EV - Het grote laadkaarten topic

Michel Drets

Well-known member
Aangezien er in verschillende topics telkens achter dezelfde info wordt gevraagd en er op dit moment continue veranderingen zijn in de verschillende aanbieders is het misschien handig dat we alles bundelen in een topic.

Ik zal hier al enkele voorbeelden geven, structuur kunnen we nog aanpassen en jullie mogen altijd aanvullen.

De laadpalen die telkens gebruikt hebt staan in de alberstraat 46 1500 Halle en de fastned bevind zich 100m noordelijker.

Voor het beste tarief te vinden per paal kan je dit altijd ingeven in chargeprice.

Wat te doen bij een lange afstand?
Dan zijn er verschillende opties:
Je doet het met een van de kaarten onderaan deze post. Of je sluit een abbonement af bij een fast charger uitbater.

Enkele voorbeelden
Ionity
Fastned
Electra
Zie deze post voor een rekenvoorbeeld

Je kan dit ook zelf uitrekenen via ABRP Disclaimer: Freshmile kon die niet goed berekenen dus dien je zelf manueel te doen.

1722262089783.png

E-Flux:
  • Tarief 11 kW (allego): 41 cent per kWh
  • Tarief 22 kW (allego): 50 cent per kWh
  • Fastned 300 kW: 69 cent per kWh
  • App: Ja
  • Prijs kaart: 5€

Freshmile
  • Tarief 11 kW (allego): 23 cent per kWh + 4 cent per min
  • Tarief 22 kW (allego): 23 cent per kWh + 4 cent per min
  • Fastned 300 kW: 30 cent per kWh + 30 cent per min

Plugsurfin:
  • Tarief 11 kW (allego): 44,85 cent per kWh
  • Tarief 22 kW (allego): 54,84 cent per kWh
  • Fastned 300 kW: 75,89 cent per kWh
Shell Recharge:
  • Tarief 11 kW (allego): 63 cent per kWh
  • Tarief 22 kW (allego): 63 cent per kWh
  • Fastned 300 kW: 85 cent per kWh
Chargemap laadpas :
  • aankoop kaart: 19.9 euro
  • voor albertstraat 46 in Halle:
  • 11kw: 0,449 € / kWh
  • 22kw: 0,549 € / kWh

Laatst bewerkt:
Dus basically freshmile voor de snelladers en e-flux voor de traagladers?
Zijn er redenen om voor andere kaarten te gaan?

Chargemap laadpas :
aankoop kaart: 19.9 euro
voor albertstraat 46 in Halle:
11kw: 0,449 € / kWh
22kw: 0,549 € / kWh

Even gecontroleerd wat ik in de Hallestraat zou betalen met fifty5
Tarief 0.42 €/kWh 11 kW
Tarief 0.51 €/kWh 22 kW
Fastned 0.7 €/kWh (maar ik vind geen Fastned palen in Halle)

Mijn werknemer werkt met fifty5 .
Ik raad fifty5 even sterk aan als basejumpen zonder parachute. Service is onbestaande.

Fastned 0.7 €/kWh (maar ik vind geen Fastned palen in Halle)

Ik zal telkens per maand proberen lijstje te maken. Dus volgende update is voor augustus.

Zal ook simuleren dat we een lange rit maken naar zuiden van Frankrijk met abonnement op Tesla, ionity, fastned en met kaarten...

Je hebt vaak ook nog verschillende abonnementen per provider. Ionity heeft bv geen abo, passport motion en passport power.

En prijzen zijn per periode en land verschillend, de snelheid van laden is verschillend per auto,...
Ik blijf dit een moeilijk te onderhouden idee vinden.

Chargeprice geeft veel meer details en berekende prijzen voor jouw eigen wagen.

Ik zal telkens per maand proberen lijstje te maken. Dus volgende update is voor augustus.

Zal ook simuleren dat we een lange rit maken naar zuiden van Frankrijk met abonnement op Tesla, ionity, fastned en met kaarten...
Fifty5 geeft geen toegang tot alle fastnedpalen volgens mij. De ene laadplaats staat wel op de map de andere niet…

Ik had een edi en chargemap en Shell recharge kaart besteld maar gebruik tot nu toe enkel de BMW kaart die ik kreeg bij de wagen gebruikt. Tarieven voor AC en DC laden zijn vast. Vind ik veel aangenamer dan die variabele tarieven per laadpaal. Dat is toch zo bij hun active abonnement. Kost 5 euro per maand maar eerste jaar gratis. Maar na een jaar zal ik het nog gebruiken want goedkoper dan die laadpassen die tarieven van de laadpaal zelf hanteren.

Je hebt vaak ook nog verschillende abonnementen per provider. Ionity heeft bv geen abo, passport motion en passport power.

En prijzen zijn per periode en land verschillend, de snelheid van laden is verschillend per auto,...
Ik blijf dit een moeilijk te onderhouden idee vinden.

Chargeprice geeft veel meer details en berekende prijzen voor jouw eigen wagen.
Klopt allemaal, maar nu kwamen er vragen in verschillende topics. Ik vind trouwens niets terug hoe je effectief langere routes kan plannen met chargeprice.

Wou gewoon ook beetje meer info geven dan een saaie start post :cheer: .

Rondje Stoofstraat Brussel naar Saint Tropez met ID 4 (22 kwh/100 km)

Ionity Passport Power
11,99€ + 75,8€ = 87,79€

Fastned gold member
11,99€ + 113,5€ = 125,49€

Freshmile
98,8€

Wanneer je toevallig veel Ionity snelladers passeert is die wel echt de interessantste, dat is snelladen aan een kost die niet zoveel hoger is dan thuisladen.
Wel gesteld dat je veel aan de snellader hangt.
Alleen, er lijken er niet zoveel te zijn?
Kortste bij mij (Mechelen) lijkt in Vilvoorde te zijn (Living Tomorrow gebouw).

Maandelijks abonnement van 12€, maar slechts 0.35€/kWh.
Dat is gemiddeld 0.3 a 0.35€/kWh goedkoper dan de meeste andere snelladers.
Dus als je één keer 40kWh in je batterij stopt, zit je abonnement al break even, al de andere laadbeurten die maand zijn dan aan halve prijs tegen de concurrentie.

Zo zijn er wel een aantal snelladers die goedkoper zijn dan de rest, maar enkel wanneer je specifiek hun laadkaart neemt!

Voor mij is het de Delhaize achter mijn hoek, daar staan 8 stuks 300kW Electra laadpalen, via hun app (geen abonnement), 0.65€/kWh.
Ik ging daar sowieso al 3 keer/week winkelen.

Daarom dat ik laad met de freshmile kaart tegenwoordig als ik snellaad. Ben je niet gebonden aan 1 paal en als je snelheid hoog genoeg is, kost die evenveel als die met abonnement.

Had is gekeken en die ionity palen staan meestal stukje af van de autostrade, als je dan op het foute uur rijdt sta je daar aan een gesloten winkel of restaurant wat te koekeloeren... Dan liever de aire naast de autostrade

Daarom dat ik laad met de freshmile kaart tegenwoordig als ik snellaad. Ben je niet gebonden aan 1 paal en als je snelheid hoog genoeg is, kost die evenveel als die met abonnement.

Had is gekeken en die ionity palen staan meestal stukje af van de autostrade, als je dan op het foute uur rijdt sta je daar aan een gesloten winkel of restaurant wat te koekeloeren... Dan liever de aire naast de autostrade
Hmm,

Ziet er interessant uit, die Delhaize achter mijn hoek, waar je met de Electra app 0.65€/kWh betaalt, kost met Freshmile 0.3€/kWh + 0.3€/min.
Ik heb mijn wagen nog niet (donderdag pas), dus zal nog wat moeten uitzoeken wat de actuele laadsnelheid gaat worden, zou 200kWh moeten zijn, maar realiteit waarschijnlijk minder.
Als ik aan 180 kWh er 50 kWh zou kunnen inpompen, dan komt dat op netto 0.4€/kWh.
Dat is inderdaad al heel kort bij Ionity prijzen.

En uiteindelijk een goed concept, zorgt ervoor dat de ladende wagens er niet (veel) langer gaan staan dan nodig!

Hmm, ik zie niet direct een mogelijkheid om met BTW nummer (dus zakelijk account) te registreren?
Privé lukt wel, maart ik heb BTW facturen nodig als zelfstandige...

Hoe werken jullie met freshmile? Telkens geld op storten of met kredietkaart?
En ik zie idd ook geen btw nummer invoer bij registratie/aanschaf van deze kaart.

Terug
Bovenaan