Europese wetgeving tegen kindermisbruik: deur op kier voor massasurveillance?

Neen, maar zoiets zou dus wel geflagged kunnen worden door de AI, waardoor er wel een menselijk persoon moet naar kijken. Willen we dat bij zulke privé-foto's?
Daar gaat heel de discussie om hè. Of je deze inbreuk van privacy acceptabel vindt of niet. Ik alvast niet.

Omdat morgen iemand anders aan de macht kan komen die, ik zeg maar wat; "woke gedachtegoed" of aangebrande rechtse moppen strafbaar maakt. En in deze turbulente tijden kan je je over volgende decennia nog heel wat meer angstaanjagende scenarios voorstellen.

Europa kan zich niet enerzijds op de borst kloppen voor gdpr om de privacy te beschermen maar anderzijds encryptie willen verbieden en iedereen's digitale leven tot op het bot analyseren.

Tsja, mensen kijken hier te "eng" naar, enkel in Belgie. Maar dit is voor gans de EU. We zien sowieso al een stijging van rechtse en authoritaire regimes en kiespubliek in Europa.
Benieuwd wat een Orban, of een Fico (afin, zijn vervanger), of een Wilders, of een Le Pen, hiermee zouden doen.

Laatst bewerkt:
Best jammer dat Volt en de piratenpartij niet in de europese stemtest zitten want moesten die bekender zijn zouden ze denk ik veel meer success hebben. Het zijn denk ik ook de enigen die tegen een verbod op encryptie zijn alsook het scannen van media op je gsm.

Best jammer dat Volt en de piratenpartij niet in de europese stemtest zitten want moesten die bekender zijn zouden ze denk ik veel meer success hebben. Het zijn denk ik ook de enigen die tegen een verbod op encryptie zijn alsook het scannen van media op je gsm.
In de stemtest van De Standaard, dacht ik, zat ook een vraag of gezichtsherkenning mocht gebruikt worden door politie. Dacht dat enkel Groen en PVDA gewoon tegen hebben geantwoord. Alle andere partijen waren voor maar wel allemaal met de welgekende uitleg dat het binnen een strikt kader en procedures e.d. moet gebeuren.

In de stemtest van De Standaard, dacht ik, zat ook een vraag of gezichtsherkenning mocht gebruikt worden door politie. Dacht dat enkel Groen en PVDA gewoon tegen hebben geantwoord. Alle andere partijen waren voor maar wel allemaal met de welgekende uitleg dat het binnen een strikt kader en procedures e.d. moet gebeuren.

Klopt! Groen wees in de stemtest het gebruik van camera's met gezichtsherkenning duidelijk af en wenst een (tijdelijk) verbod. PVDA heeft ook tegen gestemd, maar laat wel een opening bij een strikte kadering van het gebruik van zulke camera's.

Ik was persoonlijk erg teleurgesteld om te zien dat zo veel partijen kennelijk geen bezwaar hebben tegen camera's met gezichtsherkenning. De reactie van Vooruit verbaasde me nog het meest:
"Veiligheid eerst. Elk misdrijf moet bestraft worden. Als de technologie op punt staat en aan strikte voorwaarden is voldaan, mag de politie dit gebruiken. Het kan een belangrijk middel zijn om bijvoorbeeld kinderontvoeringen te voorkomen."

Van platitudes als "Veiligheid eerst" krijg ik de kriebels. Het veiligheidsargument is een passe-partoutargument. Het verleden heeft helaas al te vaak aangetoond dat autoritaire regimes dat argument graag gebruiken om andersdenkenden de mond te snoeren.

Ik versta perfect de bezwaren, maar wat hier me essentieel lijkt, is het feit dat de overheid de beelden niet controleert, wel de technologiebedrijven. Dat is wel een vrschil met China of andere landen.

Persoonlijk kan ik wel leven met dit voorstel, op voorwaarde dat er continue UITGEBREIDE "open source" controle is op hoe er met alles omgegaan wordt. En dat willen de technologiebedrijven vermoedelijk niet.

We moeten wel nadenken hoe we ons kunnen (proberen te) wapenen tegen misbruik door steeds slimmere (AI-gestuurde?) online fraude. Daar zie ik, zeker met URL's, een nut om te scannen.

Daarnaast zou ik pleiten voor een systeem waarbij mensen die dat willen, een extra bescherming kunnen krijgen door de scan op deze beelden te activeren. Dan zou je kunnen instellen dat iedereen die NAAR iemand die die extra bescherming wil, enkel 'semi-geëncrypteerde' beelden kan sturen. Op die manier kan er een gedeeltelijke bescherming zijn. En wie een account aanmaakt op Whatsapp en co, moet bepaalde minimumgegevens ter beschikking stellen die geëncrypteerd blijven, tenzij na huiszoekingsbevel (waarbij men 'digitaal' het account ontsleutelt).

Persoonlijk kan ik wel leven met dit voorstel, op voorwaarde dat er continue UITGEBREIDE "open source" controle is op hoe er met alles omgegaan wordt. En dat willen de technologiebedrijven vermoedelijk niet.
Uiteindelijk is het belangrijkste in heel dit verhaal de datasets die ze gebruiken toch? En die gaan we (terecht) nooit krijgen.

Vandaag wordt er gestemd in de Europese Raad, onder Belgisch voorzitterschap.

Annelies Verlinden heeft haar kabinet ingeschakeld om de narratief op X aan te pakken, maar dat draait volledig verkeerd uit :D :D

C9exZSt.png

Die Vautmans is echt een gat achterlijk figuur in de politiek.
Het is alles behalve het zelfde als een drugshond op de luchthaven. Bij deze wet moeten we onze valies al open doen voor controle ipv vermoedens door een drugshond. (En er komt helemaal geen rechterlijke macht bij kijken)

Criminelen zullen apps gebruiken buiten het officiële circuit en de gewone burger mag zijn privacy opgeven.

Vandaag wordt er gestemd in de Europese Raad, onder Belgisch voorzitterschap.

Annelies Verlinden heeft haar kabinet ingeschakeld om de narratief op X aan te pakken, maar dat draait volledig verkeerd uit :D :D
Echt niveau nihil van die gast om dat zo te framen.

Die Vautmans is echt een gat achterlijk figuur in de politiek.
Het is alles behalve het zelfde als een drugshond op de luchthaven. Bij deze wet moeten we onze valies al open doen voor controle ipv vermoedens door een drugshond. (En er komt helemaal geen rechterlijke macht bij kijken)

Criminelen zullen apps gebruiken buiten het officiële circuit en de gewone burger mag zijn privacy opgeven.
En dat is dan zogezegd de liberale partij.

Blij dat er last minute toch reuring is ontstaan in de media over dit hallucinant voorstel.

Vooral dit aspect veroorzaakt terecht ophef:
Als het zo'n fantastische oplossing is, waarom zijn er dan zoveel uitzonderingen voorzien? Sterke Animal Farm-vibes weer.

Duitse minister van justitie is ook radicaal tegen:
Vertaling:
De #chatcontrole mag er niet komen! Ik denk niet dat het verenigbaar is met de liberale rechtsstaat. Het betekent niets anders dan het massaal scannen van privécommunicatie zonder aanleiding. Het is mij duidelijk dat de Duitse regering niet zal instemmen met chatcontrole.

edit:
Het is voor vandaag van de agenda gehaald:

Laatst bewerkt:
edit:
Het is voor vandaag van de agenda gehaald:
Oef, ik denk dat het een stille dood zal sterven nu. Orban gaat niets doen (kan ook weinig doen gezien parlement op verlof en ontbonden is). Pas in't najaar zal de EU weer stilletjes aan in gang gaan schieten. En met het voorzitterschap van Polen (volgend voorjaar) praat men hopelijk niet meer van dit onzalig voorstel.

Oef, ik denk dat het een stille dood zal sterven nu. Orban gaat niets doen (kan ook weinig doen gezien parlement op verlof en ontbonden is). Pas in't najaar zal de EU weer stilletjes aan in gang gaan schieten. En met het voorzitterschap van Polen (volgend voorjaar) praat men hopelijk niet meer van dit onzalig voorstel.
Laten we hopen. Ik ben pessimistisch en denk dat dit gewoon uitstel van executie is.

Ook griezelig om zo'n eensgezindheid te zien hierover bij onze Vlaamse vertegenwoordigers in het Europees Parlement. Enkel Sara Mathieu van Groen stemde destijds tegen.

Stemming zou zijn uitgesteld omdat men vermoedelijk geen meerderheid zou hebben. Ze zullen op een later tijdstip nog wel eens proberen, gok ik.

Is dit ook niet gewoon in tegenspraak met het briefgeheim dat deel uitmaakt van heel wat Europese grondwetten, inclusief onze grondwet?

Is dit ook niet gewoon in tegenspraak met het briefgeheim dat deel uitmaakt van heel wat Europese grondwetten, inclusief onze grondwet?
Ik ben helemaal niet zo mee met deze discussie... maar gaat het er niet vooral om dat alle uitzonderingen op dat briefgeheim niét gelden voor die chatservices, en dat dat eigenlijk wel zou moeten? Want op zich ben ik daar niet heel erg op tegen. Ik vind ook dat er met gerede vragen een bevelschrift mag komen om bepaalde dingen in te kijken. Wat "gerede vragen" zijn, dat is natuurlijk waar het schoentje wringt. Maar het briefgeheim is niet absoluut, toch. Of heb ik het mis?

Ik ben helemaal niet zo mee met deze discussie... maar gaat het er niet vooral om dat alle uitzonderingen op dat briefgeheim niét gelden voor die chatservices, en dat dat eigenlijk wel zou moeten? Want op zich ben ik daar niet heel erg op tegen. Ik vind ook dat er met gerede vragen een bevelschrift mag komen om bepaalde dingen in te kijken. Wat "gerede vragen" zijn, dat is natuurlijk waar het schoentje wringt. Maar het briefgeheim is niet absoluut, toch. Of heb ik het mis?
Dat is er nu al he, inbeslagname van een telefoon om berichten te lezen is perfect gerechtvaardigd in kader van een onderzoek. De analogie hier is eerder dat elke brief die aan jou geadresseerd is eerst onderschept en gelezen wordt door de overheid die belooft enkel te controleren op zaken xyz, en dan moet je er maar op vertrouwen dat dit zo is.

Fundamenteel gaat het erom of je deze en elke toekomstige overheid betrouwt om je elektronische communicatie te controleren, met de belofte dat het enkel voor 'goede' zaken zal dienen. In het huidige Belgische politieke klimaat heb ik daar een redelijk vertrouwen in, mocht ik bijvoorbeeld in Hongarije woonachtig zijn al veel minder. En gezien ik de toekomstige regeringsleiders hier onmogelijk kan voorspellen ben ik hier gewoon tegen. Je hoeft geen dystopische doembeelden op te roepen om de problemen met dit voorstel aan te kaarten. Controleren of een lijst van telefoonnummers een gelekte nota als bestand/screenshot heeft doorgestuurd waarna je de verantwoordelijke persoon ontslaat om drogredenen is bijvoorbeeld echt niet zo ver gezocht.

En uiteindelijk ga je hier gewoon niets mee oplossen, vanaf dit bekend geraakt gaan die beelden gewoon via andere kanalen verspreid worden.

Terug
Bovenaan