Fantasy Boeken

Ik weet niet of het een domme vraag is of niet maar wat zijn goede boeken om te starten in / kennis te maken met het genre?

Ik weet niet of het een domme vraag is of niet maar wat zijn goede boeken om te starten in / kennis te maken met het genre?

Zeer moeilijk vraag. Er zit enorme veel variatie in fantasy. Zo zijn er boeken met veel gevechten en geweld. Boeken met veel magie, boeken met amper of geen magie etc...

Ik vind bijvoorbeeld Mistborn reeks van Brandon Sanderson goed start punt. Niet al te lang, heeft een zeer boeiende wereld en leuke personages en leest heel vlot. De reeks heeft ook een heel leuk magie systeem.

Misschien dat het ook helpt dat je eens kan zeggen wat voor typsiche fantasy dingen die je aantrekken?

The Farseer Trilogy is een aanrader. Steengoed, toegankelijk en ook overzichtelijk gezien het een trilogie is. Er zijn nog een aantal andere reeksen in dezelfde wereld en een sequel trilogie op de eerste, waar je ook in kan duiken als verkocht bent door de eerste trilogie. Maar de oorspronkelijke trilogie staat heel sterk op zichzelf.

Mistborn is ook absoluut fantastisch. Zeer origineel, dus niet de fantasy die je misschien verwacht als je enkel Lord of the Rings en Harry Potter kent. Van de hand van de meest bedrijvige en, imo, beste fantasy schrijver van dit moment: Brandon Sanderson. Opnieuw een trilogie die volledig op zichzelf staat, met nog drie korte spin-offs (die ook een absolute aanrader zijn). Als je deze reeks goed vindt, dan liggen er nog tientallen boeken klaar van Sanderson die je ook goed gaat vinden.

De boeken van Trudi Canavan (The Black Magician, Age of the Five, Traitor Spy en Millenium Rule) heb ik ook al vaak aangeraden als instappers. Die zijn supertoegankelijk, maar zijn dan ook Young Adult.

The Dragon Reborn uit. Hoewel ik heel veel problemen heb met de tv-adaptatie, hoop ik toch de Stone of Tear te kunnen zien. Heerlijk boek. Op naar nummer 4

Er zijn zoveel subgenres in fantasy dat je misschien beter je vraag wat verfijnt. Wat trekt je aan tot het fantasy genre?

Zoek je een klassieke fantasy reeks met een strijd van goed tegen kwaad? Dan kan je niet verkeerd gaan met The Wheel of Time. Al bevat deze reeks meer dan 10.000 bladzijden, dus het is wel een serieuze toewijding voor je eerste fantasy reeks. Alternatief is The Riyria Revelations een goede springplank, deze reeks valt ook aan de klassieke kant van het fantasy spectrum maar met een moderne lik verf erop. Leest ook vlot weg.

Mistborn is zeker een goede keuze. De reeks is niet te lang, leest vlot weg en Sanderson is een meester in het creëren van unieke magie systemen. Ook goede worldbuilding zonder dat het verhaal nodeloos complex wordt.

Ik zou ook nog The Lies of Locke Lamora willen aanraden. Mijn vorige keuzes zijn allemaal reeksen van minstens drie boeken maar deze vormt een verhaal op zichzelf. Al zijn de boeken nadien ook zeker de moeite waard. Unieke setting (denk Venetië) met dief en oplichter Locke Lamora in de hoofdrol.

Als je wil beginnen met kortere verhalen en als je van humor en satire houdt, dan is Discworld een goede reeks. Al gaan veel grappen misschien over je hoofd vliegen als je niet bekend bent met het fantasy genre. Voor meer serieuze kortverhalen kan ik je The Last Wish van The Witcher reeks aanraden.

De Farseer Trilogy is ook een goede aanrader en is een van mijn favoriete reeksen maar het is wel een zware boterham.

Ik zou zelf (voorlopig) wegblijven van reeksen zoals Stormlight Archive, Game of Thrones and Kingkiller Chronicles die ver van klaar zijn. En wat je ook doet, begin niet aan Malazan.

Hoe kan ik je nu je welverdiende Thumbs Up geven als je met zo'n statement je post afsluit? Zet er dan tenminste bij "tot als je 3-5 trilogieen/reeksen achter de rug hebt" in plaats van hem helemaal af te schrikken!

Ik vind het ook wat raar om de Gentleman Bastards aan te raden, want Lynch zijn writers block is nog een paar gradaties erger dan die van Martin. Geniale reeks wel, zeker het eerste boek. Ik heb bewust geen onafgewerkte reeksen als tip gegeven. Ik volg wel dat het eerste boek op zichzelf gewoon fantastisch is en dat je niet perse de rest moet lezen om een geweldige fantasy ervaring achter de rug te hebben (basically ocean's eleven meets fantasy), maar dan kan je ook de eerste drie boeken van A Song of Ice and Fire aanraden. Die zijn ook geweldig. De rest van de boeken skip je want daar is het verhaal veel beter verteld door de HBO-reeks.

En ik zou inderdaad ook nooit Malazan aanraden aan een nieuwkomer :lol: Na twee keer er mij doorgeworsteld te hebben snap ik er nog altijd amper de helft van denk ik :lol:.

Die Revelations reeks ken ik niet, eens checken. En Discworld moet ik me ook eens aan zetten. Eigenlijk best wel veel "klassiekers" die ik zelf ook nog niet heb gelezen.

Hoe kan ik je nu je welverdiende Thumbs Up geven als je met zo'n statement je post afsluit? Zet er dan tenminste bij "tot als je 3-5 trilogieen/reeksen achter de rug hebt" in plaats van hem helemaal af te schrikken!
Je hebt ergens wel een punt. Om te leren fietsen is het soms beter om meteen zonder trainingswieltjes van een klif in een zee vol met haaien te rijden.

@Bubba : Beginnen met Gardens of the Moon dus!

Ik vind het ook wat raar om de Gentleman Bastards aan te raden, want Lynch zijn writers block is nog een paar gradaties erger dan die van Martin. Geniale reeks wel, zeker het eerste boek. Ik heb bewust geen onafgewerkte reeksen als tip gegeven. Ik volg wel dat het eerste boek op zichzelf gewoon fantastisch is en dat je niet perse de rest moet lezen om een geweldige fantasy ervaring achter de rug te hebben (basically ocean's eleven meets fantasy), maar dan kan je ook de eerste drie boeken van A Song of Ice and Fire aanraden. Die zijn ook geweldig. De rest van de boeken skip je want daar is het verhaal veel beter verteld door de HBO-reeks.
Ja maar het grote verschil is dat Thorn of Emberlain zeer binnenkort gaat uitkomen ...:headshake:

Je hebt ergens wel een punt. Om te leren fietsen is het soms beter om meteen zonder trainingswieltjes van een klif in een zee vol met haaien te rijden.

@Bubba : Beginnen met Gardens of the Moon dus!

Ik zeg toch specifiek "totdat je 3-5 trilogieen/reeksen achter de rug hebt"? Wat betekent dat volgens jou, dat je gelijk ermee moet starten of eerst een goeie 10-15 boeken afwerkt?

Jouw laatste zin kan helaas ook geinterpreteerd worden dat men nooit aan Malazan moet beginnen (voor welke reden dan ook), dat wou ik even corrigeren. Voor de rest een hele goeie post qua aanraders.

Mijn recommendations:

- Mistborn - Brandon Sanderson
Ik sluit me volledig aan bij wat de meeste mensen hier reeds hebben gezegd. Het zijn ook niet zo een lange boeken zoals bvb Lotr, Wheel of Time of Stormlight Archive.

- Magier - Raymond Feist
Het begin van een 28 boeken (of zoiets) durend epos, maar gelukkig staan Feists boeken/series/arcs mooi op zichzelf. Een goede intro in het genre en vrij simpel geschreven in vergelijking met anderen.

- De Dwergen - Markus Heitz
Als tiener heb ik deze boeken verslonden, ik was ook altijd fan van de dwergen als fantasy ras. Na een hoop andere fantasty boeken te hebben gelezen deze nog een geprobeerd te herlezen en dat ging een stuk moeizamer. Misschien zijn ze in de oorspronkelijke taal (Duits) beter, maar in het Nederlands en in het Engels vind ik deze wel echt van een mindere kwaliteit. Dus goed om als 1 van je eerste fantasy boeken te lezen als je geintresserd bent in een verhaal met dwergen als hoofdpersonages.

- The Hobbit - JRR Tolkien
Waar het echt begonnen is voor mij. Kort, krachtig geschreven, simpel, vermakelijk, weinig extra over te zeggen. Nog steeds een uitstekend fantasy verhaal imo.

Discworld kan werken als intro maar haal je meer uit als je al wat meer fantasy gelezen hebt. Ik zou ook absoluut aanraden ze in het Engels te lezen.

Ik zou ook nog tschai, de waanzinnige planeet aanraden van jack Vance. Als instapper is dat een complexloos boekenserie

Al is dat misschien eerder science fiction. Maar dat is eigenlijk het boek dat mij eigenlijk heeft geïntroduceerd tot het volledig het fantasy / science fiction genre.

The Black Company: voor een meer gritty fantasy over oorlog & soldaten.

The Books of Babel: Senlin Ascends: Een heel fijne en spannende take op de toren van Babel.

Terug
Bovenaan