FIA Formula One 2021

Wie wordt wereldkampioen in 2021 ?

• Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Vind jij het normaal dat een sporter de instructie van de scheidsrechter naast zich neerlegt en na de wedstrijd dan het hele geval gaat aanvechten ? Zijn er nog andere sporten waar dit kan/mag ?
Dat is wel een verschil. Het woord van de scheidsrechter is geen advies, dat is een onmiddellijk en bindend oordeel.

In de F1 werkt het echt anders, dat is al vele jaren zo. Het teruggeven van de plaats zorgt ervoor dat er geen straf meer kan volgen, maar is op zich geen verplichting. Je kan je plaats houden maar dan volgt er wat.

Zie Masi's eigen woorden:

If an overtake takes place with a car off track and gains an advantage, a lasting advantage, I will go on the radio and suggest to the team that they immediately relinquish that position, and that was made very clear.

“Red Bull were actually given an instruction immediately by myself that I suggested they relinquish that position as listed in the Sporting Regulations, which they did.

Heel duidelijk woordgebruik: "suggest". Niet directed of ordered, maar suggest.

Ok, dat wist ik niet. Dan heb je gelijk. Een DQ zou inderdaad dan overdreven zijn. Ik dacht echt dat het om een directive ging. Max had inderdaad kunnen verder rijden en het hele geval achteraf aanvechten.

Maar ik blijf wel bij mijn mening dat ik blij ben dat hij dat niet gedaan heeft. Tenslotte is hij in de fout gegaan tijdens dat inhaalmanoeuvre.
Als het nu Horner was die via de radio tegen Max iets zei zoals : "Verdorie Max... hierdoor gaan we in de problemen komen. Best van die positie terug te geven" en Max zou dat genegeerd hebben, dan zou ik dat heel goed kunnen begrijpen. Maar indien het de FIA zelf is die met die boodschap komt, al is het blijkbaar een suggestion en geen directive, dan denk ik dat je best toch luistert.

Ik begrijp de frustratie helemaal hoor. Eigenlijk had Max deze race moeten winnen. Hij heeft het ook meer verdiend ook. Het is door een fout van de FIA dat Max niet gewonnen heeft. Maar dat geeft Max nog altijd niet het recht om zelf te regels te overtreden.

Dat is wel een verschil. Het woord van de scheidsrechter is geen advies, dat is een onmiddellijk en bindend oordeel.

In de F1 werkt het echt anders, dat is al vele jaren zo. Het teruggeven van de plaats zorgt ervoor dat er geen straf meer kan volgen, maar is op zich geen verplichting. Je kan je plaats houden maar dan volgt er wat.

Zie Masi's eigen woorden:

Heel duidelijk woordgebruik: "suggest". Niet directed of ordered, maar suggest.
Duidelijk is dat toch niet?

"Given An instruction" - je moet.
"That I suggested" - je moet eigenlijk niet.

En de optie graveltrap is hier niet. Het asfalt dat in T4 ligt, is van het "Sakhir" circuit.

Instructie is communicatie aan een team/rijder. De communicatie is: "ik stel voor dat je de plaats teruggeeft". :)
Zo werkt het toch al lang genoeg?

En de optie graveltrap is hier niet. Het asfalt dat in T4 ligt, is van het "Sakhir" circuit.
Zet er van die Formula E constructies. Als ge er tegen knalt hangt ge een behoorlijk probleem hebt.
Of inderdaad in geval van nood zoals BuYcKi zegt : de lijnen zijn de limits PUNT

Gravelbakken langs het circuit en doe wat ge wilt.

Veel simpeler dan hun asfalt uitloopstroken overal.

Dit x100. Another day, another overtake fucked by track limits.

Er zou zoveel gezever bespaard kunnen worden moesten ze naast de witte lijn een verplichte strook van gras of gravel leggen. Het moeten zelfs geen volledige grindbakken zijn, gewoon een strook waar een wagen ALTIJD tijd verliest. Circuits waar er stroken asfalt aan de buitenkant van de witte lijn liggen, zorgen élke keer voor dezelfde problemen.

Hoe moeilijk kan het zijn? Geen track limits abuse meer, tenzij met een hoog risico om van de baan te gaan. Ze moeten die grasbakken zelfs niet diep maken, 5cm aarde en gras erop. Een wagen gaat daar quasi nooit in kunnen graven, dus flips lijken mij extreem moeilijk.

Dit x100. Another day, another overtake fucked by track limits.

Er zou zoveel gezever bespaard kunnen worden moesten ze naast de witte lijn een verplichte strook van gras of gravel leggen. Het moeten zelfs geen volledige grindbakken zijn, gewoon een strook waar een wagen ALTIJD tijd verliest. Circuits waar er stroken asfalt aan de buitenkant van de witte lijn liggen, zorgen élke keer voor dezelfde problemen.

Hoe moeilijk kan het zijn? Geen track limits abuse meer, tenzij met een hoog risico om van de baan te gaan. Ze moeten die grasbakken zelfs niet diep maken, 5cm aarde en gras erop. Een wagen gaat daar quasi nooit in kunnen graven, dus flips lijken mij extreem moeilijk.
Eigenlijk bestaat er al een hele goede oplossing, maar als ze dat doen gaat iedereen weer klagen dat ze pijn krijgen aan hun ogen:
AP-1W27AUEX52111_news-800x534.jpg

Misschien maar gewoon overal dat rode asfalt leggen buiten de track (buiten wat stroken om terug op de baan te komen), en misschien ook wat subtieler kleuren. Als ze dan van de baan af gaan vernielen ze hun banden, waarbij het nog geen ramp is als het 1 keer per ongeluk gebeurt. Wat Hamilton doet zou simpelweg niet meer gaan, en de veiligheid is er ook nog.

Nu zou dat in de beruchte bocht 4 van afgelopen weekend niet werken, want dat was gewoon een onderdeel van de andere layout.

@Hit Hard : Paul Ricard hun oplossing is even waardeloos. Zowel in de blauwe als rode run-off is een soort van abrasieve verf verwerkt. Rij daar 20 rondjes over en het zal je banden hard doen slijten, maar een occasionele dip over de lijnen kost je niks van tijd. Er moet een instant tijdsverlies plaatsnemen van zodra een wagen van het circuit gaat.

Voor vele circuits is het zo dat ze, om rendabel te zijn, meerdere verschillende soorten raceklasses moeten kunnen ontvangen over het jaar heen. En voor allen moet het circuit veilig genoeg zijn. Dus zomaar graveltraps terug installeren, kan jammer genoeg niet altijd.

Dus ja; sensoren. Heel moeilijk kan dat toch niet zijn in deze tijden.
Je krijgt 3 'gratis' beurten, het kan immers eens gebeuren dat men zich verremt. Voor elke andere keer automatisch 1 sec straftijd :)
Zou automatisch moeten kunnen toch. en geen gedoe met race stewards die zich erover moeten beraadslagen

Ik zeg niet voor volledige gravel traps te installeren, maar eerder voor kleine stroken naast het circuit, met daarachter de volledige asfalt run-off. Ik denk dat er meer potentieel zit in zo'n run-off strips dan in sensoren. F1 heeft de middelen en expertise om dat te implementeren en zelfs zij doen het nog niet. Ik zie WEC, GT-series, ... het dan ook niet meteen doen.

Als je die run-off strips een meter breed maakt, op quasi gelijke hoogte met de curbs of het circuit legt en niet meer dan een 5-tal cm. diep maakt, zie ik daar zelfs voor superbikes geen enkel probleem of gevaar in.

Maar, zoals ik al zei, dat kan hier niet. Het stuk waar ze breed gaan, is waar het circuit afsplitst voor het Sakhir GP circuit. Daar kan je geen gravel trap leggen.

Vind toch dat de FIA in fout gaat hoor,altijd die (dubbelzinnige) regeltjes.
Dat ze dan duidelijk zijn.
Track limits in geen enkele sessie (niet in FP,QF of in race) overschrijden.
Denk dat die uitloopstroken toch wel serieus impact hebben op die onduidelijkheid,vroeger lagen er altijd grindbakken naast de curbs,sinds dat verandert is,zijn die regels voor interpretatie en de nodige discussie vatbaar.
Dus vroeger kon het overschrijden van Track limits uw race beëindigen.

Dat ze bvb al die gaining advantage er al maar uitlaten als uitzondering,als je meermaals buiten de lijnen rijd zonder enige reden kun je bestraffing krijgen.
De enige uitzondering die voor mij mogelijk nog zou mogen is,pushed off track in a battle.
Om bvb een aanrijding te vermijden.

Die uitloopstroken hebben ook impact op de MotoGP op gemeenschappelijke circuits.
Die hebben liever grindbakken voor hun veiligheid,afremmen motor.
Enfin dacht dat toch,kan verkeerd zijn.
Maar als je ziet dat die moto van Zarco nauwelijks of niks afremt op de RB ring.
Was wel uitzonderlijk geval,normaal gezien zou de motor kantelen,nu bleef die loodrecht en op snelheid.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan