FIA Formula One 2026

Wie wordt wereldkampioen in 2026 ?

• Lando Norris

Stemmen: 1 1,9%
  • Oscar Piastri

Stemmen: 5 9,4%
  • Charles Leclerc

Stemmen: 8 15,1%
  • Lewis Hamilton

Stemmen: 4 7,5%
  • Max Verstappen

Stemmen: 23 43,4%
  • Isack Hadjar

Stemmen: 0 0,0%
  • George Russell

Stemmen: 4 7,5%
  • Andrea Kimi Antonelli

Stemmen: 2 3,8%
  • Fernando Alonso

Stemmen: 3 5,7%
  • Lance Stroll

• Pierre Gasly

• Franco Colapinto

• Esteban Ocon

• Oliver Bearman

• Liam Lawson

• Arvid Lindblad

• Alexander Albon

• Carlos Sainz

• Nico Hulkenberg

• Gabriel Bortoleto

• Sergio Perez

• Valtteri Bottas

• Totaal aantal stemmers
    53
  • Opiniepeiling gesloten .
Heb er toch weer wat vragen bij.
Iet meer nuance hier: https://www.bbc.com/sport/formula1/articles/cp84xd25wg9o#:~:text=In addition, the maximum amount,350kw, from the previous 250kw.
In addition, the maximum amount of power recovered when the driver is on full throttle but not deploying the battery - known in F1 terminology as "super-clipping" - has been increased to the maximum limit of 350kw, from the previous 250kw.

Dit gaat blijkbaar enkel gelden in Quali. (edit: toch ook in Racing)
Ik ging er bij super clipping altijd vanuit dat ze daar aan een maximum recovery zaten. Nu blijkt dat ze dat softwarematig gewoon efficiënter kunnen maken? Waarom staat dat dan niet meteen op zoveel mogelijk recovery?

Cars will be allowed to deploy the full 350kw (470bhp) of electrical power in acceleration zones out of corners, but will be limited to 250kw at other parts of the lap.

This means that in areas defined as "straight-line mode" zones, where the front and rear wings are open to increase speed, power will be at 350kw, but elsewhere maximum deployment will not be allowed.

This would mean, for example, that Bearman would have been able to deploy at only 250kw rather than the 350kw he was using in his incident.

Dus zij zien bij het Bearman-incident eerder een probleem bij de snelheid van Bearman dan bij die van Colapinto.
Het was toch net die extreme vertraging die voor de crash zorgde?

Laatst bewerkt:
Volgens Toto Wolf moet men stoppen met F1 af te kraken en constructief te werk gaan om de zaken te verbeteren.
Hij vergeet er bij te vertellen dat Verstappen en Red Bull al jaren geleden aangaven dat dit reglement problematisch ging zijn. Hij zat zelf te klagen toen Mercedes in het grondeffect tijdperk geen deuk meer in een pakje boter reed.😁

Heb er toch weer wat vragen bij.
Iet meer nuance hier: https://www.bbc.com/sport/formula1/articles/cp84xd25wg9o#:~:text=In addition, the maximum amount,350kw, from the previous 250kw.

Dit gaat blijkbaar enkel gelden in Quali.
Ik ging er bij super clipping altijd vanuit dat ze daar aan een maximum recovery zaten. Nu blijkt dat ze dat softwarematig gewoon efficiënter kunnen maken? Waarom staat dat dan niet meteen op zoveel mogelijk recovery?

Dus zij zien bij het Bearman-incident eerder een probleem bij de snelheid van Bearman dan bij die van Colapinto.
Het was toch net die extreme vertraging die voor de crash zorgde?
Waar zie je dat ze de efficiëntie limiteren of aanpassen? De max recovery energie of vermogen aanpassen veranderd niet zozeer iets aan de efficiëntie. Efficiëntie in deze context is de mate waarin het vermogen van de verbrandingsmotor omgezet wordt naar oplaadvermogen naar de batterij. Dat zullen ze niet zomaar kunnen aanpassen, wel de hoeveelheid energie die gerecupereerd wordt en hoe snel.

Voor zover ik zie gaat men 2 dingen wijzigen:
1) energie die per lap gerecovered kan worden gaat van 8MJ naar 7MJ.
Dat wil zeggen dat men minder aan clipping moet doen en meer voluit kan rijden, want je mag slechts een bepaalde hoeveelheid energie recupereren. Van zodra je aan die limiet zit heeft het geen zin meer om te clippen.
Verder 2) gaat de max recovery rate van 250kW naar 350kW. Dat wil zeggen dat de clipping minder lang zal duren, maar wel een serieus groter verschil zal geven tijdens de clipping want het vermogen dat gerecupereerd gaat moet nog steeds ergens vandaan komen: de verbrandingsmotor. Er blijft nu dus nog 100kW minder vermogen over om de wagen te accelereren, dus het verschil met anderen die niet aan het clippen zijn zal nóg groter zijn. Maar wel korter want je batterij zal sneller vol zitten + er mag in totaliteit minder vermogen gerecupereerd worden (zie 1))

Ik zal het wel aankijken bij de volgende race.

Het beste sportmoment van 2026 hebben we wellicht al gehad. Parijs Roubaix!! :love: (normaal geen koersfan, maar ik heb elke klassieker gezien dit jaar and it did not dissapoint)

Tzal zeker dit jaar niet voor F1 weggelegd zijn, das een feit :p

wat als een Vanthoor Le Mans wint? ik ben ook helemaal geen koersfan, en als Le Mans-fanaat zou ik dat beter vinden. alleen jammer dat het veel minder aandacht gaat hebben.

want tbh, een Vlaming die Roubaix wint is niet zó uitzonderlijk.

Waar zie je dat ze de efficiëntie limiteren of aanpassen? De max recovery energie of vermogen aanpassen veranderd niet zozeer iets aan de efficiëntie. Efficiëntie in deze context is de mate waarin het vermogen van de verbrandingsmotor omgezet wordt naar oplaadvermogen naar de batterij. Dat zullen ze niet zomaar kunnen aanpassen, wel de hoeveelheid energie die gerecupereerd wordt en hoe snel.

Voor zover ik zie gaat men 2 dingen wijzigen:
1) energie die per lap gerecovered kan worden gaat van 8MJ naar 7MJ.
Dat wil zeggen dat men minder aan clipping moet doen en meer voluit kan rijden, want je mag slechts een bepaalde hoeveelheid energie recupereren. Van zodra je aan die limiet zit heeft het geen zin meer om te clippen.
Verder 2) gaat de max recovery rate van 250kW naar 350kW. Dat wil zeggen dat de clipping minder lang zal duren, maar wel een serieus groter verschil zal geven tijdens de clipping want het vermogen dat gerecupereerd gaat moet nog steeds ergens vandaan komen: de verbrandingsmotor. Er blijft nu dus nog 100kW minder vermogen over om de wagen te accelereren, dus het verschil met anderen die niet aan het clippen zijn zal nóg groter zijn. Maar wel korter want je batterij zal sneller vol zitten + er mag in totaliteit minder vermogen gerecupereerd worden (zie 1))
Ok, dat had ik dan verkeerd begrepen. Ik verstond het als dat ze gewoon de keuze hebben meer recovery te halen bij super-clipping, bij dezelfde topsnelheid, maar dat die momenteel harder 'gelimiteerd' is om meer de tactiek te laten meespelen doorheen een lap.

Maar de vermindering van de hoeveelheid herwonnen energie per lap wil toch uiteindelijk zeggen dat er ook minder power vanuit de MGU-K gebruikt kan worden? Meer ongehinderd/voluit rijden, maar eigenlijk trager.

wat als een Vanthoor Le Mans wint? ik ben ook helemaal geen koersfan, en als Le Mans-fanaat zou ik dat beter vinden. alleen jammer dat het veel minder aandacht gaat hebben.

want tbh, een Vlaming die Roubaix wint is niet zó uitzonderlijk.
Ik hoop dat er stilaan een beetje buzz gaat ontstaan rond Dries Van Langendonck. Daarmee hebben we potentieel iemand van het kaliber Verstappen (of op zijn minst Norris) in de pijplijn volgens mij. Gaat gegarandeerd F4 winnen en daar waarschijnlijk wat records aan diggelen slaan, hij overklast daar als rookie iedereen en domineerde recent ook Formula Winter Series. Als zijn parcours zich op deze manier verderzet is het niet ondenkbaar dat hij over 3 jaar in F1 zit. Er wordt meewarig vergeleken met Vandoorne, maar die was wel een pak ouder toen hij zijn progressie door de reeksen maakte.

Die had afgelopen weekend al de pole in zijn eerste reeks, de zege in reeks 1 en normaal gezien ook reeks 3, maar had een penalty gekregen (waarvoor weet ik niet juist) en was
dan P3 of P4 geëindigd. Heel indrukwekkend allemaal. Zit ook niet slecht bij McLaren denk ik.

Met alle respect, maar die FWS is eigenlijk een beetje een 'kermiskoers'. British F4 is dan weer wél een hele goeie graadmeter voor hem. Als hij daar effectief gaat domineren dan kan het mogelijks snel gaan.

Die had afgelopen weekend al de pole in zijn eerste reeks, de zege in reeks 1 en normaal gezien ook reeks 3, maar had een penalty gekregen (waarvoor weet ik niet juist) en was
dan P3 of P4 geëindigd. Heel indrukwekkend allemaal. Zit ook niet slecht bij McLaren denk ik.
Hij mocht vorig seizoen nog de laatste 3 F4 races meerijden, vanaf de dag dat hij 15 geworden is, en pakte toen ook meteen al pole + race win, serieuze reality check voor al de rijders die al een heel seizoen (of meerdere) mee deden 😃 Mooie reeks van circuits ook, die British F4.

Hopelijk geen supperclipping, want dat heeft alle uitdaging weggenomen van een iet of wat leuke bochtencombinatie

Blijft echt jammer dat ze die oude Busstop—chicane vervangen hebben, dat was vroeger echt een iconische bochtencombinatie, nu is die maar “meh”.

Blijft echt jammer dat ze die oude Busstop—chicane vervangen hebben, dat was vroeger echt een iconische bochtencombinatie, nu is die maar “meh”.

Eerste versie is de imo nog altijd beste. Waarschijnlijk ook omwille van nostalgische redenen en het feit dat ik die onnoemelijk veel in GP2 en GP3 heb genomen. De variant uit het Schumacher filmke heeft er blijkbaar maar 2 jaar gelegen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan