Fantasy Boeken

Riftwar Saga was een van de eerste fantasy reeksen die ik las, vnl. omdat ze die in het Nederlands hadden in de bibliotheek. Als tiener vond ik dat best wel een goede reeks boeken maar toen was ik ook gemakkelijker onder de indruk van allerlei fantasy clichés waar ik nu met mijn ogen zou rollen denk ik. Maar ze hebben wel een echt uitgesproken old school fantasy vibe als je daar zin in hebt.

Na al die jaren is het eindelijk tijd om de grootste schandvlek op mijn lijstje van ongelezen boeken uit te wissen.

GetAttachmentThumbnail.png

Ik ben intussen de Garrett P.I. reeks van Glenn Cook nog eens aan het herlezen. Detective noir pulp in een fantasy setting met een satirische ondertoon en zelfspot. What´s not to like
Nog nooit van gehoord maar klinkt geweldig. Op de goodreads lijst gegooid.

Ik heb nog nooit iets van Feist gelezen :unsure:. Beginnen met de Riftwar Saga?
Ik ben daar indertijd mee begonnen als noob fantasy lezer en vond riftwar, empire en serpent war fantastisch.
Ergens wil ik ze opnieuw lezen maar ik ben bang dat ze de tand des tijds, en mijn geëvolueerde smaak, niet meer doorstaan terwijl ik er zo'n goeie herinneringen aan heb :)

Feist en zijn boeken zijn zoals een 90's action flick. Vrij rechtlijnig, zwart-wit, niet al te veel diepgang, personages zijn niet geweldig goed uitgewerkt en alles gaat nogal gemakkelijk (of het nu het doel betreft of de liefde). Dus ja, het is wat simplistisch en je gaat er bij de 3e reread echt niet plots een ander inzicht inkrijgen of een verborgen detail ontdekken. Maar het is vaak zeer vermakelijk, spanning en actie zitten snor en er zit een goeie portie humor in verweven.

Dus het hangt er een beetje vanaf waar je naar op zoek bent. Zet Feist op de lijst voor wanneer je iets luchtiger wil, misschien wanneer je net uit een deprimerende of super droge knoert van een boek komt. Hoewel ik The Godfather een kwalitatief veel betere film vind dan Die Hard of Bad Boys, zijn er avonden genoeg dat ik liever die laatste opzet dan de eerste. Zelfde met Feist of eender welke auteur in diezelfde context. Of dat voor jou ook opgaat, moet je zelf beslissen.

Feist en zijn boeken zijn zoals een 90's action flick. Vrij rechtlijnig, zwart-wit, niet al te veel diepgang, personages zijn niet geweldig goed uitgewerkt en alles gaat nogal gemakkelijk (of het nu het doel betreft of de liefde). Dus ja, het is wat simplistisch en je gaat er bij de 3e reread echt niet plots een ander inzicht inkrijgen of een verborgen detail ontdekken. Maar het is vaak zeer vermakelijk, spanning en actie zitten snor en er zit een goeie portie humor in verweven.

Dus het hangt er een beetje vanaf waar je naar op zoek bent. Zet Feist op de lijst voor wanneer je iets luchtiger wil, misschien wanneer je net uit een deprimerende of super droge knoert van een boek komt. Hoewel ik The Godfather een kwalitatief veel betere film vind dan Die Hard of Bad Boys, zijn er avonden genoeg dat ik liever die laatste opzet dan de eerste. Zelfde met Feist of eender welke auteur in diezelfde context. Of dat voor jou ook opgaat, moet je zelf beslissen.
Mee eens behalve de empire trilogie, die blijft voor mij bij de beste trilogieen die ik al ooit gelezen heb!

Ik denk dat ik dit keer wel niet eerst een re-read ga doen van alle boeken, de vorige keer had ik na afloop toch even genoeg van Stormlight Archive haha. Misschien gewoon de samenvattingen op Coppermind nog eens lezen ...

Ik ga wel een re-read doen, maar dat is omdat ik Rhythm of War nog niet gelezen heb en de eerste drie boeken ook nog maar 1 keer gelezen heb in 2018/2019. Ook ineens die novella's (Edgedancer en Dawnshard) erbij nemen.

6 December zegtie, dus ik denk als ik rond begin November ermee start, dat ik Wind and Truth voor Kerstmis aan mezelf kan cadeau doen. Nog 5 maanden overbruggen dus.

Ik ga wel een re-read doen, maar dat is omdat ik Rhythm of War nog niet gelezen heb en de eerste drie boeken ook nog maar 1 keer gelezen heb in 2018/2019. Ook ineens die novella's (Edgedancer en Dawnshard) erbij nemen.

6 December zegtie, dus ik denk als ik rond begin November ermee start, dat ik Wind and Truth voor Kerstmis aan mezelf kan cadeau doen. Nog 5 maanden overbruggen dus.
Succes! Ik heb de novella's inderdaad ook meegenomen, én Warbreaker gezien daar personages van overstappen naar Stormlight vanaf Oathbringer dacht ik.

Maar eigenlijk zou je ook Mistborn en een aantal stukken uit Arcanum Unbounded moeten lezen, want daar komen dan met Rythm of War ook personen uit terug.

Maar dat kreeg ik niet meer voor elkaar haha.

Succes! Ik heb de novella's inderdaad ook meegenomen, én Warbreaker gezien daar personages van overstappen naar Stormlight vanaf Oathbringer dacht ik.

Maar eigenlijk zou je ook Mistborn en een aantal stukken uit Arcanum Unbounded moeten lezen, want daar komen dan met Rythm of War ook personen uit terug.

Maar dat kreeg ik niet meer voor elkaar haha.

Ik heb de eerste Mistborn-trilogie pas 2 jaar geleden gelezen en hoewel ik daar zeer van genoten heb, heb ik weinig zin om ze opnieuw te lezen gewoon voor wat minor characters. Zelfde met zijn andere boeken. Ik heb eigenlijk weinig motivatie om al zijn boeken te lezen, ondanks dat wat ik wel gelezen heb (WoT einde, Final Empire 1, Stormlight Archive) ontzettend goed vind. Er zijn gewoon teveel boeken en ze zijn te dik en zijn magiesystemen lijken op eerste zicht altijd weinig uitnodigend :D

Ik heb tot nu toe voor elk nieuw boek een reread gedaan dus zal nu ook wel weer gebeuren omdat het dan echt voelt als 1 lang verhaal.
Begint wel aan te dikken. Enkel Way of Kings en Words of Radiance waren uit toen ik ze ontdekte.

Eens Wind and Truth af is zal de teller dus staan op:
Way of Kings: 4
Words of Radiance: 4
Oathbringer: 3
Rythm of War: 2
Wind and Truth: 1

Mistborn eerste trilogie al twee keer gelezen dus dat zit er nog goed in, Arcanum Unbounded ook 2 keer, Warbreaker ook.
Enige dat ik nog niet van Sanderson gelezen heb zijn zijn niet cosmere gerelateerde werken.

Ik was ook fan vanaf de Mistborn trilogie en dan ook echt helemaaaaal meegezogen met Stormlight. Alleen was Rythm of War toch wel gewoon een teleurstelling vond ik. Nog altijd heel benieuwd naar de afsluiter van de eerste reeks, maar niet meer hyped. Het aantal pagina's geeft me ook een beetje schrik dat het in hetzelfde bedje ziek zal zijn zoals RoW.

Ik was ook fan vanaf de Mistborn trilogie en dan ook echt helemaaaaal meegezogen met Stormlight. Alleen was Rythm of War toch wel gewoon een teleurstelling vond ik. Nog altijd heel benieuwd naar de afsluiter van de eerste reeks, maar niet meer hyped. Het aantal pagina's geeft me ook een beetje schrik dat het in hetzelfde bedje ziek zal zijn zoals RoW.
Ik hoor dat veel mensen deze mening hadden na RoW maar ik had dat gevoel dus helemaal niet... Wat was er juist teleurstellend aan?

De conclusie bij RoW was weer episch, maar cut Kaladin some slack? Het werd op een bepaald moment echt niet meer aangenaam om te lezen :lol:

Bij verschillende verhaallijnen voelde het voor mij een beetje als dezelfde verhaallijnen nog eens over doen.

De conclusie bij RoW was weer episch, maar cut Kaladin some slack? Het werd op een bepaald moment echt niet meer aangenaam om te lezen :laugh:
Ik vond het dan weer zeer interessant dat Sanderson het aandurfde om iemand die de meeste lezers aanzien als DE main character zo te laten afzien.
Bij verschillende verhaallijnen voelde het voor mij een beetje als dezelfde verhaallijnen nog eens over doen.
Akkoord, die indruk was er ook bij mij wel ergens.

Heb Rythm of War dit jaar ook voor het eerst gelezen. Ben er meer dan een maand aan bezig geweest. Het was wel een interessante invalshoek om van je helden echt psychisch beschadigde profielen te maken, maar het duurde heel lang eer ik echt invested was in het verhaal. Ik heb de novella's ook niet gelezen, dus je miste af en toe precies wel iets. Enkel het laatste derde ging relatief vlot vooruit imo. Ik ga het laatste deel ook wel in huis halen, maar geen reread doen.

Way of Kings intussen ook 3 keer gelezen, deel 2 2 keer en deel 3 en 4 elk 1 keer.

Voorlopig heb ik enkel deel 1 en 2 gelezen en nu wacht ik wat totdat deel 5 uit is voodat ik aan de rest begin.

Riftwar Saga was een van de eerste fantasy reeksen die ik las, vnl. omdat ze die in het Nederlands hadden in de bibliotheek. Als tiener vond ik dat best wel een goede reeks boeken maar toen was ik ook gemakkelijker onder de indruk van allerlei fantasy clichés waar ik nu met mijn ogen zou rollen denk ik. Maar ze hebben wel een echt uitgesproken old school fantasy vibe als je daar zin in hebt.

Na al die jaren is het eindelijk tijd om de grootste schandvlek op mijn lijstje van ongelezen boeken uit te wissen.

GetAttachmentThumbnail.png
Ik vind de LOTR-trilogie nog altijd het summum van fantasy, maar ik vind het nog altijd moeilijk om in het genre te geraken. Je zit daar vaak met boekenreeksen van soms 5 of meerdere boeken en dat vraagt toch heel wat doorzettingsvermogen. Ik lees liever standalone boeken. Net zoals ik liever een film zie dan een serie.

Ik vind de LOTR-trilogie nog altijd het summum van fantasy, maar ik vind het nog altijd moeilijk om in het genre te geraken. Je zit daar vaak met boekenreeksen van soms 5 of meerdere boeken en dat vraagt toch heel wat doorzettingsvermogen. Ik lees liever standalone boeken. Net zoals ik liever een film zie dan een serie.

Genoeg stand alone Fantasy gelukkig!

meer info over Malazan hardcovers op Broken Binding, 150 pond voor de eerste drie boeken

prachtige artwork ook :love:

Nog een maandje.

Las ergens in de comments dat je invoerrechten moet betalen gezien het van de VK komt?

Dus 175 euro voor de set van 3 boeken, dan nog verzendkosten (wrs 20 euro) en invoerrechten. Uiteindelijk kost zal dus dichter bij de 240/250 euro liggen waarschijnlijk. Voor 3 boeken.
Gaat dan neerkomen op bijna 1000 euro voor gans de serie. Prijzig :laugh:

Terug
Bovenaan