Net even bekeken; om 320.000 te lenen over 30j aan 3% rente, kom je aan 1342/maand oftewel 2/3de van zijn netto inkomen.
Daar waagt geen enkele bank zich aan, tenzij de ouders misschien goeie klant zijn én borg willen staan.
Kan je niet zeggen. Ik kan nu (allez klopt niet, voordat ik ziek werd... nu moet ik 5 jaar wachten...) zonder discussie als alleenstaande een lening vastkrijgen voor 2200€ op een inkomen van 3300€ netto.
Maar, men houdt dan rekening met het feit dat ik een statutaire functie heb en ze in mijn historie hebben gesnuisterd om te zien van wat kan die persoon eigenlijk structureel sparen. Waarop ze dan het risicoprofiel zullen koppelen om te bepalen of dit een groot risico is of niet.
Of ik dat slim zou noemen om dat te doen, dat laat ik in het midden.
Behalve natuurlijk dat ziekte- en werkeloosheidsuitkeringen zich niets aantrekken van al je extralegale voordelen. Dus dat "optrekken van de voordelen en rekenen aan 2600" zal niet gebeuren voor een alleenstaande zonder borgstelling.
Kans is klein, maar men houdt ook wel een beetje rekening met de normale omstandigheden, de risicoindekking (bij gedwongen verkoop heeft de bank zijn geld van zijn lening volledig terug) en zeer belangrijk het carrièreverloop (indexatie in januari, voorziene afgesproken loonsverhoging,...) en de carrièrekansen.
Cru gezegd, een alleenstaande moeder die structureel na een afbetaling van 900€ elke maand 200€ kan sparen behandelen ze anders als een alleenstaande man/ vrouw/x die na een afbetaling van 900€ elke maand nog 700-1000€ op zijn spaarrekening zwiert van zijn inkomen van 2000€ netto.
Is natuurlijk begrijpbaar het risicoprofiel is ook gewoon anders. En in dit geval spreekt het feit dat zijn energiekosten laag zouden zijn mee in zijn voordeel (allez het is een extra troef als men twijfelt die je kan uitspelen, die dat iets meer zou kunnen geven - of je 300€ aan gas moet geven of aan uw hypotheek... liever aan de hypotheek dan). Maar je moet wel goed voor jezelf uitmaken of jij dat wilt inclusief dat je eventueel uw vakantiegeld of uw eindejaarspremie moet uittrekken hiervoor bij een tegenslag. En dat zelfs dan bij een te zware tegenslag... het wel eens game over kan zijn.
Maar bon, stel dat dat ooit gebeurdt, en binnen 10j moet hij zijn woning verkopen, dan krijgt hij de waarde van de woning min de kost van de lening en kan hij desnoods dan nog altijd verkopen. Dus verloren geld is het niet strikt noodzakelijk, toch niet bij een nieuwbouw die naar uw zin is gebouwd. Het alternatief is die 125k nemen (met eventueel miserietaks, ken daar te weinig van), en in hetzelfde gesprek met uw bankdirecteur over wat is een draagbare lening, al eens gaan kijken in welke categorie van woningen je terecht komt (en wat je op de huurmarkt kan vastkrijgen...). En zien of je u daarmee tevreden kan stellen.
Goed wetende dat als je voor die woning gaat, wat eventueel consequenties kan hebben op een latere relatie (minder flexibel, vriendin wil iets gezamenlijk bereidt om het te verkopen om opnieuw hetzelfde verhaal te doorlopen,...). Evident is het echt allemaal niet.