Favoriete film componist?

Aspas

Active member
Voor velen zal dat dit John Williams zijn. Als dat jouw antwoord is, geef dan ook je tweede favoriete ;)

Bon, ik ga voor James Horner. Ereplaatsen voor, Vangelis, Morricone en Williams

Waarom Horner? De Star Trek II soundtrack.

Mijn favoriete film "OST", Blade Runner komt op 2

Clint Mansell
Max Richter
John Murphy
James Newton Howard
Cliff Martinez
Dustin O'Halloran
Jóhan Jóhannsson

Zowat top of my head.

De score valt mij als filmkijker niet zo vaak op, maar als ik er één moet uitkiezen is het sowieso Ennio Morricone.

Omwille van iconische scores bij mijn favoriete films ook fan van Howard Shore en Alan Silvestri.

John Williams & Hans Zimmer prolly 1 en 2 maar idd wat voor de hand liggend.
Howard Shore, James Horner, Alan Silvestri, Danny Elfman, Bernard Herrmann, Max Steiner, Clint Mansell, Vangelis John Murphy, Cliff Martinez, Jóhan Jóhannsson ... ook allen goeie keuzes met fenomenaal werk op hun naam.

Verder zou ik daar nog aan willen toevoegen; Jerry Goldsmith, Thomas Newman, Michael Giacchino, Trent Reznor & Atticus Ross
En misschien iets minder bekend; Wendy Carlos (Clockwork Orange), Mica Levi (Under the Skin), Geinoh Yamashirogumi (Akira), Aimee Mann (Magnolia), Don Davis & Juno Reactor (Matrix), Air (Virgin Suicides), oh and that small indie band Daft Punk (Tron)

Verder ook nog eervolle vermelding voor de componisten; Max Richter, Philip Glass, Michael Nyman & Ludovico Einaudi. Hebben wel enkele scores op hun naam staan maar vaak worden hun losstaande stukken gebruikt in soundtracks. Met goeie reden; muziek vol emotie die uit zichzelf zo beelden, themas en vibes oproept dat ze voor film gemaakt lijkt te zijn.

Hier nog niet vermeld:
Angelo Badalamenti (!!)
Jonny Greenwood
Joe Hishaishi (Studio Ghibli)
John Barry
Justin Hurwitz (aan hem lag het alvast niet dat Babylon me een beetje tegen viel)
Nicholas Britell

Van die wat vermeld zijn, zijn enkele van mijn favorieten, niet per se in volgorde:
John Williams
Ennio Morricone
Howard Shore
Clint Mansell
Trent Reznor & Atticus Ross
Hans Zimmer
Mica Levi
Vangelis

Bobby Krlic is veelbelovend maar heeft nog niet veel scores onder zijn riem. Beste werk is misschien wel de OST voor Returnal. Mica Levi steekt er voor mij uit van de nieuwe generatie.

John Williams is waarschijnlijk de GOAT, vooral voor de iconische soundtracks maar ook om de manier waarop hij werkte. Blijkbaar componeerde hij zijn scores niet eens op piano maar schreef hij gewoon zelf eerst alle delen heel gedetailleerd uit waarbij hij enkel af en toe eens naar de piano ging om te testen of iets wel goed zat.
Morricone zou ik misschien op plaats twee zetten en Howard Shore op drie. Bij Hans Zimmer heb ik een beetje een dubbel gevoel, heel veel geweldige scores maar de naam slaat nu meer op een klein fabriekje componisten en orchestreerders dan op één man, moeilijk te zeggen wat zijn eigen input is.

Nino Rota is hier ook nog niet vermeld, jandorie. Tijdloze Italiaanse flair en huiscomponist van Federico Fellini.

En de film Stalker van Tarkovsky heeft zijn sfeer voor een groot deel te danken aan Eduard Artemiev.

Joe Hishaishi absoluut.
De Ghibli films zitten zo vol oorwurmen die bij mij iedere keer dat ik ze luister emoties te weeg brengen.
Op dat niveau heb ik het bij geen enkele andere componist behalve eventueel Howard Shore maar dat zou dan enkel voor de LOTR soundtrack zijn.

Hans Zimmer voor mij zonder enige twijfel.

Komt ook doordat mijn dochter een prachtige Interstellar speelt maar Zimmer heeft nog zoveel prachtige nummers.

Hij mag in sé dan geen pure filmcomponist zijn, Ludovico Einaudi. Uiteraard Hans Zimmer, wat een meester. En nog niet vermeld: Ólafur Arnalds (misschien wel het meest bekend van Broadchurch).

(Inception)
(Nomadland)
(Nomadland)

Ramin Djawadi voor mij.

GOT, Westworld, Iron Man, Pacific Rim... In fantasy de beste in zijn soort.

Hou ook enorm veel van Morricone, James Horner, Zimmer, Williams...

Terug
Bovenaan