FIA Formula One 2022

Wie wordt wereldkampioen in 2022 ?

• Totaal aantal stemmers
    81
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Vettel heeft op zich in het V8-tijdperk ook absoluut schitterende dingen laten zien. Was met die wagens gewoon keigoed. Hij heeft Webber ook gewoon de vernieling in gereden he, en een Webber was nu niet noodzakelijk slechter dan pakweg Kovalainen of Barichello (als we Schumacher en Hamilton dan toch - terecht - prijzen om hun teamgenoot te domineren). Vettel scoorde in 2008 meer punten dan de 3 andere STR/RBR rijders samen, stond er in 2010 toen de rest faalde (Webber in Korea en in AD qualifying, Alonso die slecht startte in AD met de gekende gevolgen, ...), scoorde in 2013 genoeg punten om het WCC op zijn eentje te winnen, won 4 titels terwijl Webber niet 1 keer tweede eindigde.

Dat hij "enkele vreemde dingen deed" in dat tijdperk, tja. Doen ze toch allemaal? Hamilton heeft ook best wel "enkele vreemde dingen" gedaan in die periode he.

Was hij minder all-round dan een goed deel andere kampioenen, zelfs met minder titels? Waarschijnlijk wel. Of hij bereikte zijn piek eerder, en is sneller gedropt? Ook mogelijk. Maar met die V8's was hij top, en die 4 titels zijn niet gestolen.

Nu, akkoord over Schumacher en Hamilton. Die hebben ook met mindere wagens heel mooie dingen laten zien. Ik heb altijd al gezegd dat Schumacher zich ook en vooral bewezen heeft met zijn niet-kampioenschapswaardige wagens. Hamilton gelijkaardig, al was het bij hem vooral zijn rookieseizoen dat er dan uitspringt. Een seizoen zoals dat van Schumacher in 1996, dat zit er imo niet tussen.
Aha, dat ik Vettel niet vermeld had betekent absoluut niet dat ik hem niet hoog inschat, in reageerde eerder op dat over Schumacher en Hamilton. Ik ben het eigenlijk zo goed als eens met uw post.

Die McLaren livery is :drool:.

:eek:

Ik zeg niet dat je fan moet zijn van één van die rijders, maar je kan toch gewoon wel zien aan hun manier van rijden, de manier waarop ze hun teamgenoot vaak compleet belachelijk maken/maakten dat Schumacher en Hamilton gewoon exceptionele coureurs zijn?

Hamilton heeft dat bij McLaren laten zien, in een wagen die bepaalde seizoenen gewoon echt niet goed was. Schumacher heeft dat bij Jordan, Benetton en de eerste jaren bij Ferrari, ik geloof echt dat Schumacher er mee voor gezorgd heeft dat die wagen zo dominant is geworden.
Als je mij quote, moet je alles nemen hè. Ik zeg toch in mijn laatste paragraaf dat zowel Hamilton als schumi getoond hebben met andere wagens ook kampioen te worden en dat ze dus wel degelijk groot talent hebben.

Mijn punt was dat zowel Hamilton als schumi als Vettel hun meervoudige WK titels ook mede kwamen doordat ze destijds een dominerende auto hadden, naast hun grote talent.

Als de Red Bull al gelijk vanaf het begin van de hybrid era even krachtig was als vorig jaar, durf ik niet te zeggen dat Hamilton nog steeds zijn 7 titels behaald had. (Wel 3 of 4, ma geen 7 bedoel ik).

(En dat zeg ik als Schumi fan hoor :)) 7 titels zijn gewoon straf. Ferrari tijdens de schumi periode was gewoon ook buitengewoon, mede door de toewijding van schumi. Maar er was weinig tegenstand waardoor die 7 mogelijk waren.

De McLaren is de 3de wagen die gepresenteerd wordt en is een heel andere wagen dan de andere 2. Ik vind dit prachtig om te zien want dit wil zeggen dat de designers toch altijd nog redelijk veel speelruimte gekregen hebben, al wil dit ook direct zeggen dat de kans dat er 1 team dominant kan zijn groter is dan misschien eerst gedacht werd.

Enkele verschillen die mij opvallen van deze wagen tegenover de andere 2 :

- Vooraan pullrod suspension. De andere 2 gebruiken pushrod, iets wat meestal gebruikt wordt. Bij Haas is er nog discussie over want er zijn mensen die beweren dat de renders van de Haas niet juist zijn en dat het toch een pullrod zou worden. Het voordeel van een pullrod is dat het zwaartepunt lager is, het nadeel is dat het zwaarder is. Bij deze 2022 gen wagens komt de inlaat van de sidepods hoger en dan heeft de pullrod als extra voordeel dat de lucht richting die sidepods minder verstoord is. Maar je blijft natuurlijk met een zwaarder systeem dat de neiging heeft om er voor te zorgen dat de wagen meer onderstuurd is dan bij een pushrod suspension. Ik vraag me af of pullrod hier de juiste keuze is, maar ik begrijp wel dat ze het proberen.
- Achteraan pushrod suspension, en dat is eigenlijk niet te begrijpen. Al jaar en dag wordt achteraan voor de pullrod gekozen omdat het zwaartepunt dan lager is. Terwijl vooraan misschien wel redenen zijn die het rechtvaardigen om te veranderen, is dat achteraan niet echt het geval. Oftewel moeten ze bij McLaren toch iets gevonden hebben.
- Deze wagen is een pak langer dan de Aston Martin. De sidepods zijn dan weer een pak korter. Terwijl ze bij de Aston bijna volledig de breedte van de vloer benutten wordt deze wagen direct een pak smaller.
- Doordat de sidepods zo snel smaller worden hebben ze geen plaats om koelopeningen, zoals bij de Aston Martin, bovenop de sidepods te zetten. Alle hete lucht moet dus achteraan uit de wagen en dat zie je direct. Terwijl de Haas en de Aston Martin heel compact zijn, zie je bij deze McLaren bijna geen coke bottle shape meer. Die wagen is heel plomb achteraan. Misschien heeft de keuze voor een pushrod suspension achteraan daar mee te maken. Ik vraag me wel af waar ze bij Haas met die hete lucht naar toe gaan. Die heeft ook geen koelopeningen, ook niet de plaats bovenop de sidepods, en is toch enorm compact achteraan. Oftewel hebben ze daar iets op gevonden, oftewel kloppen die renders voor geen meter zoals bij Red Bull het geval is.

Ik vind het prachtig dat de wagens zo verschillend zijn. Ik vraag me af wie het bij het rechte eind heeft. Dit maakt me meer enthousiast voor het komende seizoen want ik had schrik dat het allemaal wat eenheidsworst zou worden.

Voor de pechvogels van Spa vorig jaar. Ik heb deze week eens gemailed naar de organisatie over die compensatie.

De dag erna had ik een bevestigingsmailtje dat mijn aanvraag tot compensatie goed geregistreerd was in het systeem. In de namiddag had ik dan 3 mails, 1tje met codes voor f1tv abbos, 1 met uitnodiging tot een extra event op donderdag, voor Spa GP 2022, en 1 dat ik in de wedstrijd zit met loting voor tickets voor Spa GP 2022.

Dus volgens mij krijg je niets tenzij je er echt effectief om vraagt..

Kleine update;

#DatumTeamChassisFoto's
#12022-02-04HaasVF-22Foto 1 - 2 - 3
#22022-02-09Red Bull RacingRB18Foto 1 - 2 - 3
#32022-02-10Aston MartinAMR22Foto 1 - 2 - 3
#42022-02-11McLarenMCL36Foto 1 - 2 - 3
#52022-02-14Scuderia Alpha TauriAT03Foto 1 - 2 - 3
#62022-02-15WilliamsFW44
#72022-02-17FerrariF1-75
#82022-02-18MercedesF1 W13
#92022-02-21AlpineA522
#102022-02-27Alfa RomeoC42

2 rondjes echt racen, dus niet achter een safety car, en het is een echte race. Alleen de top 5 scoort punten, maar het is dus een echte race.
Ik weet het niet hoor... Het is beter dan het was, maar om 2 rondjes nu een echte race te noemen... Je zal daar maar samen met vrouwlief en 2 kinderen bronze ticketjes gekocht hebben ter waarde van 150 euro het stuk. Dat is 600 euro er door na 2 rondjes. Een dprint race is 100 km. Een echte race zou volgens mij dan toch minimum 150 km moeten zijn. Ik heb de indruk dat de FIA zijn imago wat wil oppoetsen na het debacle in Spa vorig jaar. Nu zitten roepen dat wat rondjes achter de SC rijden niet meer als "race" bestempeld zal worden. Maar eigrnlijk... 2 rondjes een race noemen ? Ik vind dat gene vette.

*edit* die sidepods zien er toch al serieus gesculpet uit, dus meer echte wagen dan het zuster-team vermoed ik
Ziet er inderdaad meer uit als de echte wagen. Wat mij vooral opvalt is de heel andere neus. Veel lager en langer dan die van de concurrentie. De anderen proberen lucht onder de neus door laten gaan richting Venturi tunnels, Alpha Tauri laat het over de neus gaan. Zo een voorvleugel is natuurlijk snel aangepast dus dit kan snel veranderen.

Voor de rest een redelijk "veilige" wagen imho. Pushrod vooraan, pullrod achteraan. De klassieke opstelling.
Sidepods die een beetje het midden houden tussen die van McLaren en Aston Martin.
Ziet er mij een heel degelijke, solide basis uit. Terwijl de andere wagens meer "er op of er onder" zijn heb ik hier meer de indruk dat dit meer een basis is waarmee ze alle kanten op kunnen. Misschien geen slecht idee. Met Gasley hebben ze in elk geval een geweldig piloot in hun rangen.

Goh, dat 2 rondjes racen, het is iets, maar een echte race kan je het niet noemen. Nu 't is alvast beter dan 2 rondjes achter een SC (of VSC) een race te noemen, met dit systeem zou je op die 2 rondjes nog wel de KANS op een overtake hebben.

Die aanpassing naar punten op basis van hoeveel % van de race er afgerond is vind ik wel goed.

En nu verder uitkijken naar 18/02.

Goh, dat 2 rondjes racen, het is iets, maar een echte race kan je het niet noemen. Nu 't is alvast beter dan 2 rondjes achter een SC (of VSC) een race te noemen, met dit systeem zou je op die 2 rondjes nog wel de KANS op een overtake hebben.

Die aanpassing naar punten op basis van hoeveel % van de race er afgerond is vind ik wel goed.

En nu verder uitkijken naar 18/02.
Ze komen hier nu wel naar buiten met het grote nieuws : "Wat in Spa gebeurd is zal niet meer kunnen. Achter de SC rijden is geen race. Er moeten minimum 2 rondjes gereden zijn zonder SC om als race te tellen". En daarna komt de hele uitleg van hoe de puntenverdeling dan zal zijn.
Maar... zou jij tevreden zijn hiermee moest jij inkom betaald hebben ? Neem nu dat ze volgende keer 2 rondjes mogen racen. Dan is er wel echt een race geweest hé. Je hebt geen poot meer om op te staan. Je moet geen compensatie meer verwachten. Ik zou er niet tevreden mee zijn. Ik ga er van uit dat een race langer duurt dan een sprint race. En aangezien een sprint race 100 km is, lijkt het me logisch dat een race toch wel minstens 150 km mag duren om echt te mee te tellen als een volwaardige race.

Ze komen hier nu wel naar buiten met het grote nieuws : "Wat in Spa gebeurd is zal niet meer kunnen. Achter de SC rijden is geen race. Er moeten minimum 2 rondjes gereden zijn zonder SC om als race te tellen". En daarna komt de hele uitleg van hoe de puntenverdeling dan zal zijn.
Maar... zou jij tevreden zijn hiermee moest jij inkom betaald hebben ? Neem nu dat ze volgende keer 2 rondjes mogen racen. Dan is er wel echt een race geweest hé. Je hebt geen poot meer om op te staan. Je moet geen compensatie meer verwachten. Ik zou er niet tevreden mee zijn. Ik ga er van uit dat een race langer duurt dan een sprint race. En aangezien een sprint race 100 km is, lijkt het me logisch dat een race toch wel minstens 150 km mag duren om echt te mee te tellen als een volwaardige race.
Tuurlijk niet, maar zoals ik zeg he, het is "iets". Ik hoop op een volwaardige race in Spa, want ik ga dit jaar daar naar mijn allereerste live F1 weekend.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan