FC De Voorzitters

Mensen die daar zelf niet inzitten zullen het waarschijnlijk ook nooit begrijpen, maar een teamsport en clubgebeuren is het plezantste wat er kan zijn. Je kan daar vriendschappen voor het leven smeden en geeft uitgebreide mogelijkheden aan sociale contacten. Soms nogal gemakkelijk om iets marginaal te noemen.
Nochtans zelf 15 jaar gebasket, en was idd heel plezant. Toch benaderde dat nooit de marginaliteit die ik in de eerste aflevering van FC Voorzitters zag.

Nochtans zelf 15 jaar gebasket, en was idd heel plezant. Toch benaderde dat nooit de marginaliteit die ik in de eerste aflevering van FC Voorzitters zag.
Ik heb de aflevering niet gezien maar je mag het effect van zo'n camera niet onderschatten.
Zowel de crew kan zaken wat ensceneren of motiveren, en dan de plezanteriken zelf die wat gaan overdrijven en het strafst uit de hoek willen komen...

Enkel gekeken omdat ik een beetje bekend ben met KFC Sint-Lenaarts, anders had ik dit programma omwille van PB zijn "jaja's" en "ah ja's" niet opgezet.

Een laatdunkende uitspraak van een basketter:
een snapske tijdens de zondagsreserve (wat om niets gaat) is niet alleen thuis met een fles sterke zitten wegkwijnen. Dat laatste is hoe je in de marginaliteit terecht kan komen

Nu ja, ergens is dit gewoon de illustratie van de kleinere amateur sportverenigingen in Belgie. Omdat nu per se marginaal te bestempelen is wel wat overdreven. Toch helemaal niets mis mee, met mensen die wat plezier willen maken en ja ok als daar dan een pintje bij moet horen, doe het vooral. Ik snap dat ook ergens wel want dat is het gevoel hebben ergens bij te horen en ik kan me ook voorstellen als je lang bij mekaar blijft dat je dan ook echte vriendschappen hebt.
De hele documentaire is ook maar zeer oppervlakkig, ik vind het eigenlijk tegenvallen, er is zoveel over gezegd en geschreven...

Je hebt ook letterlijk alle lagen van de samenleving dikwijls samen.

Wat was er dan zo marginaal aan de eerste aflevering? Omdat die reserven aan het drinken waren voor de wedstrijd. Tjah, dat zie je nog bij recreatieve sporters. Om direct conclusies over te maken is toch onnodig, want na de wedstrijd zag je ook duidelijk dat verscheidene voor een ice-tea hadden gekozen. Die supporters die bier gaan halen in Delhaize omdat de kantine dicht is, ik zou het ook niet doen nee - ik drink dan ook niet veel. Maar ja, heel het voetbal is doordrongen van het bier hé. Op hoogste niveau drinken de supporters ook.

Er zijn zeker andere marginale dingen genoeg die aan bod komen in het voetbal, wat ik soms al zie naast de velden zie bij mijn 7-jarige zoon tijdens de wedstrijden.

Laatst bewerkt:
als jeugd zelf voetbal gespeeld
ik begrijp na het zien van korte fragmenten van dit programma, waarom ik mijn kinderen geen voetbal wil laten spelen.
Vroeger was dat voor alle klassen van de maatschappij, heb op heden gevoel dat dit niet meer zo is.

De reserven van een vierde provincialer zijn nu toch ook niet dé referentie.
Inderdaad. Zelfs in 4e provinciale zult ge bij een eerste ploeg of zelfs de A-reserven geen bier voor of tijdens de match zien. Ja, na de match als er gewonnen wordt komt er een bak of plateau binnen, maar dat moet kunnen.

Dit soort toestanden ziet ge toch eerder bij B-reserven of cafévoetbal.

ik begrijp na het zien van korte fragmenten van dit programma, waarom ik mijn kinderen geen voetbal wil laten spelen.
Vroeger was dat voor alle klassen van de maatschappij, heb op heden gevoel dat dit niet meer zo is.
En waarom niet? Schrik dat ze vuil gaan worden ofzo?

Kinderen spelen over het algemeen niet bij caféploegen zoals die schnaps-bende dat ze laten zien?

Ik ken Unico Tongeren of ja de voorgaande clubs ervan die nu gefusioneerd zijn van de jeugdvoetbal en als ik ga kijken naar onze derde provincialer.
De kanten vanaf Tongeren zijn "specialer" en ze hebben er een speciaal dialect, maar het is ook gewoon een gezellig kantine waar we als bezoekers ook bleven hangen en het volks karakter aanwezig is.

Ik ken Unico Tongeren of ja de voorgaande clubs ervan die nu gefusioneerd zijn van de jeugdvoetbal en als ik ga kijken naar onze derde provincialer.
De kanten vanaf Tongeren zijn "specialer" en ze hebben er een speciaal dialect, maar het is ook gewoon een gezellig kantine waar we als bezoekers ook bleven hangen en het volks karakter aanwezig is.
Nerem was wel altijd vreselijk om tegen te spelen.

Was dat dat plein waar de kantine aan de ene kant 4 stenen hoger was dan de andere omdat het zo omhoog liep? 😅

Voetbalterreinen in Zuid-Limburg. Ken nog veel pareltjes zo
Tgoh, geen idee. Ze speelde in het paars in ieder geval.

Bij ons in Kanne was het veld ook berucht. Helemaal in het bos :laugh:

Nee toch een ander plein voor ogen dan.
Heur of Vreren misschien

Hahaha ja Kanne. Dikke 4x4 nodig om daar te geraken 😅
Piringen, Vliermaalroot waren ook zo'n toppers

Dat de maatschappij verandert is, is heel duidelijk: er zijn nu helikopterouders die kinderen in de “juiste” richting duwen.

Ik vraag me echt af wat mensen zien dat ik niet zie.

Het grootste niveauverschil op een veld was in Rosmeer, waar ze tot begin 2000 gespeeld hebben totdat ze verhuisd zijn. Dat was belachelijk die bergop.
In de kantine en kleedkamers stonden nog oude kolenkachels geloof ik.

Henis en 's Herenhelderen waren dan weer heel vettige pleinen, net als Rutten en zowat alles rond Tongeren-Riemst.

Het grootste niveauverschil op een veld was in Rosmeer, waar ze tot begin 2000 gespeeld hebben totdat ze verhuisd zijn. Dat was belachelijk die bergop.
In de kantine en kleedkamers stonden nog oude kolenkachels geloof ik.

Henis en 's Herenhelderen waren dan weer heel vettige pleinen, net als Rutten en zowat alles rond Tongeren-Riemst.
Stormvogels 😂
2e helft bergop was de hel daar.

Ik denk dat de doellijn "boven" hoger lag dan de doellijn "beneden"

Manman tijden

Stormvogels 😂
2e helft bergop was de hel daar.

Ik denk dat de doellijn "boven" hoger lag dan de doellijn "beneden"

Manman tijden

Deze straat lag parallel met het plein geloof ik, op dezelfde helling, achter de huizen rechts. Aan die huizen kan je goed zien dat het belachelijk voetballen was op zo'n helling haha.

Terug
Bovenaan