Fenomeen Pommelien Thijs ...

famtam

Well-known member
Fenomeeen Pommelien Thijs ...

Breekt ze als eerste Vlaamse artiest na K3 nu echt door in Nederland?

Daar waar de concurrentie van Nederlandstalige muziek immens is en de eigen markt zeer groot.

"Atlas" is op weg om morgen in Nederland de nummer 1 positie te bereiken. Ze verkocht de AFAS in Amsterdam in een dag uit. En ze is kind aan huis op de grote Hollandse commerciele stations.

Ik ben effen paranoïde. Deze clip gisteren tegengekomen op YouTube. Is nochtans al een jaar oud, en jij komt daar dan nu toevallig mee af :). Heb me overigens rot gezocht wie die blonde recht tegenover haar nu weer was. Uiteindelijk dacht ik een hockeyspeelster, maar kon op geen naam komen. Google Reverse Image Search werkt tegenwoordig wel goed: screenshot gecropt en in Google gestoken en ik kreeg waarempel het resultaat.

Fatima Moreira De Melo... Ex-hockeyspeeltser en ook pokerspeelster, dus misschien kende ik haar ook daar van.

Ivm Pommelien. Ben niet echt fan van Nederlandstalig, maar zij kwam wel jaren geleden al op mijn radar met "Nu Wij Niet Meer Praten". Was insta verliefd op die stem en haar rollende R :D, en dan eens opgezocht wie het was. Niet dat ik fan ben, maar vind haar toch wel een uitzonderlijk talent. Speelt ook ferm in Knokke Off, vind ik.

Ik heb ze een keer gezien op een festival en was toch wel onder de indruk hoe ze de hele tent op haar hand kreeg. Ook best interessant hoe de Nederlandse taal de laatste jaren zo populair is geworden als zangtaal. Dat doorbreekt de Engelstalige dominantie toch wat.

Ze is gewoon 1 geweldige brok energie op een podium. Paar jaar geleden gezien op een gratis gemeente-event, en ik vond dat ook bepaald indrukwekkend. Ze heeft het totaalplaatje; zingen, acteren, dansen, eigen kledij maken, duurzaam, tekstueel sterk en ze ziet er nog goed uit ook.
Zeer leuk om te zien dat ze ook doorbreekt in NL. Vond het al langer jammer dat onze Nederlandstalige artiesten zo slecht voet aan grond krijgen ginds. Te meer omdat wij wel overspoeld worden met matige Nederlandse artiesten.

Verdienen artiesten eigenlijk nog iets aan de verkoop van hun muziek?
Voor Nederlandstalige artiesten zit het grote geld vooral in optredens.

In Nederland wordt per optreden zeker niet meer betaald dan in Vlaanderen, maar je hebt als A of B artiest gewoon veel en veel meer potentiele gigs.
Lil kleine en Boef veegden in hun toptijd rustig een miljoen of drie per jaar bij elkaar met optredens.
De tijd van de "grote" Hollandse rappers is daar een beetje afgelopen, maar veelvuldig optreden is gewoonweg nog steeds erg lucratief.

De gage van Pommelien is in Nederland een stuk lager dan in Vlaanderen (waar ze een A-artiest) is, maar het is voor haar een investering die ze dubbel en dwars terug kan verdienen op termijn.

Onze Pommelientje staat al wekenlang hoog in de Nederlandse top 100 met haar hit Atlas.

Voor een solo Vlaamse artiest is dit nog nooit vertoond bij de noorderburen.

Hier mogen we best trots op zijn.

zMd2w8x.jpeg

Gister zijn haar AB concerten gestart. Overal positieve recensies, klaar om in België en Nederland de absolute popkoningin te worden.
Benieuwd waar haar verhaal gaat eindigen en hoe duurzaam haar carrière zal zijn. Haar tegenspeelster uit #LikeMe, Camille, krijgt het al stukken moeilijker om haar singles nog verkocht en gespeeld te krijgen. Zij zal snel met iets nieuws moeten scoren, want anders houdt het daar al op.

Dacht ergens gelezen te hebben dat die 100k per optreden vroeg. Ik hoop voor den AB dat ze een betere deal hebben gekregen :unsure:

Het is een straffe madam. Haar muziek doet me persoonlijk niets, maar dat belet me niet in te zien dat ze wel super getalenteerd is. Als het pop moet zijn vind ik iets als Merol echter wel veel leuker.

Maar op Werchter toch maar kijken want sfeervol gaat dat zeker worden.

Gister zijn haar AB concerten gestart. Overal positieve recensies, klaar om in België en Nederland de absolute popkoningin te worden.
Benieuwd waar haar verhaal gaat eindigen en hoe duurzaam haar carrière zal zijn. Haar tegenspeelster uit #LikeMe, Camille, krijgt het al stukken moeilijker om haar singles nog verkocht en gespeeld te krijgen. Zij zal snel met iets nieuws moeten scoren, want anders houdt het daar al op.
Is dat laatste effectief zo? Camille richt zich toch gewoon meer tot meisjes van de lagere school (en jonge tieners), lijkt me. Haar muziek scoort toch het best bij die doelgroep, evenals haar imago. Zie ook de kledinglijn bij JBC die toch wel heel populair lijkt bij jonge meisjes (als ik dat hier zie en hoor op de lagere school). Toch allemaal heel fluffy, princes-achtig, roze, ...

Pommelien Thijs spreekt gewoon ook een veel breder publiek aan. Ze zal ook bij de jonge meisjes wel nog goed scoren, maar evenzeer bij tieners, jonge twintigers en ook de rest van de volwassenen. Ze heeft ook een 'rockeriger'-imago. En dat merk je evenzeer in haar acteerkeuzes (zie Knokke Off).

Niet dat het echt mijn muziek is, maar ik ben wel mee met het Pommelien Thijs-gegeven. Het zijn wel liedjes die blijven hangen. Ze heeft toch ook een bepaalde uitstraling. Haar populariteit is geen verrassing.

Is dat laatste effectief zo? Camille richt zich toch gewoon meer tot meisjes van de lagere school (en jonge tieners), lijkt me. Haar muziek scoort toch het best bij die doelgroep, evenals haar imago. Zie ook de kledinglijn bij JBC die toch wel heel populair lijkt bij jonge meisjes (als ik dat hier zie en hoor op de lagere school). Toch allemaal heel fluffy, princes-achtig, roze, ...
Uiteraard een andere doelgroep, maar vergelijk de populariteit van Camille nu tegen 3 jaar geleden en je zal zien dat ze al stevig heeft moeten inboeten. Nieuwe songs die weinig op de radio worden gedraaid en stevig dalende streamingcijfers, dat wordt een probleem op de iets langere termijn als artiest. Uiteraard is ze nog altijd populair momenteel, maar binnen dit en 5 jaar is haar carrière voorbij op deze manier. Ze moet een manier vinden om nieuwe kinderen ook aan zich te binden, want haar huidige fanbase zal haar dan 'ontgroeid' zijn. En zonder goeie, nieuwe songs wordt dat moeilijk. Je ziet dat (de nieuwe) K3 het momenteel ook ontzettend moeilijk heeft bij de kinderen om relevant te blijven en die hebben toch nog een iets stevigere basis.

Dacht ergens gelezen te hebben dat die 100k per optreden vroeg. Ik hoop voor den AB dat ze een betere deal hebben gekregen :unsure:
Ik kan dat begrijpen, rastalent in haar genre. Mocht ik in haar plaats staan, zou ik mijn huid ook duur verkopen.
Ze wordt overal gevraagd momenteel.

Huh? Zo werkt dat niet als je zelf een tournee doet he. Die 100k is als ze gevraagd wordt als artiest, nl als deel van een festival oid. In de AB is het gewoon zij zelf die de AB afhuurt om op te treden.

Huh? Zo werkt dat niet als je zelf een tournee doet he. Die 100k is als ze gevraagd wordt als artiest, nl als deel van een festival oid. In de AB is het gewoon zij zelf die de AB afhuurt om op te treden.
Ah lol dat wist ik niet, dacht dat er geen verschil op zat. Nooit bij stil gestaan dat bands/artiesten een zaal afhuurden om op te treden. ik dacht altijd dat het iets was dat de zaal zelf organiseerde.

Doorbreken in Nederland, hoh, 't gaat erop of eronder zijn denk ik.

Ze is al doorgebroken daar hoor.
Maar hoe groot gaat ze worden. In ons muffige Vlaanderen is er weinig lokale concurrentie (Camille) maar in Nederland staat er een rij bloedhete bimbo's in de ring.
Pommelien is nu niet echt de knapste vrouw (zeker ook niet lelijk trouwens. Maar vergelijk het met een paar anderen.....Heesters, Tauran, Louise, Livay, Mae, Dekker. Die worden ook meer gesexualiseerd in hun clips en optredens dan Pommelien. Maar misschien is dat de kracht van Thijs? Buurmeisje look?

Roxy Dekker
tSjUEAJ.jpeg

Zoë Livay
iNKr8s0.jpeg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan