Wat vinden jullie van deze stelling ? Bv afronden wade enkele maanden geleden ?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Klopt, maar sommige van die mensen willen niet nog op die manier een onbepaalde periode leven.Bij jonge mensen die psychologisch lijden, kan je toch nooit weten hoe het leven er binnen 10 jaar zou uitzien?
Het punt is dat door het mogelijk te maken, er sowieso een opvolgingstraject gestart wordt.In kader van een ongeneeslijke ziekte waarbij je weet dat binnen een welbepaalde termijn de dood zal intreden, lijkt het mij zeker te rechtvaardigen.
Bij jonge mensen die psychologisch lijden, kan je toch nooit weten hoe het leven er binnen 10 jaar zou uitzien?
Zo kom ik maandelijks meerdere verhalen tegen op de werkvloer.Ergste is mijn schoon moeder kan het niet meer aan vragen omdat ze depressief is.. terwijl ze dement aan het worden is en ze heeft altijd gezegd als dat gebeurd wil ik er ni meer zijn.
Nee maar als arts zou ik toch zelf enkel iemand een spuitje kunnen geven waarvan ik weet dat die toch sowieso zal sterven…Het punt is dat door het mogelijk te maken, er sowieso een opvolgingstraject gestart wordt.
Als het onmogelijk is, zet je gewoon de deur open naar zelfmoord. Het is niet dat je zonder euthanasie er niet voor kan zorgen dat uw leven stopt he...
Als die mens van s morgens tot 's avonds zich slecht voelt jaren aan een stuk (medisch probleem) zou dat toch te rechtvaardigen zijn is mijn persoonlijke mening natuurlijk.Nee maar als arts zou ik toch zelf enkel iemand een spuitje kunnen geven waarvan ik weet dat die toch sowieso zal sterven…
Voor psychologisch lijden zou ik mij daar niet meteen bereid toe voelen.
En hoe schat je dan de kans in dat iemand die euthanasie vraagt door psychologisch geen zelfmoord gaat plegen als je nee zegt?Nee maar als arts zou ik toch zelf enkel iemand een spuitje kunnen geven waarvan ik weet dat die toch sowieso zal sterven…
Als die dan zelfmoord pleegt is dat volledig zijn eigen keuze.En hoe schat je dan de kans in dat iemand die euthanasie vraagt door psychologisch geen zelfmoord gaat plegen als je nee zegt?
Ik vermoed dat die kans ergens rond 10% zit. Dus dan zit je met 90% kans dat iemand gaat sterven...
Je weet dat trouwens bij fysieke aandoeningen ook niet he, morgen kan altijd een wondermiddel ontdekt worden.
Maar dat moet dan al op voorhand gebeuren voor die persoon dement aan het worden is. Eenmaal dat mens al te dement is om nog zelf te beslissen, dan is het te laat.Zo kom ik maandelijks meerdere verhalen tegen op de werkvloer.
Je kan uw wilsbeschikking al vastleggen op de gemeente, euthanasie vastleggen zou ook mogelijk moeten zijn.
Dat is natuurlijk de definitie van een wilsbeschikking, uw keuze opmaken wanneer je nog bekwaam bent.Maar dat moet dan al op voorhand gebeuren voor die persoon dement aan het worden is. Eenmaal dat mens al te dement is om nog zelf te beslissen, dan is het te laat.
Dit enkel mist genoteerd door de zieke persoon natuurlijk.Dan zou een arts toch mogen zeggen: het heeft hier geen zin meer, en dat lijkt mij voor de nabestaanden, zowel financieel (nog x maanden, jaren blijven betalen voor een home, voor iemand die er mentaal toch niet meer is en geen kwaliteit meer van leven heeft) als op emotioneel vlak ook beter om die persoon te laten gaan (beter verder te kunnen gaan met het leven dan iemand te zien wegkwijnen denk ik dan).
Niemand moet dat vaststellen behalve de persoon zelf.Euthanasie kan je, zoals zelfmoord, niet meer ongedaan maken, dus men moet er dan echt wel 100% van zeker zijn dat het lijden onomkeerbaar is, in geval van psychisch lijden. Het is toch niet altijd gemakkelijk om dat bij jonge mensen vast te stellen. Ik zou niet in die arts zijn plaats willen zijn om de dodelijke injectie te geven.
Daarom dat er veel artsen weigeren om mee te werken aan een euthanasie, die mogen dat zelf kiezen.Nee maar als arts zou ik toch zelf enkel iemand een spuitje kunnen geven waarvan ik weet dat die toch sowieso zal sterven…
Als hiervoor nog geen behandelingen ingesteld werden, moet deze vraag toch geweigerd worden?Niemand moet dat vaststellen behalve de persoon zelf.
Als ik morgen zeg ik wil niet meer leven om reden X en na 1 jaar heb ik nog steeds dezelfde mening, wie heeft dan het recht om mij een euthanasie te ontzeggen, want binnen X jaar voel je u misschien beter...
Ben ik met akkoord, daarmee mijn voorbeeld om na 1 jaar de gedachten te herevalueren.Als hiervoor nog geen behandelingen ingesteld werden, moet deze vraag toch geweigerd worden?

Sterkte, moet niet makkelijk zijn om dat bericht te krijgen.Kameraad van mij heeft zelfmoord gepleegd, wegens jarenlang mentale ziekte / depressie / sociale fobie. Na een tijdje ga je jezelf isoleren en vraag je je af wat je hier nog zit te doen natuurlijk. Iedereen heeft een werk, een vriendin, een kind, een huis, ... en jij (of toch lijkt het zo) bent de enige die dat allemaal niet heeft. Hij is 32 jaar oud geworden. Triestig. Maar als dat zijn beslissing is, so be it.
RIP![]()