Fermettetaks of pestbelasting?

Renegadexxripxx

Well-known member

Start misschien eerst al eens met de KI te updaten.
Ik heb niet noodzakelijk iets tegen een fermettetaks. Ik denk echter dat een aanpassing van de KI om een grotere heffing te doen naarmate de oppervlakte van de woning en grond hoger is dit ook zwaarder te taxeren logischer is.
Maar start eerst met het updaten van de KI...

Hopelijk gaan ze er mee door. Het zou een eerste stap zijn van een heel lange weg om zonevreemde huizen te ontmoedigen.

Wat je mag doen is beperkt maar je mag wel een bestaande boerderij kopen en daarin gaan wonen en verbouwen. De realiteit is dat er steeds minder landbouwers zijn, allemaal mensen die een boerderij hadden en waarbij er geen landbouwers zijn om die gebouwen over te pakken. Deze maatregel lijkt ook niets te gaan ontmoedigen op het vlak van innemen van open ruimte. Geen enkele boerderij zal ten kosten van honderduizenden euros omgezet worden in open ruimte omdat er belasting op zit (of die belasting zou zo hoog moeten zijn dat het een soort onteigening wordt). Op dat vlak ga ik er wel in mee dat het veel weg heeft van een pestbelasting.

Als je dit echt wil aanpakken moet je een soort uitkoopbeleid hebben zoals met planschade.

Ik heb niet noodzakelijk iets tegen een fermettetaks. Ik denk echter dat een aanpassing van de KI om een grotere heffing te doen naarmate de oppervlakte van de woning en grond hoger is dit ook zwaarder te taxeren logischer is.
Ik weet niet of dat altijd logischer is, groot huis met klein of groot gezin, wat als kinderen uit huis zijn, grote lap grond heeft vaak ook al grotere kosten, steden steken veel geld in groen in de stad terwijl inwoners van achtergestelde gebieden daar weinig aan hebben, idem met bepaalde infrastructuur - ik zou dan eerder wat gaan kijken naar een hervorming voor meerdere eigendommen bvb. Of koppelingen maken met toestand van de woning ..

Zal juridisch moeilijk worden. Ik woon bv op een stuk landbouwgrond aanpalend aan een woonwijk. Voor een buitenstaander lijkt mijn woning zelfs deel uit te maken van de verkaveling. Is een woning die 30 jaar geleden gebouwd is en waar zelfs geen landbouwactiviteiten mogelijk zijn. Enerzijds omdat het storend zou zijn voor de buren en anderzijds omdat het perceel te klein is om een landbouwactiviteit uit te oefenen. Als men dit zou belasten, dan heeft dit naar mijn mening te maken met een pestbelasting of jaloezietaks. Vooral ook omdat dit perceel vandaag geen landbouwwaarde heeft en vermoedelijk nooit mee ingekleurd werd als woonuitbreidingsgebied of landbouwzone omdat er eind jaren 80 niemand wakker lag wetende dat dit een klein dorp is waar ik woon. Gaat men dus zo'n taks installeren, dan ga ik op zoek naar mensen in soortgelijke situaties, neem ik een advocaat onder de arm en zet ik hopelijk met genoeg "slachtoffers" een aanval in op de staat. Op een gegeven moment stopt het gewoon met die extra belastingen hoor.
Wilt men echt een halt toezeggen, dan bekijkt men de situatie nu waarbij zo'n hoeves enkel aangekocht kunnen worden door mensen met een attest landbouwer en wiens inkomen voor minstens X procent gelieerd is aan een landbouwactiviteit. Dat men tegelijkertijd ook een studie maakt of die hoeves of percelen waar zonevreemd gebouwd kan worden levensvatbaar zijn om een bloeiend landbouwbedrijf op te starten of te onderhouden

Akkoord. De achterliggende gedachte is goed, de uitvoering minder. Hervorming van het KI & onroerende voorheffing lijkt me een betere weg.
Ik weet niet of dat altijd logischer is, groot huis met klein of groot gezin, wat als kinderen uit huis zijn, grote lap grond heeft vaak ook al grotere kosten, steden steken veel geld in groen in de stad terwijl inwoners van achtergestelde gebieden daar weinig aan hebben, idem met bepaalde infrastructuur - ik zou dan eerder wat gaan kijken naar een hervorming voor meerdere eigendommen bvb. Of koppelingen maken met toestand van de woning ..
Op welke manier zou het dan niet logisch zijn?

Op welke manier zou het dan niet logisch zijn?
Imo is dat idd niet altijd logischer, voorbeelden om aan te tonen: A woont in centrum Aalst - klassieke compacte stadswoning, B woont in een uithoek van één van de deelgemeentes - een bungalow op 30 are.
  • A kan genieten van nabijheid van alles, ook investeert de stad per stadskop beduidend meer euro's - openbaar vervoer, stadspark, cultuur. Bijgevolg dienen ook de voorzieningen beperkter te zijn voor A - lagere kosten verplaatsing, kleinere diepvries, werkgelegenheid. De stadswoning is per m² beduidend duurder.
  • B kan genieten van meer ruimte maar betaald daar ook een prijs voor, ook is het niet uitgesloten dat er in deze groep ook mensen zijn die actief groen creëren. Grote oppervlaktes hebben altijd een hogere kost (of het nu gaat om de woning zelf, braakliggende gronden, een tuin, een bos...).
Aangezien niet iedereen in de stad of op het platteland kan wonen kan daar wel wat over gezegd worden hoe men beide groepen behandeld op vlak van KI bvb. Idem met de verband met de oppervlakte van de woning - standaard gezin met 1,5-2 kinderen zou dan fiscaal getroffen worden eens de kinderen uit huis zijn - idem voor een alleenstaande die per kop beduidend meer m² heeft, en wat doe je met co -ouderschap waar er eigenlijk 2 woningen nodig zijn - moeten we daar dan ook een taks op plaatsen want efficiënt is het niet. Of gaan we de mensen vragen om de woning, waar de kinderen opgegroeid zijn, een sociaal leven werd uitgebouwd en/of een woning en andere fysieke zaken werden gerealiseerd, te verlaten en naar elders te verhuizen- daar zijn rationele elementen voor om dat te doen - maar ook om het niet te doen.

Afhankelijk van vele factoren is die ogenschijnlijk logische koppeling dat in zijn geheel totaal niet volgens mij. Anderzijds is het KI beleid compleet ontspoort en is de factor rechtvaardigheid vaak helemaal zoek.

Laatst bewerkt:
Wat je mag doen is beperkt maar je mag wel een bestaande boerderij kopen en daarin gaan wonen en verbouwen. De realiteit is dat er steeds minder landbouwers zijn, allemaal mensen die een boerderij hadden en waarbij er geen landbouwers zijn om die gebouwen over te pakken.
Het probleem hier is mss deels dat er weinig landbouwers zijn, maar ook dat jonge landbouwers het onmogelijk financieel kunnen verantwoorden van zoiets over te nemen aan de huidige prijzen. En het feit dat ze daarbij moeten concurreren met vermogende mensen die er een villa van willen maken, is deel van dat probleem. Dus dit zou een eerste stap kunnen zijn om voor de nieuwe generatie landbouwers die geen familieboerderij hebben om over te nemen om niet financieel te moeten concurreren met mensen die helemaal geen landbouw willen doen in een landbouwgebied.

Vandaag las ik in Het Nieuwsblad een interessante lezersreactie. Die persoon stelde dat het beter zou zijn van bij de verkoop van zo een hoeve de bijhorende stukken landbouwgrond uit te sluiten van die verkoop zodat die beschikbaar blijven voor landbouw en/of natuurherstel.

“Met extra belastingen alleen komt er geen vierkante meter open ruimte bij”

De plannen voor een zogenaamde ‘fermettetaks’ deden zaterdag veel wenkbrauwen fronsen. Alleen al de term druipt van het populisme. ‘Jaloezietaks’ zou eerlijker klinken.

De doelstelling – open ruimte beschermen – is uiteraard legitiem. Maar hoe creëer je open ruimte door bestaande woningen extra te belasten? Die logica ontgaat mij volledig. Belastingen doen geen hectare landbouwgrond bijkomen.

Storend is ook de karikatuur die van plattelandsbewoners wordt gemaakt. Politici en media halen graag voorbeelden aan van bewoners die klagen over mestgeur, tractorlawaai of loeiende koeien. Zulke gevallen bestaan wellicht, maar ze vormen een kleine minderheid. Toch wordt die casuïstiek gebruikt om een nieuwe belasting maatschappelijk verteerbaar te maken.

Ik woon zelf naast twee actieve landbouwbedrijven en heb nog nooit geklaagd over tractoren of mest die vlak bij onze woning wordt uitgereden. Dat hoort nu eenmaal bij het platteland.

Ook het cliché van de rijke buitenmens die een hoeve koopt en er meteen paardenweides of een manege van maakt, wordt gretig uitgespeeld. Maar ook dat is eerder uitzondering dan regel. Toen ik mijn boerderij kocht, was ze rijp voor afbraak. Vandaag zijn de gebouwen opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed in Vlaanderen. Dat lijkt mij eerder een meerwaarde dan een probleem.

Bovendien wordt vaak vergeten dat eigenaars van dergelijke woningen geregeld zelf bijdragen aan infrastructuurwerken, zoals nutsleidingen of riolering.

Wie landbouw en open ruimte echt wil beschermen, moet creatiever zijn dan telkens nieuwe belastingen uitvinden. Beperk bijvoorbeeld het aantal hectaren dat samen met een hoeve kan worden verkocht, zodat landbouwgrond effectief beschikbaar blijft voor actieve boeren. Dat zou tenminste een maatregel zijn die rechtstreeks inspeelt op het probleem.

Met extra belastingen alleen komt er geen vierkante meter open ruimte bij.

Wat ik in mijn regio meer en meer zie gebeuren is dat oude vierkantshoeves omgebouwd worden tot woongelegenheden met meerdere woonunits. En eigenlijk vind ik dat een prachtig gegeven. Er worden op die manier woningen gecreëerd voor meerdere gezinnen, daar waar er voeger op die plek maar één gezin woonde. Dus zonder extra inname van open ruimte, maar met behoud van de vaak toch wel prachtige en voor de streek typisch hoeves, die naar mijn mening ook echt wel een meerwaarde hebben als landschapselementen.

Vandaag las ik in Het Nieuwsblad een interessante lezersreactie. Die persoon stelde dat het beter zou zijn van bij de verkoop van zo een hoeve de bijhorende stukken landbouwgrond uit te sluiten van die verkoop zodat die beschikbaar blijven voor landbouw en/of natuurherstel.
Niet zo eenvoudig - behoorlijk wat landbouwbedrijven hebben een component dieren - belangrijkste is niet de grond maar de huisvesting - zowel m.b.t. vergunning als tot nabijheid met de woonplaats. Afhankelijk van type heb je dan nog belangrijke factoren - voor melkvee is de ideale situatie: stal/woning + aangrenzend weiland. Weinig landbouwers staan te springen voor gronden op zekere afstand van de woning (stallen met dieren zoiezo uitgesloten) - en vandaag de dag een vergunning bekomen voor een nieuw landbouwbedrijf stoot zeer vaak op protest - en imo zijn daar ook heel weinig kandidaten voor want investering is gigantisch. Ook een probleem: versnippering van landbouwgebieden - het is economisch beter om grote stukken grond te kunnen bewerken (grotere machines, minder verplaatsingen).

En ook niet vergeten - landbouwers zijn niet zelden zelf vragende partij om komaf te maken met de boerderij en een deel te gaan verkavelen, veel landbouwers houden zelfs ha aan om niets mee te doen in de hoop dat het ooit bouwgrond wordt of om er iets op te planten dat zwaar gesubsidieerd wordt (zie zonnebloemen verleden jaar).

Qua natuurherstel is in mijn buurt wel een mooi projectje vanuit de overheid: Kravaalbos dat al een tijdje wordt uitgebreid met als doel er 1 aaneensluitend bos/natuurgebied van te maken - inclusief wat wandelpaden etc. Ik kom er regelmatig en de laatste 10 jaar zie en merk je dat effectief.

Laatst bewerkt:
Wat ik in mijn regio meer en meer zie gebeuren is dat oude vierkantshoeves omgebouwd worden tot woongelegenheden met meerdere woonunits. En eigenlijk vind ik dat een prachtig gegeven. Er worden op die manier woningen gecreëerd voor meerdere gezinnen, daar waar er voeger op die plek maar één gezin woonde. Dus zonder extra inname van open ruimte, maar met behoud van de vaak toch wel prachtige en voor de streek typisch hoeves, die naar mijn mening ook echt wel een meerwaarde hebben als landschapselementen.
En hoeveel meer groenten, vlees en melk produceren die verschillende gezinnen dan precies? Achter al die boerderijen gaat een grote industrie schuil - dat reikt véél verder dan de boeren/landschapselementen. Al kan je argumenteren dat ons land véél te veel produceert gezien onze export groot is. Je kan dat afbouwen -maar je moet dan wel uitzicht hebben op iets anders m.b.t. werkgelegenheid etc. dat gaan alvast geen grote fabrieken meer zijn op basis van de trend van de afgelopen 40 jaar.

Ook een leuk weetje: de landbouwgrond in België is van steengoede kwaliteit.

En hoeveel meer groenten, vlees en melk produceren die verschillende gezinnen dan precies? Achter al die boerderijen gaat een grote industrie schuil - dat reikt véél verder dan de boeren/landschapselementen. Al kan je argumenteren dat ons land véél te veel produceert gezien onze export groot is. Je kan dat afbouwen -maar je moet dan wel uitzicht hebben op iets anders m.b.t. werkgelegenheid etc.
Geen natuurlijk. Maar dat is ook net het punt. Voor veel van die boerderijen is er géén opvolging binnen de eigen familie. En welke particulier gaat nog een boerderij overnemen en beginnen te boeren? Ik denk dat het aanbod op dat vlak veel groter is dan de vraag. Dus ja, dan heb ik liever dat die gebouwen behouden blijven in een andere bestemming dan plat geduwd te worden.

De landbouwgronden echter, die worden denk ik meer en meer overgenomen door grotere concerns. Ik denk dat die schaalvergroting onvermijdelijk is. En als ik naar de actieve boerderijen in mijn omgeving kijk, zijn dat vaak grote industrieel uitziende complexen, en niet de hoeves van minstens 100 jaar oud.

Laatst bewerkt:
Niet zo eenvoudig - behoorlijk wat landbouwbedrijven hebben een component dieren - belangrijkste is niet de grond maar de huisvesting - zowel m.b.t. vergunning als tot nabijheid met de woonplaats. Afhankelijk van type heb je dan nog belangrijke factoren - voor melkvee is de ideale situatie: stal/woning + aangrenzend weiland. Weinig landbouwers staan te springen voor gronden op zekere afstand van de woning (stallen met dieren zoiezo uitgesloten) - en vandaag de dag een vergunning bekomen voor een nieuw landbouwbedrijf stoot zeer vaak op protest - en imo zijn daar ook heel weinig kandidaten voor want investering is gigantisch. Ook een probleem: versnippering van landbouwgebieden - het is economisch beter om grote stukken grond te kunnen bewerken (grotere machines, minder verplaatsingen).
Je hebt inderdaad enerzijds de kleinere hoeves van de oudere generaties boeren met stallingen voor een stuk of twintig koeien en een handvol varkens, het zijn dan ook die hoeves die opgekocht en verbouwd worden. Maar hier zijn ook zeer veel (grotere) landbouwbedrijven die bestaan uit één of meerdere grote hangars met silo's, en waar het woongedeelte zit geïntegreerd in die hangars. Ik denk niet dat die boeren geïnteresseerd zijn in die kleinere hoeves, die sowieso al niet aan de normen voor hedendaagse landbouw voldoen.

Zal juridisch moeilijk worden. Ik woon bv op een stuk landbouwgrond aanpalend aan een woonwijk. Voor een buitenstaander lijkt mijn woning zelfs deel uit te maken van de verkaveling. Is een woning die 30 jaar geleden gebouwd is en waar zelfs geen landbouwactiviteiten mogelijk zijn. Enerzijds omdat het storend zou zijn voor de buren en anderzijds omdat het perceel te klein is om een landbouwactiviteit uit te oefenen. Als men dit zou belasten, dan heeft dit naar mijn mening te maken met een pestbelasting of jaloezietaks. Vooral ook omdat dit perceel vandaag geen landbouwwaarde heeft en vermoedelijk nooit mee ingekleurd werd als woonuitbreidingsgebied of landbouwzone omdat er eind jaren 80 niemand wakker lag wetende dat dit een klein dorp is waar ik woon. Gaat men dus zo'n taks installeren, dan ga ik op zoek naar mensen in soortgelijke situaties, neem ik een advocaat onder de arm en zet ik hopelijk met genoeg "slachtoffers" een aanval in op de staat. Op een gegeven moment stopt het gewoon met die extra belastingen hoor.
Wilt men echt een halt toezeggen, dan bekijkt men de situatie nu waarbij zo'n hoeves enkel aangekocht kunnen worden door mensen met een attest landbouwer en wiens inkomen voor minstens X procent gelieerd is aan een landbouwactiviteit. Dat men tegelijkertijd ook een studie maakt of die hoeves of percelen waar zonevreemd gebouwd kan worden levensvatbaar zijn om een bloeiend landbouwbedrijf op te starten of te onderhouden

Ach, komaan.

Ofwel is een grond een bouwgrond ofwel niet. De regels zijn toch duidelijk ? Op landbouwgrond mag je niet bouwen. Dat je dan X jaar geleden - met alle respect - zo onnozel bent om een zonevreemde woning te kopen en hoopt dat dat passeert is naief best case en arrogant worst case.

Dat je daar niet kunt landbouwer spelen en weet ik veel wat, dat is allemaal excuus zoekerij. Landbouwgrond is voor landbouw, bouwgrond is om te wonen. Als de inkleuring op het kadaster je niet aanstaat, had je maar ergens anders moeten wonen.

En ja, vroeger landbouwer en nu niet meer en plots staat er een kot op zonder landbouw activiteit. Dat is allemaal mitigeerbaar met flankerende maatregelen. vb het mag niet verkocht worden, het mag 1 generatie doorgeven worden, het mag nog 20y bewoond worden, er komt een tax op, etc etc. Maar gewoon de inkleuring op het kadaster negeren a la tete du client omdat iemand vindt dat er geen landbouwactiviteit meer mogelijk is maar het kadaster "fout" is. Riiight.

Waar we vroeger woonden was het nog degoutanter. Daar is er een strook van 5km op 100m landbouw gebied (lees: koeien + mais en om de 500m een boerderij). Plots stonden daar in het midden 3 percelen (~50m op 100m) te koop aan >300k per perceel. Ik ga even in het kadaster snollen, is daar plots een rechthoekje veranderd in 'bouwuitbreidingsgebied'. Wie daar wat met wie heeft moeten doen, ik wil het niet weten.

We zijn ondertussen kleine 10y verder en links en rechts is het nog altijd koeien+mais. Gewoon staat er in het midden van die velden 3 villas met zwembaden :rolleyes:

Zie hierboven. Het handige van duidelijke regels en ze deftig te enforcen is dat het voor iedereen duidelijk is en er geen vriendjes politiek / oogjesdichtknijperij is.

Ik ben zelf eigenaar van een perceel woonuitbreidingsgebied en erachter een halve hectare landbouwgebied (in praktijk "buffergebied Q" - wat basically wil zeggen dat de originele staat behouden moet blijven en er niks verhard of permanent gebouwd mag worden). Die halve hectare gebruiken we als tuin, weide, moestuin. Realistisch gezien kan daar ook geen levensvatbare landbouw op gedaan worden behalve wat schapen en wat appels, patatten en druiven kweken voor de hobbyisten fun. Als je op het kadaster kijkt, zijn al de huizen in de straat hier hetzelfde. Allemaal een strookje van 20m bouwgrond en erachter hetzelfde buffergebied dat 100m diep loopt. En dan voor wsch 100 huizen naast elkaar (2-3km lang). Al die buffergebieden zijn volgebouwd met zwembaden, tuinhuizen, kotjes allerlei, zelfs garageboxen. Ons stuk is het laatste in de straat en dus gras momenteel.

Ik heb vorig jaar een bouwaanvraag ingediend voor een tuinhuis met terras. Wegens praktische redenen was het redelijk onmogelijk om dat volledig op onze bouwgrond te krijgen (ik moest ofwel een ander kot afbreken of de serre afbreken of het tuinhuis+terras halveren). Ik heb aanvraag ingediend waar de verharding 2-3m over de streep gaat. Instant rejection 'geen juridische basis om goed te keuren'. Ok fair enough, had ik wel verwacht, maar ik had met opzet even diep getekend als de GARAGEBOX VOOR 4 AUTO's die naast ons perceel gebouwd is. En dan krijg je als antwoord 'dat is het niet het voorwerp van deze aanvraag'. Het zou toch gemakkelijk zijn moest er enige logica inzitten en de regels voor iedereen even streng gelden... Ik kan me nu moeilijk inbeelden dat een garagebox voor 4 auto's naast een 4-unit blokje zonder vergunning gezet is, of wel en nobody cares because ???

Bon, ik zal mijn serre wel afbreken en verzetten, dan kan het tuinhuis 5m opschuiven en staat het volledig op het bouwperceel.

Imo is dat idd niet altijd logischer, voorbeelden om aan te tonen: A woont in centrum Aalst - klassieke compacte stadswoning, B woont in een uithoek van één van de deelgemeentes - een bungalow op 30 are.
  • A kan genieten van nabijheid van alles, ook investeert de stad per stadskop beduidend meer euro's - openbaar vervoer, stadspark, cultuur. Bijgevolg dienen ook de voorzieningen beperkter te zijn voor A - lagere kosten verplaatsing, kleinere diepvries, werkgelegenheid. De stadswoning is per m² beduidend duurder.
  • B kan genieten van meer ruimte maar betaald daar ook een prijs voor, ook is het niet uitgesloten dat er in deze groep ook mensen zijn die actief groen creëren. Grote oppervlaktes hebben altijd een hogere kost (of het nu gaat om de woning zelf, braakliggende gronden, een tuin, een bos...).
Aangezien niet iedereen in de stad of op het platteland kan wonen kan daar wel wat over gezegd worden hoe men beide groepen behandeld op vlak van KI bvb. Idem met de verband met de oppervlakte van de woning - standaard gezin met 1,5-2 kinderen zou dan fiscaal getroffen worden eens de kinderen uit huis zijn - idem voor een alleenstaande die per kop beduidend meer m² heeft, en wat doe je met co -ouderschap waar er eigenlijk 2 woningen nodig zijn - moeten we daar dan ook een taks op plaatsen want efficiënt is het niet. Of gaan we de mensen vragen om de woning, waar de kinderen opgegroeid zijn, een sociaal leven werd uitgebouwd en/of een woning en andere fysieke zaken werden gerealiseerd, te verlaten en naar elders te verhuizen- daar zijn rationele elementen voor om dat te doen - maar ook om het niet te doen.

Afhankelijk van vele factoren is die ogenschijnlijk logische koppeling dat in zijn geheel totaal niet volgens mij. Anderzijds is het KI beleid compleet ontspoort en is de factor rechtvaardigheid vaak helemaal zoek.
De stadswoning is per m² beduidend duurder --> Voor wie? Wat bedoel je hiermee? Wat is de relevantie van de "prijs per m²" als je de kost voor de overheid bedoeld?

Ik ben niet mee met je voorbeeld en wat er niet logisch aan zou zijn dat degene die op de grote, afgelegen lap grond ligt, dat deze meer zou moeten betalen dan de persoon die op een kleine centraal gelegen grond ligt?

Verder zijn hier toch genoeg oplossingen voor de rest? Ik heb hier al eens een soort van formule neergezet elders, die hier gewoon rekening mee houdt. Ik ben voorstander van een onroerende voorheffing die naast de oppervlakte (bebouwd/onbebouwd) & ligging, rekening houdt met het aantal gedomicilieerden. (Zie: https://www.beyondgaming.be/threads/kleine-nieuwtjes.31/post-1673361)

En ja, als we inzetten op efficiënt gebruik van onze ruimte, dan hoort daarbij dat we mensen wat stimuleren om te verhuizen als de kinderen het huis uit zijn. Maar men kan er voor kiezen om meer te betalen om op dezelfde plaatst te blijven wonen. Hou er dan verder in de vergelijking ook zeker rekening mee dat een dergelijk beleid in theorie er ook voor zal zorgen dat er gewoon meer woonmobiliteit zal zijn en door het vaker wisselen van woning ook meer beschikbaarheid zal zijn.

Ik ben nog altijd niet helemaal mee wat er niet logisch is in dergelijk beleid?
'Ik vind het niet fijn om meer belastingen te betalen', heeft weinig te maken met logica?

Ach, komaan.

Ofwel is een grond een bouwgrond ofwel niet. De regels zijn toch duidelijk ? Op landbouwgrond mag je niet bouwen. Dat je dan X jaar geleden - met alle respect - zo onnozel bent om een zonevreemde woning te kopen en hoopt dat dat passeert is naief best case en arrogant worst case.

Dat je daar niet kunt landbouwer spelen en weet ik veel wat, dat is allemaal excuus zoekerij. Landbouwgrond is voor landbouw, bouwgrond is om te wonen. Als de inkleuring op het kadaster je niet aanstaat, had je maar ergens anders moeten wonen.

En ja, vroeger landbouwer en nu niet meer en plots staat er een kot op zonder landbouw activiteit. Dat is allemaal mitigeerbaar met flankerende maatregelen. vb het mag niet verkocht worden, het mag 1 generatie doorgeven worden, het mag nog 20y bewoond worden, er komt een tax op, etc etc. Maar gewoon de inkleuring op het kadaster negeren a la tete du client omdat iemand vindt dat er geen landbouwactiviteit meer mogelijk is maar het kadaster "fout" is. Riiight.

Niet zo eenvoudig in de praktijk vermoed ik: op veel plaatsen waar het bouwgrond is krijg je geen landbouwbedrijf vergund (nog los van de prijs als je nog wat aanpalende grond wenst - die is dan ook bouwgrond), dan is de situatie dat de doorsnee mens geen boerderij naast zich (maar ook geen serres ofzo) wil en de doorsnee boer liefst ook geen woningen naast zich wil - dan krijg je dus een boerderij net achter de normale woningen. Als die boerderij dan ophoud te bestaan kan je dat oplossen zodat het lijkt alsof er niets is gebeurd - maar veel van die oplossingen kosten geld of resulteren in een financiële kater voor de boer, of in het andere geval - een goudmijn voor de boer. Eigenlijk zou je dergelijke bedrijven beter in een industriegebied integreren - maar daarvoor is het vaak te laat.

Ik heb de landbouwgronden hier in mijn omgeving wel serieus zien veranderen de laatste dertig jaar. Toen ik kind was liepen hier veel meer koeien, en werden er gewassen zoals maïs, aardappelen, graansoorten, bieten, rapen en kolen geteeld. Dat is uiteindelijk geëvolueerd naar uitsluitend nog maïs en nu liggen de meeste van die gronden er zelfs gewoon onbewerkt bij. Hier en daar lopen nog enkele koeien, maar meestal wat paarden of ezels. Natuurpunt is hier dan ook stilaan bezig met veel van die gronden op te kopen en te integreren in het natuurgebied.

Niet zo eenvoudig in de praktijk vermoed ik: op veel plaatsen waar het bouwgrond is krijg je geen landbouwbedrijf vergund (nog los van de prijs als je nog wat aanpalende grond wenst - die is dan ook bouwgrond), dan is de situatie dat de doorsnee mens geen boerderij naast zich (maar ook geen serres ofzo) wil en de doorsnee boer liefst ook geen woningen naast zich wil - dan krijg je dus een boerderij net achter de normale woningen. Als die boerderij dan ophoud te bestaan kan je dat oplossen zodat het lijkt alsof er niets is gebeurd - maar veel van die oplossingen kosten geld of resulteren in een financiële kater voor de boer, of in het andere geval - een goudmijn voor de boer. Eigenlijk zou je dergelijke bedrijven beter in een industriegebied integreren - maar daarvoor is het vaak te laat.

Ik versta dat de situatie complex is. Voor mijn eigen perceel is er ook niet echt een oplossing. Mijn huis is/was ook vergund voor kleinschalige landbouw activiteiten vroeger - dat is dus wel vergund geraakt. Er was hier een kleine biologische boerderij een jaar of 10 geleden, maar nooit rendabel te krijgen en al na 1 of 2y gestopt en dan paar jaar verwilderd geraakt voor we het kochten. Lees: een halve hectare onkruid van een meter hoog, overal restanten van grote tunnelserres, overal stapels paletten en ander afval tussen de brandnetels, half verrotte houten tafels en kweektafels etc etc.

Ik heb het nooit echt gesnapt hoe het exact in elkaar zat. De bouwvergunning voor het gebouw was voor een 1-gezinswoning en dan was er nog een uitbatingsvergunning voor een landbouwactiviteit op hetzelfde adres. En er was een gebouw met shop beneden en dan een appartement erboven. We hebben enkel het gebouw gekocht, de 2 units samengevoegd, alle bouwovertredingen weggewerkt en er een deftige 1-gezinswoning van gemaakt. De landbouwactiviteit entiteit is dan verhuisd naar ergens anders en wordt daar voortgezet met andere activiteiten in dezelfde vennootschap. Maar voor ons is het clean, het huis staat op bouwgrond en is vergund als 1-gezinswoning. Ik heb er hier al ergens anders over geschreven in het verleden. Al die bouwovertredingen stonden in de akte maar toen we na de verbouwingen voor de regularisatie bij de gemeente gingen, wisten die van niks. Bon, we hebben toch on the cheap kunnen kopen wegens de bouwovertredingen :laugh:

That being said, zoals je zegt is de 'clean solution' ofwel kassa kassa ofwel kostelijk voor *iemand*. Maar het is nog altijd niet aan de burger om te bepalen wat de oplossing is en waar hij de inkleuring aan zijn laars lapt omdat het hem goed uitkomt.

In ons geval is er totaal geen oplossing. Het landbouwperceel is moeilijk toegankelijk, zelfs voor kleine landbouwvoertuigen (vb een pikdorser of full-blown tractor kan het perceel niet op omdat die zijn bocht niet kan pakken om van de veldbaan het perceel op te draaien zonder in de gracht van 2m breed te sukkelen. Er is 0 kans om daar een rendabel bedrijf op te draaien. Het enige wat werkt is de lokale semi-professionele schapenboer die hier 3x per jaar zijn schapen dat perceeltje laat kort eten. En dat is al gepruts met zijn kar om die 20-30-40 schapen erop te krijgen. Voor de rest is dat speelruimte voor de kinderen om te vliegeren, te kamperen, tussen de fruitbomen te spelen. Je kunt dat moeilijk omvormen naar bouwgrond. Dat zou een cadeau van minstens een miljoen, ain't gonna happen. En moest het al gebeuren, dan is er 0% kans dat het ooit verkocht en bebouwd raakt. Het is enkel toegankelijk via een veldbaantje dat zou moeten verhard worden & verbreed worden (en dan onteigeningen links en rechts van dat veldbaantje). Ain't gonna happen.

Maar dat wil nog altijd niet zeggen dat ik dat zomaar mag volbouwen met allerlei koterij en weet ik veel wat omdat ik dat een goed idee vind. Soms is tijdelijk het status quo behouden met alle bijhorende problemen wenselijk. En dan flankeren over time. Tijd heelt alle wonden. Maar op zijn minst zou verder afwijken van de inkleuring niet moeten gebeuren. We gaan toch niet extra bouwen op landbouwinkleuringen ? Daar zou de richting toch moeten zijn dat we a) ofwel de inkleuring aanpassen aan de realiteit - indien mogelijk/wenselijk of b) een plan voorzien om over tijd te evolueren naar de originele inkleuring - nadat we het status quo behouden hebben voor 1 generatie of zo

Terug
Bovenaan