The day after kan ik gerust toegeven dat ik mss te snel was in mijn oordeel dat er conform de regels is beslist op het einde.
Ik vond de eerste beslissing om geen gedubbelden te laten ontdubbelen heel dubieus want eigenlijk compleet tegen wat de laatste jaren telkens wordt gedaan, maar ze hadden die beslissing wellicht genomen om zeker nog te kunnen racen, want iedereen laten ontdubbelen zou wellicht te lang hebben geduurd.
Dus komen ze plots toch af met een compromis, nl slechts 5 wagens laten ontdubbelen, om zeker nog te laten racen, hoewel dat eigenlijk niet mocht want de SC kwam te vroeg binnen.
Mij lijkt dan wel dat door het talmen bij zowel het takelen van Latifi zijn auto als het talmen door Masi om snel met een juiste beslissing te komen, dit compromis uit de bus is gekomen. Had dat allemaal wat sneller gebeurd, ze konden wellicht wel iedereen laten ontdubbelen zoals ze het altijd doen én nog één ronde kunnen racen, en de uitkomst zou dus dezelfde zijn geweest. Het zou nog altijd heel erg zuur zijn geweest voor Lewis, maar het zou wel heel wat discussie hebben vermeden.
Er zou blijkbaar een gentleman’s agreement zijn geweest om de race zeker te laten eindigen onder groene vlag, vandaar wellicht die druk op het einde om ergens toch met een halfslachtige oplossing te komen.
Ik kan mij heel erg goed inbeelden dat dit heel zuur is voor Hamilton want er was, na die beslissing van Masi, geen andere optie dan dat Max kampioen wordt.
Maar nogmaals, SC hoort er bij, ongevallen horen er bij, ook al is dat een backmarker die daardoor invloed heeft op de leiders, het hoort er bij. Anders kan je beter enkel Max en Lewis laten rijden die laatste race en de rest binnen houden, wat helemaal belachelijk zou zijn.
Dus dat dit grote invloed heeft gehad op de race vind ik normaal en zelfs het leuke en onvoorspelbare aan autosport, de laatste ronde kan er evenveel gebeuren als in de eerste, gelukkig maar. Maar Masi heeft hier het eigen falen, nl talmen bij takelen en snel beslissen, willen goedmaken door een halfslachtige beslissing die een veel te grote invloed had en geen eerlijk einde inhield. Dat kan je natuurlijk Max en RB niet verwijten, maar het smaakt idd wel zuur.