FIA Formula One 2022

Wie wordt wereldkampioen in 2022 ?

• Totaal aantal stemmers
    81
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Het gekke is vooral dat Max zijn kwalificatietijd de snelste was geweest moest hij zen laatste bocht niet verkloot hebben, dus zo veel trager zal die Red Bull wel niet zijn.
Kwalificatie is altijd wat anders dan race setup natuurlijk. 1 snelle ronde uit een wagen halen ten opzichte van een hele race er uit puren, op verschillende compounds snelheid halen en ze niet te snel verslijten, opwarming remmen onder controle houden, ...
Idem bij de restart zoals hierboven opgemerkt. Perfect gespeeld van Charles, en Max liep wederom in de val.

Max is een superpiloot. Maar in deze race was het wel overduidelijk wie de slimste was. Mogelijk volgende keer andersom.
Dit.

ik ga beleefd blijven , maar leert anders is telemetrie lezen.
Racecraft van Leclerc is trouwens een klasse of 3 lager dan die van Max.
Ik sluit mij aan bij @Knarf .
Maar, een grote mond is niet genoeg he, je moet het ook nog kunnen bewijzen.
Op deze site kun je de telemetriegegevens van de F1 wagens vergelijken, toon het ons eens en leg het aan ons, simpele wezens, uit.

Alé als we dan toch allemaal onze gal aant spuwen zijn. Leuk dat Ferrari erbij zit maar als ik een heel seizoen op die even arrogante kop van Leclerc moet zien, FML :D

Dat Mercedes maar rap trug meedoet voor de overwinningen! En Sainz mag van mij als 3de hond met de overwinningen gaan lopen. Super symphatieke gast naast en op de baan.

Ohja en Norris, wrm s*ckt Mclaren toch weer zo hard :Sad:

Allé... we gaan nog eens over Copse beginnen. En dan maar zeggen dat ik degene ben die steeds het verleden oprakelt.

Ik begin er letterlijk NIET over en heb het enkel over Hongarije en Baku. Net omdat ik weet dat Silverstone een hot topic blijft zeg ik letterlijk dat ik Silverstone links laat liggen omdat dat niet nodig is om mijn punt te maken.

Man man man. Maar allez bon, je hebt toch weer je stokpaardje volop kunnen uitspelen.

Laatst bewerkt:
Max is een superpiloot. Maar in deze race was het wel overduidelijk wie de slimste was. Mogelijk volgende keer andersom.

Ik blijf er wel bij: Max kon niet anders dan het op het lange S/F straight doen, want het tweede straight was te kort voor de RBR om daar de Ferrari te pakken. De Ferrari was duidelijk de snellere wagen zondag, en Max had maar een paar pogingen waarbij hij dicht genoeg kon komen door de lengte van het rechte stuk. Daar waar hij flat spot, daar moest hij al van zodanig ver komen omdat hij elke ronde wat meer verloor en van wat verder aan het S/F straight moest beginnen.

Het is gemakkelijk om slim te lijken met een wagen die qua race pace gaten kan trekken waar je het wil.

Ik blijf er wel bij: Max kon niet anders dan het op het lange S/F straight doen, want het tweede straight was te kort voor de RBR om daar de Ferrari te pakken. De Ferrari was duidelijk de snellere wagen zondag, en Max had maar een paar pogingen waarbij hij dicht genoeg kon komen door de lengte van het rechte stuk. Daar waar hij flat spot, daar moest hij al van zodanig ver komen omdat hij elke ronde wat meer verloor en van wat verder aan het S/F straight moest beginnen.

Het is gemakkelijk om slim te lijken met een wagen die qua race pace gaten kan trekken waar je het wil.
Het blijft toch voor Leclerc spelen dat die zo koel gebleven is en zoveel vertrouwen in de wagen had.
Even inhouden lijkt me niet zo evident. Maar hij doet het wel omdat hij weet dat hij dan minder risico neemt en hij hem (dankzij zijn snellere wagen) toch kan terugpakken.

Een iets mindere piloot neemt daar misschien wat meer risico om Verstappen toch achter zich te houden en verspeelt zo de veilige overtake bij de tweede DRS zone.

Het blijft toch voor Leclerc spelen dat die zo koel gebleven is en zoveel vertrouwen in de wagen had.
Even inhouden lijkt me niet zo evident. Maar hij doet het wel omdat hij weet dat hij dan minder risico neemt en hij hem (dankzij zijn snellere wagen) toch kan terugpakken.

Een iets mindere piloot neemt daar misschien wat meer risico om Verstappen toch achter zich te houden en verspeelt zo de veilige overtake bij de tweede DRS zone.

Begrijp me niet verkeerd: Leclerc heeft absoluut een toprace gereden. Kon niets beter gedaan hebben.

Voor mij hebben ze beide uit hun wagen gehaald wat er in zat. P1-P2 was een logische uitslag geweest. Enfin, Sainz had misschien meer met Max kunnen/moeten vechten, maar de #1 rijders waren duidelijk de besten in hun respectievelijke teams, en dat was voor Max ook genoeg om Sainz duidelijk te verslaan. Voor hij uitviel, uiteraard.

Random bedenking: Bij duo's als Verstappen-Ricciardo en Hamilton-Bottas gebeurde het wel eens occasioneel dat de mindere rijder toch eens een race kon winnen op pace. Bij Perez zie ik dat helaas nóóit gebeuren.
Sainz-Leclerc zit volgens mij wel veel dichter bijeen dan deze race liet uitschijnen.

Begrijp me niet verkeerd: Leclerc heeft absoluut een toprace gereden. Kon niets beter gedaan hebben.

Voor mij hebben ze beide uit hun wagen gehaald wat er in zat. P1-P2 was een logische uitslag geweest. Enfin, Sainz had misschien meer met Max kunnen/moeten vechten, maar de #1 rijders waren duidelijk de besten in hun respectievelijke teams, en dat was voor Max ook genoeg om Sainz duidelijk te verslaan. Voor hij uitviel, uiteraard.
Was het niet zo dat net op de moment dat Max problemen kreeg Sainz juist opnieuw begon te naderen? Ik weet het niet meer zeker.

Random bedenking: Bij duo's als Verstappen-Ricciardo en Hamilton-Bottas gebeurde het wel eens occasioneel dat de mindere rijder toch eens een race kon winnen op pace. Bij Perez zie ik dat helaas nóóit gebeuren.
Sainz-Leclerc zit volgens mij wel veel dichter bijeen dan deze race liet uitschijnen.
Ik denk ook dat Sainz en Leclerc veel meer aan elkaar gewaagd zijn dan Verstappen en Perez.
Als RBR sterk is, zal Verstappen idd altijd de bovenhand nemen als die geen andere problemen heeft.
Perez zit in een andere positie ook vind ik. Die heeft zijn 'kemphaan' periodes ondertussen wel al gehad (vs Ocon bvb).
Hij heeft een contract gekregen bij RBR vooral om een teamplayer te zijn en ervaring te delen. Een taak die hij volgens mij al goed uitgevoerd heeft.

Was het niet zo dat net op de moment dat Max problemen kreeg Sainz juist opnieuw begon te naderen? Ik weet het niet meer zeker.

Sainz maakte in de tweede stint een tweetal seconden goed en in de derde stint (toen Max stuurproblemen kreeg) kwam hij ook dichter, maar het zou niet genoeg geweest zijn zonder SC (en zonder uitvalbeurt van Max) om naar P2 te rijden.
Mogelijk wel genoeg met de SC om Max aan te vallen. Maar Sainz had eigenlijk wel de wagen om het Max van bij het begin van de race moeilijk te maken.

Op zich geen probleem, Leclerc is degene van wie Ferrari verwacht dat hij het doet, Sainz zit dan eerder in een rol waar hij strategisch moet kunnen een rol spelen en punten afpakken waar hij kan.

In de itv's liet Sainz telkens vallen dat hij nog teveel moet nadenken in de wagen. Ik zie hem dus zeker nog progressie maken de komende races. Dan zal het wsl niet meer bij enkel strategische rollen blijven.

Sainz maakte in de tweede stint een tweetal seconden goed en in de derde stint (toen Max stuurproblemen kreeg) kwam hij ook dichter, maar het zou niet genoeg geweest zijn zonder SC (en zonder uitvalbeurt van Max) om naar P2 te rijden.
Mogelijk wel genoeg met de SC om Max aan te vallen. Maar Sainz had eigenlijk wel de wagen om het Max van bij het begin van de race moeilijk te maken.

Op zich geen probleem, Leclerc is degene van wie Ferrari verwacht dat hij het doet, Sainz zit dan eerder in een rol waar hij strategisch moet kunnen een rol spelen en punten afpakken waar hij kan.
Ik zou Sainz niet onderschatten. Ik denk dat Leclerc-Sainz qua niveau veel dichter bij elkaar zitten dan Ver-Per of Ham-Bot. Russell is nu aan eerste jaar bezig dus ik verwacht dat die pas volgend jaar veel meer richting niveau hamilton zal schuiven. Maar ik schat Russell wel hoger in dan Bottas. We zullen zien.
Bij Ferrari hebben ze gewoon een sterk duo en zijn voor mij favoriet bij de constructeurs na deze eerste race.
Ook goed om te zien dat Leclerc en Sainz precies goed overeen komen. Leken mij oprechte knuffels na de race. Dat gaat het team dit seizoen zeker helpen ipv van elkaar niets te gunnen.
Heb het gevoel dat Leclerc zijn talent wat onderschat wordt na een paar jaar in een mindere Ferrari, maar die moet qua racecraft (😉) niet veel onderdoen voor Max. Al zeker geen 3 niveau’s😆.

Gaat hopelijk een topseizoen worden met 3 strijdende teams.

Ik zou Sainz niet onderschatten. Ik denk dat Leclerc-Sainz qua niveau veel dichter bij elkaar zitten dan Ver-Per of Ham-Bot. Russell is nu aan eerste jaar bezig dus ik verwacht dat die pas volgend jaar veel meer richting niveau hamilton zal schuiven. Maar ik schat Russell wel hoger in dan Bottas. We zullen zien.

Sainz en Leclerc waarschijnlijk wat dichter dan Vertappen-Perez ja, en zeker Hamilton-Bottas. Russell zien we nog wel, maar zat zondag eigenlijk waar ik ongeveer verwachtte dat hij zou zitten tov Hamilton. Niet heel veraf, maar ook niet op z'n versnellingsbak.

Bij Ferrari hebben ze gewoon een sterk duo en zijn voor mij favoriet bij de constructeurs na deze eerste race.

Na zondag zou je idd geneigd zijn, maar doordat de RBR en Ferrari zo verschillend zijn kan het ook goed zijn dat het van circuit tot circuit kan wisselen.

Heb het gevoel dat Leclerc zijn talent wat onderschat wordt na een paar jaar in een mindere Ferrari, maar die moet qua racecraft (😉) niet veel onderdoen voor Max. Al zeker geen 3 niveau’s😆.

Nee, uiteraard niet. Leclerc is een topper, was al een topper in de feeder series, debuteerde uitstekend in de Alfa Romeo en was beter dan Vettel bij Ferrari.

Goh, Leclerc zal het inderdaad moeten doen, maar ik had toch de indruk dat Sainz een iets andere afstelling had, want die verloor toch gevoelig veel tijd tegenover Leclerc.
Sainz zijn fastest lap was meer dan een volle seconde trager dan die van Leclerc he.

Begrijp met niet verkeerd, mijn bescheiden mening is ook dat Leclerc iets meer uit een wagen kan halen dan Sainz.

Ik begin er letterlijk NIET over en heb het enkel over Hongarije en Baku. Net omdat ik weet dat Silverstone een hot topic blijft zeg ik letterlijk dat ik Silverstone links laat liggen omdat dat niet nodig is om mijn punt te maken.

Man man man. Maar allez bon, je hebt toch weer je stokpaardje volop kunnen uitspelen.

Ja, die karma-uitspraken zijn wel van de zotte. Ik wil nog niet eens over Silverstone beginnen, als Max er in Hongarije niet wordt uitgekegeld of in Baku zijn band niet ziet springen mocht er eender wat gebeuren met die SC in AD. En als Hamilton in Baku geen "finger problem" heeft, idem.
Je hebt nog gelijk ook begot. Je begon er NIET over. Je had het over Hongarije, waar Bottas een stommiteit beging en door toeval Max er uit kegelde en over Baku, waar geen enkele Mercedes piloot iets aan kon doen. Indien die 2 dingen niet gebeurd waren maakte het niet meer uit wat er gebeurde in AD.
Vind ik eerlijk gezegd nogal ver gezocht Eniac, maar je hebt gelijk. Dan maakte het inderdaad niet uit wat er gebeurde. Idem indien Max de straf gekregen had die hij verdiende voor zijn maneuvre in Brazilië. Dan maakte het ook niet uit wat er gebeurde. Dan had Masi de uitslag ook niet kunnen manipuleren.

Maar goed. Ik heb jou post slecht gelezen. Je begon NIET over Silverstone. Dom van mij...

Kijk al uit naar de volgende race.
Als Max en Charles op zo een manier duels blijven leveren dan wordt het mooi.

Hard, maar ook allemaal heel fair. Langs beide kanten. Mooi om te zien.

Op 1 race is het moeilijk om nu al te spreken over superieur. Ik denk dat ze aan elkaar gewaagd zijn en dat het gewoon van circuit tot circuit zal afhangen.
ik weet dat je nu nog bijlange niet kan spreken over welke wagen superieur is. En ik denk ook dat het van circuit tot circuit zal afhangen. Ik reageerde enkel maar op het feit dat ik al enkele posts gelezen had waariin gezegd werd dat Charles enkel gewonnen had omdat hij een superieure wagen had. Na jaren te hebben moeten lezen dat Lewis enkel won dankzij zijn superieure Mercedes is het nu Charles die enkel won dankzij zijn superieure Ferrari. Maar wanneer Max wint is het dankzij zijn racecraft...

Zever natuurlijk. Alle 3 kunnen ze winnen wanneer ze met een goede wagen rijden. En geen 1 van de 3 zal winnen wanneer ze met een Williams bijvoorbeeld moeten starten.
De wagen van Charles was afgelopen weekend waarschijnlijk net iets beter dan die van Max, maar je kan niet ontkennen dat Charles Max 3 ronden na elkaar in de luren legde. En Max was niet slim genoeg om zelf eens iets anders te proberen dan in te halen bij het ingaan van t1.

ik weet dat je nu nog bijlange niet kan spreken over welke wagen superieur is. En ik denk ook dat het van circuit tot circuit zal afhangen. Ik reageerde enkel maar op het feit dat ik al enkele posts gelezen had waariin gezegd werd dat Charles enkel gewonnen had omdat hij een superieure wagen had. Na jaren te hebben moeten lezen dat Lewis enkel won dankzij zijn superieure Mercedes is het nu Charles die enkel won dankzij zijn superieure Ferrari. Maar wanneer Max wint is het dankzij zijn racecraft...

Zever natuurlijk. Alle 3 kunnen ze winnen wanneer ze met een goede wagen rijden. En geen 1 van de 3 zal winnen wanneer ze met een Williams bijvoorbeeld moeten starten.
De wagen van Charles was afgelopen weekend waarschijnlijk net iets beter dan die van Max, maar je kan niet ontkennen dat Charles Max 3 ronden na elkaar in de luren legde. En Max was niet slim genoeg om zelf eens iets anders te proberen dan in te halen bij het ingaan van t1.
En dat geloof ik niet, er moet een reden zijn waarom Verstappen constant hetzelfde probeerde. Hij is WDC geworden en heeft daarnaast ook nog eens een gigantisch karting palmares, no way dat hij domweg drie maal "dezelfde fout" maakt. Er moeten redenen zijn waarom hij constant in die bocht aanviel ipv zoals Leclerc wachten op die tweede DRS zone. Misschien gaf het gevoel van de wagen hem het idee dat hij enkel daar iets kon forceren en moest hopen op een foutje van Leclerc dat hij hem kon afhouden?
Ik ken jammer genoeg niets van de technische aspecten van een wagen dus het is raden naar de reden...

Dat is toch niet zo? Dit is zo spreken in extremen en polarisatie. Soms winnen rijders omdat ze weliswaar goed rijden (maar daarom niet beter dan anderen), maar het verschil op die dag door de wagen gemaakt wordt. Soms winnen rijders omdat de competitie een fout maakt, soms winnen rijders omdat de strategie beter was.

Max heeft ook races gewonnen waar de auto duidelijk de belangrijke factor was, zie 2021 in Oostenrijk of Nederland bijvoorbeeld. Niets dat Hamilton daartegen kon beginnen. Daarnaast heeft Max ook races gewonnen omdat RBR hem een betere strategie meegaf op een dag waarin de wagens aan elkaar gewaagd waren (Frankrijk 2021 is een voorbeeld).

Die zaken gelden voor Lewis ook. Maar het is nu eenmaal zo dat Lewis lang in een wagen heeft gezeten die superieur was, proportioneel een stuk meer dan Max. Dat is toch gewoon een nuchtere vaststelling?

Er zijn een hoop idioten in de fanbases van beide rijders, maar waarom moeten we die lijn dan gaan doortrekken naar dit forum om dat soort zaken hierbinnen te trekken? Hier kan het toch nuchterder en fairder?

En ja, zo was de Ferrari gisteren toch duidelijk beter? Niet met een seconde per ronde, maar Charles kon telkens weer gaten trekken. Na de start, na stop 1, na stop 2. Max had even kans om voor een tweetal pogingen te gaan, nam die ook met beide handen, maar elke ronde kon Charles net dat beetje meer voorsprong nemen tot hij uit DRS was en het gevaar helemaal weg was.

Ja, je kan dat dus wel ontkennen. Pas op: Charles deed daar bewust wat hij deed. Maar zoals ik ook al eerder zei: het is gemakkelijker om slim te zijn wanneer de wagen het je toelaat. De Ferrari trok sneller weg uit bochten, de Red Bull had een lang recht stuk nodig (het S/F straight dus) om dat nadeel te overwinnen en het voordeel van de topsnelheid op het tweede deel van het recht stuk volop te laten spreken. Tweede recht stuk was gewoon niet lang genoeg voor de Red Bull, de Ferrari trekt sneller weg aan het begin van dat recht stuk en tegen dat de Red Bull het overwicht van topsnelheid krijgt moeten ze al in de remmen voor de volgende bocht.

Of Charles nu slim deed of niet, of Max het nu wel of niet probeerde naar T1 toe of verder, het had gewoon weinig uitgemaakt. P1 voor Charles en P2 voor Max was logisch.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan