Eurovision Song Contest 2023

Ik snap echt niet wat iedereen in finland ziet. Kerel probeert veel te hard en ik 'geloof' hem niet.

Mijn favorieten van gisteren waren Moldavië, Servië en Noorwegen. Nederland had ook wel door mogen gaan van mij.

Lees online toch dat er bij veel songs sound problemen waren. Merkte ik vooral op bij Finland die toch slechter klonk dan in de national finals.

Een opname met de smartphone in de arena beluisterd van Finland en dat klinkt een pak beter.

De jaarlijkse hoogmis weer begonnen. Groot fan van lijstjes maken dus groot fan van ESC.

Even een quote van Musicmeter van gisteren:

Mijn top:

12 Finland
10 Zweden
8 Moldavië
7 Israël
6 Noorwegen
5 Tsjechië
4 Servië
3 Kroatië
2 Zwitserland
1 Portugal

Nederland
Letland
Azer
Malta
Ierland

Gaan door: mijn eerste 8 denk ik zeker. Daarna zal het er toch om spannen. Ik acht Nederland of Letland zeker niet kansloos om te gaan in plaats van Zwitserland of Portugal.

10/10 juist dus, maar vond het gisteren wel redelijk makkelijk in te schatten. De nummers vanaf Servië vind ik allemaal wel om een of andere reden te pruimen. Ik las hier ergens dat er weinig speciale nummers waren. Volledig oneens: Finland, Moldavië, Tsjechië, Servië, Kroatië zijn zonder twijfel afwijkende nummers (of je ze nu goed vindt of niet).

Een absolute favoriet à la Shum (Oekraïne 2021), Aminata (Letland 2015) of Non mi avete fatto niente (Italië 2018) zitten er niet bij, maar wie weet groeien bepaalde nummers nog wel wat.

Verder heb ik nog niets gehoord (buiten België op de radio), maar ik begrijp dat Finland en Zweden tot de favorieten behoren. Logisch. Denk dat de jury Finland wel eens kan gaan nekken. Loreen is weer zeer sterk hoor, maar van mij hoeft ze niet tweemaal te winnen met zeer gelijkaardige nummers...

Helemaal eens dat 2015 een topjaar was!

Studioversies van Tsjechië en Noorwegen groeien hier alvast trouwens voor 2023.

Ah, daar zit het em dan, dit jaar (en de voorbije jaren op het ESC, heb ik de indruk) is de trend, de blote mannenbast, al dan niet voorzien van fluogroene hulk-armen of een variant van een doorkijk-tshirt. 😇

Ironisch genoeg was dat de song die 2e eindigde in de Poolse preselecties en waar nu een hele HELE grote controverse om is omdat de staatsomroep de resultaten niet kenbaar heeft gemaakt, enkel gezegd heeft dat Blanka 1e was en Jann 2e.
Gezien men enkele dagen voordien ook nog eens de regels had aangepast, het feit dat het de staatsomroep betreft (spreekbuis van de controversiele overheid) en de onduidelijkheid over de resultaten, is er een gigantische anti-Blanka movement op de benen. Als je de clip van Blanka opent en de reacties lees, zie je niets dan negatieve commentaar.

Daarom dus dat het een blamage zou zijn als ze niet eens de halve finale doorkomt.

Edit: persoonlijk zou ik ook veel liever deze Jann met zijne Gladiator zien op het ESC dan die Blanka.

Ik zou gelijk Italië en Israël ook niet uitsluiten. Dat zijn virale Tik Tok liedjes geworden en vorig jaar is UK gewonnen deels omdat die al enorm veel Tik Tok volgers had
Als je ziet hoe Finland als een zot rondgaat op social media in vergelijking met de andere redeneer ik dan ook dan die heel hoog gaan eindigen. Maar de jury zal ze wel niet zo leuk vinden.

Edit: persoonlijk zou ik ook veel liever deze Jann met zijne Gladiator zien op het ESC dan die Blanka.
Die zou idd meer opgevallen zijn, zeker als het wat beter uitgewerkt wordt qua optreden, dan een hitje van 13 in een dozijn en waar op het ESC ook nog eens veel betere zangeressen zijn. Draai het of keer het, ESC is opvallen en liefst ook nog een oorwurm.

Cha cha chaa

Ik zou gelijk Italië en Israël ook niet uitsluiten. Dat zijn virale Tik Tok liedjes geworden en vorig jaar is UK gewonnen deels omdat die al enorm veel Tik Tok volgers had
Dat gaan die van Oekraïne niet graag horen zenne. Maar Spaceman is gewoon een goede song.

Terug
Bovenaan