FIA Formula One 2026

Wie wordt wereldkampioen in 2026 ?

• Lando Norris

Stemmen: 1 1,9%
  • Oscar Piastri

Stemmen: 5 9,4%
  • Charles Leclerc

Stemmen: 8 15,1%
  • Lewis Hamilton

Stemmen: 4 7,5%
  • Max Verstappen

Stemmen: 23 43,4%
  • Isack Hadjar

Stemmen: 0 0,0%
  • George Russell

Stemmen: 4 7,5%
  • Andrea Kimi Antonelli

Stemmen: 2 3,8%
  • Fernando Alonso

Stemmen: 3 5,7%
  • Lance Stroll

• Pierre Gasly

• Franco Colapinto

• Esteban Ocon

• Oliver Bearman

• Liam Lawson

• Arvid Lindblad

• Alexander Albon

• Carlos Sainz

• Nico Hulkenberg

• Gabriel Bortoleto

• Sergio Perez

• Valtteri Bottas

• Totaal aantal stemmers
    53
  • Opiniepeiling gesloten .
Ik vond het een prachtige race de eerste helft.

Enkel dat ze stilvallen op het rechte stuk moet er uit.

In other news, Dries Van Langendonck heeft na totale dominantie in de Formula Winter Series de titel binnen met nog een volledig GP weekend te gaan. Ik volg hem nu al een paar jaar en hij maakt werkelijk indruk in alles waar hij een kans krijgt. Hopelijk volgend jaar F3, dan F2 en dan F1 :p tot nu toe hebben we alle recht om er optimistischer over te zijn dan over Vandoorne.

Ik snap die batterij niet. Die ging dus constant van 80% naar 30% om dan opnieuw naar 80% te gaan. Dus eigenlijk kan je ze altijd gebruiken op rechte stukken en opladen door te remmen voor de bochten?

Ik vind toch dat er hier heel wat te negatief zijn eerlijk gezegd.

Die start tot aan ronde 12 was toch gewoon het leukste wedstrijdbegin sinds lang? Het is dat dan die VSC er kwam en vooral dat Ferrari niet heeft gepit, of het vervolg had wellicht gewoon meer van dat geweest.

En ja, het is wat artificieel, maar dat waren KERS, ERS, DRS,... toch ook?

Met DRS was het toch vaak ook gewoon heel erg simpel om in te halen én het gebeurde telkens heel saai en voorspelbaar in dezelfde (DRS)zone.

Nu is het voor de piloot duidelijk moeilijker en chaotischer om die energie en boost te managen om zo na een inhaalactie ook voor te blijven, wat zorgde voor leuke, rondenlang durende duels (enfin, nu nog, mogelijks wordt dat wel minder naarmate ze de systemen meer gewoon zijn).

Maar ook door de active aero kunnen ze duidelijk korter volgen wat toch ook bijdraagt aan de spanning en de duels.

Die commentaren alsof dit nog weinig met racen te maken zou hebben, of dat je niet meer gewoon "de snelste" moet zijn of op de limiet moet rijden,... slagen op weinig imo. Jawel, je moet nog steeds de snelste zijn en je moet nog steeds op de limiet rijden, met de wagen en de middelen die er zijn. Dat hoort ook bij racecraft. Het is gewoon een volgende evolutie.

Nee niet akkoord, een F1 auto die niet volgas op het recht stuk kan rijden, is niet op de limiet.
200 meter voor de bocht 2 x terugschakelen is niet op de limiet.

Met alle goeie wil van de wereld, dit voelt gewoon als een paar stappen terug.

And so it begins :love: Lemans clasht zeker dit seizoen?

Tzal nog wel een paar seizoenen duren vooraleer F1 terug op niveau is. Als een batterij na 20sec al leeg getrokken is, is nu niet iets waar ge op zit te wachten.
Als m evengoed gaat rijden als met zn gt3 dan gaat die ook daar alles op n hoopje rijden denk ik

ze rijden al jaren niet op de limiet

Wanneer ooit, in de hele geschiedenis van F1, was het in qualifying niet het doel om alles uit je wagen te persen, en in de bochten de limiet van de grip op te zoeken die de banden konden leveren?

Die start tot aan ronde 12 was toch gewoon het leukste wedstrijdbegin sinds lang?

Van de buitenkant gezien en zonder enige kennis van wat er eigenlijk aan de hand was: absoluut.
Maar wij weten wel wat aan de hand is, en wij kunnen wel meekijken op de onboards, en dan voelt het allemaal vooral heel erg vies aan.

En ja, het is wat artificieel, maar dat waren KERS, ERS, DRS,... toch ook?

Vind ik niet helemaal vergelijkbaar. Toen zochten rijders wel nog de, en hun, limieten op. Nu rijden ze gewoon naar wat de wagen wil dat er gebeurt, aan veel lagere snelheden dan eigenlijk mogelijk zou zijn (qua wegligging). De conversatie na de race tussen Lando en Max, of de comments van Charles tijdens de race ("this is like a Mario Kart mushroom"), zegt imo wel genoeg.

Tegen 320 km/h op de straight rijden om dan ineens 57 km/h trager te rijden ook al drukt ge de gaspedaal volledig in, is toch gewoon lachwekkend. (En onveilig)

Ik vind dat jullie iets te veel de focus leggen op die topsnelheid en dat "op de limiet rijden".

Feit is nu gewoon dat de f1 teams en auto's vandaag zo geëvolueerd zijn qua knowhow en budget, dat zonder hulpmiddelen om in te halen het quasi overal treintje rijden zou zijn, en dan nog eens vaak in dezelfde volgorde.

Dan mag je als pure raceliefhebber nog zo vol ontzag kijken naar hoe die piloten die auto's op de limiet door elke bocht gooien, veel is daar toch voor de rest niet aan om te bekijken?

Dit systeem gaan ze moeten gewoon worden én zal op het ene circuit beter werken dan op het andere, maar als ze zorgen voor boeiende races maakt het mij echt niet uit dat ze op sommige circuits 15km/u langzamer zijn. De f1 zou de reglementen zo kunnen aanpassen dat ze ook 25km/u sneller zouden zijn, maar wat heb je daaraan als niemand nog kan inhalen?

Van de buitenkant gezien en zonder enige kennis van wat er eigenlijk aan de hand was: absoluut.
Maar wij weten wel wat aan de hand is, en wij kunnen wel meekijken op de onboards, en dan voelt het allemaal vooral heel erg vies aan.

Maar zijn "wij" nog wel de maatstaf? De shift naar een meer toegankelijker en mediagenieker product/ervaring is al langer in gezet en dit past daar volledig in imo. Een heel groot publiek vindt die eerste 12 rondes geweldig om te zien omdat er constant iets gebeurt. De meer technisch onderlegde kijker, die racen zien als meer dan auto's die elkaar inhalen blijft honger zitten. Maar da's omdat die groep te klein en oninteressant geworden is.

Maar zijn "wij" nog wel de maatstaf? De shift naar een meer toegankelijker en mediagenieker product/ervaring is al langer in gezet en dit past daar volledig in imo. Een heel groot publiek vindt die eerste 12 rondes geweldig om te zien omdat er constant iets gebeurt. De meer technisch onderlegde kijker, die racen zien als meer dan auto's die elkaar inhalen blijft honger zitten. Maar da's omdat die groep te klein en oninteressant geworden is.

Klopt ongetwijfeld. Het is ook de richting die ze met FE ingeslagen zijn, en ik had gehoopt dat ze het daar gingen houden en dat niet met F1 gingen doen, maar het is wat het is.

Het is dan ook de eerste keer in mijn 43-jarig bestaan, of toch de eerste keer in de kleine 40 jaar dat ik F1 kijk, dat ik me actief de vraag stel of ik me hier nog over kan zetten.

ik vind dat die positiewisselingen de eerste rondes geen echte overtakes zijn. De ene duwt op het gas, de andere niet.
Ja dat oogt wel leuk, maar is eigenlijk gewoon gebakken lucht.
Ik verwacht wel dat we binnen een paar races pas een echt oordeel kunnen vellen
Hopelijk kan men nog een stuk de regels aanpassen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan