FIA Formula One 2026

Wie wordt wereldkampioen in 2026 ?

• Lando Norris

Stemmen: 1 1,9%
  • Oscar Piastri

Stemmen: 5 9,4%
  • Charles Leclerc

Stemmen: 8 15,1%
  • Lewis Hamilton

Stemmen: 4 7,5%
  • Max Verstappen

Stemmen: 23 43,4%
  • Isack Hadjar

Stemmen: 0 0,0%
  • George Russell

Stemmen: 4 7,5%
  • Andrea Kimi Antonelli

Stemmen: 2 3,8%
  • Fernando Alonso

Stemmen: 3 5,7%
  • Lance Stroll

• Pierre Gasly

• Franco Colapinto

• Esteban Ocon

• Oliver Bearman

• Liam Lawson

• Arvid Lindblad

• Alexander Albon

• Carlos Sainz

• Nico Hulkenberg

• Gabriel Bortoleto

• Sergio Perez

• Valtteri Bottas

• Totaal aantal stemmers
    53
  • Opiniepeiling gesloten .
Ik heb gisteren de race voor de tweede maal bekeken om mijn meningen eventueel bij te stellen. Ik zie het niet, ik vind die inhaalacties nog artificiëler dan het al met DRS het geval was.
Natuurlijk roepen diegenen die meedoen om het podium dat alles rozengeur is. Hamilton reed de laatste seizoenen geen deuk meer in een pakje boter. Door de nieuwe reglemenen maakt een rijder nog amper het verschil en zitten teamgenoten zeer kort bij elkaar. Uiteraard is die daar blij mee 😅

Ik ben niet per sé tegen het één of het ander, maar dit is wel weer een situatie waar al die restricties in development het wat verbrotten. Mercedes heeft duidelijk een insane motor en oftewel verhullen ze een bijkomende genialiteit of ze delen toch niet alles met hun klanten. Want deze kloof is ridicuul weer. Nu moet er door alle teams gegoocheld worden. Mercedes mag de delta niet te groot maken, de achtervolgers mogen het niet te klein maken zodat ze ontwikkeling mogen 'inhalen'. De verhouding motor/batterij was duidelijk ook slecht ingeschat. Het gaat nu wel veel te veel over arbitraire limieten en regels ipv over racen.

Ik heb gisteren de race voor de tweede maal bekeken om mijn meningen eventueel bij te stellen. Ik zie het niet, ik vind die inhaalacties nog artificiëler dan het al met DRS het geval was.
Natuurlijk roepen diegenen die meedoen om het podium dat alles rozengeur is. Hamilton reed de laatste seizoenen geen deuk meer in een pakje boter. Door de nieuwe reglemenen maakt een rijder nog amper het verschil en zitten teamgenoten zeer kort bij elkaar. Uiteraard is die daar blij mee 😅
2024 heeft hij 2 wedstrijden gewonnen en vorig jaar de sprint in china met de ferrari tractor.

Ach ja, en Leclerc en Hamilton vonden hun duel fantastisch leuk, volgens Hamilton zelfs het meeste plezier dat hij sinds lang of zelfs ooit heeft gehad in een F1 auto.

Had Max een auto gehad waarmee hij voor een podium laat staan de overwinning kon meedoen, hij zou wel anders hebben gepiept. En dat zeg ik als Vestappen fan.

Hallelujah!

Dat mensen deze en de vorige race saai noemen gaat er bij mij toch echt niet in. Ja, dat super clipping moeten ze een oplossing voor vinden en ja, vnl in de qualifying moeten ze iets vinden waardoor ze meer op de limiet kunnen rijden ipv te moeten managen, maar in de races zorgen de huidige regels tenminste voor animo en leuke duels én maakt de piloot en hoe hij omgaat met al die middelen wel degelijk een groot verschil.

Bas zei ook wel dat de balans tussen pure sport en entertainment op dit moment niet goed zit. Entertainment is inderdaad 'niet saai'. Daar zit niet het probleem. Het gaat 'm vooral over dat het pure sportieve weer een stap achteruit heeft gezet, en daar moet absoluut nog aan gewerkt worden.

Ik wil m'n conclusies ook nog niet trekken zo vroeg in 't seizoen. Maar bij de eerste 2 races voelde ik het gewoon niet. Interessant om te zien? Are you not entertained? Even wel. Maar als inhaalacties zo uitvoerig bepaald worden door batterijtactieken en de (aanpasbare) regels die daaraan vasthangen, verliezen ze voor een deel hun sportieve en uiteindelijk OOK entertainment waarde denk ik.

Oldskool racen in F1, zonder hulpmiddelen = saai treintje rijden. Is dat dan beter?
Mensen zijn tegen verandering. Hoe het je het draait of keert.
Zoals de mensen die het gejank mooi vonden: “jamaja in mijne tijd klonken die F1 motors toch mooi he”
We teren altijd op het verleden. Dus we gaan altijd zagen op iets nieuw.

Laatst bewerkt:
Helemaal geen expert, maar als je de geschiedenis bekijkt van de technologie en wagens, is men dan niet altijd extra limieten gaan inbouwen waar men moet mee spelen?

Ongelimiteerde fuel - niet meer tanken - DRS met limitaties - gelimiteerd aantal bandensets en reserve onderdelen - cost cap, en dan nu gelimiteerd aantal extra vermogen in de vorm van de batterij. Dat maakt het racen toch net technischer?

De reacties in de pers in de trend van "het is niet meer racen omdat je niet constant vol vermogen kan rijden en het soms onvoorspelbaar is", dat is toch iets dat voor een race vorig jaar ook geldig was? Het is toch net de ervaring en betere tools die de onvoorspelbare zaken net beheersbaar maken?

Newey stopt als TP en Wheatley zou overkomen van Audi. Geen flauw idee hoe ze dat in de praktijk brengen (garden leave?!?). En dat allemaal nadat Wheatley all-in is gegaan op Audi, met zijn ganse gezin verhuisd naar Zwitserland en watnog.

Tis voorlopig nog een gerucht als ik me niet vergis.

Ik weet dat er veel meer races zijn in een seizoen de laatste jaren, maar van deze statistiek stond ik even te kijken!
cm3jfcfe78qg1.jpeg

Leclerc, had nooit verwacht dat hij meer starts had voor hen dan Raikkonen en kan als hij nog een seizoen blijft Schumacher bijhalen.

Hij doet het toch maar weer.
hetgeen hij volgens zijn contract moet doen?
hij zit in zijn 8ste jaar bij Ferrari he, en een groot deel daarvan is dat contract van 5 jaar.
dat wilt zeggen dat enkel Vettel en Massa (die een groot deel van seizoen gemist heeft) even lang bij Ferrari zullen gezeten hebben na dit seizoen. (Schumacher heeft er uiteraard meer)
gekoppeld aan de extra GP-weekends, is dit een leuke stat, maar meer ook niet.

hetgeen hij volgens zijn contract moet doen?
hij zit in zijn 8ste jaar bij Ferrari he, en een groot deel daarvan is dat contract van 5 jaar.
dat wilt zeggen dat enkel Vettel en Massa (die een groot deel van seizoen gemist heeft) even lang bij Ferrari zullen gezeten hebben na dit seizoen. (Schumacher heeft er uiteraard meer)
gekoppeld aan de extra GP-weekends, is dit een leuke stat, maar meer ook niet.
Ik heb het over NLS2 :)

Leclerc al 8 jaar bij Ferrari? Dammmn. De tijd vliegt.

Als je die beelden ziet van 1998 etc, met die reusachtige banden die van die auto's vliegen. Een klein mirakel dat er niet eerder slachtoffers zijn gevallen pre-halo.

toch wel, in 2000 op Monza, een marshall die geraakt werd door een wiel
en een half jaar later in Melbourne ook.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan