FIA Formula One 2021

Wie wordt wereldkampioen in 2021 ?

• Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn excuses Stungunner. Ik wilde helemaal niet kleinerend over komen. Ik dacht echt dat je de regels omtrent de SC nog altijd niet gelezen had. Er staat zwart op wit dat er 2 mogelijkheiden zijn ivm het gebruik van een SC. Wat Masi uiteindelijk besloten heeft staat er niet tussen.
Je hebt misschien een andere mening maar die snap ik dan weer niet want die mening staat gewoon niet in het reglement.

Met andere woorden, Masi kan beslissen over winst of verlies in de race, en in dit geval ook over het WK. Dit houdt in geen enkele rechtzaal stand denk ik.

Ik heb nergens gezegd dat hij zowiezo achter Lewis zou zitten. Ik heb gezegd dat zijn laatste pitstop buiten het voordeel van nieuwe banden ook een strategisch nadeel opgeleverd had. Masi veegde dat nadeel echter van tafel door een heel controversiële beslissing.

Finishen onder SC had ik dan weer niks gevonden. Max heeft een pracht van een seizoen gereden. Hij mocht van mij best zijn kans gaan. Maar Lewis ook. Die heeft deze keer geen faire kans gekregen want tegen Max op vers rubber was niks te beginnen.
Wat vooral zuur is, is het feit dat Lewis en Mercedes gisteren helemaal niks verkeerd gedaan hebben. Lewis reed een dijk van een race. Hij pareerde elke tegenslag op zijn weg. De start van P2, het inhalen van Perez, het feit dat hij na de actie van Gio met oude banden zijn voorsprong moest consolideren en de crash van Latifi. Maar tegen de beslissing van Masi, die nogmaals niet volgens de reglementen is, viel niks te beginnen. Een beslissing die Masi nota bene genomen heeft nadat Horner heeft zitten jammeren want eerst handelde Masi wel volgens de regels.
Had Max gewonnen terwijl die SC perfect was uitgevoerd (met de gedubbelden er nog tussen), dan had je mij niet gehoord. Ik zou het spijtig gevonden hebben voor Lewis. Gewoon pure pech dat Latifi er daar nog af ging. Maar op deze manier verliezen is gewoon competitievervalsing om het zwaar uit te drukken.

Tuurlijk. Maar nu is het kamp kwaad dat de overwinning gisteren door de neus geboord zag door een niet correcte beslissing van de wedstrijdleiding.

De minder controversiële oplossing had geweest iedereen door te laten + niet wachten tot die helemaal rond zijn + niet die extra lap voor de safety car stopt. Alsnog een afwijking van de standaard regels, maar makkelijker te verdedigen met die 15.2/15.3 clausules dan wat er nu is gebeurd.

Daar was denk ik evengoed tijd voor als ze dat op tijd hadden aangekondigd. Finaal wel even jammer voor Hamilton natuurlijk. Sowieso was een safety car voor hem een ramp, zelfs als er nog meer laps over waren.

Allemaal zeer slordig dit en getuige toch van weinig voorbereiding. In een race als deze is een late safety car toch een scenario dat op de tafel moet liggen bij het voorbereiden van de race?

Dat ze deze regels hierrond maar eens grondig bezien en waar nodig aanpassen om dit soort controverse te vermijden.

Uiteindelijk moeten we het allemaal loslaten. Zoals hier al meer gezegd is, Wat er dan ook gebeurd is, in het seizoen zijn er meerdere malen voor beide teams positieve en negatieve dingen gebeurd. Alle voorgaande beslissingen hebben geleid tot deze situatie… moest de FIA altijd correct hebben gereageerd, zaten we mogelijks niet in deze situatie..

En geklaag ging er sowieso zijn, welke beslissing er ook genomen werd. Als het onder sc finishen was, dan gingen er mss klachten komen dat ze niet snel genoeg hebben gereageerd om de race te finishen onder groen etc. Of dst er gentemans agreement was om te finishen onder groen

Dat andere rijders ook zo reageerden dat ze in eerste instantie niet mochten ontdubbelen, zegt ook veel.

Mss was een onmiddellijke red flag en 3 rondjes racen beter 🤷🏻‍♂️, we will never know..

Hamilton had 12 seconden voorsprong en de strategie van mercedes had perfect gewerkt. Verstappen kan zich een gratis pitstop veroorloven want heeft toch niks meer te verliezen, Hamilton niet want hoe lang zal de safety car nog duren en wat zal er beslist worden. Los van welke dubieuze beslissingen in vorige races dan wel in het voordeel van Hamilton dan wel in het voordeel van Verstappen genomen zijn: je kan toch enkel maar concluderen dat deze race helemaal unfair is en niks meer te maken heeft met sport. De safety car procedure en regels in het algemeen moeten volledig herzien worden.

Ik volg de formule 1 maar half half omdat het zelden nog spannend was, dit jaar toch wat meer gevolgd en dit was extreem frustrerend om te zien. Heb zin om meteen weer af te haken, wat een shitshow.

Hamilton had 12 seconden voorsprong en de strategie van mercedes had perfect gewerkt. Verstappen kan zich een gratis pitstop veroorloven want heeft toch niks meer te verliezen, Hamilton niet want hoe lang zal de safety car nog duren en wat zal er beslist worden. Los van welke dubieuze beslissingen in vorige races dan wel in het voordeel van Hamilton dan wel in het voordeel van Verstappen genomen zijn: je kan toch enkel maar concluderen dat deze race helemaal unfair is en niks meer te maken heeft met sport. De safety car procedure en regels in het algemeen moeten volledig herzien worden.

Ik volg de formule 1 maar half half omdat het zelden nog spannend was, dit jaar toch wat meer gevolgd en dit was extreem frustrerend om te zien. Heb zin om meteen weer af te haken, wat een shitshow.
Als je toch enkel deze race wilt bekijken, kan je ook zeggen dat er velen zeiden dat Hamilton zijn plek moest terug afgeven. In tegenstelling tot vorige "divebombs", bleef max hier perfect binnen de lijnen. en dan is het ook opnieuw een spelletje "Wat zou er gebeurd zijn als Max 1e was gebleven na de eerste ronde". En ge kunt wel stellen "op basis van wat we gezien hebben zou hamilton er toch voorbij zijn geraakt", maar dat weet je niet met 100% zekerheid. Een race is een "live" moment-opname, en je kan gewoon onmogelijk bij eender welk scenario zeggen "Als dit gebeurd, dan gebeurd dat... want als er nu X-Y-Z gebeurd qua scenario, wilt niet zeggen dat als A ipv X gebeurd, dat ook Y en Z gaan volgen. Dan wordt het A-B-C en dat is totaal niet voorspelbaar". Hebben het vandaag nogmaals gezien, it ain't over until the fat lady sings..

Het klopt er dat een bizarre beslissing was, maar zoals in men vorige, eender welke andere beslissing had ook klachten opgeleverd.
En nogmaals, als de fia hun regels overal correct had toegepast, hadden we wellicht niet deze super-final gehad. Dus op zich is het wel een 'fitting" end voor dit seizoen, hoe zuur het ook mag zijn voor Hamilton.

Anyway. Hopelijk krijgen we volgend jaar hierdoor wel een betere manier van regelgeving. Ik kan me eigenlijk geen seizoen bedenken dat meer door de stewards / FIA / Race director is be-invloed dan dit. Ik betwijfel ook of Masi hierna wel kan aanblijven.

Even over 48.12: alles wat daaronder staat is eigenlijk sowieso niet van toepassing.

Er staat "IF .. AND ... THEN ... ... ...". De oplettende ziet dat die tweede voorwaarde (message "LAPPED CARS MAY NOW OVERTAKE") niet van toepassing is, want die spreekt over een specifieke boodschap waarna heel de rest van die regel toepasselijk is. En laten ze nu net een andere boodschap gegeven hebben, waardoor de "then" ook niet meer van toepassing is. Boolean logic... Ze hebben met andere woorden een loophole in hun eigen regels gebruikt.

Overigens, lap 1 overtake van Max was OK. Ja, lunge, maar blijft on track, en Lewis mag dan wel willen insturen, er is niets dat zegt dat een block pass en/of een late lunge niet mag. Hij haalt perfect de bocht en dat is al lang de regel. Dus Lewis die daar niet minstens de plaats moest teruggeven was ook serieus twijfelachtig. Dit laatste zegt zelfs een Damon Hill, die al wel langer absoluut in het kamp van Lewis zit.

De safety car heeft zo in meerdere races invloed gehad, ook in het voordeel van Hamilton.

Je zou kunnen zeggen dat ze opnieuw naar de gaps van voordien moeten na de SC, maar lijkt me moeilijk implementeerbaar. Er zijn weinig manieren om een SC te hebben dat voor iedereen fair is. Er is altijd iemand benadeeld.

De safety car heeft zo in meerdere races invloed gehad, ook in het voordeel van Hamilton.

Je zou kunnen zeggen dat ze opnieuw naar de gaps van voordien moeten na de SC, maar lijkt me moeilijk implementeerbaar. Er zijn weinig manieren om een SC te hebben dat voor iedereen fair is. Er is altijd iemand benadeeld.
Ja maar kan men in dergelijke situaties geen herstart doen met gecontroleerde tijdsverschillen. Technologisch moet dat mogelijk zijn in een sport als formule 1 en dan zal het misschien niet op de honderdste correct zijn want op exact welk moment zet je de klok stil. Maar dan zal het toch alleszins veel fairer zijn dan wat de procedure nu is.

Ik ga niet gaan beweren wie of over gans het seizoen het meest bevoordeeld is: de losse intepretatie van de regels en de nog lossere toepassing dit seizoen zijn echt problematisch.

Maar daarnaast zijn sommige regels gewoon fundamenteel oneerlijk, vind ik. In de meeste seizoenen maakt het niet uit want dan is de dominantie van een bepaalde piloot/constructeur te groot.

Dat we dan eindelijk eens een spannend seizoen hebben (en misschien mede door de optelsom van dubieuze beslissingen die dan nog een "faire" balans geven) maar het op zo'n manier beslist wordt is voor mij gewoon de grootst denkbare antireclame voor de sport.

Als neutrale toeschouwer (gisteren voor de eerste keer de tv opgezet voor F1) vond ik het echt een lullig einde. Ik heb dus niets meegekregen van alle voorgaande races etc. Tot aan ronde 50 vond ik het echt geniaal om te volgen. Die manoeuvre van Verstappen, dat afstopwerk van Perez, die pitstrategie, onboard beelden. Ik vond het echt leuk en wou het gerust wat meer volgen.
Dan parkeert er hem daar ene in de balustrades en krijgt Verstappen zijn wereldtitel op een schoteltje aangeboden. Heel die race naar de knoppen alsof het er niet meer toe deed. Hadden Hamilton zijn banden het begeven ofzo, tot daar aan toe, onderdeel van de koers, betere strategie dan Red Bull, etc.

Maar dit? Geeft me echt geen goesting om volgende keer terug mijn tv aan te zetten. Ik lees het wel op Sporza.

Ja maar kan men in dergelijke situaties geen herstart doen met gecontroleerde tijdsverschillen. Technologisch moet dat mogelijk zijn in een sport als formule 1 en dan zal het misschien niet op de honderdste correct zijn want op exact welk moment zet je de klok stil. Maar dan zal het toch alleszins veel fairer zijn dan wat de procedure nu is.

Ik ga niet gaan beweren wie of over gans het seizoen het meest bevoordeeld is: de losse intepretatie van de regels en de nog lossere toepassing dit seizoen zijn echt problematisch.

Maar daarnaast zijn sommige regels gewoon fundamenteel oneerlijk, vind ik. In de meeste seizoenen maakt het niet uit want dan is de dominantie van een bepaalde piloot/constructeur te groot.

Dat we dan eindelijk eens een spannend seizoen hebben (en misschien mede door de optelsom van dubieuze beslissingen die dan nog een "faire" balans geven) maar het op zo'n manier beslist wordt is voor mij gewoon de grootst denkbare antireclame voor de sport.

Ook aan gedacht, maar dat is eveneens lastig he. Verstappen op 12 seconden, en pit onder SC, wat moet het dan zijn? 1 rondje gisteren was ongeveer 1,5 minuut, een paar auto’s hun gaps samengeteld zit daar al meteen over.

Delta’s houden lijkt me enkel doenbaar met VSC, maar als je de echte SC afschaft ga je sneller met red flags zitten, ook niet per se beter.

Ergens gewoon deel van het racen? Niet alles valt te controleren en geluk speelt ook mee.

Als neutrale toeschouwer (gisteren voor de eerste keer de tv opgezet voor F1) vond ik het echt een lullig einde. Ik heb dus niets meegekregen van alle voorgaande races etc. Tot aan ronde 50 vond ik het echt geniaal om te volgen. Die manoeuvre van Verstappen, dat afstopwerk van Perez, die pitstrategie, onboard beelden. Ik vond het echt leuk en wou het gerust wat meer volgen.
Dan parkeert er hem daar ene in de balustrades en krijgt Verstappen zijn wereldtitel op een schoteltje aangeboden. Heel die race naar de knoppen alsof het er niet meer toe deed. Hadden Hamilton zijn banden het begeven ofzo, tot daar aan toe, onderdeel van de koers, betere strategie dan Red Bull, etc.

Maar dit? Geeft me echt geen goesting om volgende keer terug mijn tv aan te zetten. Ik lees het wel op Sporza.
Dit snap ik volledig.
Ongeacht of Max verdiend de titel gewonnen heeft of niet, de overwinning gisteren is hem gewoon cadeau gedaan. Met een grote strik er rond.

Overigens, lap 1 overtake van Max was OK. Ja, lunge, maar blijft on track, en Lewis mag dan wel willen insturen, er is niets dat zegt dat een block pass en/of een late lunge niet mag. Hij haalt perfect de bocht en dat is al lang de regel. Dus Lewis die daar niet minstens de plaats moest teruggeven was ook serieus twijfelachtig.
Vreemde redenering. Zeker indien je de voorbije races van mening was dat Max zijn plaats niet moest afgeven toen die Lewis buiten de lijnen inhaalde.
Zelfs bij Zigo waren ze van mening dat Max daar geluk had dat hij geen 5 sec penalty kreeg voor die move. En ik denk dat die van Zigo in het kamp van Max zitten.

Vreemde redenering. Zeker indien je de voorbije races van mening was dat Max zijn plaats niet moest afgeven toen die Lewis buiten de lijnen inhaalde.
Zelfs bij Zigo waren ze van mening dat Max daar geluk had dat hij geen 5 sec penalty kreeg voor die move. En ik denk dat die van Zigo in het kamp van Max zitten.

Waarom zou Max 5s penalty krijgen voor zijn move? Hij haalt reglementair in en houdt hem op de baan. Andere blokkeren is nooit een issue geweest. Hard, maar fair.

Ne hoop regels van de jaren 80 terug invoeren.

- SC afschaffen
- Altijd rode vlag
- Bij iedere rode vlag worden de tijdverschillen van voor de rode vlag in rekening gehouden
- Bij ongelukken in L1. Race restart met reserve wagen zodat een bowling actie van Bottas niet meer van toepassing is

Veel eerlijker.

Waarom zou Max 5s penalty krijgen voor zijn move? Hij haalt reglementair in en houdt hem op de baan. Andere blokkeren is nooit een issue geweest. Hard, maar fair.
Op Ziggo zei de commentator dat want daar heb ik op gekeken.
Forcing another driver of the track zou dan de reden zijn.

Je kan dat incident met al hun regeltjes op twee manieren bekijken. Dat was hun instelling zowat.

- Bij iedere rode vlag worden de tijdverschillen van voor de rode vlag in rekening gehouden

Heeft men ooit gedaan en afgeschaft net omwille van zeer negatieve feedback. Degene die eerst over de streep reed was dan niet altijd de winnaar en daarom heeft men dit afgevoerd.

van mij moeten ze Max geen 5 sec straf geven. Maar beweren dat Lewis zijn plaats terug moest afgeven klopt ook niet.
Nu vind ik wel dat Lewis zijn shortcut wel heel groot maakte. Die had best wat kleiner gekund.

Dit snap ik volledig.
Ongeacht of Max verdiend de titel gewonnen heeft of niet, de overwinning gisteren is hem gewoon cadeau gedaan. Met een grote strik er rond.
Ok, maar als Latifi zijn auto iets sneller weg is, of ie crasht 1 ronde vroeger, dan was het ook zo geweest zonder al die commotie. Of het moet zijn dat Merc dan wel ging beslissen om Ham te pitten, maar ik vermoed van niet.

Enfin, er is gisteren gekozen voor spektakel ten koste van de regels (al zal de discussie over de letter van de wet nog even door gaan) en daar heb ik het ook moeilijk mee. Maar een wedstrijd kunnen winnen of verliezen door een late SC is wel gewoon deel van racing. Is trouwens ook het afstopwerk van Perez dat dit mogelijk gemaakt heeft. Of stel dat Bottas deze race op niveau zat, was Max nooit in de positie geweest om nog eens te kunnen pitten naar softs. Dus de race deed er weldegelijk toe. Uiteraard heeft Max wel zéér veel geluk gehad.

Ik snap de wrange nasmaak bij de hele situatie volledig hoor, daar niet van. Maar voor mij mag de factor geluk wel blijven bestaan in racing. De factor "inconsistentie" bij de FIA moet er wél uit.

van mij moeten ze Max geen 5 sec straf geven. Maar beweren dat Lewis zijn plaats terug moest afgeven klopt ook niet.

Waarom klopt dat niet? Max had de overtake done, en had Lewis niet gecut was hij P2 geweest. Definitie van gaining a lasting advantage.

Efkes over dat incident in de eerste ronde, vanaf wanneer is het toegelaten dat je iemand van de baan mag duwen als je zelf maar op de baan blijft?
De uitloopstrook die Hamilton gebruikt heeft om een crash te vermijden is langer, en de snelheid waarmee Hamilton deze uitloopstrook gebruikte was laag genoeg om elk voordeel te neutraliseren.
Dat Verstappen niet als eerste uit die bocht kwam, was doordat hij met zijn inhaalmanoeuvre zijn eigen bocht verprutste.

Ik ben geen Hamilton fan, Ik ben al meer dan 40 jaar fan van Ferrari, niet omdat ze zo goed waren, wij hadden thuis onze eerste kleuren televisie en de rode Ferrari's sprongen het meest in het oog, zeker met Gilles of Lauda aan het stuur.
Ik ben geen echte Schumacher fan geweest, maar ik was wel fan van Irvine en vooral Barrichello en Massa uit die periode, maar eigenlijk sluit ik elke Ferrari piloot in mijn hart.

Dit juist om te zeggen dat het voor mij persoonlijk niet uitmaakte wie dit jaar WK werd, en misschien klopt dat van die loophole, maar het einde van dit kampioenschap laat op deze manier toch een wrange nasmaak na.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan