Eurosong 2025

Wie zijn jullie favorieten?

• Totaal aantal stemmers
    28
Waarom zijn niet-eu landen eigenlijk toegelaten in het verleden?
Landen die niet tot de Europese Unie (EU) behoren kunnen nog steeds deelnemen aan het Eurovisie Songfestival omdat het Eurovisie Songfestival niet georganiseerd wordt door de EU, maar door de European Broadcasting Union (EBU).

Hier is een korte uitleg:

1. Deelname via de EBU, niet via de EU

Het Eurovisie Songfestival wordt georganiseerd door de EBU, een samenwerkingsverband van publieke omroepen in Europa en aangrenzende regio's. Lidmaatschap van de EBU is de belangrijkste voorwaarde om deel te nemen – niet het EU-lidmaatschap.

2. Wie mag meedoen?

Elk land waarvan de publieke omroep lid is van de EBU mag meedoen. Dit omvat:

Europese landen zoals Noorwegen, Zwitserland (geen EU-lidstaten),

Niet-Europese landen zoals Israël, Australië, Georgië en Azerbeidzjan, die wel EBU-leden zijn.

3. Waarom bijvoorbeeld Australië?

Australië werd in 2015 uitgenodigd als gast vanwege het 60-jarig jubileum en vanwege de grote populariteit van het festival daar. Sindsdien mogen ze jaarlijks meedoen als speciale gast, via een samenwerking met de EBU.

Samenvatting:

Niet-EU-landen mogen meedoen aan het Eurovisie Songfestival omdat deelname draait om EBU-lidmaatschap, niet om politieke grenzen of EU-lidmaatschap.

Elke vorm van televoting is op zich een risico op “manipulatie”, in de breedste zin van het woord. Zij het nu door die hierboven reeds aangehaalde verdeling van de stemmers (in dit geval biased naar het land van herkomst), zij het naar “gekochte stemmen”, zij het naar methodes om op een of andere manier de stemmen IT gewijs te “controleren”. Mocht het songfestival nog een pure liedjeswedstrijd zijn, dan zou een vakjury zeker de grootste zeg moeten hebben in het resultaat (bv de koningin Elisabeth wedstrijd), maar dat is het songfestival al heel lang niet meer. Het is helaas geëvolueerd naar steeds extremere vormen van de grenzen opzoeken van het visuele circus. Je moet wss al zo vals als een kat zingen voor de “volksjury” daar rekening mee zou houden.

Daarom heb ik al hele tijd geleden afgehaakt… dit circus interesseert me hoegenaamd niet meer, zeker als ik dan zie wie gewonnen heeft het laatste decennium. En dan nog met het politieke sausje dat er dan nog eens bovenop komt.

Huh, ik ben hier op vrt aan het kijken naar Manu die de punten van BE geeft, en daar staat Israel toch niet eens bij? 12 punten voor Oostenrijk.

Die 12 punten voor Israel was bij de halve finale dan?

Ik denk dat de grootste driver van de 12 punten gewoon de grote joodse gemeenschap in dit land is, net zoals wij vroeger altijd 12 punten gaven aan Turkije. Als een gemeenschap zich achter die voting zet krijg je dat resultaat.
En misschien een klein deeltje de mensen die de dagelijkse Pro Palestijnse betogingen beu zijn. Je kan naar geen optreden gaan of er staat zo'n lgbtq dragqueen met zijn/haar/het vlag voor je neus te zwieren.
De Vlaams Belangers vallen op X over elkaar om Israel te faiteren met hun 2de plaats. Bijvoorbeeld Sam Van Rooy die het festival, normaal beschouwt als een LGBTQ+ rariteitenwedstrijd, kan zijn mond er niet over houden en maakte zelfs reclame om te stemmen. In het buitenland doet bv Geert Wilders hetzelfde.

Denken dat achter de score van Israel geen propaganda-machine schuilgaat, lijkt me eerder bijzonder naïef. Diaspora speelt altijd een grote rol op Eurosong maar nooit naar 1 enkel land.

Helft van de landen gaf 12 publiekspunten aan Israël
Zijn er ergens cijfers over aantal stemmers per land?
Vraag ik me ook af , hoeveel mensen stemmen er eigenlijk ?

Ik kijk wel, maar stem eigenlijk nooit. Dit jaar alvast geen lied die mijn stem waard was. Mss Finland.

Het lied van Israël was zeker ook niet bij de slechtste, ze zal ook wel sympathie gekregen hebben door haar verhaal.

Vraag ik me ook af , hoeveel mensen stemmen er eigenlijk ?
Van wat ik kan vinden zijn er bepaalde landen die sommige jaren hun aantal kijkers en aantal stemmers vrijgeven, en dat schommelt telkens tussen de 5 à 10%. Het feit dat stemmen vrij duur is, zal niet helpen om die cijfers op te trekken.

Ik stem wel meestal, dit jaar op Frankrijk, maar dat komt dan eigenlijk omdat ik jaren geleden in een montage bij Vive Le Velo voor het eerst Louane met 'On était beau' heb gehoord en dat zo'n mooi liedje vond. Hoe dan ook een mooie winnaar, je stijl of niet je moet wel eerlijk toegeven dat die jongen fantastisch goed kan zingen.

Gelukkig is de vakjury er nog om het wat uit te balanceren, want de publieke vote heeft de laatste jaren hard te lijden onder de politieke chaos (Oekraïne, Israël,…)

Belgisch publiek 12 punten aan Israël, jongens toch…

Zwitserland ocharme 0 punten van het publiek, dat is toch wel heel streng.

Verdiende winnaar. Niet een liedje dat ik in mijn spotify zal zetten, maar het sprong er wel uit: visueel, maar zeker vocaal.

Estland 3e!! :biglaugh:

De Vlaams Belangers vallen op X over elkaar om Israel te faiteren met hun 2de plaats. Bijvoorbeeld Sam Van Rooy die het festival, normaal beschouwt als een LGBTQ+ rariteitenwedstrijd, kan zijn mond er niet over houden en maakte zelfs reclame om te stemmen. In het buitenland doet bv Geert Wilders hetzelfde.

Denken dat achter de score van Israel geen propaganda-machine schuilgaat, lijkt me eerder bijzonder naïef. Diaspora speelt altijd een grote rol op Eurosong maar nooit naar 1 enkel land.
Het is inderdaad naar alle waarschijnlijkheid extreem rechts dat maximaal stemt als politiek statement. De gewone man stemt 1x op zijn favoriet nummer en geen 20x op zijn ideologische verwant.

Israël net zoals vorig jaar een hoop stemmen in België (en andere Europese landen), ik vond hun nummer dit jaar ook wel bij de betere. Er zat ook gewoon zoveel bagger bij dat er nog maar weinig tussenzit dat ik kan smaken. Dat van Oostenrijk is niet slecht, maar totaal niet mijn smaak.

Het is inderdaad naar alle waarschijnlijkheid extreem rechts dat maximaal stemt als politiek statement. De gewone man stemt 1x op zijn favoriet nummer en geen 20x op zijn ideologische verwant.
En zijn daar bewijzen van ? Mss de hele diaspora die stemt op een land kan ook? Of toch gewone fans? Zou wel interessant zijn moest daar echt gegevens over zijn.

Ik zie geen andere reden?

De Israëlische regering die massaal mobiliseert en rechtse partijen die hier eveneens oproepen om voor Israël te stemmen.

Laatst bewerkt:
Ik zie geen andere reden?

De Israëlische regering die massaal mobiliseert en rechtse partijen die hier eveneens oproepen om voor Israël te stemmen.

Mensen kunnen nog altijd stemmen omdat ze het een goed lied vinden, of omwille van de zangeres, een slachtoffer van een gruwelijke terreur-aanval.

Ik zag gisteren enkel de samenvatting. De meeste figuren inclusief de presentatie leken wel weggelopen uit een of andere C- horror film. Mijn god, toon dit met een teletijdmachine 100 jaar geleden en het lijkt van een andere planeet.

Terug
Bovenaan