FIA Formula One 2026

Wie wordt wereldkampioen in 2026 ?

• Lando Norris

Stemmen: 1 1,9%
  • Oscar Piastri

Stemmen: 5 9,4%
  • Charles Leclerc

Stemmen: 8 15,1%
  • Lewis Hamilton

Stemmen: 4 7,5%
  • Max Verstappen

Stemmen: 23 43,4%
  • Isack Hadjar

Stemmen: 0 0,0%
  • George Russell

Stemmen: 4 7,5%
  • Andrea Kimi Antonelli

Stemmen: 2 3,8%
  • Fernando Alonso

Stemmen: 3 5,7%
  • Lance Stroll

• Pierre Gasly

• Franco Colapinto

• Esteban Ocon

• Oliver Bearman

• Liam Lawson

• Arvid Lindblad

• Alexander Albon

• Carlos Sainz

• Nico Hulkenberg

• Gabriel Bortoleto

• Sergio Perez

• Valtteri Bottas

• Totaal aantal stemmers
    53
  • Opiniepeiling gesloten .
Ik zou wel eens willen zien hoe relevant de F1 technologie is voor de verkoop bij de autoconstructeurs? Ik denk dat zoiets best meevalt. Ik ben voorstander om terug te gaan naar felle V10 motoren op neutrale brandstoffen, maar dat zal een utopie worden.
Tijdens een podcast van Kobe Ilsen werden achtereenvolgens geluidsclips van V6, V10, V8 en V12 F1 motoren afgespeeld, dat is om kippenvel van te krijgen als je die V10's hoort. Toen in die tijd nooit beseft hoe hard ik dat zou missen.

Het huidige reglement is echter best verdedigbaar, maar dat vertragen op de rechte stukken om de batterij te laden, daar moet men echt vanaf, dat is F1 onwaardig. Een F1 rijder hoort in kwalificatie het uiterste uit een auto te puren, en als je die onboard beelden ziet is dat bizar droevig momenteel.

Benieuwd hoe men dat gaat bijsturen na China.
Hoe komen ze ook op het idee om al in de 2de race van het jaar een sprintweekend te houden? Ik hoop dat er geen ongelukken van komen. Waanzin.

Wat is de interesse voor een Audi, Mercedes, Honda, Cadillac of Ford om in te stappen in het maken van hybrideloze V8/V10/V12 F1-motoren als ze geen enkele wagen/motor bouwen voor de gewone mens die iets erop trekt. Waarom zouden ze dat doen? Dan kunnen ze even goed een stickertje plakken op de F1 wagen met hun merk erop à la Alfa Romeo en de kous is af. Je moet geen motoren fabriceren daarvoor.

Natuurlijk heb je dan het probleem dat niemand echt geïnteresseerd is om motoren te bouwen en dat je eindigt met twee motoren op zijn best. Ferrari en misschien RBPT. Anders moet je al terug op zoek gaan naar de pure race-industrie (Cosworth bijvoorbeeld) om een motor te vinden maar die hebben niet de middelen van Ferrari dus het gevolg zal duidelijk zijn.

De V12 van Aston Martin-Cosworth in WEC is duidelijk niet competitief ten opzichte van de rest bijvoorbeeld :p. Klinkt mooi maar niet competitief zelfs met Balance of Power :p.

We praten over besparen in de F1, maar de kostprijs van 1 liter brandstof voor de huidige F1 auto kost 800€ per liter. 800…….
800x70 liter is 56000€ per auto op een zondag.

en hoeveel was het voor de vorige?

Ik lees 300 dollar per liter? Vooral omdat het puur synthetische brandstof is. Maar het is wel x10 ten opzichte van 2025

This year's more standard fuel costs teams about $30 a litre, but one engine manufacturer reportedly mentioned at the recent F1 Commission meeting that the fully-sustainable fuel next year will tip the scales at an incredible $300 per litre.

Natuurlijk wel hilarisch dat ze zitten te revven op de startgrid om hun batterij op te laden aan 300 dollar per liter :p.
Nuja, vroeger waren er ook wel idiote zaken zoals een tijd geleden dat je Q3 moest starten met de fuel load waarmee je de grandprix ging starten?

Straks krijgen ze nog heimwee naar hun MGU-H.
Waren ze eindelijk af van dat complex stukje technologie. Or is it? Kan zijn dat het in het begin moeilijk was, maar ze hebben toch 12 jaar ermee gereden en ze hadden het toch onder de knie uiteindelijk.

Tis al vaak benoemd, maar het blijft frustrerend dat het vorig seizoen op een gegeven moment zo dicht op elkaar zit en nu weer zulke grote verschillen zijn.

maar da's ook weer zoiets... vorig jaar zaten ze "zo kort opeen" omdat ze al jàren met dezelfde PU aan het rondrijden waren, en de andere regels waren ook al zo lang van toepassing dat elk team wist hoe er het maximum uit te halen.
nu zijn het nieuwe regels, en sommige teams zijn er sneller mee weg dan andere.
dan heb je nog AM die wagen en piloot uit elkaar rammelen als ze volgas zouden gaan, en cadillac voor wie de hele sport compleet nieuw is.

Als er een probleem is, dan is het de balans tussen elektrisch en ICE. het kan niet de bedoeling zijn dat je zo vaak zonder 100% jus zit. Dan is het iets te veel management sim dan racen.

Maar verder zijn het weer kleinere wagens etc. Toch allemaal van belang voor de competitie want voorbijsteken was onmogelijk geworden. Voor mijn part worden de wagens nog kleiner. Dan kan men misschien nog eens racen op een track zoals Monaco ipv trein rijden.
Op Monaco is het altijd treintje rijden geweest, hoe groot de auto's ook zijn. Mansell weet daar alles van.

Die dominantie van mercedes is gewoonnte zot voor woorden, zou da dan echt met die “compressie truc” te laken hebben?

Die dominantie van mercedes is gewoonnte zot voor woorden, zou da dan echt met die “compressie truc” te laken hebben?
Als het puur de ICE zou zijn dan denk ik niet dat Williams er in SQ1 uit zou gaan.

Toen Mercedes de betere motor had bij de start van de V6 turbo periode waren alle wagens met de Mercedes bediidend sneller.

Als je het in Australië al niet om aan te zien vond..
't is nog 'erger' in China. Bocht 6 en 7 dienen nog enkel om te rechargen (traag), en dan nog zit die batterij maar in de helft tegen het rechte stuk.

Wel minder dan een seconde verschil met vorig jaar in Sprint Quali.
Geen maatstaf ofzo, maar het geeft wel aan dat wanneer het visueel trager lijkt, het verschil niet gigantisch is.

2025: Hamilton: 1:30.849
2026: Russell: 1:31.520

De (echte) Quali in Australië was 3 seconden trager dit jaar.

2025: Norris: 1:15.096
2026: Russell: 1:18.518

Laatst bewerkt:
Als het puur de ICE zou zijn dan denk ik niet dat Williams er in SQ1 uit zou gaan.

Toen Mercedes de betere motor had bij de start van de V6 turbo periode waren alle wagens met de Mercedes bediidend sneller.
Williams is veel te zwaar en heeft allerlei problemen en waren rijkelijk laat met alles.
2026 is meer een software oorlog dan 2014, Mercedes zal alle parameters wel voor zich houden en de klantenteams op achterstand laten.
Reken maar dat Toto geen herhaling van 2024 & 2025 wil waarin een klantenteam de titel wint.

Ik denk dat Mercedes makkelijk seconden sneller kan dan de concurrentie, maar ze houden zich nog in.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan