

Al mijn Ubisoft games die ik heb zijn speelbaar, zelfs diegene waarvan de MP uitgeschakeld is geweest.

Zijn er dan al games, buiten The Crew, die niet meer op te starten zijn?

Ikzelf heb er dus ook geen probleem mee, ik weet waarmee ik akkoord ga als ik de EULA accepteer. En ik game al sinds 1996 en heb nog nooit geen problemen gehad met enige game, zowel fysieke aankopen als digitale, om deze nog te spelen.

En bewijst eigenlijk ook dat er weinig mensen zijn die zo'n EULA lezen.

Al mijn Ubisoft games die ik heb zijn speelbaar, zelfs diegene waarvan de MP uitgeschakeld is geweest.

Ik heb dit zelf meegemaakt met Red Faction Guerrilla, discversie (pc), die ik niet meer op mijn pc kon starten toen ik het spel wilde spelen. Dit kwam doordat de “Gamesforwindowslive” DRM-server al lang niet meer werkte. Ik moest Take2 aanschrijven om toegang te krijgen tot de Steam-versie, wat ze effectief deden, maar ze hadden dit ook gemakkelijk kunnen weigeren.

Ubisoft kondigde aan dat DLC voor een aantal games onspeelbaar zou worden, waaronder Far Cry 3 (dus Blood Dragon). De reden die werd gegeven was dat Ubisoft de server wilde afsluiten die bepaalde welke gebruiker toegang had tot niet-basisfuncties/onderdelen van de game, of iets in die trant. Dit bericht bleef waarschijnlijk wat onder belicht omdat het vooral de verwijdering van de multiplayer (in volledige spellen) was die op dat moment echt opviel, maar het heeft toch een blijvende indruk op mij gemaakt: ja, Ubisoft (en voor hen Microsoft) waren volledig bereid om SP gamers in de kou te zetten door de DRM servers uit te zetten zonder patch of iets anders om het speelbaar te houden.

Ik denk niet Ubisoft de DLC's van de betrokken spellen uiteindelijk echt heeft uitgeschakeld, maar er ging ook wel zo'n ophef mee gepaard (o.a. in Steam reviews) dat ze aan schadecontrole moesten doen. Ze hebben minstens getest hoe ver ze op dat moment konden gaan.

Wat de EULA betreft: die lezen heeft eigenlijk geen zin. Je weet zo ook wel wat waarin staat, namelijk dat de leverancier zichzelf allerlei rechten toekent en dat ten koste van de klant. De rechtsgeldigheid van een EULA is twijfelachtig. Het is ook niet dat je kan gaan onderhandelen.

Het is verstandiger om te kijken naar de reputatie en de acties van het bedrijf waar je "koopt". Als Ubisoft werkelijk oudere SP spellen zou uitschakelen, dan zou ik ook hun nieuwe spellen niet kopen en anderen afraden dat te doen. Iets "kopen" dat je naar believen kan afgenomen worden door de "verkoper" (eerder oplichter), mogelijk voor je het zelf gebruikt hebt, heeft namelijk geen zin.

Ik heb het initiatief ondertekend, niet omdat ik denk alle wijsheid in pacht te hebben maar omdat ik geloof dat dit een bredere maatschappelijke discussie verdient. Ik geloof dat als de EU zich hierachter schaart en de kwestie serieus neemt, we misschien dit ten gronde kunnen bekijken en uitzoeken. In se gaat het hier over consumentenrechten en de principes die we voor games gaan beslecht, kunnen zeer gemakkelijk overgezet worden naar andere producten. Dat kan een slippery slope worden als we dit niet doordacht doen.

Neem bijvoorbeeld mijn smartphone, daarop staat ook software op. Als die software ondersteuning stopt (soms als na twee jaar) wil ik niet dat het ding onklaar gemaakt wordt. Ik wil het kunnen blijven gebruiken, zelfs zonder officiële ondersteuning of garanties van de fabrikant. Ik zie daar zelf niet zo heel hard een verschil in met wat nu dreigt te gebeuren met sommige games.

Vroeger werden games op een fysiek medium afgeleverd en vaak stopte de ondersteuning daar. Nu kunnen we nog via internet wat ondersteuning krijgen in de vorm van patches e.d. maar ooit stopt die ondersteuning. Moet dan ook de bruikbaarheid van het product stoppen? Dat het ook anders kan bewijst Vampire: The Masquerade - Bloodlines, een game uit 2004. De ontwikkelaar ging paar maand na release failliet en het spel bleef in een min of meer speelbare staat achter. Het is de community die met onofficiële patches het spel draaiende hield tot op de dag van vandaag. Momenteel is er zelfs iemand bezig met RTX Remix om de game een visuele update te geven. Geweldig toch?

Top of my head: Babylon's Fall, Destiny, Concord, Battleborn
Plus de vele oudere pc-spellen en vaak multiplayergerichte games zoals Warhawk, MAG, Socom Confrontation. En al die mobile live-service games die om de haverklap worden stopgezet.

Terug
Bovenaan