Ex-partner uitkopen

Waardoor hij dus ook al een deel had afbetaald van de schuld.
Inderdaad, maar zo significant zal dat niet geweest zijn. Lening was afgesloten begin de jaren '90 met navenante rentevoeten. Dan 10-15 jaar samen afbetaald. Na scheiding moest er echter ook nog 10-15 jaar alimentatie betaald worden voor de kinderen, vandaar de grote spreiding van de nieuwe lening.

Iets wat dus uiterst zelden wordt toegestaan, langer dan 30j afbetalen.
Na de scheiding werd de oude lening vervangen door een nieuwe van 25 jaar. Zo kom ik in totaal op 40 jaar (15 + 25).

Maar mijn punt is dus eigenlijk dat er financiële constructies mogelijk zijn om dit op te lossen, zeker als er een opportunistische bankdirecteur in het spel is die al het mogelijke zal doen om zijn bonus op te strijken.

Of het een verstandige beslissing is om koste wat het kost in een huis boven uw stand te blijven, dat is natuurlijk een heel andere discussie.

Laatst bewerkt:
Inderdaad, maar zo significant zal dat niet geweest zijn. Lening was afgesloten begin de jaren '90 met navenante rentevoeten. Dan 10-15 jaar samen afbetaald. Na scheiding moest er echter ook nog 10-15 jaar alimentatie betaald worden voor de kinderen, vandaar de grote spreiding van de nieuwe lening.

Na de scheiding werd de oude lening vervangen door een nieuwe van 25 jaar. Zo kom ik in totaal op 40 jaar (15 + 25).

Maar mijn punt is dus eigenlijk dat er financiële constructies mogelijk zijn om dit op te lossen, zeker als er een opportunistische bankdirecteur in het spel is die al het mogelijke zal doen om zijn bonus om te strijken.

Of het een verstandige beslissing is om koste wat het kost in een huis boven uw stand te blijven, dat is natuurlijk een heel andere discussie.
Net even bekeken; om 320.000 te lenen over 30j aan 3% rente, kom je aan 1342/maand oftewel 2/3de van zijn netto inkomen.
Daar waagt geen enkele bank zich aan, tenzij de ouders misschien goeie klant zijn én borg willen staan.

Net even bekeken; om 320.000 te lenen over 30j aan 3% rente, kom je aan 1342/maand oftewel 2/3de van zijn netto inkomen.
Daar waagt geen enkele bank zich aan, tenzij de ouders misschien goeie klant zijn én borg willen staan.
Hij heeft ook nog maaltijdcheques en bedrijfswagen met tankkaart. Sommige banken houden daar rekening mee om zijn netto inkomen virtueel op te trekken naar ~2600 euro. Dan ziet het plaatje er al anders uit, want de 1/3-regel is al lang niet meer van toepassing. Sommige banken willen gewoon dat je 1000 euro leefgeld over hebt na afhouding lening, dus mits een gedreven bankier is hier zeker iets mogelijk.

Hij heeft ook nog maaltijdcheques en bedrijfswagen met tankkaart. Sommige banken houden daar rekening mee om zijn netto inkomen virtueel op te trekken naar ~2600 euro. Dan ziet het plaatje er al anders uit, want de 1/3-regel is al lang niet meer van toepassing. Sommige banken willen gewoon dat je 1000 euro leefgeld over hebt na afhouding lening, dus mits een gedreven bankier is hier zeker iets mogelijk.
Behalve natuurlijk dat ziekte- en werkeloosheidsuitkeringen zich niets aantrekken van al je extralegale voordelen. Dus dat "optrekken van de voordelen en rekenen aan 2600" zal niet gebeuren voor een alleenstaande zonder borgstelling.

Banken mogen geen rekening houden met extra legale middelen. Ze kunnen ook een boete krijgen als ze "valsspelen". Die 1000 euro is inderdaad maatstaf die gehanteerd wordt. Maar daar gaat hij nooit aan geraken. Ik heb in februari dezelfde oefening moeten doen. Ik had het geluk dat ik mijn loon als zelfstandige kon afstemmen op wat de bank voorstelde. Maar het was toen al niet evident. Toen nog vast kunnen lenen op 1.3%.

Als je al 50 procent in bezit hebt dan moet je maar 50 procent aankopen toch geloof ik? Je moet niet nog eens tax betalen op de aankoop van iets wat al van u is.
De zogenoemde miserietaks wordt helaas berekend op de volledige waarde van het onroerend goed.
Ik dacht dat de miserietaks enkel was op de meerwaarde (dus huidige verkoopprijs - originele aankoopprijs) ?

Als je al 50 procent in bezit hebt dan moet je maar 50 procent aankopen toch geloof ik? Je moet niet nog eens tax betalen op de aankoop van iets wat al van u is.

Ik dacht dat de miserietaks enkel was op de meerwaarde (dus huidige verkoopprijs - originele aankoopprijs) ?

De staat ziet dit helaas zo niet.
Ook al bezit je 99% van de woning en wil je de 1% kopen, dan nog moet de taks berekend worden op het totale bedrag.

Helaas aan de lijve ondervonden toen ik mijn ex uitkocht.

1. Als na de verdeling de onverdeeldheid stopt, en er dus nog maar één eigenaar is, wordt het verdeelrecht geheven op de totale waarde van het 'wedersamengestelde' goed.
2. Als na de verdeling de onverdeeldheid blijft bestaan, en het onroerende goed dus nog steeds de eigendom is van verschillende eigenaars, wordt het verdeelrecht enkel geheven op de delen die worden overgedragen.

Het verdeelrecht wordt berekend op basis van de overeengekomen waarde van deze goederen. Deze overeengekomen waarde mag niet lager zijn dan de verkoopwaarde van de overgedragen onroerende goederen.

Kan je niet zeggen. Ik kan nu (allez klopt niet, voordat ik ziek werd... nu moet ik 5 jaar wachten...) zonder discussie als alleenstaande een lening vastkrijgen voor 2200€ op een inkomen van 3300€ netto.

Maar, men houdt dan rekening met het feit dat ik een statutaire functie heb en ze in mijn historie hebben gesnuisterd om te zien van wat kan die persoon eigenlijk structureel sparen. Waarop ze dan het risicoprofiel zullen koppelen om te bepalen of dit een groot risico is of niet.

Of ik dat slim zou noemen om dat te doen, dat laat ik in het midden.

Behalve natuurlijk dat ziekte- en werkeloosheidsuitkeringen zich niets aantrekken van al je extralegale voordelen. Dus dat "optrekken van de voordelen en rekenen aan 2600" zal niet gebeuren voor een alleenstaande zonder borgstelling.
Kans is klein, maar men houdt ook wel een beetje rekening met de normale omstandigheden, de risicoindekking (bij gedwongen verkoop heeft de bank zijn geld van zijn lening volledig terug) en zeer belangrijk het carrièreverloop (indexatie in januari, voorziene afgesproken loonsverhoging,...) en de carrièrekansen.

Cru gezegd, een alleenstaande moeder die structureel na een afbetaling van 900€ elke maand 200€ kan sparen behandelen ze anders als een alleenstaande man/ vrouw/x die na een afbetaling van 900€ elke maand nog 700-1000€ op zijn spaarrekening zwiert van zijn inkomen van 2000€ netto.

Is natuurlijk begrijpbaar het risicoprofiel is ook gewoon anders. En in dit geval spreekt het feit dat zijn energiekosten laag zouden zijn mee in zijn voordeel (allez het is een extra troef als men twijfelt die je kan uitspelen, die dat iets meer zou kunnen geven - of je 300€ aan gas moet geven of aan uw hypotheek... liever aan de hypotheek dan). Maar je moet wel goed voor jezelf uitmaken of jij dat wilt inclusief dat je eventueel uw vakantiegeld of uw eindejaarspremie moet uittrekken hiervoor bij een tegenslag. En dat zelfs dan bij een te zware tegenslag... het wel eens game over kan zijn.

Maar bon, stel dat dat ooit gebeurdt, en binnen 10j moet hij zijn woning verkopen, dan krijgt hij de waarde van de woning min de kost van de lening en kan hij desnoods dan nog altijd verkopen. Dus verloren geld is het niet strikt noodzakelijk, toch niet bij een nieuwbouw die naar uw zin is gebouwd. Het alternatief is die 125k nemen (met eventueel miserietaks, ken daar te weinig van), en in hetzelfde gesprek met uw bankdirecteur over wat is een draagbare lening, al eens gaan kijken in welke categorie van woningen je terecht komt (en wat je op de huurmarkt kan vastkrijgen...). En zien of je u daarmee tevreden kan stellen.

Goed wetende dat als je voor die woning gaat, wat eventueel consequenties kan hebben op een latere relatie (minder flexibel, vriendin wil iets gezamenlijk bereidt om het te verkopen om opnieuw hetzelfde verhaal te doorlopen,...). Evident is het echt allemaal niet.

Laatst bewerkt:
Kan je niet zeggen. Ik kan nu (allez klopt niet, voordat ik ziek werd... nu moet ik 5 jaar wachten...) zonder discussie als alleenstaande een lening vastkrijgen voor 2200€ op een inkomen van 3300€ netto.
Ik kon met 1600 netto "zonder discussie" 600 lenen, omdat ik evenveel over moest hebben als het leefloon van een alleenstaande. Wat nu 1100 euro is.
Met een nettoloon van 2000 en een afbetalen van 1300 en een sjiek komt hij zelfs niet in de buurt daarvan. Jij met jouw cijfers wel.

Wij hadden samen een inkomen 5000euro/maand nodig om 2000 per maand te mogen afbetalen. Dus dat lijkt mij wel heel straf. Ik ze niet dat het niet klopt hoor. Maar dan hebben ze in u toch veel meer vertrouwen dan in ons :)

Dat is wel héél veel om 600 euro netto toe te wijzen aan maaltijdcheques en tankkaart.
Bij mij was de auto hooguit 100 euro waard voor de bank en dat gold voor de meeste van mijn vrienden ook.
Maaltijdcheques krijg ik gewoon netto gestort (dus niet via Sodexo en dergelijke), dus dat kwam bij mij gewoon bij mijn netto inkomen en zo beschouwde de bank dat ook.

Wij hadden samen een inkomen 5000euro/maand nodig om 2000 per maand te mogen afbetalen. Dus dat lijkt mij wel heel straf..
Hangt ECHT van de bank af en wat ze al dan niet mee in rekening nemen. Hypotheek van vorige zomer dus recent ook.

Mijn gunsttarief lag 0.5% ongeveer lager dan de andere banken, maar die namen bvb het kindergeld mee in rekening als inkomsten "want dat komt altijd de moeder toe". Ja, zo is de verhouding inkomen vs hypotheek natuurlijk wel in mijn voordeel! 😁
Vanuit die berekening zou ik waarschijnlijk zelfs het dubbele mogen afbetalen als wat ik nu doe. (Ik heb zelf gezegd dat ik rond de 600 euro wou blijven qua hypotheek)

Wij hadden samen een inkomen 5000euro/maand nodig om 2000 per maand te mogen afbetalen. Dus dat lijkt mij wel heel straf. Ik ze niet dat het niet klopt hoor. Maar dan hebben ze in u toch veel meer vertrouwen dan in ons :)
Veel banken nemen inderdaad de 40% regel voor koppels. Voor alleenstaanden gebruiken ze dan eerder de regel dat je €1000 moet overhouden. Maar deze regels zijn niet vast en durven wel eens serieus verschillen per bank.

Terug
Bovenaan