Filipijnen

Hier ook aan het overwegen volgende keer voor het éérst te gaan naar de Filipijnen.

Vrienden van me hebben er een huisje in Manila, dus zowiezo daar aankomen. Wat is daar te zien of doen in de buurt? niet veel i guess...

Dan zouden we naar Cebu gaan, omdat dit me de leukste en mooiste stad is, met degelijke stranden in de buurt. Nog tips daar?

Als laatste zouden we naar Palawan willen, vanwege de idyllische landschappen daar.
Wat is het beste om te doen, en niet te veel tijd te willen verspelen? Naar El nido gaan of niet?
En hoe geraak je daar best? Vanuit Coron?
Want vliegen op Puerto Princesse, is het nog een 6 tal uur rijden met auto naar El nido....

Of zijn nabij Puerto Princese even mooie stranden/bergachtige landschappen te zien?

Hier ook aan het overwegen volgende keer voor het éérst te gaan naar de Filipijnen.

Vrienden van me hebben er een huisje in Manila, dus zowiezo daar aankomen. Wat is daar te zien of doen in de buurt? niet veel i guess...

Dan zouden we naar Cebu gaan, omdat dit me de leukste en mooiste stad is, met degelijke stranden in de buurt. Nog tips daar?

Als laatste zouden we naar Palawan willen, vanwege de idyllische landschappen daar.
Wat is het beste om te doen, en niet te veel tijd te willen verspelen? Naar El nido gaan of niet?
En hoe geraak je daar best? Vanuit Coron?
Want vliegen op Puerto Princesse, is het nog een 6 tal uur rijden met auto naar El nido....

Of zijn nabij Puerto Princese even mooie stranden/bergachtige landschappen te zien?

Die typische karst gebergtes heb je alleen in El Nido of Coron. Ik weet niet of die een must zijn ? El Nido vond ik het leukst persoonlijk van de twee maar Coron is veel makkelijker gezien de luchthaven. Je spaart er een dag mee uit heen/terug. Onze reis naar El Nido vanuit Cebu was een hel en heeft denk ik in totaal 40 uur geduurd 😂

Bijna daar en vliegtuig terug gedraaid. Landing moeten maken met alle ambulances al klaar staan. Moeten overnachten in de luchthaven met een jolly meal van droge rijst. Dag erna laat pas weer naar Palawan gevlogen. Dan in PP aangekomen en in busje gaan zitten dat enkel maar vertrok als het vol was (na een uur of 3). Dan busje in panne. Ooooooh reizen in de Filipijnen is echt joy joy.

It's More Fun in the Philippines!

Ik ben op Palawan alleen in El Nido geweest 7j geleden dus kan geen andere ervaring delen. Bezienswaardigheden in de regio waren heel goed, stabiliteit elektriciteit was minder. El Nido Town is dan ook helemaal niet groot dus misschien wat aan het bezwijken aan de populariteit. Ook 1 van de pittigste spaghetti's dat ik ooit heb gegeten, minstens een half uur wachten als enige klant (met ons 3) en mijn oren goed fluiten van de kruiden terwijl de zon goed hoog stond. :)

Coron it will be then.
Geen zin in zo n hoop gedoe op vakantie...
Goh ja, dat was puur pech zeker. Als je mooie stranden zoekt zou ik zeker El Nido overwegen. Je kan tussen Puerto Princesa en El Nido mss nog een dag of 2 stoppen in Port Barton, ook de moeite ! Dat breekt de rit een beetje

Goh ja, dat was puur pech zeker. Als je mooie stranden zoekt zou ik zeker El Nido overwegen. Je kan tussen Puerto Princesa en El Nido mss nog een dag of 2 stoppen in Port Barton, ook de moeite ! Dat breekt de rit een beetje
Volgens wat ik overal lees is Coron gelijkwaardig aan El nido.

Dus we gaan het simpel houden, en in Coron verblijven, en vandaar eventueel nog es boot / dag uitstapjes doen.
Trouwens bij Cebu zou ik ook willen Bohol en Panglao doen, dus we gaan genoeg idyllische eilandjes zien.

Rekening ook houdend met het feit dat Filipijnen gecombineerd gaan moeten worden met Thailand, en ik maar max 12 dagen in de filipijnen wil spenderen, moet ik toch wat aan de praktische kant denken ook.

Dus zou 3 dagen Manilla/Angeles city zijn
4 dagen Coron
5 dagen Cebu met Bohol en Panglao.

Dat lijkt me toch al een mooie impressie voor de highlights van filipijnen eens te zien.
Zou dus voor Juli/Aug 2026 zijn, dus hopen op niet al te veel regen.
Kans dat vluchten geannulleerd worden, , zijn die groot daar? zou natuurlijk wel voor domper zorgen, maar we kunnen alleen maar die periode gaan.

Hier alles geannuleerd wegens regen en wind. Was wel einde van december begin januari. Zeker goede annulatie verzekering nemen.

Vlucht voor december-januari staat weeral geboekt.

Nog een tip dat ik kan meegeven met dat ik het Reis eSIM-topic voorbij zag komen:
1) Koop via de site van Smart PH de eSIM-only voor 99 peso (er kunnen enkele GB's inbegrepen zijn maar werkt meestal enkel voor social apps)
2) Koop na activatie het prepaid ALL DATA 299 plan voor 299 peso
= samen omgerekend 6 euro voor 24GB goed voor 30 dagen
3) Van zodra je SMS reclame krijgt, notificaties voor dit nummer afzetten

Ik kan niet garanderen dat Smart op alle plaatsen waar je komt een goed signaal zal geven. Eventueel kan je hiervoor bij de grote tegenhanger Globe eens kijken. Over het algemeen heb ik wel goed ontvangst gehad.

Terug
Bovenaan